سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

* محل فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم


خانه موسى بن خزرج که محل فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است در آن روزگار در منتهاالیه جنوب غربى شهر قم بود و امروز جاى آن مشخص است .


یکى از محله‌هاى قدیمى قم امروز به نام میدان میر است ؛ هنگام ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام همان طور که گفته شد در منتهاالیه جنوب غربى بوده است ؛ زیرا شهر قم از روى آثار و اطلاعى که هنوز باقى است درست در شمال شرقى شهر فعلى قرار داشته و به تدریج به طرف غرب و جنوب کشیده شده است و محله درخت پیر به نام «سر بازار» در میان شهر بوده است .


امروزه در محله میدان میر، محلى است به نام «ستیه» که مسجد و مدرسه اى در اطراف آن ساخته اند و از زمان‌هاى قدیم، سینه به سینه رسیده است که این مکان جاى فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است.


اقامت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم هفده روز بود و پس از این مدت، از دنیا رحلت فرمودند.


* شصت سال نماز جماعت در حرم حضرت معصومه علیهاالسّلام


در برخى از یادداشتهاى مرحوم آیت الله العظمی مرعشی آمده است : ((هنگامى که در قم سکونت کردم (1343 ق )، صبحها در حرم حضرت معصومه علیهاالسّلام اقامه نماز جماعت نمى شد و من تنها کسى بودم که این سنّت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پیش به این طرف صبح زود و پیش از بازشدن درهاى حرم مطهر و زودتر از دیگران مى رفتم و منتظر مى ایستادم . این انتظار گاهى یک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدّام درها را باز کنند زمستان و تابستان نداشت . در زمستانها، هنگامى که برف همه جا را مى پوشاند، بیلچه اى کوچک به دست مى گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز مى کردم تا خود را به حرم مطهر برسانم . در آغاز، خود به تنهایى نماز مى خواندم . تا پس از مدتى یک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن کم کم افراد دیگر اقتدا کردند و به این ترتیب نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز کردم و تا امروز که شصت سال از آن تاریخ مى گذرد، ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شبها نیز اضافه شد و از آن پس روزى سه بار در مسجد بالاسر حضرت معصومه علیهاالسّلام و صحن شریف نماز مى خوانم.


حضرت معصومه‌(س) اهل ولایت است


حضرت آیت الله جوادی آملی نقل می‌کند سّر اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) فرمودند؛ هر کس کریمه? اهل‌بیت فاطمه? معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند بهشت برای او لازم است، این است که او اهل ولایت است .


* کى به فکر تو نبوده ایم !


آیت اللّه مرعشى مى فرمود: روزگارى که جوانتر بودم، روزى بر اثر مشکلات فراوانى که داشتم، از جمله آن که مى خواستم دخترم را شوهر دهم، ولى مال و ثروتى نداشتم تا براى دخترم جهیزیّه تهیّه کنم، با ناراحتى به حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسّلام رفته و با عتاب و خطاب، در حالى که اشکهایم سرازیر بود، گفتم اى سیده و مولاى من، چرا نسبت به امر زندگى من اهمیّتى نمى دهى ؟ من چگونه با این بى چیزى دخترم را شوهر دهم ؟ سپس با دلى شکسته به منزل بازگشتم . در این حال حالت غشوه اى مرا فرا گرفت و در همان حال شنیدم کسى در مى زند. رفتم پشت در و آن را باز کردم . شخصى را دیدم که پشت در ایستاده، وقتى مرا دید گفت : سیّده تو را مى طلبد، با عجله به حرم رفتم و چون به صحن شریف آن حضرت رسیدم، چند کنیز را دیدم که مشغول تمیز کردن ایوان طلا هستند. از سبب آن پرسیدم . گفتند هم اکنون سیّده می‌آید. پس از اندکى حضرت فاطمه معصومه علیهاالسّلام آمد، در حالى که بسیار نحیف و لاغر و رنگ پریده و در شکل و شمایل چون مادرم فاطمه زهراعلیهاالسّلام بود (چون جدّه ام فاطمه زهرا را سه بار پیش از آن در خواب دیده بوده و مى شناختم ). به نزد عمه ام رفته و دست وى را بوسیدم . آنگاه آن حضرت به من فرمود؛ اى شهاب : کى ما به فکر تو نبوده ایم که ما را مورد عتاب قرار داده و از دست ما شاکى هستى ؟ تو از زمانى که به قم وارد شدى، زیر نظر و مورد عنایت ما بوده اى . در این حال از خواب بیدار شدم و چون دانستم که نسبت به حضرت معصومه علیهاالسّلام اسائه ادب کرده ام، فوراً براى عذرخواهى به حرم شریف رفتم . پس از آن حاجتم برآورده شد و در کارم گشایشى صورت گرفت.


* افطار روزه با بوسه بر ضریح


آیةالله امینی می‌گوید:علاّمه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیها السلام افطار می کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرف می شد، ضریح مقدس را می بوسید، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. این ویژگی او است که مرا به شدّت شیفته ایشان نموده است».


علامه طباطبایی نسبت به اهل بیت علیهم السلام توجّه و عنایت مخصوصی داشتند... مادامی که در قم بودند، هفته ای یک بار یا بیشتر به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرّف می شدند. در ایام تابستان غالباً به زیارت حضرت رضا علیه السلام می شتافتند.


[ پنج شنبه 90/11/27 ] [ 11:36 عصر ] [ رضا سروری ]
رئیس سازمان بین المللی مبارزه با فرار از مجازات، رسانه های غربی را به تلاش برای تخریب وجهه انقلاب بحرین در افکار عمومی جهان متهم کرد و گفت: آنچه در بحرین می گذرد، اجرای طرح مشترک آمریکا و انگلیس برای از بین بردن شیعیان در خاورمیانه است.

"می الخنسا" روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت : طرحی در خاورمیانه برای از بین بردن فرقه ای خاص (شیعیان) اجرا می شود که بحرین بخشی از این طرح است.

الخنسا خاطرنشان کرد: اغلب مردم بحرین برای بهبود وضعیت سیاسی و اجتماعی خود حقوق شان، را مطالبه می کنند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند.

وی افزود: آمریکا طرح از بین بردن فرقه ای خاص در خاورمیانه را اجرا می کند، که انگلیس همدست آمریکا در این طرح است، و به نیروهای رژیم آل خلیفه نحوه قتل و سرکوب تظاهرکنندگان را آموزش می دهد، و این نیروها را به انواع سلاح های کشنده و ممنوع مجهز می کند .

الخنسا خاطرنشان کرد: سازمان بین المللی مبارزه با فرار از مجازات، درباره این کمکها و توطئه های لندن، به دیوان کیفری بین المللی شکایت کرده است، که رسیدگی به این پرونده به خوبی ادامه دارد.

الخنسا اظهار داشت: سازمان مذکور وقایع بحرین را از آغاز انقلاب این کشوردر روز 14 فوریه 2011 تاکنون پیگیری، و ثبت و ضبط می کند و گزارشی را درباره جرایم و جنایات رژیم آل خلیفه به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسوی منتشر کرده است که به زودی به زبان اسپانیایی نیز منتشر خواهد کرد.

الخنسا گفت: رسانه های غربی برای جلوگیری از هر گونه کمک به ملت بحرین انقلاب این کشور را انقلابی ایرانی و شیعی و تهدیدی برای روند صلح با اسرائیل معرفی می کنند .


[ پنج شنبه 90/11/27 ] [ 12:46 صبح ] [ رضا سروری ]

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، دکتر سید محمد حسینی، طی سخنانی در مراسم اختتامیه نشست بیداری اسلامی کنفرانس بین المللی وحدت که در هتل آزادی تهران برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: تاثیرگذاری بر همگرایی جهت دست یابی به وحدت اسلامی بر اساس تعالیم اسلام، عزم جدی نظام جمهوری اسلامی ایران است.


وی همچنین ضمن تشریح اهم فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این راستا طی 33 سال اخیر افزود: امام خمینی (ره) از همان ابتدای نهضت، بر این مساله تاکید داشتند که ما بدون تکیه بر شرق و غرب ، نظامی اسلامی برقرار می‌کنیم که در آن، علم ، ایمان، تقوا و جهاد جایگزین قومیت، نژاد، زبان و ... شده و نظامی در برگیرنده آحاد امت مسلمان در اقصی نقاط دنیا به این وسیله شکل گیرد.


حسینی اضافه کرد: در شرایطی که در جهان آن روز ، شوروی؛ عدالت و حمایت از محرومان و کارگران، آمریکا و غرب بحث آزادی و نیز کلیساها بحث معنویت را مطرح می‌کردند، امام (ره) توانست عدالت، معنویت و آزادی را در کنار هم جمع کرده و نظامی با اهداف متعالی تشکیل دهد.


وی خاطرنشان کرد: گام‌های محکم و استوار امام (ره) ثابت کرد که دین مایه عزت و سرافرازی ملت‌هاست و در ادامه این راه نیز مقام معظم رهبری با در پیش گرفتن همین مسیر، جهان را مبهوت دستاوردهای شگرف و زیبای حکومت دینی و اسلامی کردند.


وزیر ارشاد همچنین با اشاره به روند رو به رشد علاقه و گرایش به اسلام در سطح جهان گفت: امروز در هر جای دنیا علاقه مندان فراوانی برای ترجمه اندیشه‌های ناب اسلامی وجود دارند که باید از این فرصت گران بها در راستای معرفی و تبیین فرهنگ اصیل اسلام در سطح جهان، نهایت بهره را برد.


وی، دم مسیحایی امام (ره ) را احیاگر روحیه شجاعت و شهامت، استقامت بین مردم عنوان کرد و افزود: امروز در کشورهای مسلمان منطقه شاهد تاسی آن‌ها از روحیه انقلابی ملت غیور ایران هستیم به نحوی که شهادت جوانان مبارز و انقلابی در کشورهای مصر، تونس، لیبی، یمن و سایر کشورها، روند حرکتی و خیزش اسلامی را در منطقه مختل نکرده است.


حسینی ادامه داد: امروز با قاطعیت می‌توان گفت که مردم ایران همانند امت رسول الله (ص) در صدر اسلام، روحیه جهاد و شهادت طلبی دارند و در برابر هجمه‌های استکبار محکم ایستاده‌اند.


وی در خاتمه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران ابراز داشت: رهبر فرزانه انقلاب، در این سخنرانی با تشریح ابعاد مختلف خیزش اسلامی منطقه ، با هوشیاری، حرکات تفرقه افکنانه و شیوه‌های دشمنان در بر هم زدن وحدت اسلامی را گوشزد نموده و این بشارت را دادند که با شکست دسیسه‌های دشمنان، اخوت در بین امت اسلامی به وجود آمده و شاهد پیروزی‌های روز افزون اسلام در کره خاکی خواهیم بود.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 7:42 عصر ] [ رضا سروری ]
تهران (العالم) نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطف تاریخ دانست.

"ناصر ابوشریف" عصر شنبه در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی حالتی از بیداری، و مخالفت با تبعیت از استکبار به وجود آمد و به همین دلیل مستکبران تلاش کردند با همه ابزارها از به ثمر نشستن انقلاب جلوگیری کنند.

وی افزود: مستکبران هنگامی که در این تلاشها با شکست مواجه شدند، تلاش هایشان را در راستای به شکست کشاندن پیشرفت ایران در زمینه های علمی آغاز کردند.

ابوشریف افزود: راز ارتباط میان انقلاب اسلامی و ملت های مسلمان و فلسطینی ها، اسلام و فلسطین است. ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با فلسطین به عنوان قضیه مقدس و مرکزی جهان اسلام برخورد کرده و با روش های مختلف به طور بی دریغ از آن حمایت کرده است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران با رد ادعای برخی مبنی بر معرفی سیاست ایران در زمینه فلسطین به عنوان تلاش این کشور برای کسب نفوذ از طریق قضیه فلسطین تأکید کرد: این تصور کاملا اشتباه است. مسئولان ایران همواره مسأله فلسطین را یک مسأله محوری دانسته، و هیچگاه درباره آن کوتاه نیامده اند.

وی درباره روحیه ضد صهیونیستی به وجود آمده در منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بهره گرفتن از آن از سوی مقاومت فلسطین گفت: دشمنی ایران با رژیم صهیونیستی، مبتنی بر کینه نیست. بلکه این دشمنی به علت اشغال و غصب سرزمین فلسطین، اخراج فلسطینی ها از سرزمین شان در چارچوب طرحی خطرناک علیه منطقه، با هدف ضربه زدن به وحدت، و فرهنگ ملتهای این منطقه است.

ابوشریف ادامه داد: دشمنی ایران با رژیم صهیونیستی یک دشمنی مشروع با رژیمی است که سرزمین فلسطین را غصب کرده است.

وی افزود: ایران در طول سه دهه گذشته به علت پایداری در موضع خود در زمینه حمایت از فلسطینی ها، هزینه فراوانی پرداخت کرده، ولی هرگز از مواضع خود عقب ننشسته است.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:26 عصر ] [ رضا سروری ]
عضو شورای ملی رسانه در لبنان گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران واقعه ای جهانی و تاریخی است که با سرنگون کردن بزرگترین متحد منطقه ای غرب و رژیم صهیونیستی، معادلات منطقه را برهم زد.

"غالب قندیل" روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت : رژیم شاه معدوم یکی از قدرت های اصلی وابسته به رژیم صهیونیستی و ابزاری در دست استعمارگران منطقه بود و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دست استعمارگران خارجی را از این کشور کوتاه کرد، و معادلات را در منطقه بر هم زد و باعث تقویت جنبش های آزدیخواه ملی در این منطقه شد.

غالب قندیل افزود : انقلاب اسلامی ایران از نخستین روز پیروزی از همه جنبش های آزادیخواه منطقه خصوصاً جنبش آزادیبخش فلسطین حمایت کرد .

وی تأکید کرد: مقاومت لبنان بدون حمایت جمهوری اسلامی ایران، به این همه پیرزوهای شگفت آور علیه دشمن صهیونیستی دست نمی یافت.

سردبیر مجله لبنانی محورهای استراتژیک گفت : ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت چشمگیری در بخش های سیاسی ، اقتصادی ، توسعه ، فرهنگی و اجتماعی دست یافته، و در زمینه های نظامی ، علمی و فناوری نیز خودکفا شده است .

قندیل به جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این جنگ به دستور آمریکا و غرب و با حمایت مزدوران منطقه ای آنها برای جلوگیری از پیشرفت و ترقی ایران انقلابی آغاز شد.

قندیل خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی تلفات و خسارات بسیاری به همراه داشت، ولی انقلاب اسلامی ایران به علت مردمی بودن آن، مشکلات را تبدیل به فرصت کرد، و برای مقابله با محاصره، به خود تکیه کرد . 


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:25 عصر ] [ رضا سروری ]
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که امام خمینی ( ره ) با هدایت و پیروزی انقلاب اسلامی توانست محوری قدرتمند با رویکرد آزادسازی فلسطین و قدس شریف ایجاد و فلسطین را در دلهای امت اسلامی زنده کند.

"احمد المدلل" روز شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مساله فلسطین دغدغه اول امام راحل بود و اکنون به مساله اصلی جهان عرب و جهان اسلام تبدیل شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران توانست در مقابل استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بایستد و ملت فلسطین با یاری گرفتن از انقلاب اسلامی است که در مسیر پیروزی به مبارزه تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.

عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی خاطر نشان کرد: سرنگون شدن حکومت شاهنشاهی ایران که حامی راهبردی و سرسخت استکبار جهانی و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی بود ، سبب نیرو گرفتن پایداری ملت فلسطین شد و ضربه ای مهلک به جبهه استکبار وارد کرد.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) تلاش کرد امت اسلامی را بیدار کند و مساله فلسطین را در قلب این امت جای دهد و این گونه بود که فلسطین امروز مهم ترین مساله ملت های عرب و اسلامی است.

المدلل تاکید کرد: ملت های عرب و اسلامی پس از گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ضد استعمار، استبداد و ظلم و خفقان قیام کرد و دغدغه آزادی فلسطین و قدس شریف از وجود پلید رژیم صهیونیستی به اولویت نخست این ملت ها تبدیل شد.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:23 عصر ] [ رضا سروری ]
سایت شبکه العالم دیروز همزمان با یوم الله 22 بهمن بارها مورد حملات شدید DDOS قرار گرفت.

بر اساس گزارش مدیریت فناوری اطلاعات شبکه العالم، سایت این شبکه از دیروز (شنبه) مورخ 22/11 از ابتدای صبح مورد حملات شدید DDOS قرار گرفته است.

منبع این حملات چندین منطقه مختلف بود که عمده ترین آنها از سوی منطقه خلیج فارس ، سرزمین های اشغالی، و آمریکا صورت گرفته است.

با توجه به تمهیدات اندیشیده شده امنیتی، این حملات دفع گردید، و سایت همچنان در حال ارایه خدمات به کاربران است.

سایت شبکه العالم در جریان انقلابهای منطقه و بویژه انقلاب مردم مصر و بحرین بارها هدف اینگونه حملات قرار گرفته است.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:14 عصر ] [ رضا سروری ]
تهران (العالم) سفیر فلسطین در تهران با تقدیر از نقش و دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان اسلام تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران با مسأله فلسطین پیوندهای تاریخی فراوانی دارد.

"صلاح زواوی" روز شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران از آغاز پیروزی، پیوندهای محکمی با مسأله فلسطین داشته است.

وی افزود: حتی قبل از پیروزی انقلاب، حضرت امام (ره) زمانی که در نجف اشرف اقامت داشتند آن فتوای مشهورشان مبنی بر اعطای خمس زکات و بخشی از خمس امام به مبارزان و مردم مظلوم فلسطین را صادر کردند.

زواوی تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب نیز از اولین شعارهای امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب، "شعار امروز ایران و فردا فلسطین" و "استقلال ایران بدون آزادی فلسطین ناقص است" بود. سپس ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد. زیرا ایشان با نور ایمان، از خطراتی که در کمین این شهر مقدس مسلمانان وجود دارد به خوبی آگاه بود.

زواوی تاریخ مسأله فلسطین را کاملا مرتبط با انقلاب اسلامی ایران دانسته و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی، نه تنها رهبر ایران، بلکه یک شخصیت جهانی بود، و دیدگاه هایش محدود به مسائل داخل کشور نمی شد. بلکه همواره به همه مسائل جهان اسلام اهمیت می داد، و یکی از آرزوهای ایشان، آزادی کامل سرزمین های فلسطینی و وحدت کامل مسلمانان و رهایی آنها از چنگال بیگانگان بود.

سفیر فلسطین در تهران خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) یاران بزرگوار و تأثیرگذاری داشت، که بی تردید در صدر این شخصیت های بزرگ، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و آیت الله هاشمی رفسنجانی و برخی دیگر از علمای بزرگوار هستند، که این شخصیت ها نیز به قضیه فلسطین اهتمام فراوانی داشته اند.

زواوی گفت: مسأله فلسطین از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای هم یک موضوع محوری است؛ و ایشان نیز مانند امام خمینی (ره) توجه بسیاری به فلسطین هستند.

سفیر فلسطین در تهران افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشانگر پیشرفت ایران در مدت مذکور است، و امروزه ایران در زمینه های مختلف علمی، تکنولوژی تجهیزات دفاعی، عمران و آبادانی، سدسازی و غیره به پیشرفت های بسیار بزرگی دست یافته است.

زواوی با درخواست از ملت های مسلمان برای فراخواندن یکدیگر به وحدت و استفاده از همه روش ها برای به انزوا کشاندن رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: وحدت اسلامی منافع مسلمانان را در همه جا حفظ می کند و وحدت میان مسلمانان باعث تحقق آرزوی آزادی کامل سرزمین فلسطین خواهد شد.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:9 عصر ] [ رضا سروری ]
عضو جمعیت علمای مسلمان در لبنان، انقلاب اسلامی ایران را کشتی نجاتی برای کل امت اسلامی دانست.

"شیخ شریف ظاهر" شامگاه شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و سرنگونی شاه، کشتی نجاتی برای کل امت اسلامی بود.

وی با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلابهای کنونی درکشورهای عربی، افزود: انقلاب اسلامی ایران در راه خدا و برای حفظ دین و امت اسلامی صورت گرفت، و نه برتری یافتن بر یک رژیم.

شیخ ظاهر خاطرنشان کرد: شناخت این انقلاب فقط از طریق آشنا شدن با راه و روش آن که از اندیشه امام خمینی (ره) و مفاهیم اسلامی سرچشمه می گیرد، امکان پذیر است.

ظاهر با اشاره به همزمانی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با میلاد پیامبر اعظم (ص)، تأکید کرد: مقابله جمهوری اسلامی ایران با قدرتهای استکباری، موجب افتخار کل امت اسلامی است.

عضو جمعیت علمای مسلمان در لبنان، اظهار داشت: امت اسلامی اگر راه و روش انقلاب اسلامی ایران را در پیش می گرفت، امروز صاحب عزت و افتخار بود.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:7 عصر ] [ رضا سروری ]
استاد حقوق بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن ترور دانشنمدان ایرانی را جنایتی تروریستی در عرف و قوانین بین الملل دانست و از این که سازوکاری در قوانین بین المللی جهت محکوم کردن این گونه جنایت های تروریستی وجود ندارد ابراز تاسف کرد.

داود خیرالله شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: هیچ سازوکار حقوقی وجود ندارد که یک کشور را ملزم کند جلوی ارتکاب چنین جنایت هایی را بگیرد اما از نظر اخلاقی بدیهی است که آمریکا به سبب سکوت در قبال دست داشتن اسراییل در ترور این دانشمندان مسوولیت اخلاقی دارد.

وی افزود: میان آمریکا و رژیم اسراییل ائتلاف وجود دارد و این دو، در سیاست خارجی خود با هماهنگی یکدیگر و در راستای پشتیبانی از یکدیگر عمل می کنند.

خیرالله گفت: سکوت آمریکا در قبال عملیات تروریستی اخیر بهترین گواه این مطلب است زیرا این عملیات نه تنها از نظر قوانین بین المللی و محلی بلکه در همه قوانین جهان جنایت به شمار می رود به ویژه اگر در قبال دانشمندان صورت گیرد.

خیر الله در ادامه توضیح داد: مشکل از نظام بین المللی است زیرا هیچ سازوکاری برای محاکمه رژیم صهیونیستی وجود ندارد. از سوی دیگر اسراییل دادگاه جنایات بین المللی و دیگر دادگاه ها را به رسمیت نمی شناسد به همین سبب امکان کشاندن این رژیم به این دادگاه ها وجود ندارد به طور کلی قانون بین الملل در مواجهه با برخی کشورهای پیشرفته بیشتر به قانون جنگل شبیه است و با آنها بسیار ابتدایی و توسعه نیافته برخوردار می کند.

استفاده آمریکا از تروریسم برای اهداف سیاسی

وی درباره حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: دولت آمریکا از تروریسم به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی خاص استفاده می کند و این کار را حتی در داخل آمریکا نیز انجام می دهد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن خاطرنشان کرد: سران آمریکا به عنوان مثال با ایجاد رعب و وحشت، ملت آمریکا را به رای دادن به نامزدی خاص وادار می کنند. در آمریکا لابی های صهیونیستی بر مراجع تصمیم گیری به ویژه در قبال خاورمیانه سلطه کامل دارند بنابراین بسیار دشوار می توان سیاست واشنگتن را جدا از سیاستی مشاهده کرد که اسراییل در آن منفعتی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین شیوه تعامل و برخورد آمریکا با گروهک های تروریستی همچون گروهک تروریستی منافقین بر اساس منافع این کشور متفاوت است. متاسفانه تا وقتی ملت آمریکا نسبت به خطر اقدامات دولت حاکم بر این کشور آگاه نباشد نمی تواند این دولت را بازخواست کند.

خیر الله درباره سیاست دوگانه آمریکا در قبال مسائل خاورمیانه به ویژه در قبال کشورهای عربی گفت: در نظام کنونی جهانی ، نهادی به نام شورای امنیت هست که آمریکا به عنوان یکی از اعضا، دارای حق وتو در آن است و با استفاده از این ابزار، سازمان های بین المللی را که وظیفه حفظ امنیت بین المللی دارند از انجام وظایف خود باز می دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای امنیت و سازمان های بین المللی صلاحیت آن را دارند که جنایات بین المللی همچون ترور دانشمندان را در دادگاه های بین المللی مطرح کنند اما به دلیل نفوذ آمریکا، از اقدام در این زمینه که به ضرر منافع اسراییل است ناتوان هستند.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:1 عصر ] [ رضا سروری ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان