سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
طرح‌الحاق مجددبحرین به خاک‎ایران وزیرخارجه آل‌خلیفه را نگران کرد!






اعلام خبر بررسی طرح رفراندوم از مردم بحرین برای الحاق این کشور به ایران در صورت اصرار عربستان به طرح الحاق بحرین به عربستان، با ابراز نگرانی وزیر امور خارجه رژیم آل خلیفه روبرو شد.

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد شیخ خالد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین امروز و در واکنش به انتشار خبری در رجانیوز مبنی بر بررسی طرح رفراندوم الحاق مجدد بحرین به ایران، خواهان پایان دادن به چنین اظهاراتی شد.
 
رجانیوز پیش از این در خبری از تصمیم مجلس برای بررسی الحاق مجدد بحرین به خاک ایران به دلیل اصرار عربستان بر اشغال این کشور خبر داده بود. بر اساس این گزارش محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس با اشاره به طرح آل خلیفه و آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان گفته بود: "بوسیله یک رفراندوم می‌توان نظر آنان(مردم بحرین) را در مورد آل خلیفه و مسئله اخیر (الحاق به عربستان) ارزیابی کرد ولی قطعا آنها بازگشت به وطن اصلی خود را در برنامه خواهند داشت و آن جایی جز جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود."
 
در همین حال پیشینه تاریخی بحرین و جدا شدن این جزیره از خاک ایران به دلیل موافقت محمدرضا پهلوی آنهم از طریق برگزاری یک رفراندوم محدود در سال 1971 موجب شده است زمینه برگزاری یک رفراندوم برای الحاق مجدد بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان برای اشغال خاک این کشور کاملا مهیا باشد. 
 
این در حالی است که رنگ و بویی ایرانی مردم بحرین، وجود اکثریت شیعه در این کشور و تکلم بسیاری از اهالی بحرین به زبان فارسی، پیشاپیش نتیجه رفراندوم احتمالی را مشخص کرده است.
 
این نکته‌ای است که وزیر امور خارجه بحرین نیز بصورت تلویحی درباره پیشینه بحرین به آن اشاره کرده است: "در زمان محمد رضا شاه، ایران نیز چنین ادعایی را داشت اما شاه سابق با قبول رفراندم ملت بحرین برای استقلال که پس ازخروج انگلیس از کشورشان صورت گرفت موضع عاقلانه ای را اتخاذ کرد."
 
شیخ خالد آل خلیفه به مشترکات تاریخی و برادری دینی که ملت بحرین با ملت ایران دارد نیز اشاره کرده و در اظهاراتی جالب توجه گفته است: "تاکنون هرچه ما دست برادری به سوی ایران دراز کردیم متاسفانه با دخالت ها و خرابکاری های ایران در کشورمان مواجه شدیم!"
 
بررسی الحاق مجدد بحرین به خاک ایران، تاکنون مخالف با سیاست‌های رسمی ایران در قبال این جزیره زیبا در خلیج فارس بوده است. چنانکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب با پذیرش استقلال بحرین،  با این کشور به عنوان یک کشور مستقل به برقراری ارتباطات دیپلماتیک روی آورده است. اما با این حال و پس از افزایش فعالیت عربستان برای اشغال خاک بحرین، به نظر می‌رسد بررسی این طرح یکی از جدی‌ترین سناریوهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران باشد.
 
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون در قبال اعتراضات اخیر بحرین نیز تنها به حمایت از خواسته مردم بحرین که اصلاح مسالمت آمیز ساختارهای حکومت این کشور بوده است پرداخته و از حمایت معنوی وارد فاز حمایت عملی اعتراضات مردم بحرین نشده است. چنانکه رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه بهمن ماه سال گذشته در این زمینه فرمودند: "اینکه حاکم جزیره بحرین اعلام می‌کند که ما در این کشور دخالت می‌کنیم حرف نادرستی است  چرا که اگر در قضیه بحرین دخالت می‌کردیم ماجرا جور دیگری می‌شد."
 
به نظر می‌رسد در صورت اصرار عربستان برای ا شغال خاک بحرین با همکاری رژیم آل خلیفه که وزیر خارجه این رژیم در اظهارات اخیر خود باز هم برآن تاکید کرده است، پیگیری موضوع برگزاری رفراندوم برای الحاق مجدد بحرین به خاک ایران و بررسی برخی راهکارهای عملی دیگر برای حمایت از مردم بحرین به صورت جدی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. اقداماتی که می‌تواند به صورت جدی موضوع حضور ناوگان پنجم دریایی امریکا در سواحل بحرین و خلیج فارس و همچنین شرایط پیچیده شرق عربستان را پیچیده‌تر از پیش کند.

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/28 ] [ 10:8 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان