سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
استاد حقوق بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن ترور دانشنمدان ایرانی را جنایتی تروریستی در عرف و قوانین بین الملل دانست و از این که سازوکاری در قوانین بین المللی جهت محکوم کردن این گونه جنایت های تروریستی وجود ندارد ابراز تاسف کرد.

داود خیرالله شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: هیچ سازوکار حقوقی وجود ندارد که یک کشور را ملزم کند جلوی ارتکاب چنین جنایت هایی را بگیرد اما از نظر اخلاقی بدیهی است که آمریکا به سبب سکوت در قبال دست داشتن اسراییل در ترور این دانشمندان مسوولیت اخلاقی دارد.

وی افزود: میان آمریکا و رژیم اسراییل ائتلاف وجود دارد و این دو، در سیاست خارجی خود با هماهنگی یکدیگر و در راستای پشتیبانی از یکدیگر عمل می کنند.

خیرالله گفت: سکوت آمریکا در قبال عملیات تروریستی اخیر بهترین گواه این مطلب است زیرا این عملیات نه تنها از نظر قوانین بین المللی و محلی بلکه در همه قوانین جهان جنایت به شمار می رود به ویژه اگر در قبال دانشمندان صورت گیرد.

خیر الله در ادامه توضیح داد: مشکل از نظام بین المللی است زیرا هیچ سازوکاری برای محاکمه رژیم صهیونیستی وجود ندارد. از سوی دیگر اسراییل دادگاه جنایات بین المللی و دیگر دادگاه ها را به رسمیت نمی شناسد به همین سبب امکان کشاندن این رژیم به این دادگاه ها وجود ندارد به طور کلی قانون بین الملل در مواجهه با برخی کشورهای پیشرفته بیشتر به قانون جنگل شبیه است و با آنها بسیار ابتدایی و توسعه نیافته برخوردار می کند.

استفاده آمریکا از تروریسم برای اهداف سیاسی

وی درباره حمایت آمریکا از گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: دولت آمریکا از تروریسم به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی خاص استفاده می کند و این کار را حتی در داخل آمریکا نیز انجام می دهد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن خاطرنشان کرد: سران آمریکا به عنوان مثال با ایجاد رعب و وحشت، ملت آمریکا را به رای دادن به نامزدی خاص وادار می کنند. در آمریکا لابی های صهیونیستی بر مراجع تصمیم گیری به ویژه در قبال خاورمیانه سلطه کامل دارند بنابراین بسیار دشوار می توان سیاست واشنگتن را جدا از سیاستی مشاهده کرد که اسراییل در آن منفعتی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین شیوه تعامل و برخورد آمریکا با گروهک های تروریستی همچون گروهک تروریستی منافقین بر اساس منافع این کشور متفاوت است. متاسفانه تا وقتی ملت آمریکا نسبت به خطر اقدامات دولت حاکم بر این کشور آگاه نباشد نمی تواند این دولت را بازخواست کند.

خیر الله درباره سیاست دوگانه آمریکا در قبال مسائل خاورمیانه به ویژه در قبال کشورهای عربی گفت: در نظام کنونی جهانی ، نهادی به نام شورای امنیت هست که آمریکا به عنوان یکی از اعضا، دارای حق وتو در آن است و با استفاده از این ابزار، سازمان های بین المللی را که وظیفه حفظ امنیت بین المللی دارند از انجام وظایف خود باز می دارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای امنیت و سازمان های بین المللی صلاحیت آن را دارند که جنایات بین المللی همچون ترور دانشمندان را در دادگاه های بین المللی مطرح کنند اما به دلیل نفوذ آمریکا، از اقدام در این زمینه که به ضرر منافع اسراییل است ناتوان هستند.


[ یکشنبه 90/11/23 ] [ 2:1 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان