سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

از چانه‌زنی به خاطر اختلاف 50 میلیونی رشوه تا خودداری سلطان رشوه از دفاع

خبرگزاری فارس: دومین جلسه محاکمه متهمان فساد بزرگ بانکی در حالی به پایان رسید که تاکنون فقط کیفرخواست دو متهم قرائت شده و از این دو نیز متهم ردیف اول امروز به دلیل استعفای وکیل مدافعش از بیان دفاعیات خودداری کرد.



خبرگزاری فارس: از چانه‌زنی به خاطر اختلاف 50 میلیونی رشوه تا خودداری سلطان رشوه از دفاع

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، دومین جلسه دادگاه محاکمه 32 متهم فساد بزرگ بانکی دقایقی به ریاست قاضی ناصر سراج آغاز شد.

در جلسه امروز هم مانند جلسه اول 32 متهم پرونده، وکلای مدافع که یک خانم و یک روحانی در بین آنها هستند، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، فراهانی نماینده دادستان، نمایندگان حقوقی بانک‌های مطرح در این پرونده، تعدادی از خانواده متهمان و اهالی رسانه در شعبه اول دادگاه انقلاب حضور داشتند.

پیش از آغاز جلسه، 18 جلد پرونده به همراه تعدادی کتاب قانون مجازات اسلامی روی میز قاضی سراج قرار گرفت.

قاضی سراج: تا قطعیت حکم اسامی و تصاویر متهمان منتشر نمی‌شود

در ابتدای دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی قاضی ناصر سراج با بیان اینکه برخی شهروندان به عدم انتشار تصاویر و اسامی متهمان این پرونده انتقاد داشتند اظهار داشت: این اتفاق به خاطر این است که براساس ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری، هویت متهمان باید محفوظ بماند و تصویری از آنها منتشر نشود.

در ادامه، منشی دادگاه تبصره اول و دوم ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری را برای حاضران قرائت کرد.

توضیحات نماینده سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده

نماینده سازمان بازرسی کل کشور با حضور در دادگاه، درباره این پرونده به خصوص نحوه گشایش ال‌سی‌ها توسط گروه آریا توضیحاتی ارائه کرد.

بختیار، نماینده سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه خواستار برخورد با متخلفان این پرونده در چارچوب قوانین هستم اظهار داشت: آثار زینبار فعالیت‌های گروه امیرمنصور آریا، شمال 4 اقدام اصلی بوده است.

وی ادامه داد: ایجاد نقدینگی کلان بدون فعالیت مولد اقتصادی، تحریک بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در طرح‌های غیرمولد، ایجاد فضای بی‌اعتمادی به خاطر عدم اختصاص عادلانه اعتبارات و آلوده‌سازی عناصر دستگاه‌ها به واسطه پرداخت رشوه از اقدامات این گروه بوده است.

تعجب قاضی از پرداخت عیدی 20 میلیونی/ متهم: در گروه آریا ارقام یا میلیونی بود یا میلیاردی

در ادامه دومین جلسه محاکمه تعدادی از متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی، یکی از متهمان به نام "الف.ش" در جایگاه قرار گرفت و اظهارات وی مبنی بر پرداخت عیدی 20 میلیون تومانی به رؤسای برخی بانک‌ها، تعجب قاضی را در پی داشت.

قاضی سراج که از این اظهارات تعجب کرده بود ابتدا به متهم گفت، منظورتان 20 هزار تومان است که متهم با تکرار رقم 20 میلیون تومان گفت: در گروه امیرمنصور آریا ارقام یا میلیونی بود یا میلیاردی.

قاضی سراج هم در ادامه گفت: ما کارمند هستیم و با این ارقام میلیونی ارتباطی نداریم.

متهم "الف.ش" در ادامه اظهارات خود به برخی از پرداخت‌ها به گروه‌ها و افراد اشاره کرد و گفت: در جریان پرداخت 130 میلیارد تومان به یک صرافی خارج از کشور، 15 میلیارد تومان در قالب کیف‌های پول، 12 میلیارد تومان به آقای "پ"، 20 میلیارد تومان به آقای "د"، 2.5 میلیارد تومان به آقای "ک"، مبلغ 1.2 میلیارد تومانی بابت واردات ریل قطار از چین بوده‌ام.

وی ادامه داد: همچنین مبالغی هم مانند 4 میلیارد تومان تحت عنوان حق‌ مشاوره به خط و ابنیه، 3 میلیارد تومان به حساب شخصی آقای "ر"، 2.4 میلیارد تومان به مدیران برخی شرکت‌ها در قالب وام، 2 میلیارد تومان برای خرید خودروهای لوکس، 2 میلیارد تومان به برادر متهم ردیف اول، یک میلیارد تومان به شرکت لوله‌سازی، 4 میلیارد تومان به مدیرعامل بانک آریا، 2 میلیارد تومان به یکی از اعضای هیئت‌مدیره بانک آریا، 1.2 میلیارد تومان به آقای "ر" و همچنین 150 میلیون تومان به 6 بانک بابت عیدی پرداخت شده است.

مه‌آفرید خسروی از بیان دفاعیات به دلیل استعفای وکیلش خودداری کرد

بعد از پایان توضیحات و اظهارات دو متهم پرونده در مقام مطلع،  مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت.

متهم با بیان اینکه وکیل وی غروب چهارشنبه انصراف خود را از ادامه حضور در پرونده اعلام کرده است، از دفاع امتناع کرد و خواستار دفاع از خود در جلسه بعدی محاکمه شد.

نماینده دادستان: وکیل مه‌آفرید با استدلال حرام بودن دفاع از او استعفا داد

فراهانی نماینده دادستان گفت: به همه وکلای مدافع در این پرونده اطلاع دادیم که بیایند و پرونده را مطالعه کنند هرچند وظیفه و الزام قانونی ما نبوده است.

وی ادامه داد: در مطالعه پرونده هم توسط وکلای مدافع هیچ مانعی ایجاد نشده است و بسیاری از وکلا آمدند و پرونده را مطالعه کردند.

فراهانی خاطرنشان کرد: وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی مدتی خارج از کشور بود و در بازگشت به ایران به دادستانی آمد و گفت برخی دوستان عنوان کردند حق‌الوکاله من به دلیل دفاع از خسروی حرام است و این آقای وکیل هم با همین استدلال اعلام استعفا کرد.

در پایان اظهارات نماینده دادستان، قاضی سراج با عدم دفاع مه‌آفرید در این جلسه موافقت کرد.

کیفرخواست دومین متهم: فساد فی‌الارض، پولشویی، دریافت و پرداخت رشوه

در ادامه جلسه،‌ فراهانی نماینده دادستان کیفرخواست صادر شده علیه "س،ک" متهم ردیف دوم پرونده را قرائت کرد.

براساس کیفرخواست صادره، اتهاماتی مانند افساد فی‌الارض از طریق گشایش ال‌سی‌های غیرقانونی به مبلغ 2 هزار و 850 میلیارد تومان، ایجاد شبکه تبانی بانکی، اخذ رشوه به مبلغ 24 میلیارد تومان، پولشویی از طریق خرید املاک و پرداخت رشوه به افراد مختلف، در این پرونده به این متهم نسبت داده شده است.

چانه‌زنی متهم بر سر تفاوت 50 میلیونی در اخذ رشوه

متهم بعد از اینکه در جایگاه قرار گرفت، در واکنش به طرح اتهام رشوه 2.4 میلیارد تومانی گفت: اولا این مبلغ 2 میلیارد و 350 میلیون تومان بوده است ثانیا همه آن را برای امور خیریه صرف کردم.

این اظهارات متهم خنده حاضران را در پی داشت و بعد از اینکه قاضی سراج گفت نمی‌دانم چرا همه این کارهای خیریه را به بانکی‌ها می‌سپارند،‌ بار دیگر حاضران از جمله دادستان تهران خندیدند.

دومین جلسه محاکمه متهمان در ساعت 12:30 دقیقه به پایان رسید و با نظر قاضی سراج سومین جلسه محاکمه روز شنبه هفته آینده 27 اسفندماه برگزار خواهد شد.


[ یکشنبه 90/12/21 ] [ 6:29 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان