سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
حجت الاسلام و المسلمین ارزنده:
پاسخ ندادن امام(ره) به نامه هاشمی خودش پاسخ است

خبرگزاری فارس: امام جمعه تویسرکان با انتقاد از سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره رابطه با آمریکا گفت: برخی مسئولان که انتظار از آنان نیست، حرف‌هایی می‌زنند که در شأن مملکت نیست.

خبرگزاری فارس: پاسخ ندادن امام(ره) به نامه هاشمی خودش پاسخ است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی ارزنده ظهر امروز در نماز جمعه تویسرکان، اظهار داشت:‌ نخستین نشانه تقوا از دیدگاه امام باقر (ع) راست گویی است پس صحبت کردن ساده و راحت است، حرف زدن از تقوا و مسلمانی و انقلابی بودن آسان است اما عملی کردن این ادعا سخت است.

وی افزود: اگر انسان حق را زیر پا نگذاشت و راست گفت یقیناً با تقوا است هرچند که مسئولیت او با راست‌گویی به خطر بیفتد به همین دلیل است که در قرآن کریم فرد با تقوا را راست‌گو می‌دانند.

امام جمعه تویسرکان با اشاره به نامگذاری امسال مبنی بر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب همچون سال‌های گذشته که دست روی موارد مهمی گذاشت امسال هم با توجه به توطئه‌های دشمنان انقلاب در بحث تحریم اقتصادی ایران اسلامی این نامگذاری مهم را انجام دادند و اگر مسئولان و مردم دست به دست هم دهند و این شعار را عملی کنند توطئه‌های دشمن نقش برآب می‌شود و دشمنان همچون گذشته در تحریم شکست خواهند خورد.

وی تأ‌کید کرد: این نامگذاری نباید در حد شعار و نصب بنر باقی بماند مگر می‌شود با خودکار خارجی از تولید ملی نوشت.

ارزنده با بیان این که‌ تا زمانی که تولید با مشکل مواجه است اقبال مردم کمتر خواهد بود، گفت: باید به تولیدات نظارت کرد، در بحث خودرو داخلی با وجود وضع قانون سخت واردات خودرو خارجی متأسفانه خودرو سازان داخلی با همه حساسیت‌های صورت گرفته به نحو احسن تولیدات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند و به محض خروج خودرو از کارخانه محصول مشکل عدیده‌ای دارد و خودرو ساز جواب گو نیست پس این تولید با نامگذاری رهبر انقلاب همسو نبوده و در حد نوشته باقی می‌ماند.

وی با انتقاد از مسئولان گفت: چرا باید در سال جهاد اقتصادی به گونه‌ای عمل شود که این نامگذاری محقق نشود و در پایان سال هم ارز و دلار به گونه‌ای باشد که کشور با مشکل مواجه شود، اگر تولیدات داخلی مناسب باشد جوان ایرانی بیکار نخواهد بود.

خطیب جمعه تویسرکان ادامه داد: چرا جوانان ما بیکار هستند آن هم جوانان تحصیل کرده و متخصص، اگر این آمارها درست است باید طی سه سال مشکل بیکاری رفع و ریشه کن شود اما چون اشتغال پایدار نیست، این مشکلات همچنان باقی است.

وی با انتقاد از سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برخی از مسئولان که انتظار از آنان نیست متأسفانه حرف‌هایی می‌زنند که در شأن مملکت نیست  و می‌گویند ما در زمان امام در خصوص رابطه با آمریکا نامه نوشتیم اما امام جواب ندادند، آقای عزیز عدم پاسخ امام به نامه شما دقیقا پاسخ است.

ارزنده تصریح کرد: امام راحل در سخنرانی‌های مختلف در خصوص رابطه با آمریکا با صراحت اعلام نظر فرمودند و رابطه آمریکا با ایران را رابطه گرگ و میش دانسته‌اند اما شما دوباره بعد از گذشت سالیان دراز اعلام می‌کنید آمریکا قدرت برتر جهان است، این قدرت بزرگ جهان و یا قدرت برتر جهان در این 33 سال هیچ غلطی نکرده و حالا هم نخواهد کرد.


[ شنبه 91/1/19 ] [ 3:33 صبح ] [ رضا سروری ]
شعری که خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت
سروده شاعر آلمانی برنده نوبل در انتقاد از اسراییل و دفاع از ایران

خبرگزاری فارس: گونتر ویلهلم گراس نویسنده، شاعر، مجسمه ساز، نقاش و گرافیست آلمانی برنده جایزه ادبی نوبل در تازه ترین شعر خود با انتقاد از اسراییل و دفاع از ایران خشم شدید مقام های اسراییلی را برانگیخته است.

خبرگزاری فارس: سروده شاعر آلمانی برنده نوبل در انتقاد از اسراییل و دفاع از ایران

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایران هسته ای- تازه ترین شعر گونتر گراس شاعر آلمانی در انتقاد از اسراییل و دفاع از ایران خشم شدید مقام های اسراییلی را برانگیخته است.

گونتر گراس 84 ساله با سرودن شعری که در شماره روز چهارشنبه 17 فروردین 1391 (5 آوریل 2012)  یک نشریه آلمانی منتشر شد تصریح کرده است وی این پرسش را مطرح می کند که اسرائیل با دارا بودن زرادخانه هسته ای چگونه می تواند خواستار پایان بخشیدن به برنامه های هسته ای ایران باشد. گونتر گراس می گوید این شعر را که عنوان آن «چه باید گفت» است بعد از آن سرود که آلمان زیردریایی های قادر به حمل کلاهک هسته ای را به اسرائیل فروخت. اسرائیل می تواند از این زیردریایی ها برای حمله به ایران استفاده کند. گونتر گراس تصریح کرده است سال ها از انتقاد از برنامه هسته ای اسرائیل اجتناب می ورزیده است زیرا از آن بیم داشته که به یهود ستیزی متهم شود. گونتر گراس در این شعر که در نشریه آلمانی «زودویچه زایتونگ»‌ و «نشریه ایتالیایی «لاریپابلیکا» منتشر شده است خاطر نشان کرده است «اسرائیل هسته ای صلح شکننده ای را که در جهان وجود دارد تهدید می کند». وی همچنین خواستار کنترل بدون مانع و دائم توانمندی های هسته ای اسرائیل و تاسیسات هسته ای ایران از طریق یک سازمان و نهاد بین المللی شد.

این شعر با واکنش بنیامین نتانیاهو مواجه شده است. وی گراس را نازی و ضد یهود خوانده است.

متن کامل شعر گونتر گراس چنین است:

چرا سکوت می کنم، کتمانی اینهمه طولانی،

بر آنچه که آشکار است، و «از بازی جنگ»

انجام شده، که در انتها، جان به در بردگان اش،

این مائیم، حداکثر در حد در حاشیه مانده ها.

موضوع، حق ادعایی در (وارد کردن) ضرب? اول است،

که پهلوان پنبه ای آن را به یوغ خود کشیده

و به هیاهویی سازمان یافته (تبلیغات) در آورده

که خلق ایران گویا باید نابود گردد، چون در حوز? قدرتش، ساختن

یک بمب اتمی مورد ظن و گمان است.

اما من چرا خود را منع کرده ام،

نام کشور دیگری را بر زبان جاری سازم،

که از سالیان گذشته- ولو مخفیانه- توان اتمی رو به تزایدی را در اختیار گرفته

فارغ از هر کنترلی، چونکه بازرسی آن

میسر نیست؟

کتمان عمومی این امر واقع، که سکوت من هم جزئی از آن است،

به نظرم، دروغ آزاردهنده ای است

الزامی که حکم مجازاتی را منظور می کند

مادامیکه مورد بی توجهی قرار گیرد

چونان حکم "ضد سامی گری" است که عادی می شود

و اما اینک، چون سرزمین من،

با جنایات خاصه اش،

که بی نظیر اند،

هر بار مورد بازخواست قرار می گیرد،

اما این بار از سر ِ سوداگری محض، ولو

با چرب زبانی به عنوان جبران مافات اعلام می شود که،

یک زیردریایی دیگر به اسرائیل

تحویل می شود، که ویژگی اش

حمل کلاهک های انهدام جمعی است

و به جاهایی قابل هدایت باشد

که فقط وجود یک بمب اتمی که اثبات هم نشده

و فقط ترس و واهمه دلیل اثباتی آن است،

و من می گویم، آنچه را باید گفت.

و اما چرا اینهمه سکوت کرده ام؟

چون می دانستم، تبار ام،

که با ننگی هرگز زایل نشدنی عجین شده،

از آن باز ام می داشت، این امر به غایت آشکار را

به اسرائیل، سرزمینی که به آن دلبسته ام

و می خواهم دلبسته هم بمانم، نسبت دهم.

و چرا تازه الآن می گویم؟

به پیری افتاده، و با آخرین خام? قلم:

که قدرت اتمی اسرائیل به مخاطره می اندازد،

صلح جهانی را که خود بخود شکننده و لرزان هم هست؟

چون باید گفته شود

که فردا خیلی دیر است؛

نیز چون ما- آلمانی هایی که بقدر کافی گنهکاریم،

تدارک چی جنایتی بشویم،

که قابل پیش بینی است، و آنگاه که شراکت در جرم

با هیچ عذر و بهان? معمولی

زدودنی نباشد.

و اذعان کنم که: دیگر سکوت نمی کنم

چون از ریاکاری غربیان

به جان آمده ام، و امید آن دارم

بسیاری دیگر کسان نیز از سکوت رهایی یابند

بانیان و عاملان خطر قابل لمس

به چشم پوشی از استفاده از زور وادار شوند

همینطور بر آن اصرار و ابرام شود

(اجازه) کنترل های دائمی و بی مانع و رادع

بر توان هسته ای اسرائیل

و تاسیسات هسته ای ایران

توسط یک نهاد بین المللی

از سوی دولتین هر دو کشور، داده شود.

و فقط اینگونه است که

هم? انسان ها در این

منطقه ای که دیوانگی آن را به اشغال خود در آورده

و تن به تن در دشمنی با هم زندگی می کنند

آخرالامر دست ما را هم بگیرند.

 

* زندگینامه گونتر گراس

گونتر ویلهلم گراس 84 ساله نویسنده، شاعر، مجسمه ساز، نقاش و گرافیست آلمانی متولد گدانسک لهستان از پدری پروتستان و مادری کاتولیک است.

گراس از اعضاء گروه ادبی موسوم به "گروه 47" بود که در 1947 بعد از جنگ تاسیس شد. گراس در 1982 به عضویت حزب سوسیال دموکرات آلمان در آمد، ده سال در این حزب ماند و بعدا از آن بیرون آمد. هنوز طرفدار غیر عضو این حزب است. گراس با نوشتن رمان های "طبل حلبی" ، "قرن من" و " سال های سگی" بیشترین اشتهار را بدست آورد و در 1999 برنده جایزه ادبی نوبل شد. او از سیاست های ویلی برانت رهبر سر شناس حزب سوسیال دموکرات آلمان حمایت می کرد و منتقد سیاست های آمریکا است. از دیدار تاریخی رونالد ریگان از آلمان انتقاد کرد و نوعی جنجال سیاسی آفرید. از انتشار کاریکاتور حضرت محمد(ص) در جراید فرانسه و دانمارک با این جمله معروف که " این غرور غربیان از کجا ریشه می گیرد" انتقاد کرد و این باعث حملاتی به او توسط جراید آلمان شد. شعر منثوری که گراس در 5 آوریل سروده و در زوددویچه زایتونگ در انتقاد تاکنون بی پرده از سیاست های اسرائیل چاپ شده ظرف چند روز اخیر جنجال های زیادی را دامن زده. دولت آلمان تاکنون موضوع گیری واضحی نکرده و سخنگویش فقط گفته است که "در آزادی های هنری آلمان بگذارید ما هم آزادی موضع گیری نکردن داشته باشیم". چپ های آلمان از موضعگیری او طرفداری کرده اند.

او با هلموت اشمیت صدر اعظم 93 ساله آلمان همفکری و دوستی دارد. اشمیت هم مواضع مشابهی دارد و انتظار این است که اشمیت هم که پدر معنوی و فکری روشنفکران آلمانی است در انتهای عمر خود به موضع گیری مشابه در این موضوع مهم جهانی بپردازد (سفارت ما شاید بتواند در این عرصه اقداماتی بکند).

 


[ شنبه 91/1/19 ] [ 3:18 صبح ] [ رضا سروری ]
ایران سانتریفیوژ ها را به 6200 رساند/4150 کیلو اورانیوم 3.5 درصدی و 80 کیلو 20 درصدی

خبرگزاری فارس:سازمان سیا با ارائه گزارشی به کنگره این کشور از پیشرفت زیرساخت ها و فعالیت های هسته ای ایران در سال 2011میلادی خبر داد ونوشت که ایران موانع پیش روی پیشرفت های هسته ای وموشکی خود راکنار زد.

خبرگزاری فارس: ایران سانتریفیوژ ها را به 6200 رساند/4150 کیلو اورانیوم 3.5 درصدی و 80 کیلو 20 درصدی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست"، "جیمز کلپر" مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش اخیر سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) به کنگره که به بحث درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته است اعلام کرده است که ایران فعالیت های مربوط به زیرساخت های هسته ای و غنی سازی اورانیوم خود را در سال 2011 میلادی گسترش داده است.

بر اساس این گزارش، پیشرفت های هسته ای ایران شامل غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اولی و همچنین آزمایش و عملیات سانتریفیوژهای پیشرفته در بخش پایلوت تاسیسات هسته ای نطنز است.

کلپر در ادامه گزارش سازمان سیا از برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است که ایران از ماه نوامبر سال 2011 میلادی 4 هزار و 900 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای پائین تولید کرده است که این میزان تا نوامبر سال 2010 میلادی برابر با 3 هزار و 200 کیلوگرم و در نوامبر سال 2009 میلادی نیز برابر با هزار و  800 کیلوگرم بوده است.

این گزارش اعلام کرده است که متعاقب افزایش فعالیت های غنی سازی، ایران 4 هزار و 150 کیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد و تقریبا 80 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای بیست درصد دارد و تولید اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را نیز در تاسیسات غنی سازی سایت "فردو" در نزدیکی قم آغاز کرده است که این درصد غنا همچنان پائین تر از اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته ای است.

جروزالم پست در ادامه خبر خود آورده است که گزارش سیا اعلام می کند که تعداد سانتریفیوژهای در حال عملیات ایران نیز بر اساس برآوردهای صورت گرفته از 3 هزار و 800 عدد در آگوست سال 2010 میلادی به 6 هزار و 200 سانتریفیوژ رسیده است؛ این گزارش به برخی از موانع کاهش دهنده پیشرفت هسته ای ایران در طول یک سال اشاره کرده اما به ارائه جزئیات بیشتری دراین باره نپرداخته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در قالب گزارشی با محور پیشرفت های هسته ایران به نقل از گزارش سیا به کنگره آمریکا نوشت که برنامه هسته ای ایران موانع پیش روی خود را در سال 2011 میلادی کنار زد.

سیا در ادامه گزارش خود با اشاره به رزمایش پیامبر اعظم 5 و پیشرفت های تسلیحاتی ایران آورده است که ایران همچنان مشغول فعالیت روی پروژه های مربوط به موشک های بالستیک دور برد خود به عنوان اصلی ترین عامل قدرت بازدارندگی، سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک، قابلیت های پرتاب ماهوراه و سیستم های ارتباطاتی پیشرفته است.


[ جمعه 91/1/18 ] [ 7:52 عصر ] [ رضا سروری ]
رهبر شیعیان بحرین:
آمریکا به نام آزادی کشورها را اشغال اما از دیکتاتور بحرین حمایت می‌کند

خبرگزاری فارس: رهبر شیعیان بحرین در خطبه‌های نماز جمعه امروز از سیاست‌های دوگانه آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت آمریکا در حالی که به نام آزادی و دموکراسی کشورهای جهان را اشغال می‌کند اما از دیکتاتور بحرین حمایت می‌کند.

خبرگزاری فارس: آمریکا به نام آزادی کشورها را اشغال اما از دیکتاتور بحرین حمایت می‌کند

به گزارش فارس، آیت‌الله "عیسی قاسم" رهبر شیعیان بحرین در خطبه‌های نماز جمعه امروز مسجد امام صادق علیه السلام در شهر دراز به شدت از بی‌اعتنایی نشست سران عرب نسبت به موضوع سرکوب‌ها در بحرین انتقاد کرد و گفت نادیده گرفته شدن موضوع بحرین در نشست سران عرب حاکی از آن است که گوش سران عرب نسبت به فریاد کمک مردم بحرین کر شده است و نشان از آن دارد که فقط ظالم به یاری و کمک فرد ظالم دیگر می‌شتابد.

وی در ادامه به سیاست‌های دوگانه آمریکا درباره بحران بحرین اشاره کرد و گفت آمریکا به نام آزادی، کشورهای جهان را اشغال می‌کند اما به دیکتاتوری در بحرین مجوز ادامه فعالیت‌های خود در سرکوب مردم را می‌دهد.

آیت‌الله عیسی قاسم گفت: آمریکا بارها تاکید کرده است که رژیم بحرین شریک استراتژیکی برای واشنگتن به شمار می‌‌آید این در حالی است که رژیم بحرین در حال سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم خود است و این نشان دهنده آن است که هزاران ملت و هزاران دموکراسی و آزادی با یک شریک استراتژیک عزیر برای آمریکا برابری نمی‌کند.

رهبر شیعیان بحرین هشدار داد که این کشور تا زمانی که سردمداران آن به خواسته‌های ملت گوش فرا ندهند، در بحران باقی خواهد ماند و راه‌حل بحران بحرین در تجهیز ارتش برای سرکوب ملت نیست.


[ جمعه 91/1/18 ] [ 7:46 عصر ] [ رضا سروری ]
آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه تهران:
پرونده رابطه با آمریکا تنها در اختیار شخص ولی فقیه است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تهران گفت: در حال حاضر پرونده آمریکا و مسئله مربوط به آن در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص دیگری در هیچ جایگاه و مقامی نمی‌تواند در این رابطه، کاری بکند.

خبرگزاری فارس: پرونده رابطه با آمریکا تنها در اختیار شخص ولی فقیه است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در دومین خطبه نماز عبادی - سیاسی جمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سید محمد‌باقر صدر و خواهر فاضله‌اش، شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی اظهار داشت: در این خطبه به طور اختصار 7 مطلب را بیان می‌کنم.

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس مطلب اول را به اولین سخنرانی مقام معظم رهبری در روز اول فروردین ماه اختصاص داد و گفت: در پایان سخنرانی، ایشان به طور مختصر دعوت به وحدت کردند که سه نکته مهم در این بخش وجود داشت.

وی با بیان اینکه اولین نکته این بود که اختلاف سلیقه آری اما گریبان‌ یکدیگر را گرفتن هرگز، یادآور شد: طبیعی است در یک جامعه آزاد، سلیقه‌ها با یکدیگر مختلف باشد چرا که سلایق مختلف بحران نیست بلکه فرصت است.

خاتمی با تاکید بر اینکه منظور از گریبان یکدیگر را گرفتن گریبان گرفتن فیزیکی نیست، افزود: گریبانگیری به این معناست که در سایت‌ها و رسانه‌ها علیه یکدیگر مصاحبه صورت نشود.

امام جمعه موقت تهران در عین حال دومین مسئله را اختلاف دانست و گفت: اختلاف، دشمن را امیدوار می‌کند و شیطنت‌هایی که دشمن در طول یکی دو سال اخیر انجام داد، ناشی از همین اختلافات بود.

وی با بیان اینکه چه کنیم اختلاف سلیقه به تفرقه منجر نشود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این زمینه به دو نکته اشاره کردند اول اینکه در برخوردها اخلاق اسلامی را حفظ کنیم به گونه‌ای که سخن یکدیگر را نقد کنیم نه گوینده را، این ادب اسلامی است که به ویژه در سطوح بالا باید آن را حفظ کرد.

خاتمی با تأکید بر اینکه دولت باید حریم مجلس را حفظ کند و مجلس نیز حرمت رئیس دولت را حفظ کند، اضافه کرد: معنای این حرف یک کلمه است که کشور با لجبازی اداره نمی‌شود بلکه با تعامل و مدارا اداره خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دومین نکته‌ای که مقام معظم رهبری برای اینکه اختلاف سلیقه به تفرقه تبدیل نشود مطرح کردند، رعایت قانون بود چرا که قانون تجسم جمهوری اسلامی است؛ امروز ما نظام داریم و مسئولان نیز از خود مردم هستند. تجمعات آزاد است اما به شرط مجوز، از این رو این رهنمود مقام معظم رهبری راهکاری است که اختلاف سلیقه کار را به تفرقه نکشاند.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله حجاب و عفاف اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله حجاب و عفاف زمستان و تابستان و بهار ندارد چرا که از معروف‌های مسلم است و شکستن این حریم از منکرهای مسلم؛ از این رو امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار هر مسلمانی قرار گیرد.

خاتمی با تأکید بر اینکه ما در عرصه عفاف و حجاب وضعیت خوبی نداریم، تصریح کرد: بارها پیش آمده که خانواده شهدا با صراحت اعلام کردند افتخار می‌کنیم فرزندانمان را در راه خدا داده‌ایم اما این چه بساطی است که وقتی کسی از بیرون وارد کشور می‌شود باور نمی‌کند این ایران اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گزارش‌های دقیقی از برخی خانم‌های عمره‌گذار می‌‌رسد که در عمره مایه شرمندگی شیعه و ایران اسلامی می‌‌شوند یادآور شد: وضعیت سینما خوب نیست این را سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران نمی‌گوید بلکه اهالی سینما می‌گویند حتی کسانیکه با سلیقه بنده همراه نیستند.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان متعهد سینمایی وجود دارند و فیلم‌های ارزشمند ستودنی نیز ساخته شده است، گفت: آقایان مصاحبه کردند که فیلم مستهجن نداریم یعنی فیلم عریانی و لختی نداریم کارتان به اینجا کشیده که به این مسئله افتخار می کنید؟ آیا این مردم به شما اجازه می‌دهند به این سمت قدم بردارید؟

خاتمی ادامه داد: خود مسئولان اعتراف می‌کنند فیلم مشکل‌دار داریم ما می‌گوییم این را هم نداشته باشید چرا که اینجا نظام جمهوری اسلامی است باید همه چیز را در این تراز ببینیم و سینما و هنر بوی جمهوری اسلامی را بدهد نامه سرگشاده و مصاحبه نیز لازم نیست.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه سید احمد خاتمی کسی نیست که علیه‌اش بسیج شوید، گفت: بنده حرف دین و خدا و پیغمبر را می‌زنم حرف این مردم را می‌زنم چرا که آنها می‌گویند ما می‌خواهیم در همه عرصه‌ها اسلام را ببینیم حال که از ناحیه مسئولان آن اقدام بایسته صورت نمی‌گیرد دست به دامن شما مردم متدین می‌شوم فکر حجاب خانواده باشید.

وی با بیان اینکه سعادت، صیانت و امنیت شما با حجاب و عفاف صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر در این رابطه اقدامی صورت نگیرد فردای قیامت مسئولان باید در پیشگاه خداوند متعال و 200 هزار شهید پاسخگو باشند.

خاتمی در ادامه سخنان خود به بیستم فروردین ماه که روز قطع رابطه آمریکا با ایران است، اشاره کرد و اظهار داشت: در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان‌گیری جاسوس‌های آمریکایی رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی کارتر تمام ارتباطات را با ایران قطع کرد و امام نیز از این مسئله استقبال کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند اگر آمریکا یک کار خوب در پرونده خود کرده باشد همین است؛ چرا که آمریکا عادت کرده رابطه ارباب و رعیتی با ملت‌ها داشته باشد.

وی بر همین اساس به تقاضای آشکار و پنهان مسئولان آمریکایی برای مذاکره با ایران اشاره و تصریح کرد: در بیستم فروردین ماه سال 69 جیمز بیکر وزیر خارجه وقت آمریکا در مصاحبه‌ای به صراحت گفت که آماده مذاکره مستقیم با ایران هستیم که بلافاصله معاون پارلمانی رئیس جمهور وقت و فراری ضد انقلاب لندن نشین امروز مقاله‌ای تحت عنوان مذاکره با امریکا نوشت مبنی بر اینکه این یک فرصت طلایی است و باید به استقبال آن رفت که مقام معظم رهبری آن روز به عنوان یک قطعه تاریخی و اینکه جواب محکمی به این مسئله دادند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر پرونده آمریکا و مسئله مربوط به آن در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخصی در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌توانند کاری بکند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: بنده در خطبه قبل سه موضوع را مطرح کردم مبنی بر اینکه ایران طرفدار اصلاحات در سوریه است، معتقد است هرگونه دخالت خارجی در سوریه اوضاع را خراب می‌کند و این کشور تاوان مقاومت جانانه‌اش را در مقابل رژیم صهیونیستی پس می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران  ادامه داد: در این خطبه نیز چهارمین مطلب را مبنی بر اینکه آنچه در صحنه سوریه قابل مشاهده است و اینکه دشمنان می‌خواهند از بیداری اسلامی انتقام بگیرند بیان می‌کنم.

 

خاتمی افزود: در کشورهای زیرمجموعه آمریکا زلزله ایجاد شده و حکام مستبد یعنی بن‌علی، نامبارک و قذافی سقوط کردند از این رو پس از یک سال وقتی دیدند نظام سوریه مقتدر ایستاده و حمایت مردم را به دنبال دارد می‌خواهند عقده خود را خالی کنند.

وی خطاب به کشورهای استکباری و عربستان گفت: این کشورها بدانند اگر بخواهند در سوریه دخالت نظامی داشته باشند و آتش به پا کنند اول پای خودشان در این آتش خواهد سوخت.

خاتمی در ادامه به اجلاس اتحادیه عرب که در بغداد تشکیل شد، اشاره و اضافه کرد: این یک موقعیت سیاسی برای دولت عراق بود و نشان داد امنیت به حدی در این کشور برقرار است که توان اداره چنین اجتماع منطقه‌ای را دارد و به عنوان رئیس اتحادیه عرب انتخاب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حرفی که ما با حکام عربی شرکت کننده در این اجلاس داریم این است که مگر اسم شما اتحادیه عرب نیست؟ آیا مردم مظلوم بحرین، عرب نیستند؟ این همه جنایت در پیش جهانیان در کشور بحرین صورت می‌گیرد و به یک زندان بزرگ برای مسلمانان تبدیل شده که به بدترین شکل حقوق بشر در آن زیرپا گذاشته می‌شود چرا در آنجا کاری نمی‌کنید؟

وی خاطرنشان کرد: عربیت، اسلامیت و انسانیت می‌گوید باید موضع بگیرید اما شما هیچ موضعی نگرفتید؛ خدای مظلومان از بحرین حمایت می‌کند و در آینده نه چندان دور با سقوط حکام مستبد بحرین مردم این کشور شهد شیرین پیروزی را می‌چشند.

خاتمی بر همین اساس تصریح کرد: متأسفانه دولت عربستان سعودی کانون فتنه در منطقه است. مأمن فراریان تروریست این کشور است و کسانی مثل بن علی و طارق الهاشمی به این کشور پناه بردند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عربستان در بحرین اشغالگری می‌کند و در سوریه نیز فتنه‌گری دارد افزود: بسیاری از آتش‌افروزی‌های سوریه توسط دولت عربستان صورت می‌گیرد و در خط مقدم تفرقه‌انگیزی در جهان اسلام قرار دارد.

وی با بیان اینکه همایش ضد شیعه در ریاض به راه انداخته شده است خاطرنشان کرد: مفتی‌های خائن این کشور نیز علیه شیعه فتوا می‌دهند در حالی‌که ایران سخن از تقریب و آنها تفرقه‌انگیزی می‌کنند هشدار می‌دهم عربستان دست از این کارها بردارد وگرنه در آتشی که خود شروع کرده خواهد سوخت.


[ جمعه 91/1/18 ] [ 7:43 عصر ] [ رضا سروری ]
گزارش هراس آلود روزنامه آمریکایی از عمق اقتدار«حاج قاسم»در خاورمیانه
وال استریت ژورنال:این ژنرال ایرانی مثل شخصیت افسانه ای«کارلا» است

خبرگزاری فارس: روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی درباره فرمانده سپاه قدس ایران،او را به نقل از مقامات آمریکا و خاورمیانه چنین توصیف کرد: نافذ اطلاعاتی،استراتژیست سیاست خارجی، دیپلمات، فرمانده نیروهای رزم و برنامه‌ریز عملیات‌ها.

خبرگزاری فارس: وال استریت ژورنال:این ژنرال ایرانی مثل شخصیت افسانه ای«کارلا» است

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" با اشاره به تحولات منطقه در گزارشی به "قاسم سلیمانی"، فرمانده سپاه قدس ایران اشاره کرد و نوشت: در دود و آتش رابطه میان آمریکا و ایران، این "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس ایران است که به عنوان هدایتگر تلاش‌های ایران برای گسترش نفوذ در خارج از کشور و آزار غرب پدیدار شده است.

این روزنامه در ادامه با استناد به گفته مقامات آمریکا و اعراب  مدعی شد که فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی به طور مخفیانه برای دیدار با رئیس‌جمهوری سوریه به دمشق سفر کرد و بر دوستی بسیار نزدیک ایران با سوریه تأکید کرد.

با گسترش موج اسلامگرایی و افول جایگاه غرب و متحدانش در منطقه، غرب هجمه خود علیه ایران را که وزن استراتژیکش با تحولات اخیر بیشتر شده است، روز به روز افزایش می دهد. از جمله پروپاگانداهای واشنگتن و همقطارانش ایجاد جنگ داخلی در سوریه و متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی سوریه است. در این میان قاسم سلیمانی نیز به طور مرتب هدف تبلیغات منفی غرب قرار گرفته است. غرب در تلاش است از طرفی ایران و متحدانش در منطقه را تخریب چهره کرده و از طرفی دیگر مخالفان آن را تقویت کند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: روز یکشنبه، دولت اوباما اعلام کرد که ارائه تجهیزات ارتباطی به مخالفان سوریه را آغاز کرده است و کشورهای عربی دستمزد مبارزان مسلح را می‌پردازد.

این روزنامه افزود: در حالیکه فهم دقیق کارکرد داخلی ماشین سیاسی ایران دشوار است، اما نقش قاسم سلیمانی در سوریه نمایانگر این مسئله است که وی در میان مهم‌ترین چهره‌هایی است که سیاست ایران را اداره می‌کند.

بر اساس این گزارش، مقامات ارشد آمریکا و اعراب می‌گویند که این ایده سلیمانی بوده است که برای سالها با مسلح کردن گروههای شبه‌نظامی شیعه، نیروهای آمریکایی را قتل عام کرده و مورد آزار قرار دهد. فرمانده سپاه قدس بر فعالیت‌های ایران در حمایت از گروههایی چون حزب الله و حماس که با اسرائیل مبارزه می‌کنند، نظارت دارد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: اسرائیل به طور آشکار نیروهای سپاه قدس را به زنجیره‌ای از تلاش‌ها برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی متهم می‌کند. مقامات آمریکایی به طور آشکار ایران و به طور خاص سپاه قدس را متهم می‌کنند. اکتبر سال گذشته میلادی، وزارت دادگستری آمریکا سردار سلیمانی به نقش داشتن در توطئه بمبگذاری با هدف کشتن سفیر عربستان در رستورانی در واشنگتن متهم کرد که ایران این اتهامات را رد کرده است. مقامات آمریکایی بر این باوند که تأییدیه سلیمانی برای تمامی عملیات‌های سپاه قدس در خارج از کشور لازم است.

بر اساس این گزارش، "موفق الربیعی" مشاور سابق امنیت ملی عراق که در سالهای اخیر سه مرتبه با سلیمانی در تهران دیدار داشته است، می‌گوید: وی یک متفکر عمیق استراتژیک است و سلیمانی معتقد است که باید برای انقلاب اسلامی ایران شهید شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: به گفته افرادی که با سلیمانی دیدار داشته‌اند، این فرمانده سپاه 55 ساله فرد خونسرد و آرامی است. مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس زندگی واقعی این ژنرال ایرانی را با شخصیت افسانه‌ای "کارلا" مامور اطلاعاتی شوروی در رمان های دوران جنگ سرد "ژان لو کار" مقایسه می‌کنند. در حالیکه هر دو استاد شطرنج جهانی هستند، هدف آنها کند کردن پیشرفت‌های آمریکا و در عین حال هم تراز شدن با رقبای واشنگتن است.

این روزنامه افزود: سلیمانی همزمان نیز به طور آشکار با برنامه‌ریزان نظامی آمریکایی نیز ارتباط داشته است. در اوایل سال 2008، سلیمانی پیامی را به ژنرال "دیوید پترائوس" فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق از طریق "احمد چلبی" سیاستمدار عراقی فرستاد. بنا به گفته یکی از مقاماتی که در این رابطه اطلاع دارد، سلیمانی گفت: ژنرال پترائوس، شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران در خصوص موضوع عراق، لبنان، غزه و افغانستان را کنترل می‌کنم.

وال استریت ژورنال در ادامه به جایگاه وی در زمینه سیاست خارجی ایران اشاره کرد و نوشت: در دست داشتن فرماندهی نیروهای قدس، سهم ویژه‌ای از وظایف را به سلیمانی داده است. مقامات آمریکا و خاورمیانه وظایف وی را شامل موارد زیر می‌دانند: نافذ اطلاعاتی، استراتژیست سیاست خارجی، دیپلمات، فرمانده نیروهای رزم و برنامه‌ریز عملیات‌ها.

بر اساس این گزارش، "ریچارد کلارک" سزار مبارزه با تروریسم "بیل کلینتون" و "جرج بوش" می‌گوید: من سلیمانی را بعنوان یک نخبه شرور (!)می‌دانم که پشت تمامی فعالیت‌هایی است که سپاه قدس انجام داده است و در پشت تمامی عملیات‌های گسترش نفوذ ایران نیز قرار دارد.

گزارش فوق ادامه داد: تلاش برای دیدار با سلیمانی به واسطه مقامات ایران در سازمان ملل ناموفق بوده است. تهران هرگونه مشارکت در حمایت از تروریسم بین‌المللی یا ارائه تسلیحات برای دولت بشار اسد را رد کرده است. ایران اسرائیل را به نظارت بر ترور 5 دانشمند هسته‌ای ایران در سالهای اخیر متهم کرده است که این اتهامی است که اسرائیل نه آن را تأیید کرده و نه آنرا رد کرده است.

وال استریت ژورنال به سابقه فرمانده سپاه قدس ایران اشاره کرده و می نویسد: سلیمانی در یک خانواده فقیر در استان کرمان متولد شده است. وی در جوانی قبل از آنکه به سپاه بپیوندد، مشاغل بی اهمیتی انجام می‌داد."علی آلفونه" که در اندیشکده "امریکن اینترپرایز" در واشنگتن تحقیقات انجام می‌دهد، می‌گوید که سلیمانی زمانیکه که در سپاه پاسداران بود، به سپاه قدس پیوست. به گفته آلفونه، سلیمانی در اوایل سالهایی که در سپاه قدس بود، به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در آسیای مرکزی و همچنین مبارزه با طالبان افغانستان می‌پرداخت. سلیمانی پس از کسب شهرت به دلیل مبارزات خود در جنگ 8 ساله ایران و عراق، در اواخر دهه 1990 فرماندهی نیروهای قدس را برعهده گرفت.

این گزارش می نویسد: حسین موسویان (مذاکره کننده سابق هسته ای ایران) و الربیعی و افراد دیگری که سلیمانی را دیده‌اند، او را مذهبی و عملگرا می‌دانند اما در خصوص تمایل نهایی وی برای صلح با آمریکا اختلاف نظر دارند. موسویان می‌گوید که این فرمانده ایرانی می‌خواهد که غرب به نقش تهران به عنوان قدرت خاورمیانه پی ببرد. دیگران،  سلیمانی را یک انقلابی می‌دانند که هرگز دوستی با "شیطان بزرگ" را نمی‌پذیرد.

یکی از دیپلمات‌های وزارت خارجی آمریکا در سال 2009 در بغداد طی اسنادی که توسط ویکی‌لیکس به دست آورده بود، نوشت: ژنرال پترائوس اشاره کرده بود که ما روزانه به طور میانگین با یک حمله موشکی و بمب‌گذاری مواجه خواهیم بود.

در این اسناد آورده شده بود: دفعه بعدی که جلال طالبانی با قاسم سلیمانی صحبت کند، به وی احتمالاً درباره نگرانی ما (آمریکا) درباره اقدامات ایران خواهد گفت.

بر اساس این گزارش، علاوه بر طالبانی، دیگر همپیمانان نزدیک دولت بوش از جمله چلبی نیز ژنرال سلیمانی را می‌شناسند. به گفته "فرانسیس بروک" مشاور سیاستمدار عراق در هفته‌هایی قبل از حمله آمریکا به عراق، چلبی بین واشنگتن و تهران سفر کرد و به سلیمانی درباره اهداف آمریکا گزارش داد.

با پایان جنگ عراق، نزاع آمریکا با سلیمانی و سپاه قدس به قلمرو جدیدی گسترش یافت. آمریکا به طور آشکار اعلام کرد که ایران تلاش می‌کند تا همپیمانان آمریکا در یمن، لبنان و بحرین را سرنگون کند. تهران نیز واشنگتن را متهم کرد که به منظور حمایت از منافع انرژی و امنیتی آمریکا، به پشتیبانی از پادشاهان و حاکمان مستبد عربی در خلیج فارس می پردازد.

مرکز این نزاع هم‌اکنون، سوریه است و در این نزاع، برای آمریکا، هدفِ پایان دادن به رژیم اسد، در وهله اول فرصتی برای تضعیف کردن ایران است. دولت اوباما امیدوار است که ناآرامی‌های سوریه یادآور جنبش اعتراضی ایران که توسط نیروهای امنیتی ایران در 2009 سرکوب شد، باشد.

یکی از مقامات ارشد آمریکا که در خصوص مسئله سوریه فعالیت می‌کند، می‌گوید: سلیمانی بعنوان دشمن آشکار شماره یک در بهار عربی پدیدار شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت اوباما در تلاش است تا توانایی سلیمانی برای طرح‌ریزی نفوذ در سراسر خاورمیانه را کاهش دهد. وزارت خزانه داری آمریکا سه مرتبه، فرمانده نیروی سپاه قدس را تحریم کرده است. این تحریم‌ها همچنان پابرجا است.

در اکتبر سال گذشته میلادی، "رائول مارک گرخت" جاسوس "سیا" در مقابل کنگره شهادت داد که اگر نقش سپاه قدس در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی ثابت شود، آمریکا باید قاسم سلیمانی را مسئول آن بداند و به دنبال او برود و یا او را دستگیر کند یا او را بکشد.

دولت ایران نیز در پاسخ از پلیس بین المللی اینترپل خواست تا گرخت را دستگیر کند و بیش از 200 تن از قانونگذاران ایرانی بیانیه‌ای را در حمایت از سلیمانی به امضا درآوردند و وب‌سایت‌های فارسی زبان و گروههای ایرانی کمپینی را با شعار "ما همه قاسم سلیمانی هستیم" راه انداختند.

 


[ جمعه 91/1/18 ] [ 7:36 عصر ] [ رضا سروری ]
سید مسعود شجاعی طباطبایی منتشر کرد/
خاطرات ناگفته از شهید سید مرتضی آوینی

سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و هنرمند متعهد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که سابقه همکاری با سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی را دارد، در نوشته‌ای به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت ایشان، خاطراتی از او را منتشر کرد که رجانیوز متن کامل آن را منتشر می‌کند:

به‌عنوان عکاس به گروه روایت فتح معرفی شده بودم. با شور و شوق خاصی صبح اول وقت به صدا وسیما رفتم. اولین برخوردم با سید شهیدان اهل قلم آقا مرتضی آوینی در شرایطی انجام شد که او را در حال وضو گرفتن درصدا وسیما دیدم. خیلی زود فهمیدم هر وقت برای مونتاژ برنامه "روایت فتح" می رود، از قبل وضو می گیرد. برای او راش های فیلم از مناطق جنگی، متبرک بود. برای همین نگاه شهید "آوینی" همواره نسبت به اتفاقات جنگ تحمیلی و رزمندگان نگاهی معنوی و خاص بود. صدا و نوع مونتاژ او در حین ضبط برنامه "روایت فتح" حال و هوای خاصی به این برنامه می داد.


حضور شهید " مرتضی آوینی" دربرنامه روایت فتح و در جبهه های جنگ همواره اتفاق خوشایندی تلقی می شد. اشاره ها و توصیفات وی در برنامه روایت فتح نشان‌گر این ادعاست. در خاطرات آن سال ها که در مجله سوره افتخار همکاری با این شهید بزرگوار را هم داشتم، اتفاقی افتاد که برایم بسیارخاطره انگیز شد.


من مجموعه ای جدید از کاریکاتورهایم را به آقا مرتضی نشان دادم. در این مجموعه، کاری وجود داشت که یک ماهی را در تُنگ به تصویر می کشید. "شهید آوینی" این تصویر را دید و نسبت به آن ابراز خرسندی کرد. او ماهی را استعاره از انسان خاکی به دور از اقیانوس معرفت دانست و عنوان کرد که این تُنگ مانع ورود ماهی به اقیانوس معرفت شده است. در حالی که انسان می تواند با اندکی تلاش خود را به این اقیانوس برساند. به این ترتیب این کاریکاتور مورد توجه ایشان واقع شد و با آن که به لحاظ گرافیکی در چند خط ساده طراحی شده بود، درمجله سوره منتشر شد. تصور من از کشیدن آن طرح این بود که پرنده عشقم، بدنم را همچون قفسی می پندارد که در باغ نهاده اند، همچون یک ماهی زیبا در تنگ کوچک آب در دل اقیانوس... اما شهید آقا سید مرتضی آوینی وقتی برای بار اول طرح را دید، پیشانیم را بوسید و گفت: «می بینی سید جان چقدر تنهاییم، کمی تلاش کنیم با یک جست می توانیم خود را به اقیانوس عشق برسانیم. عشق را می بینیم، فاصله‌مان با آن تنها یک جداره نازک شیشه ای است اما...»


شهید "آوینی" نگاهی جامع به اتفاقات و پدیده های اطرافش داشت. امروز که دوباره به کتاب "آینه جادو"ی وی رجوع می کنم، می فهمم که وی چقدر نسبت به زمان خود جلوتر بوده است. به عنوان مثال، بحث دهکده جهانی مک لوهان، بحث داغ و جالب و مطرح انسان امروز است که او به درستی ماهیت آن را فهمید و در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش به آن اشاره کرد. نگاه وی نسبت به مسائل همیشه نگاهی دینی بود. به هر شکل، او از کسانی بود که همواره به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ارادت عجیبی داشت و خود را دانش آموخته و عاشق ولایت می دانست.


نگاهی که به مسائل فرهنگی، هنری، اجتماعی داشت با این دید همراه بود. یعنی نگاهی اندیش‌مندانه توأم با خلوص، تقوی و فروتنی. ویژگی های هنری و تکنیکی آثار مستند شهید آوینی هم خیلی صادقانه و برگرفته از نگاه دینی او دارد. به قول معروف آن چه از دل برمی آمد، بر دل هم می نشیند. او صداقت را در این فیلم ها تزریق کرده بود. در فیلم هایش همواره حس ساده بودن و معنوی بودن نهفته است. آثار او در عین سهل بودن ممتنع نیز هست. مستند آثار ایشان اتفاق خجسته ای در ثبت وقایع سینمای مستند به شمار می آید. به طوری که می توان این آثار را برگ زرینی درکارنامه سینمای مستند ایران به شمار آورد.


شهید سید مرتضی آوینی همچون گلی سرخ میان بچه های روایت می درخشید، همه از تلألو وجود او جان می گرفتند، امید، حرف اول چشمان بغض آلودش بود، با وجود تمام غصه های سال‌های جنگ و شهادت دوستان بر روی دو پایش ایستاده بود. اما هنوز در سر سودایی داشت، ‌دلش نمی خواست مردم اسطوره های ایمان را به فراموشی بسپارند. «روایت فتح» دوباره به راه افتاد. اما همه گله داشتند که آن روح و نوای قبلی در فیلم ها نیست. کار «روایت» پس از جنگ سخت تر شده بود،‌ حاجی گاه ناراحت می شد و به بچه ها گفت: «شما را به خدا در مورد من هر فکری می خواهید بکنید، اما در مورد این یکی دیگر قضاوت نکنید، روایت فتح اصلاً از من نیست، از یک جای دیگر است. مشکل ما این است که مقدار فیلم هایی که در دسترس داریم، محدود است و برای اجرای امر آقا مجبوریم برای زنده نگه‌داشتن و استمرار روایت فتح،‌ آن را کمی طولانی تر کنیم،‌ چون در حال حاضر دست‌مان به فیلم‌های جنگ در آرشیو صدا و سیما نمی رسد! (با اینکه اواخر سال 1370 مؤسسه‌ی فرهنگی روایت فتح به فرمان مقام معظم رهبری تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد ولی متاسفانه شهید اهل قلم تا لحظه شهادت بسیار مظلوم بود، اینکه عملا امکان دسترسی به آرشیو صدا وسیما را نداشت، خود شاهدی بر این مدعاست.)


شهید آوینی به خودآگاهی به لحظه و حتی مکان شهادتش هم رسیده بود: «شب، سایه سیاه خودش را گستراند و ما سوار خودروها شدیم. در راه، سعید از حماسه‌های بازی دراز و کانی‌مانگا گفت و سید گریست، به مقر که رسیدیم، برنامه روایت فتح، خلاف همیشه قبل از ساعت 11 پخش شده بود. طبق قراری که با نماینده ارتش گذاشته بودیم، باید صبح زود کارمان را شروع می‌کردیم. مرتضی آن شب تا صبح نخوابید، مدام قرآن می‌خواند و می‌گریست. نماز صبح را خواندیم، و به راه افتادیم. من رادیو قرآن را روشن کردم، و سید آرام دل به کلام وحی سپرد. با اصرار از گروه خواست تا به قتلگاه بروند. گویی آنجا منتظر حادثه‌ای بود. با شوخی گفتم "سید! قتلگاه هم شبیه همین تپه‌ها و گودال‌هاست دیگه! همین‌جا مصاحبه را بگیر"، اما مرتضی صبورانه گفت "می‌گردیم، تا قتلگاه را پیدا کنیم" و بالاخره قتلگاه را یافت و به آسمان پر کشید.» (منبع: کتاب همسفر خورشید)، در 20 فروردین 1372 پای سید مرتضی آوینی روی یک مین خنثی نشده رفت. در اثر انفجار، یک پای او قطع شد و بر اثر شدت خون‌ریزی در راه برگشت، به شهادت رسید. مهندس سعید یزدان‌پرست نیز در این حادثه شهید شد.


دل‌نوشته های شهید آوینی:


1- جاذبه خاک، تن را به پایین می کشد و جاذبه آسمان، روح را به بالا و انسان در حیرت میان این دو جاذبه، راه خود را به سوی حق باز می شناسد.


2- نَفَس های انسان، گام هایی است که به سوی مرگ بر می دارد. حضرت علی علیه السلام سخنانی از این دست که مالامال از "مرگ آگاهی" باشد، بسیار دارند. مرگ آگاهی، کیفیت حضور اولیای خدا را در دنیا بیان می دارد. تا آنجا که هر که مقرب تر است، مرگ آگاه تر است. و بر این قیاس باید چنین گفت که حضور علی علیه السلام در عالم، عین مر گ آگاهی است. مر گ آگاهی یعنی آن که انسان همواره نسبت به این معنا که مرگی محتوم را در پیش رو دارد، آگاه باشد و با این آگاهی، زیست کند و هرگز از آن غفلت نیابد.


3- عقل معاش می گوید که شب هنگام خفتن است، اما عشق می گوید که بیدار باش. در راه خدا بیدار باش تا روح تو چون شعاعی از نور به شمس وجود حق اتصال یابد. عقل معاش می گوید که شب هنگام خفتن است اما عقل معاد می گوید که همه‌ی چشم ها در ظلمات محشر، در آن هنگامه‌ی فزع اکبر، از هول قیامت گریانند، مگر چشمی که در راه خدا بیدار مانده و از خوف او گریسته باشد. عقل معاش می گوید که شب هنگام خفتن است، اما عشق می گوید چگونه می توان خفت، وقتی که جهان ظلمتکده ی کفرآبادی است که در آن، احکام حق مورد غفلت است...


پی نوشت:


1- آقا سید، می پندارم عشق تنها با قطره های اشک معنا می دهد، چقدر دل‌تنگم، چقدر خسته، هر روز فاصله ام با عشق بیشتر و بیشتر می شود و خانه تن تنها راه فرسودگی را می پیماید به امید روزی که از این سرگردانی نجات پیدا کند. چه زیبا کلام معرفت را یافتی و چه زیبا به دنیای زیبای عشق شتافتی...


2- اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) با حضور «علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری،‌ "سردار محمدرضا نقدی" رییس سازمان بسیج مستضعفین،‌ "بهمن دری" معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. این برنامه ساعت 17 روز دوشنبه 21 فروردین ماه 1391 در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در خیابان برادران مظفر جنوبی آغاز می‌شود.


در نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) آثار این حوزه در شش گروه "ادبیات مستند"،‌ "ادبیات داستانی"، "نقد، پژوهش و ادبیات تحقیقی"، "شعر"،‌ "جنگ نرم" و "هنر" مورد بررسی داوران قرار گرفته اند که در هر گروه اثر شاخص معرفی و قدردانی خواهند شد.


[ پنج شنبه 91/1/17 ] [ 11:55 عصر ] [ رضا سروری ]

اقوال مختلف درباره روز شهادت حضرت زهرا(س)/ معتبرترین قول کدام است

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب «صحیفه فاطمیه» با بیان اینکه 13 قول درباره روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از جانب مورخان و محدثان نقل شده است، به مشهورترین قول در این زمینه اشاره کرد.

 

 

خبرگزاری فارس: اقوال مختلف درباره روز شهادت حضرت زهرا(س)/ معتبرترین قول کدام است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) پیرامون اقوال مختلف شهادت آن حضرت با حجت‌الاسلام «حمید احمدی جلفایی» پژوهشگر مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و نویسنده کتاب‌های «احکام حجاب و عفت، در گلستان مرجعیت»، «بهترین‌ها و برترین‌ها در کتاب و سنت»، «چهل حدیث پیرامون حجاب و عفت زنان»، «حجاب برتر (بررسی جایگاه چادر در حجاب اسلامی)» و «صحیفه فاطمیه: جامع خطبه‌ها، کلمات قصار، ادعیه، اشعار، فضائل، کرامات و سایر ملحقات حضرت فاطمه» گفت‌و‌گو کردیم که مشروح آن در پی می‌آید:

13 قول مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد

* با توجه به اینکه اقوال مختلفی در خصوص روز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط مورخین و محدثین نقل شده، کدام قول معتبرتر است؟

- در تقویم زندگی حضرت فاطمه علیها‌السلام، همچون سایر معصومین(ع) بین مورخان و محدثان اخلاف وجود دارد، در این اختلاف بیش از هر چیز به ضعف فرآیند ثبت و ضبط در آن زمان بر می‌گردد، به ویژه آنکه ضابطان و محدثان در آن دوره به مباحث تواریخ و ولادات و وفیات اهمیت چندانی نمی‌دانند و شبیه این اختلافات در مورد خود رسول اکرم(ص) نیز کمابیش وجود دارد. اما این اختلافات در مورد تقویم زندگانی حضرت زهرا(س) نسبت به سایر معصومین بیشتر است و این ظاهراً به نوع جنسیت آن حضرت (س) یعنی به زن بودن ایشان بر می‌گردد که طبیعتاً موجب ارتباط و اطلاع نسبتاً کمتر از این تواریخ می‌شدند، به طور کلی 13 گفته مختلف در منابع تاریخی و روایی در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه  زهرا سلام الله علیها وجود دارد که عبارت است از:

1ـ 40 روز بعد از وفات رسول خدا(ص)، این گفته را مرحوم مجلسی در «بحار‌الانوار» جلد 43 صفحه 212 حدیث 41 از کتاب «عیون المعجزات» نقل کرده است، همچنین در کتاب «کشف الغمه» جلد1 صفحه 500 با استناد به روایتی مجهول این گفته نقل شده است.

2ـ 45 روز بعد از وفات رسول خدا(ص)، این گفته را برخی از محدثان به عنوان یک گفته نامعلوم نقل کرده‌اند.

3ـ دو ماه بعد از وفات رسول خدا(ص)، این گفته را «حاکم نیشابوری» در کتاب «مستدرک» از عایشه نقل کرده است.

4ـ 70 روز پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را یکی از دانشمندان اهل سنت «ابن عبد الاب» در کتاب «الاستیعاب» نقل کرده است.

5ـ 72 روز پس از رحلت رسول خدا، این گفته را «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد 3 صفحه 357 آورده است و گفته که مطابق آن حضرت(س) در روز شنبه 17 شب مانده از ربیع‌الاخر در سال دهم هجری در سن 17 سال و 7 ماهگی دار دنیا را وداع گفته است و البته «ابن طاووس» هم کتاب «اعلام الوری» صفحه 147 به عنوان قول اظهر ذکر کرده است.

6ـ 75 روز پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته که در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی جلد یک صفحه 458 آمده است که مطابق آن «مرحوم کلینی» با استناد از امام باقر علیه‌السلام، ولادت آن حضرت را  5 سال پس از مبعث و شهادت وی را 75 روز بعد از وفات پدرش در سن 18 سال و 75 روزگی ذکر کرده است، در کتاب «دلایل الامامه» «طبری»، صفحه 45 طبق روایتی به نقل از امام باقر علیه‌السلام و نیز در کتاب «الخرائج» مطابق روایتی به نقل از امام صادق علیه‌السلام این نطریه مورد تائید قرار گرفته و در متن این روایات روز شهادت آن حضرت سیزده جمادی الاولی بیان شده است که امروزه نظر اهل سنت بر همین مبنا قرار گرفته است..

7- 85 روز پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را مرحوم طبری در کتاب «دلائل الامامه» صفحه 45 به عنوان یک قیل نقل کرده است.

8 ـ سه ماه پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته به «ابوالفرج اصفهانی» نسبت داده شده است.

9- 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، مستند این گفته امروزه در میان شیعیان به ویژه ایران به رسمیت شناخته می‌شود، دو روایت از امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه 553 نقل شده استو روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکم‌تر و متقن‌تر هست، در کتاب «دلائل‌الامامه» صفحه 45 از زبان امام صادق علیه‌السلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (س) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است.

10- 100 روز بعد از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را نیز نویسنده کتاب «کشف‌الغمه» در جلد یک صفحه 503 به نقل از «ابن قتیبه» نقل کرده است.

11ـ چهار ماه پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته «ابن شهر آشوب» در کتاب «المناقب» جلد 3 صفحه 357 با عنوان قیل نقل کرده است و گفته که قربانی یکی از محدثان معروف، این نظریه را صحیح‌تر از همه دانسته است و البته «ابن‌طاووس» هم در کتاب «اعلام الوری» صفحه 147 روایتی به نقل از جابر و او از امام محمد باقر علیه‌السلام در تأیید این نظریه نقل کرده است.

12- 6 ماه پس از رحلت رسول خدا(ص)، این نظریه به عنوان یک نظریه مشهور میان شیعه و سنی در برخی از دوره‌های تاریخی مطرح بوده است و مستندات آن، دو روایت از «امام باقر(ع)» و «عروة بن زیبر» است که مطابق آن حضرت(س) در شب سه‌شنبه سه روز مانده به ماه رمضان در سال یازدهم هجری به شهادت رسیده‌اند و البته «ابن ابی الحدید» در شرح نهج‌البلاغه جلد 6 صفحه 46 همین گفته را از عایشه نیز نقل کرده است.

13- 8 ماه پس از رحلت رسول خدا(ص)، این گفته را به برخی از محدثان نسبت داده شده است، همچنین در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه 503 نیز این نظریه نقل شده است.

مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) 95 روز پس از رحلت رسول‌الله(ص) است

با جمع‌بندی این نقد‌ها کلاً سه قول مختلف در مورد سن حضرت زهرا(س) هنگام شهادت وجود دارد:

1ـ  «مرحوم کلینی» که معتقد است حضرت 17 سال و 75 روز داشته‌اند.

2ـ صاحب «مناقب» و برخی دیگر که معتقدند حضرت 18 سال و 7 ماه می‌باشد.

3- نقل قولی از مرحوم ابن‌طاووس در کتاب «اعلام‌الوری» صفحه 47 که شهادت آن حضرت را 23 سالگی مطرح کردند، همچنین در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه 502 این نظریه را به «ابن شهاب» و به «زهری» هم نسبت داده شده است.

«ابن عربی» حضرت زهرا(س) را در طهارت و عصمت با رسول الله(ص) شریک می‌داند

* عصمت حضرت زهرا(س) از دیدگاه شیعه و اهل سنت چگونه است؟ اهل سنت از چه زاویه‌ای به حضرت فاطمه (س) می‌نگرند؟

-اختلاف اساسی دیدگاه شیعه و سنی در مورد آن حضرت عمدتاً از دو زاویه قابل بحث است: یکی؛ مربوط به مباحث تاریخی و وقایع پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و دیگری؛ مربوط به ارزش وجودی و رتبه یا مقام حضرت فاطمه زهراست.

در بحث اول دامنه اختلافات بسیار است و ما معتقدیم که در این بخش از تاریخ انصافاً منابع اهل سنت به مرور زمان تحریف شده و شواهد و قراین این تحریف در آثار خود آنها بسیار واضح و روشن است، ضمن آنکه دلایل و قرائن بسیاری در منابع کهن و معتبر تاریخی و روایی اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را در خصوص مسائل حضرت فاطمه زهرا(س) و حقانیت آن حضرت مورد تایید قرار می‌دهد.

اما جهت دوم بحث، در واقع می‌توان گفت: به عنوان پایه و اساس سایر اختلافات نیز به حساب می‌آید، مربوط به رتبه و مقام وجودی آن حضرت(س) است که در رأس همه اختلافات در این زمینه به مسئله عصمت آن حضرت بر می‌گردد، اینکه شیعه به دلایل متعدد نقلی و اصلی اعتقاد به عصمت و برخورداری آن حضرت از علم لدنی دارد، اما مکتب مقابل علی‌رغم دلایل و قرائن موجود در قرآن کریم و سنت نبوی آثار متعدد تاریخی و روایی خود به آن معتقد نیستند.

یکی از دلایل شیعه در اثبات آن حضرت(س) آیه مبارکه 33 سوره احزاب (مربوط به آیه تطهیر) «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» و روایات و اخبار تاریخی ذیلیه آن است که در منابع فریقین به وفور وارد شده و ضمن اشاره به ماجرای کسا یا لوای رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به اثبات این مقام برای آن حضرت می‌پردازد، در معتبر‌ترین منابع اهل سنت صحابه و تابعین مورد قبول اهل سنت از جمله: «ابو سعید خدری»، «انس بن مالک»، «عایشه»، «ام سلمه»، «ابن ابی سلمه»، «سعد» و غیره به طرق متعدد این ماجرا را نقل کردند و بعد از آن نیز محدثان و دانشمندان مختلف آنها همچون «بخاری» در صحیح خود جلد 5 صفحه 26 و «مسلم» در صحیحش جلد 15 صفحه 194 و «بیهقی» در «سنن کبری» جلد 2 صفحه 149 و «طبری» در تفسیرش جلد 5 صفحه 32 و «حاکم نیشابوری» در «مستدرک» جلد3 صفحه 147 و غیره این اخبار را که تعداد طرق آنها به بیش از 20 طریق می‌رسند، نقل کرده‌اند، اما متأسفانه علی‌رغم آنکه نتوانسته‌اند در تفسیر دلالت آیه و مقامات موجود در آن، بین رسول خدا (ص) و با آن حضرت(س) تفاوت منطقی بیان کنند، اما در نتیجه‌گیری همچنان با برخی توضیحات غیرعلمی و غیرمنطقی تعصب ورزیده‌اند.

روشنی این دلایل در منابع اهل سنت چنان محکم است که دانشمندی همچون «محی‌الدین عربی» در این زمینه پس از نقل اخبار مربوط به آیه شریفه و به استناد به دلالت آنها اهل بیت علیهم‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طهارت و عصمت با رسول گرامی اسلام(ص) شریک اعلام کرده است، در روایت امامان شیعه نیز علاوه بر پردازش متواتر به این اخبار به عصمت ویژه آن حضرت تصریح و جز مقام امامت ظاهری، آن حضرت در همه مقامات و فضائل بیان شده ائمه معصومین به منزله سرچشمه و سرآمد معرفی شده است.

به عنوان مثال در روایاتی از امام صادق (ع) در کتاب «دعائم الاسلام» جلد یک صفحه 37 نقل شده، به صراحت آمده است، همچنین در متون برخی ادعیه و زیارات معتبر مربوط به آن حضرت(س)، به این مقامات ویژه ایشان تصریح بیشتری شده است که پرداختن به همه این موارد در فرصت کوتاه نمی‌گنجد.

علامه امینی: فاطمه(س) مابین در و دیوار «مهدی» را صدا زد

* بیان شده است «هنگامی که حضرت فاطمه زهرا(س) ما بین در و دیوار قرار گرفتند، اباصالح المهدی را صدا زدند»، آیا این روایت صحت دارد؟

ـ تنها مستند این گفته کتاب «الغدیر» مرحوم علامه امینی است که ایشان در اشاره به این سخن به هیچ منبعی استناد نکرده است، حالا این گفته می‌تواند به عنوان زبان حالی، مطرح باشد و یا اینکه نقدی است بدون سنجش لازم از ناحیه مرحوم علامه که نظیر آن در برخی از مواضع دیگر مجموعه ایشان نیز شناسایی شده است که البته در یک بینش خوشبینانه می‌توان گفت این سخن را در منبعی دیده که در اختیار خود داشته، ولی مصدر آن را ذکر نکرده است.

 


[ پنج شنبه 91/1/17 ] [ 8:20 عصر ] [ رضا سروری ]
واکنش شریعتمداری به اظهارات هاشمی درباره مذاکره با امریکا؛
پاسخ امام را سانسور کردید/ 22 سال پیش مهاجرانی همین حرف را زد

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به اظهارات آقای اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌اش با یک فصلنامه مطالعات خارجی واکنش نشان داد و از میان سخنان پر ابهام هاشمی در این مصاحبه، به بخشی از اظهارات او که به موضوع "لزوم مذاکره با امریکا" اختصاص داشت، پاسخ داد.

به گزارش رجانیوز، هاشمی در مصاحبه‌اش مذاکره با امریکا را مانند مذاکره با سایر کشورها نظیر روسیه و چین عنوان کرده بود، از امریکا به‌عنوان قدرت برتر دنیا که باید با او مذاکره کرد، یاد کرده بود و از نامه‌اش به امام در آخرین روزهای حیات مبارک ایشان خبر داده بود که در این نامه از ایشان درخواست شده بود که در زمان حیات‌شان تکلیف موضوع‌هایی از جمله مذاکره با امریکا را روشن کنند، چرا که پس از ایشان کسی نیست که انقلاب را از این گردنه‌ها عبور دهد.

اما در حالی‌که روز گذشته اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور در نامه‌ای به آقای هاشمی، با یادآوری این بخش از اظهارات او و سایر سخنانش اعتراض خود را مطرح کرد، امروز نیز شریعتمداری در مقاله‌ای به موضوع مذاکره با امریکا پرداخت. مدیر مسئول روزنامه کیهان، ابتدا این مسئله را بررسی کرده که هاشمی چرا فقط از نامه‌اش به امام خبر داده و صادقانه پاسخ امام را مطرح نکرده است. وی سپس به اصل موضوع مذاکره با امریکا پرداخته و در مورد هدف امریکایی‌ها از مذاکره، بیانات و نظر رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکره با امریکا، مواردی را مطرح کرده است. متن کامل این مقاله در ادامه آمده است:

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی که در روزهای پایانی سال 1390 و در دیدار مسئولان فصلنامه مطالعات بین المللی با ایشان مطرح شده و دیروز خبر آن منتشر شده بود، بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و بسیاری از رسانه های خارجی داشت. درباره اظهارات اخیر رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام اگرچه گفتنی های فراوانی هست ولی در این مختصر به واکاوی یکی از اصلی ترین آنها که وارونه نمایی آشکار است و عجیب تر نیز به نظر می رسد بسنده می کنیم و باقی به بعد می گذاریم.

آقای هاشمی رفسنجانی می گوید «من در سال های آخر حیات امام(ره) نامه ای را خدمت‌شان نوشتم، تایپ هم نکردم برای این که نمی خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیاتتان اینها را حل کنید. در غیر این صورت، ممکن است اینها به صورت معضلی، سد راه آینده کشور شود. گردنه هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود. یکی از این مسایل، رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم قابل دوام نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است»! درباره این بخش از اظهارات ایشان باید گفت؛

1- انصاف آن بود که آقای رفسنجانی در نقل ماجرای نامه خویش به پاسخ امام راحل (ره) نیز اشاره می کرد. چرا که اولاً؛ مذاکره و رابطه با آمریکا یکی از خطوط قرمز حضرت امام(ره) بود که بارها بر آن تأکید ورزیده و علت اجتناب از مذاکره و رابطه با آمریکا را نیز به وضوح بیان کرده بودند و ثانیاً؛ حضرت امام(ره) به گواهی بینش و منش و آنچه از مواضع و بیانات ایشان در دسترس همگان است، هیچ ابهامی را بی پاسخ نمی گذاشتند مخصوصاً آن که این ابهام درباره یکی از اصلی ترین خطوط قرمز تأکید شده از جانب حضرت ایشان بوده و از سوی کسی مطرح شده باشد که مسئولیت مهم و حساسی- رئیس مجلس، قائم مقام فرماندهی کل قوا و...- در نظام داشته است.

بنابراین کمترین تردیدی نیست که امام راحل ما(ره) ابهام مطرح شده از جانب آقای هاشمی رفسنجانی را بی پاسخ نگذاشته اند و سؤال این است که چرا آقای رفسنجانی از پاسخ آن بزرگوار که به یقین و مانند همیشه، مستدل و منطقی بوده است طفره رفته و به آن اشاره ای نکرده است؟!

آقای رفسنجانی با خاطره نویسی و تاریخ نگاری ناآشنا نیستند و سابقه شناخته شده ای در هر دو عرصه یاد شده دارند و تعجب آور است که هنوز نمی دانند «نیمه نویسی» بی اعتبارترین نوع تاریخ نگاری و خاطره نویسی است و نشانه نگرانی نویسنده و مؤلف از بیان برخی واقعیت هاست! حالا باید پرسید که جناب رفسنجانی از آشکار شدن کدام واقعیت نگران بوده اند که پاسخ حضرت امام(ره) را سانسور کرده اند؟!

2- آقای هاشمی رفسنجانی به این بخش از تاریخ آن روزها نیز اشاره نکرده اند که در اوایل سال 1369 در حالی که هنوز یک سال از رحلت حضرت امام(ره) نگذشته بود، آقای «جیمز بیکر» وزیر خارجه وقت آمریکا طی سخنانی - 30 فروردین/19 آوریل 1990- اعلام کرد که آمریکا آماده مذاکره مستقیم با ایران است و 7 روز بعد - 6 اردیبهشت ماه/25 آوریل - آقای عطاءالله مهاجرانی معاون پارلمانی آقای رفسنجانی- رئیس جمهور وقت- در مقاله ای با عنوان «مذاکره مستقیم» که در صفحه 2 روزنامه اطلاعات همان روز به چاپ رسید، ایستادگی در برابر کاخ سفید را «شعارگونه» نامیده و دقیقاً با همان استدلالی که جناب هاشمی در اظهارات اخیر خود مطرح کرده است، خواستار مذاکره و رابطه با آمریکا می شود و نکته در خور توجه آن که در مقاله خود به گونه ای غیرمنتظره- شاید برای رد گم کردن- به اظهارات چند روز قبل «جیمز بیکر» اشاره کرده و اصرار می ورزد که مبادا کسانی پیشنهاد ایشان را با پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا مرتبط دانسته و آن را «یک توطئه و یا فتنه» تلقی کنند.

مقاله مهاجرانی با توجه به مغایرت آن با دیدگاه بارها اعلام شده حضرت امام(ره) انتقادهای فراوانی را در پی داشت. اما، آقای مهاجرانی که امروزه پرده ها را کنار زده و آشکارا به انگلیس پناهنده شده و با آیپک (لابی صهیونیست ها) و MI6 (بخش اطلاعات خارجی اینتلجنت سرویس انگلیس) همکاری نزدیک دارد، برنظر خود اصرار می ورزد و نهایتاً؛ رهبر معظم انقلاب در یکی از سلسله بیانات خویش به این ماجرا پایان می دهند که شرح آن خواهد آمد.

اکنون این پرسش مطرح است که چرا جناب رفسنجانی به این رخداد مهم و معروف تاریخی کمترین اشاره ای نکرده اند؟! شاید -فقط شاید- به این علت که اگر به رخداد یاد شده اشاره می کردند، چاره ای جز آن نداشتند که نظرات مستدل مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را نیز مانند پاسخ حضرت امام(ره) نادیده بگیرند! که در این حالت، دو پرده پوشی پی درپی سؤال برانگیز بود! و اما پاسخ حضرت آقا به اندازه ای روشن و مستدل بود که اگر به آن اشاره می کردند، در هیچ یک از اذهان واقع نگر و مردم دوست، جایی برای پیشنهاد مذاکره و رابطه با آمریکا باقی نمی ماند. نظر آن روز آقا که نظر امروز ایشان و همان نظر دیروز حضرت امام(ره) است و از بلندای دل‌سوزی حکیمانه برای مردم و صیانت از اسلام و منافع ملی مطرح شده است را در بند بعدی بخوانید و خود درباره آن قضاوت کنید.

3- حضرت آقا در سخنان آن روز خود فرمودند؛

«و اما مسئله ای که این روزها در سطح جمعی از اهل فکر و اهل نظر در جریان است، مذاکره کردن و مذاکره نکردن است... من معتقدم، آن کسانی که فکر می کنند ما باید با رأس استکبار -یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده ام که استکبار، بیش از این که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلاً استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این که شما بروید با آمریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می شود؟ این طوری که نیست.

مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله، مذاکره با آمریکا، یعنی معامله با آمریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده تو از انقلاب اسلامی، به آمریکا چه می خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می خواهید به آمریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می توانیم به آمریکا بدهیم؟ او از ما چه می خواهد؟ آیا می دانید که او چه می خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید». والله که آمریکا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پای‌بند بودن به اسلام ناب محمدی(ص) ناراحت نیست. او می خواهد شما از این پای‌بندیتان دست بردارید. او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟»

اکنون باید از آقای هاشمی رفسنجانی پرسید در پروژه پیشنهادی مذاکره و رابطه با آمریکا -و به قول حضرت آقا معامله با آمریکا!- چه «بهایی» را برای پرداخت در نظر گرفته اید و در مقابل آن چه متاعی را از آمریکا انتظار دارید؟! آیا جز این است که آمریکا به اعتراف بارها اعلام کرده‌ی خود، بیشترین ضربه را از اسلام ناب محمدی(ص) که ظلم ستیز و استقلال طلب است، دریافت کرده است؟! و به هیچ چیز غیر از بازگشت به دوران غارت‌گری گذشته در ایران نمی اندیشد؟! و در مقابل به شما همان را خواهد داد که به شاه و حسنی مبارک و بن علی و علی عبدالله صالح داد!

4- آقای هاشمی می گوید «معنای مذاکره با آمریکا این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند، یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است»!

ظاهراً جناب رفسنجانی فراموش کرده اند که آمریکا، مذاکره را فقط برای مذاکره می خواهد و نه حل و فصل مسائل طرفین. چرا که درگیری ما با آمریکا از ماهیت دو طرف ریشه می گیرد و مادام که ما در حاکمیت بر اسلام ناب و ظلم ستیز تکیه داریم و آمریکا بر خوی استکباری خود تأکید می ورزد، این درگیری ادامه خواهد داشت و تنها در دو حالت خاتمه می یابد. یا ما- نستجیربالله- از اسلام در حاکمیت دست بکشیم - یعنی همان که آقا اشاره فرمودند- و یا آمریکا خوی استکباری خود را رها کرده و به قول حضرت امام(ره) «از خر شیطان پایین بیاید».

بنابراین، وقتی مسئله فیمابین با مذاکره قابل حل نیست، باید دید آمریکا مذاکره را برای چه می خواهد و چرا این‌همه برآن اصرار می ورزد؟! پاسخ بسیار روشن و خالی از ابهام است، آمریکا مذاکره را برای ارائه به نهضت های اسلامی و مخصوصاً این روزها برای ارائه به انقلاب های اسلامی منطقه می خواهد و به محض آن که با آمریکا پای میز مذاکره بنشینیم، این نشست را فاکتور کرده و به همه ملت های مسلمان و انقلابی می فروشد که «اگر الگوی نهضت و حرکت ضد استکباری و ضد استبدادی شما انقلاب اسلامی ایران است، ایران نیز در نهایت چاره ای جز کنار آمدن با آمریکا نداشته است»! و به قول قیصر «همه راه‌ها به رم ختم می شود».

جناب هاشمی! این نکته بدیهی تر از آن است که از نگاه حضرتعالی پنهان مانده باشد. شما که اهل مطالعه و رصد اخبار هستید، به یقین گزارش های منتشر شده از سوی مراکز استراتژیک آمریکا طی چند سال اخیر را ملاحظه کرده اید و مثلاً از گزارش اخیر «مرکز تحقیقات کنگره آمریکا» باخبرید که تأکید می کند «حضور ایران در پای میز مذاکره بی آن که چیزی رد و بدل شده و امتیازی داده یا گرفته شود می تواند تحولات اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را، تحت تأثیر قرار داده و نهایتاً متوقف کند».

5- آقای هاشمی از آمریکا با عنوان «قدرت برتر دنیا»! یاد می کند که مخصوصاً با توجه به رخدادهای چند سال اخیر، چه در برخورد آمریکا با ایران و چه در برخورد با انقلاب های اسلامی منطقه، شکست در عراق و افغانستان و ده‌ها نمونه دیگر از این دست، تعجب آور است و فقط به عنوان یادآوری باید گفت، همین چند ماه قبل - 13 دسامبر 2011/ آذرماه 90- نشست شورای راهبردی آتلانتیک در واشنگتن با صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را از بلندای اقتدار 2001 به دره ضعف 2011 کشانده است و اینکه؛ تاریخ به نفع ایران در حال پیچیدن است و...

گفتنی است مقایسه آمریکا با چین و روسیه و انگلیس هم قیاس مع الفارق است زیرا درگیری اصلی ایران اسلامی با آمریکا بوده و هست و دیگر کشورهای مورد اشاره در اظهارات آقای رفسنجانی نه سابقه ای قابل قیاس با آمریکا در برخورد با ایران داشته و دارند و نه از رابطه و مذاکره در پی رسیدن به اهدافی هستند که آمریکا دنبال می کند. بنابراین رابطه و مذاکره با آنها می تواند در چارچوب عزت و حکمت و مصلحت صورت پذیرد و چنانچه وارد فازی نظیر آمریکا شوند -که نمی توانند- به یقین با برخورد مشابهی از سوی ایران اسلامی روبرو خواهند شد.

6- و بالاخره، اگرچه در این باره گفتنی های فراوان دیگری نیز هست ولی وجیزه پیش روی را با اشاره به بخشی از اظهارات رابرت گیتس -وزیر دفاع پیشین آمریکا- در کنگره خاتمه می دهیم. گیتس در پاسخ به علت ناتوانی دولت بوش در مقابله با ایران اسلامی می گوید «مشکل بزرگ ما با ایران آن است که به ما احتیاجی ندارد تا امتیازی از ما بخواهد و کسی که امتیازی از شما نخواهد، امتیازی هم به شما نخواهد داد.»


[ پنج شنبه 91/1/17 ] [ 1:43 صبح ] [ رضا سروری ]

نظرحضرت آیت الله صافی درباره زمان عزاداری برای حضرت زهرا(س)

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ با به استفتاء جمعی از مومنین، نظر خود را پیرامون شیوه و زمان عزاداری برای حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اعلام کردند.


 ویژه نامه فاطمیه باشگاه خبرنگاران- ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، بفرمایید با توجه به معلوم‌نبودن دقیق تاریخ شهادت آن بزرگوار، بهترین ایام جهت عزاداری برای حضرت چه روزهایی است؟ و بهترین نوع عزاداری در این شهادت عظمی چیست؟

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به این استفتا بیان کرد: نسبت به روز شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها اقوال مختلفی ذکر شده است، لکن آنچه بیشتر مورد توجّه علماء واقع شده است فاطمیه اول و فاطمیه دوّم در ماه جمادی الاولی و جمادی الثانیة است؛ و شایسته است که شیعیان از روز سیزدهم جمادی الاولی تا سوّم جمادی الثانیة سوگوار، و با انجام مراسم عزاداری آن حضرت، ارادت و مودّت خود را به اهل بیت علیهم‌ السلام اظهار نمایند و از انجام مراسمی‌ که موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است، اجتناب نمایند.

 بهترین عزاداری، بیان فضائل و مناقب و مصائب آن حضرت و ذکر اخلاق و سیره عملی و دفاع ایشان از امام مظلوم حضرت امیرالمؤمنین علیه ‌السلام است که در همه اعصار باید برای مردم تبیین شود.

 ان‌شاء الله تعالی مؤمنین با تمسک به قرآن و عترت به بهترین صورت ممکن به ساحت مقدس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص نمایند،به ویژه بانوان متدینه باحفظ حجاب و عفت و پاکدامنی، ایشان را الگوی خود قرار دهند.


[ چهارشنبه 91/1/16 ] [ 11:15 عصر ] [ رضا سروری ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان