سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
پاتک دیپلماتیک به تلاش آل خلیفه برای فروش بحرین به عربستان
طرح رفراندوم برای الحاق مجددبحرین به خاک‌ایران بررسی می‌شود
با جدی شدن فروش خاک بحرین به دولت عربستان توسط اقلیت حاکم بر این کشور، تلاش‌ها در نهادهای رسمی جمهوری اسلامی برای لغو مصوبه جدایی بحرین از ایران در سال 1970 جدی‌تر شده به نحوی که این موضوع امروز در دستور کار کمسیون سیاست خارجی مجلس قرار گرفت.
 
به گزارش رجانیوز تلاش اقلیت حاکم بر بحرین برای الحاق این کشور به عربستان سعودی و فروش خاک این کشور به خاندان سعودی در ازای تضمین بقا آل خلیفه در شرایطی امروز و در خلال نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پیگیری شد که زمزمه‌هایی در ایران مبنی بر ایجاد امکان رفراندوم برای بازگشت بحرین به آغوش ایران سرزمین مادریش در راهروهای مجلس شنیده شد.
 
هر چند تلاش ریاض و آل خلیفه برای تصویب طرح ایجاد یک اتحادیه چندجانبه و الحاق رسمی بحرین به عربستان امروز در نشست ریاض با شکست مواجه شد ولی اظهارنظرها و تلاش‌های دو خاندان آل خلیفه و آل سعود برای عملیاتی کردن این طرح، ایران را در پیگیری موضوع بازگشت بحرین به نقشه ایران اسلامی جدی‌تر کرده است.
 
ماجرای جدا شدن بحرین از استان بوشهر با هماهنگی شاه پهلوی چه بود؟
 
کشور بحرین در سال 1970 و پس از موافقت شاه مخلوع ایران با برگزاری رفراندوم از خاک ایران جدا شد. ماجرای جدایی بحرین از خاک ایران از آن زمان جدی شد که انگلیس پس از جنگ جهانی دوم و افول قدرت جهانی‌اش مجبور به عقب نشینی از کانال سوئز و خلیج فارس شد. بر همین اساس این کشور استعماری که حدود 150 سال بر بحرین مسلط بود، از منطقه خارج شد و از آنجا که پیش از اشغال این جزیره توسط انگلیس، بحرین جزء خاک استان بوشهر محسوب می‌شد، از جانب ایران این جزیره به خاک این کشور ملحق شد.
 
با این حال خاندان آل خلیفه که خاندانی اهل حجاز و تبعیدی به این جزیره بوده و با حمایت انگلیس بر بحرین تسلط پیدا کرده بودند، مدعی استقلال بحرین شدند. وضعیت جدید مورد اختلاف دو طرف قرار گرفت. آل‎خلیفه ادعا کرد بحرین یک کشور مستقل است و ایران مدعی بود بحرین بخشی از زمین کشورش است و حال که انگلیس عقب‎نشینی کرده، باید این بخش به تملک کشور مادر برگردد.
 
سازمان ملل در این دعوا وساطت کرد و شاه ایران پذیرفت رفراندومی میان مردم بحرین در این زمینه برگزار شود. رفراندومی که هرگز برگزار نشد. به نحوی که گروهی که از طرف سازمان ملل به بحرین رفتند، با چند نفر از سران قبیله‎‎ها و عشایر بحرین دیدار کرد. سران قبایل بحرینی با هر زدوبندی که بود، به جدایی رضایت دادند و نماینده‎‎های سازمان ملل با اعلام اینکه "مشت نمونه خروار است"، حکم به استقلال بحرین دادند! 
 
با حاکمیت اقلیت آل خلیفه که 15 درصد جمعیت بحرین را هم تشکیل نمی‌دادند بر ساکنان شیعه و سنی این جزیره (25 درصد سنی و 75 درصد شیعه) و هماهنگی این رژیم با دولت آل سعود، شرایط سختی برای شیعیان این کشور پیش آمد که منجر به چند دور اعتراض و در نهایت منجر به اعتراضات مسالمت‌آمیز یکسال اخیر به آل خلیفه شده است. امری که این خاندان برای مقابله با آن به زور دولت عربستان متوسل شد و در آخرین اقدام نیز به دنبال الحاق آن به کشور عربستان برای جلوگیری از گسترش اعتراضات به شرق عربستان و از دست دادن حاکمیت خود بر بحرین است.
 
طرح الحاق مجدد بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان بر اشغال این کشور
 
در این شرایط یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد طرح برگزاری رفراندوم برای الحاق مجدد بحرین به کشور ایران خبر داد.
 
محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس با اشاره به طرح آل خلیفه و آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان گفت: بحرین کشوری مستقل است چرا که ملت آن بیش از یک سال در برابر تجاوزات آل خلیفه، آل سعود و در راس آنان آمریکا و انگلیس ایستادگی کرده است.
 
وی در ادامه افزود: بوسیله یک رفراندوم می‌توان نظر آنان را در مورد آل خلیفه و مسئله اخیر ارزیابی کرد ولی قطعا آنها بازگشت به وطن اصلی خود را در برنامه خواهند داشت و آن جایی جز جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
 
هر چند تاکنون ایران حاکمیت بحرین را به رسمیت شناخته و با این کشور روابط متعارف دیپلماتیک برقرار کرده است ولی به نظر می‌رسد در صورت پیگیری جدی موضوع الحاق بحرین به خاک عربستان، جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی موضوع بازگشت بحرین به خاک ایران را پیگیری کند. این در حالی است که اکثریت شیعه ساکن در این کشور و رواج زبان فارسی در آن، موضوع الحاق بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان را بسیار ساده و آسان خواهد کرد.
 

[ یادداشت ثابت - سه شنبه 91/2/27 ] [ 9:6 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان