سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

نتایج و آمار اولیه انتخابات در بهبهان به دست ما رسیده که طی آن عزیزالله سالاری و محمدباقر شریعتی به دور دوم راه یافته اند.

این آمار به شرح زیر است:

عزیزالله سالاری – 14551 رای

محمدباقر شریعتی – 12267 رای

محمود کریمی – 12097 رای

سید سعید میری – 10734 رای

با این نتیجه عزیزالله سالاری و محمدباقر شریعتی به دور دوم انتخابات در بهبهان می روند

منبع : http://www.garmasir.com/index.php/faq/31-general/620-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86


[ شنبه 90/12/13 ] [ 12:27 عصر ] [ رضا سروری ]

کاندیداهای منتخب جبهه پایداری ، ولایتمداران و بدنه حوزوی و بسیجی و حزب اللهی قم : 

1 . مجتبی ذوالنوری

2 . رضا آشتیانی عراقی

3 . احمد امیرآبادی فراهانی

اینجانب این کاندیداها را اصلح دانسته و پس از تاکید بر حضور حداکثری به عنوان پیشنهاد به دوستان و همشهریان عزیز این اسامی را منتشر می کنم

 

 


[ جمعه 90/12/12 ] [ 4:7 عصر ] [ رضا سروری ]

1- با توجه به اینکه انتخابات نقش مهمی در زندگی ما دارد آیا شرکت در انتخابات واجب است ؟

برای کسانی که شرایط را دارند و امکان شرکت در انتخابات برای آنها وجود دارد؛ واجب است.

2- به چه کسانی باید رای بدهیم آیا آزادیم که به هرکسی رای بدهیم یا باید به مسائلی توجه داشته باشیم؟

افرادی که شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید کردند صلاحیت نمایندگی را دارند اما به حکم عقل، بین صالح و اصلح، اصلح باید انتخاب شود.

3- صحبت کردن در مورد کاندیدای انتخاباتی تهمت و غیبت محسوب می شود یا خیر؟

صحبت کردن به معنای مشاوره و استفاده از فکر دیگران یا مشاوره دادن به دیگرانی که می خواهند رای بدهند در حدی که در انتخاب آن فرد تاثیر دارد غیبت و تهمت محسوب نمی شود اما آن مواردی که تاثیری ندارد و ربطی ندارد به این موضوع غیبت است و گاهی هم ممکن است تهمت باشد

بنابراین افراد مراعات کنند اگر در مورد نامزدها هم صحبت می کنند صحبت‌های نامربوط نباشد یعنی مربوط به خود نامزد باشد ثانیا مربوط به موضوع انتخاب باشد یعنی فردی که می خواهد وکیل مردم شود و از مسائل دیگر که گاهی جزء اسرار زندگی افراد هست از بیان آنها بپرهیزند که گاهی غیبت و گاهی هم تهمت و جزو گناهان کبیره است و درج درسایت هم همین حکم را دارد بنابراین مقلدان مراعات کنند.

4- نامزدهایی که برای انتخابات شدن شام می دهند یا هزینه‌های آنچنانی می کنند آیا مصداق اسراف دارد ؟

بعضی از موارد ممکن است اسراف هم باشد؛ گاهی مواقع اسراف نیست اطعام است. افراد باید متوجه این نکته باشند که اطعام جزء شرایط منتخب نیست باید ببینیم خود فرد آیا صلاحیت دارد یا ندارد صلاحیت به همان معنای اصلحی که گفته شد باید دید اصلح است یا خیر.

5- استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی چه حکمی دارد؟

استفاده از بیت المال چه برای تبلیغات انتخاباتی و یا غیر انتخاباتی حتی برای تبلیغات دینی کلاً باید برحسب قوانین باشد یعنی مقرراتی برای مصرف بیت المال و اموال دولتی مشخص شده است و خلاف آن هم شرعا حرام است و موجب ضمان هم است. کسی که خرج کند ضامن است و باید جبران کند و به این معنا نیست که خرج می کنیم بعدا هزینه آن را می پردازیم نه، اصل کار خلاف است.

6- مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات را واجب دانستند انتخابات اصلح را هم واجب دانستند در بحث انتخاب اصلح شروط دیگری هم هست؟ بعضی می گویند در انتخاب اصلح مقبول جامعه هم مطرح است آیا انتخاب اصلح قیدی دارد یا خود انتخاب اصلح از دید فرد مهم است ولو اینکه هیچ کس به آن رای ندهد؟

مقبول جامعه بودن یا نبودن از همان رای مردم مشخص می شود. که آیا مقبول هست یا خیر . شهرت افراد دلیل اصلح بودن ایشان نمی شود ممکن است کسی مشهور باشد ولی اصلح نباشد یا یک کسی مشهور نباشد ولی اصلح باشد سعی کنید به اصلح رای بدهید ولو انکه آن فرد شهرتی بین مردم نداشته باشد.

منبع : http://www.radepaclip.com/?p=5872


[ جمعه 90/12/12 ] [ 3:51 عصر ] [ رضا سروری ]

شرکت اینترنتی گوگل اعمال سیاست جدید حفظ اطلاعات کاربران خود را علی رغم هشدارهای اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

اتحادیه اروپا گفته بود که این سیاست جدید ممکن است ناقض قوانین لازم الاجرا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد.

تغییراتی که گوگل در سیاست حفظ اطلاعات کاربران خود داده سبب می شود که این شرکت بتواند اطلاعات موجود در یو تیوب، جی میل، بلاگر و دیگر سرویسهای خود را بطور مشترک در میان همه آنها استفاده کند.

مقامات فرانسوی گفته اند که این اقدام گوگل می تواند در اتحادیه اروپا خلاف قانون باشد و از آن شرکت خواسته اند که اعمال سیاست جدید را موقتا تعلیق کند.

شرکت گوگل گفته است که حاضر است به نگرانیهای مقامات اروپایی پاسخ دهد اما سیاست جدید خود را از امروز (پنجشنبه، یکم مارس) اجرا خواهد کرد.

شرکت گوگل عمده درآمد خود را از طریق آگهی کسب می کند و برای هدفمند کردن آگهی ها به تجمیع اطلاعات کاربران سرویسهای مختلف گوگل در یک جا نیاز دارد.

گوگل پیش از اعمال سیاست جدید حفظ اطلاعات کاربران برای مدتی پیامهایی را برای کاربران خود در این خصوص در صفحات اینترنتی مربوط به یو تیوب، جی میل و غیره گذاشته بود.

افرادی که موافق این تغییرات در نگهداری اطلاعات شخصی خود نباشند، تنها می توانند از استفاده از سایتهای مختلف گوگل خودداری کنند.


[ جمعه 90/12/12 ] [ 1:9 عصر ] [ رضا سروری ]

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اسامی 45 نفر از نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم که صلاحیت آنها به تائید رسیده است از سوی ستاد انتخابات استان قم به شرح ذیل اعلام شد:

1. رضا آشتیانی عراقی

2. حسن ابراهیمی یزدی

3. رضا احسن

4. یوسف احمدآبادی

5. سیدیارعلی ادیانی

6. امیر مجتبی ادیب بهروز

7. علی اردشیر لاریجانی

8. نرگس اسکندری

9. مهدی اسماعیل پور

10. حسن اصغری

11. احمد امیرآبادی فراهانی

12. میثم باقری حاجی آبادی

13. زهرا بختیاری

14. علی بنایی

15. محمد صادق جعفری

16. آیت‌الله جهانی

17. محمدجواد حسین زاده

18. مصطفی حمیدی

19. عباس خاک آجی بورایه

20. احسان در بهشتی

21. مجتبی ذوالنوری

22. رجب رنجبر خاچک

23. سید محمدجواد سبحانی

24. داوود سعادت کیش

25. حسین سلیمانی مطلق

26. محمدجواد سیفی

27. نصرالله شاه‌نوش فروشانی

28. محسن عابدینی پور

29. حسین عبدالحسینی

30. فاطمه عزلتی مقدم لاهیجی

31. مهدی علم خواه

32. علیرضا علی محمدی

33. اصغر قره‌داغی

34. جواد کرباسی

35. محمد مبادی

36. احمد محسنی

37. محمد محمدلو

38. جواد مقام دوست

39. محمدرضا ملکی کهکی

40. رضا میرزایی

41. محمدرضا نامی

42. احمد نوروزی

43. معصوم هاشم زاده تیمور آبادی

44. محمد وکیلی

45. سید مهدی پارچینی پارچین

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از پنجشنبه ،چهارم اسفندماه آغاز شده و تا پنجشنبه ، 11 اسفندماه ادامه دارد.


[ جمعه 90/12/5 ] [ 3:29 عصر ] [ رضا سروری ]

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات خوزستان، اسامی  نامزدهای تایید صلاحیت شده نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دربهبهان به شرح زیر اعلام شد:

1- سیدسعید میری

2- عزیزالله سالاری

3- ابوالحسن غلامی‌پور

4- سیدهاشم سیدی

5- عزت‌الله اشتری‌لرکی

6- حمید مصدر

7-  جمال مدرسی

8- حسن کریمی

9- محمد باقرشریعتی

10- پرویز بهمئی

11- عزیزالله بابلی‌بهمئی

12- صدرالله چمن

13- فریدون قنواتی (انتقالی از اهواز به بهبهان)


[ جمعه 90/12/5 ] [ 2:27 عصر ] [ رضا سروری ]
وزارت کشور رژیم عربستان سعودی با صدور بیانیه ای که نشانگر درماندگی این رژیم در مقابل اظهارات یک روحانی برجسته عربستانی است، مدعی شده که این اظهارات " سیاسی و تعجب برانگیز" بود.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، اگر چه در این بیانیه نامی از این روحانی برده نشده است اما ناظران معتقدند که واکنشی به اظهارات شیخ "حسن الصفار" روحانی برجسته شیعی در خطبه های نماز جمعه هفته قبل شهر القطیف در شرق عربستان است.

در بیانیه وزارت کشور عربستان، فعالیت مسالمت آمیز جوانان منطقه القطیف " تروریسم جدید " توصیف و بر حق دولت سعودی در مقابله با آن تاکید شده است.

وزارت کشور رژیم سعودی، سخنان شیخ الصفار در محکومیت کشتار" منیر المیدانی "  و " زهیر السعید " را برنتابیده و مدعی شده که علت قتل این دو شهروند عربستانی " حمله آنان به نیروهای سعودی " بوده است.

رژیم سعودی تاکنون نتوانسته است این ادعا را ثابت کند.

اوج عصبانیت رژیم سعودی از سخنان شیخ الصفار که در این بیانیه به نمایش گذاشته شده، مربوط به محکومیت سخنان مداخله جویانه شاه سعودی در امور داخلی سوریه است.

این روحانی عربستانی خاطرنشان کرده است: شاه رژیم سعودی در حالی از اقدامات مشکوک  ضد دولت سوریه حمایت کرده که نیروهای این رژیم دست به کشتار مردم عربستان زده اند.

برغم ادعای رژیم سعودی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی این رژیم  به هیچ فردی حمله نکرده و صرفا" از خود دفاع کرده اند، اما فیلم ها و تصاویری که در رسانه ها منتشر شده است بطور واضح نشان می دهد این نیروها با گلوله جنگی بسوی تظاهرکنندگان بی دفاع تیراندازی کرده اند.

وزارت کشور رژیم سعودی طبق روال همیشگی ، عوامل خارجی را در حوادث القطیف مسئول دانسته و ساده ترین حقوق و خواسته های مردم عربستان را که امروز از راه های مسالمت آمیز خواهان آن هستند ، نادیده گرفته است.?


[ جمعه 90/12/5 ] [ 11:0 صبح ] [ رضا سروری ]

مرد بیکاری برای سِمَتِ آبدارچی در مایکروسافت تقاضا داد. رئیس هیئت مدیره با او مصاحبه کرد و تمیز کردن زمینش رو - به عنوان نمونه کار- دید و گفت: «شما استخدام شدین، آدرس ایمیلتون رو بدین تا فرم‌های مربوطه رو واسه‌تون بفرستم تا پر کنین و همینطور تاریخی که باید کار رو شروع کنین...

مرد جواب داد: «اما من کامپیوتر ندارم، ایمیل هم ندارم!» 
رئیس هیئت مدیره گفت: «متأسفم. اگه ایمیل ندارین، یعنی شما وجود خارجی ندارین. و کسی که وجود خارجی نداره، شغل هم نمیتونه داشته باشه.» 
مرد در کمال نومیدی اونجا رو ترک کرد. نمیدونست با تنها 10 دلاری که در جیبش داشت چه کار کنه. تصمیم گرفت به سوپرمارکتی بره و یک صندوق 10 کیلویی گوجه فرنگی بخره. یعد خونه به خونه گشت و گوجه فرنگی‌ها رو فروخت. در کمتر از دو ساعت، توانست سرمایه‌اش رو دو برابر کنه. این عمل رو سه بار تکرار کرد و با 60 دلار به خونه برگشت. مرد فهمید میتونه به این طریق زندگیش رو بگذرونه و شروع کرد به این که هر روز زودتر بره و دیرتر برگرده خونه. در نتیجه پولش هر روز دو یا سه برابر میشد. به زودی یه گاری خرید، بعد یه کامیون و به زودی ناوگان خودش رو در خط ترانزیت (پخش محصولات) داشت...

پنج سال بعد، مرد دیگه یکی از بزرگترین خرده فروشان امریکا شد. شروع کرد تا برای آینده خانواده‌اش برنامه‌ریزی کنه و تصمیم گرفت بیمه عمر بگیره. به یه نمایندگی بیمه زنگ زد و سرویسی رو انتخاب کرد. وقتی صحبتشون به نتیجه رسید، نماینده بیمه از آدرس ایمیل مرد پرسید. مرد جواب داد: «من ایمیل ندارم.» 

نماینده بیمه با کنجکاوی پرسید: «شما ایمیل ندارین، ولی با این حال تونستین یک امپراطوری در شغل خودتون به وجود بیارین.. میتونین فکر کنین به کجاها میرسیدین اگه یه ایمیل هم داشتین؟» مرد برای مدتی فکر کرد و گفت:

آره! احتمالاً میشدم یه آبدارچی در شرکت مایکروسافت...

[ جمعه 90/12/5 ] [ 10:27 صبح ] [ رضا سروری ]

در عصری که ما زندگی می کنیم آزمایشهایی که چشمان جهانیان را خیره می کند ازجمله آزمایشهایی که برای یافتن توالی اجزای یک ژنوم، شکافتن ذرات ریز اتمی در شتابدهنده ها و تجزیه وتحلیل ستارگانی که با ما میلیاردها سال نوری فاصله دارند نیاز به میلیونها دلار سرمایه گذاری دارند و تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده از ابزارهای پیشرفته دراین آزمایشها ماهها به طول می انجامد.

«رابرت کریز» عضو گروه فلسفه دانشگاه نیویورک در استونی بروک که مورخ آزمایشگاه ملی بروک هیون هم هست، از فیزیکدانان خواست ده آزمایش برتر جهان فیزیک را نام ببرند. برخلاف انتظار عصر ما که آزمایشهای پیچیده توسط تیمهای برجسته دانشگاهها و مراکز تحقیقات صورت می پذیرد ده آزمایش برتری که به عنوان زیباترین آزمایشهای فیزیک در طول تاریخ انتخاب شد توسط ده فیزیکدان بسیار سرشناس انجام شده بود که دستیاران چندان زیادی هم نداشتند. ازهمه جالب تر این که این آزمایشهایی که در فهرست زیباترین آزمایشهای فیزیک جای گرفتند نیازی به کامپیوترهای فوق پیشرفته بسیار مدرن نداشتند. این لیست در مجله این ماه Physics World به چاپ رسیده است . دراینجا به جای آن که به این آزمایشها به ترتیب رتبه بپردازیم به ترتیب تقدم وتأخر زمانی انجام این آزمایشها، به این ده آزمایش محبوب در فیزیک خواهیم پرداخت.


1ـ اندازه گیری محیط زمین توسط اراتوستن رتبه هفتم را به دست آورد.


 هنگام انقلابین [اصطلاح اخترشناسیSolstice] در ظهر روزی که آفتاب در شهر آسوان مصر هیچ سایه ای ندارد به گونه ای که نور خورشید قادر است به طور مستقیم به ته یک چاه برسد، موردتوجه اراتوستن ـ کتابدار شهر اسکندریه در سه قرن پیش از میلاد مسیح ـ قرار گرفت. اراتوستن در چنین روزی درست هنگام ظهر که در آسوان سایه وجود ندارد در شهر اسکندریه سایه را اندازه گیری کرد، چاره ای نبود جز این که زمین را کروی درنظر بگیرد. چون سایه در اسکندریه نسبت به خط عمود هفت درجه بود. محیط هردایره 360درجه است براساس اندازه گیری اراتوستن میان اسکندریه وآسوان 7درجه فاصله بود. [واحد اندازه گیری درآن زمان به جای متر «Stadium» بود] با سفر میان دوشهر اسکندریه وآسوان معلوم شد که فاصله آنها براساس واحد اندازه گیری Stadium، 5000 است. به این ترتیب هفت درجه از 360درجه 5000 استادیوم اندازه گیری شده بود پس محیط زمین براساس محاسبات اراتوستن 250000استادیوم بود.


2ـ آزمایش گالیله درمورد سقوط اجسام رتبه دوم را به دست آورد.



در اواخر دهه 1500میلادی گالیلیو گالیله Galileo Galilei که کرسی استادی دانشگاه پیزا را داشت دانش متعارف زمان خود را زیر سؤال برد . با انداختن دو شیء از بالای برج پیزا که وزنشان برابر نبود نشان داد که شیءسنگین تر زودتر از جسم سبک تر فرود نمی آید. اگر این کشف را در دوران ارسطو انجام داده بود به قیمت شغلش تمام می شد.


 3-آزمایش گالیله با گوی های غلتان برروی سطح شیب دار رتبه هشتم را به دست آورد.


 دراین آزمایش گالیله ثابت کرد که مسافت با زمان به توان دو نسبت مستقیم دارد وسرعت [Velocity که با علامت اختصاری Vنمایش می دهند] در جریان آزمایش ثابت باقی می ماند.




4ـ انکسار نور با منشور توسط نیوتن رتبه چهارم را به دست آورد.


 ایساک نیوتن درسالی به دنیا آمد که گالیله مرد. نیوتن فارغ التحصیل کالج تثلیث کمبریج (سال 1665) بود. این بار هم نیوتن دانش متعارف به جامانده از دوران ارسطو را زیر سؤال برد. تلقی مردم از نور خورشید مانند برداشت ارسطو بود ونور را خالص می دانستند. با وجودی که مردم رنگین کمان را دیده بودند. تا پیش از عبور نور از منشور وتجزیه آن به هفت رنگ حتی فکرش را نمی کردند نور متشکل از این رنگها باشد.


5ـ آزمایش کاوندیش در مورد میله و پیچش رتبه ششم را به دست آورد.


 از تئوریهایی که نیوتن در مورد گرانش داده بود یکی این بود که نیروی جاذبه میان دوجسم رابطه مستقیم با جرم به توان دو و رابطه معکوس با فاصله به توان دو دارد. در قرن هجدهم، هنری کاوندیش برای اندازه گیری قدرت گرانش آزمایشی انجام داد او یک میله چوبی دومتری که به دوسر آن دوکره فلزی نصب شده بود انتخاب و با سیم این میله چوبی را آویزان کرد. با همین وسایل ساده کاوندیش موفق به اندازه گیری ثابت گرانشی gravitational Constant شد. این آزمایش زمینه اندازه گیری جرم زمین هم بود.


6ـ آزمایش تداخل ـ نور یانگ مقام پنجم را به دست آورد.



همه تئوریهای نیوتن درست از آب درنیامد. او می گفت نور از ذرات تشکیل شده است و به صورت موج منتشر نمی شود. در سال1803 توماس یانگ، درصدد برآمد به اثبات برساند نحوه حرکت پرتوهای نور به صورت موج است. او در پنجره سوراخی ایجاد کرد، همه پنجره ها را به دقت با پوششی ضخیم پوشاند بعد از یک آیینه برای تغییر جهت پرتویی از نور که از طریق این سوراخ وارد می شد، استفاده کرد با استفاده از یک کارت که عرض آن یک میلیمتر بود جلوی نیمی از سوراخ را گرفت در نتیجه به توالی نوارهای سایه و روشن مشاهده کرد، این پدیده در صورتی قابل توضیح است که پرتوهای نور مانند امواج در یکدیگر تداخل ایجاد کنند. بعدها این آزمایش را با دوسوراخ انجام دادند و نتیجه واضح تری به دست آمد.


7ـ آزمایش پاندول فوکو رتبه دهم را به دست آورد. 


دانشمندان سال پیش پاندولی را به قطب جنوب بردند و مهر صحت بر آزمایش زدند که در سال1851 توسط ژان برنارد لئون فوکو با یک پاندول آهنی 30کیلوگرمی آویزان از گنبد پانتئون انجام شد. فوکو به گوی یک پاندول سوزن گرامافون وصل کرده بود و روی زمین زیر گوی حلقه ای از شن های مرطوب قرار داد. در مقابل حیرت همه نشان داد که با وجودی که حرکت پاندول به جلو و عقب هدایت شده بود اما پاندول حرکتی دوار انجام داد. یعنی در واقع کف پانتئون در حال گردش بود و یا به عبارت بهتر زمین در حال چرخیدن حول محور خود بود. در پاریس هر 30ساعت پاندول در جهت عقربه های ساعت یک دور را کامل می کند. در نیمکره جنوبی این گردش در خلاف جهت عقربه های ساعت است. همانطور که دانشمندان معاصر نشان داده اند در قطب جنوب دوره گردش کامل پاندول 24ساعت است.


8ـ آزمایش قطره روغن میلیکان رتبه سوم را به دست آورد.


 قرنها بود که دانشمندان الکتریسیته را چه در مورد رعد و برق چه الکتریسته ساکن ناشی از تماس برس با موی سر مشاهده کرده بودند. در سال1897 تامسون فیزیکدان بریتانیایی پایه گذار این دانش شد که الکتریسیته از ذراتی به نام الکترون که بار منفی دارند تشکیل شده است. رابرت میلیکان آمریکایی در سال1909 موفق به اندازه گیری بار منفی در الکترونها شد. برای این کار از چندوسیله ساده استفاده کرد. با استفاده از افشانه هایی که ادکلن را به صورت افشانه درمی آورند روغن را در یک محفظه شفافی افشاند که دوطرف آن به دوسر یک باطری متصل بودند. به این ترتیب یک سر محفظه مثبت و سردیگر آن منفی بود.

زمانی که نیروی گرانش با نیروی جاذبه الکتریکی که قطرات روغن باردار را به سمت خود می کشید برابر می شد قطره در میان آسمان و زمین معلق می ماند. در واقع در حالت عادی این قطره به خاطر نیروی گرانش بایدپایین می افتاد اما در اثر نیروی جاذبه الکتریکی در حال حرکت به سمت قطب مخالف بود چون دونیرو برابر شدند این قطره روغن از حرکت بازایستاد. با همین وسایل ساده میلیکان موفق به اندازه گیری بار الکتریکی یک الکترون شد.


9ـ آزمایش کشف هسته توسط رادرفورد مقام نهم را کسب کرد.



در سال1911 را در فورد و همکارانش با بمباران یک لایه بسیار نازک طلا با ذراتی به نام آلفا متوجه این حقیقت شدند که درصدی از این ذرات منحرف و درصدی درست در جهت مقابل بازمی گردند به این ترتیب رادرفورد موفق شد مدل قدیمی آرایش هسته و الکترون را که به «مدل کیک آلو» معروف بود به چالش بکشاند.


10ـ آزمایش ماکس پلانک و تئوری کوانتوم رتبه اول را کسب کرد.


 در مورد نور نه حق به جانب نیوتن بود ونه یانگ نه می توان نور را فقط ذرات فوتون دانست و نه امواج. در اوایل قرن بیستم ماکس پلانک و بعد آلبرت انیشتین نشان دادند که نور به صورت بسته های بسیار کوچکی منتشر و جذب می شود که به آن فوتون می گویند. در عین حال آزمایشهای دیگر هم موجی بودن حرکت نور را به اثبات می رسانند.

برای اثبات در اینجا به جای آزمایش از سوراخ یانگ و پرتوهای نور از پرتوهای الکترون استفاده میشود. ذرات، براساس قوانین کوانتومی، پدیده ای شبیه به نور در آزمایش تداخل یانگ از خود برجای می گذارند اگرچه این آزمایش در سال1961 توسط کلاوس جانسون از توبینگن انجام شد اما در این سالها دیگر یافته های دانش به قدری زیاد و گسترده شده بود که دیگر نمی توانست نامهایی ابدی مثل نیوتن و انیشتین در اذهان مردم دنیا بیافریند.


[ جمعه 90/12/5 ] [ 10:25 صبح ] [ رضا سروری ]
<      1   2   3      
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان