سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
تلاش غرب برای خروج آبرومندانه از بن بست تعلیق غنی سازی/
رویترز موضوع مورد علاقه 1+5 برای مذاکره با ایران را لو داد

خبرگزاری رویترز در گزارشی که از مبدأ وین منتشر کرد خبر داد که پنج کشور از میان شش کشور گروه 1+5 معتقد هستند که گفت‌وگو با ایران در مذاکرات آینده باید متمرکز بر غنی سازی 20 درصد باشد و ایران به غنی سازی 3.5 درصد در ایران اکتفا کند.

به گزارش رجانیوز، فردریک دال که این گزارش را از وین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی مخابره کرده، افزوده است که در میان شش کشور فقط فرانسه اصرار دارد که ایران باید تمام فعالیت‌های مربوط به غنی سازی خود را تعلیق کند.

این گزارش می‌افزاید که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این غیرقابل انتظار و غیر واقعی است که ایران همه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند. همچنین یکی از سفیران امریکا هفته گذشته اعلام کرده که به‌جای اصرار بر فریز کردن فعالیت‌های ایران در مذاکرات آتی، گسترش بازرسی‌ها باید محور گفت‌وگوها قرار بگیرد.

رویترز در ادامه از قول گرگ تیلمن تحلیل‌گر انجمن کنترل تسلیحات -یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن- می گوید: «ما گمان می کنیم که کاخ سفید به راهبردی واقع گرایانه در این باره تمایل دارد که بر متوقف شدن غنی سازی تا 20 درصدی اورانیوم به عنوان گام نخست در ایجاد اعتماد تأکید دارد».

رویترز ادامه می دهد: «یک دیپلمات غربی گفت توقف این فعالیت -که با غنی سازی 3.5 درصدی مقایسه می شود که برای سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته ای مورد نیاز است- "حقیقتا یک اولویت" خواهد بود».

این خبرگزاری سپس تاکید کرده است که احتمال کمی وجود دارد که ایران این درخواست را بپذیرد.

اما نکته مهم را در این زمینه رویترز به نقل از مارک فیتز پاتریک کارشناس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک که در لندن است، منتشر کرد. وی گفت: از آن‌جایی که ایران از سال 2009 در تأمین سوخت مورد نیاز خود پیشرفت هایی داشته است، رویدادهای پیش آمده پیشنها تأمین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی ممکن را کم اهمیت جلوه داده است. ترغیب ایران به دست برداشتن از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم کار مشکلی است.

رویترز در ادامه از احتمال پیشنهاد مجدد مکانیسم مبادله در ازای توقف غنی سازی 20 درصد خبر داده و تاکید کرده است که غرب سخنان محمود احمدی نژاد درباره آمادگی ایران برای توقف غنی سازی 20 درصد در ازای دریافت سوخت راکتور تهران را که شهریور 1390 در سازمان ملل مطرح شد، همچنان جدی می گیرد.

ایران پیش از این اعلام کرده است که غنی سازی 20 درصد را متوقف نمی کند و مکانیسم مبادله را هم به عنوان یک گزینه مذاکراتی به رسمیت نمی شناسد.

در عین حال، تست رسانه‌ای موافقت با غنی سازی 3.5 درصد در ایران و توقف غنی سازی 20 درصد، در شرایطی است که دو ماه پیش ایران سوخت 20 درصد را در رآکتور تهران جای‌گذاری و اعلام کرد که مجتمع‌های سوخت این رآکتور را ساخته است. این خبر به این معنی بود که اگر تا دو سال قبل، ایران بحث در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران را به‌دلیل نیازش، مفید می‌دانست، اکنون در این زمینه نیازی به گفت‌وگو ندارد و بر خلاف محاسبه غرب مبنی بر عقب‌نشینی ایران در اثر اعمال فشارها و تهدیدها، نه تنها راهبرد دو مسیره فشار و مذاکره جواب نداده است، بلکه نتیجه عکس دارد.


[ دوشنبه 91/1/14 ] [ 9:58 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان