سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
گزارش معنادار و سفارشی تایم درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران/
پشت پرده ادعای کاهش عملیات خراب‌کارانه موساد در ایران چیست؟

نشریه امریکایی «تایم» در شماره اخیر خود، دست به انتشار مقاله‌ای درباره اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران با عنوان «کاهش چشم‌گیر فعالیت اطلاعاتی موساد در ایران» زده و ضمن تایید ترور شهدای هسته‌ای ایران توسط سازمان اطلاعاتی اسرائیل، به نقل از یک مقام اطلاعاتی اسرائیل، از تغییر رویکرد مقامات رژیم صهیونیستی در این زمینه خبر داده است.

به گزارش رجانیوز، در بخشی از این مقاله تحلیلی، با اشاره به دستگیری عامل ترور شهید مسعود علی‌محمدی و همچنین ردپای موساد در ترور اخیر شهید مصطفی احمدی روشن، این مساله را برای رژیم صهیونیستی و منافع صهیونیست‌ها خطرناک توصیف کرده و از ترس بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ادامه پیدا کردن این اقدامات تروریستی خبر داده است.

متن کامل این مقاله مجله تایم به شرح زیر است:

یک مقام ارشد امنیتی و اطلاعاتی در اسرائیل گفته است که در ماه‌های اخیر، میزان فعالیت‌های مخفیانه و جاسوسی این رژیم در خاک ایران به منظور کاهش سرعت پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران به‌طور محسوس و چندین درصد کاهش یافته است. به گفته این مقام، کاهش جدی و قابل لمس فعالیت‌های جاسوسی در ایران یک طیف وسیع را شامل می‌شود؛ از ماموریت‌های سطح بالا و ویژه مانند ترورهای مستقیم و انفجارها در مناطق مختلف و حساس این کشور تا تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات و استخدام جاسوس ایرانی در این کشور.

اما تردید در اجرای این برنامه‌ها به چه دلیل بوده است؟ این مقام اطلاعاتی اسرائیلی، «افزایش نارضایتی در داخل موساد» و «نگرانی بنیامین نتانیاهو از واکنش تهران» را از جمله علت‌های اصلی این مساله عنوان کرده است. خاطره تلخ نتانیاهو در سال 1997 و تلاش ناکام موساد برای ترور خالد مشعل مقام ارشد حماس در اردن زمینه‌ساز این نگرانی است. در آن عملیات، دو افسر موساد پس از استفاده از تهیه سم پوستی برای مشعل، دستگیر شدند و پس از در اختیار گذاشتن پادزهر توسط اسرائیل به مقامات اردنی، آزاد شدند. همچنین نتانیاهو مجبور شد تا دستور آزادی شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس را از زندان‌ها اسرائیل بدهد. در همین زمینه این مقام معتقد است که نتانیاهو از یک شکست دیگر از این جنس که همچون یک گلوله آتشین در صورت، سبب نابودی کامل او شود، هراس و نگرانی وحشتناکی دارد.

سازمان اطلاعاتی ایران یک‌بار تجربه شکست دادن تئوری‌های موساد را در کارنامه خود دارد. سال گذشته تلویزیون ایران فردی را به نام «مجید جمالی فش» نشان داد که به همکاری با موساد برای ترور مسعود علی‌محمدی دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه اعتراف کرد. جمالی فش با استفاده از یک بمب جاسازی شده در یک موتورسیکلت، دکتر علی‌محمدی را ترور کرد.

این نگرانی در جامعه جهانی و حتی خود اسرائیل وجود دارد که این مساله و ادامه پیدا کردن ترور‌ها، نه تنها موجب کند یا متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود بلکه ایران می‌تواند با استناد به این اقدامات تروریستی، اسرائیل و کشورهای غربی مخالف با توسعه تاسیسات هسته‌ای خود را در مجامع جهانی و بین‌المللی محکوم کند. برخی از کار‌شناسان هشدار می‌دهند که «ترور»، اکنون خطرناک‌ترین گزینه موجود برای غرب است. پس از ترور اخیر مصطفی احمدی روشن یک دانشمند هسته‌ای ایرانی دیگر که در ماه ژانویه صورت گرفت، امریکا قاطعانه دخالت در این عملیات تروریستی را رد کرد و مقامات اطلاعاتی غربی صراحتا گفتند که این حداقل سومین دانشمند ایرانی کشته شده توسط عوامل موساد بوده است و مقامات اسرائیلی در حال اجرای اهداف جدیدی هستند.

مارک فیتز پاتریک مشاور امور خارجه سابق گروه متخصص گسترش سلاح‌های هسته‌ای که مخالف ترور است، در این زمینه می‌گوید که اقدامات خودسرانه اسرائیل موجب برهم خوردن اجماع جهانی در زمینه اعمال تحریم علیه ایران شده است.

از سوی دیگر، اسرائیل ایران را به اقدامات تخریبی علیه منافع این کشور در تایلند، آذربایجان، سنگاپور، هند و گرجستان متهم کرده است. چندی پیش هم در دهلی‌نو، همسر یک دیپلمات اسرائیلی با یک بمب مغناطیسی که توسط یک موتورسوار در حال عبور به ماشین وی متصل شده بود، مجروح شد؛ روشی که اسرائیل و موساد بار‌ها در خیابان‌های تهران از آن برای ترور استفاده کرده‌ بودند.

اما گسترش عملیات‌های مخفی علیه ایران توسط اسرائیل به ترور محدود نیست. اقدام برای از کار انداختن تاسیسات هسته‌ای ایران با استفاده از ویروس‌های رایانه‌ای یکی از اقدامات جدی و موثر اسرائیل است. استاکس نت که تلاش مشترک سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای اروپایی بود، بهترین مجموعه برای ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای ایران عنوان شد که البته ایران توانست آن را کنترل کند. علاوه بر این، اسرائیل تلاش می‌کند تا برخی تجهیزات را پس از دستکاری فیزیکی و محتوایی، به داخل ایران و تاسیسات هسته‌ای وارد کند تا از این طریق بتواند جلوی پیشرفت فنی ایران را بگیرد؛ مساله‌ای که البته با تردید کار‌شناسان روبرو شده است.

فیتز پاتریک که در حال حاضر در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن فعالیت می‌کند، در این زمینه هم می‌گوید: «این اقدام به سادگی و مضحک بودن یک بادکنک است! چرا که ایران در این زمینه خودکفا شده است. به عنوان مثال، رئیس جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد، در ماه فوریه اعلام کرد که ایران دستگاه‌های گریز از مرکز بسیار کارآمد‌تر و کامل‌تری را که شامل ماشین نسل چهارم سانترفیوژ می‌‍‌شوند، ساخته و به کار گرفته و جایگزین تجهیزات وارداتی کرده است.»

با این حال، به نظر می‌رسد که اسرائیل بین ترور و عملیات خراب‌کارانه مردد مانده است و به همین دلیل فعلا مقامات این رژیم ترجیح می‌دهند از دامنه فعالیت‌های جاسوسی خود در ایران بکاهند.

آیا موساد سفارش این مقاله را داده است؟

اما پس از انتشار این مطلب، یک کار‌شناس عالی‌رتبه اطلاعاتی در تهران با بیان اینکه گزارش اخیر هفته‌نامه «تایم» مبنی بر «کاهش چشمگیر فعالیت اطلاعاتی موساد در ایران» عمدا از سوی رژ‍یم صهیونیستی درز داده شده است، به تشریح دلایل این اقدام پرداخت. این کار‌شناس عالی رتبه اطلاعاتی در تهران درباره این گزارش به سایت ایران هسته‌ای گفت: با توجه به محتوای گزارش، نویسنده آن و منبع انتشار آن (تایم) روشن است که این گزارش عمدا از سوی موساد و دولت اسراییل درز داده شده است.

وی در ادامه علت‌های این امر را چنین برشمرد:

1-  در وهله اول روشن است که موساد متوجه شده هزینه عملیات در ایران بسیار بیشتر از فواید آن است. موساد نتوانسته حتی اندکی در سرعت رشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران اخلال کند ولی در عوض خود را در معرض انتقام گیری سخت گیرانه ایران قرار داده است که از توجیه اخلاقی، حقوقی و بین المللی کافی هم برخوردار است.

2-  دلیل دوم این است که احتمالا اسراییل از جانب امریکا برای کاهش خطر مواجهه با ایران تحت فشار است چرا که امریکایی‌ها بر مبنای اطلاعات اخیرا منتشر شده عقیده دارند تشدید تنش با ایران احتمال موفقیت مذاکرات آتی را به شدت کاهش می‌دهد.

3-  سومین دلیل مربوط به کاهش توان عملیاتی موساد به دلیل اقدامات موفق ایران در مهار فعالیت‌های آن در ترکیه، کردستان عراق و آذربایجان است.


[ دوشنبه 91/1/14 ] [ 10:10 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان