سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
اختلاف میان1+5برای تعیین محل مذاکرات/اردوغان: میزبانی استانبول برای مذاکرات تایید نشده است/عذرخواهی اوغلو از مقامات ایرانی

 

 رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد استانبول به عنوان محل برگزاری گفتگوهای ایران و گروه 1+5 هنوز تایید نشده است.

بنابرگزاش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، اردوغان روز یکشنبه 20 فروردین 1391 (8 آوریل 2012) گفت: «استانبول هنوز به عنوان محل مذاکرات تایید نشده و من درباره چیزی که هنوز تایید نشده است، اظهار نظر نمی کنم».

این سخن اردوغان به معنای پایان همه شایعاتی است که از قطعی شدن استانبول به عنوان مکان مذاکرات ایران و 1+5 خبر می داد.

در همین حال برخی گزارش ها حاکی از آن است که وزیر خارجه ترکیه در تماس با مقام های ایرانی بابت اظهارات دو روز پیش اردوغان عذرخواهی کرده است. دیپلمات‎های مطلع در تهران تماس داوود اوغلو با مقام‌های ارشد کشورمان را تایید می کنند.

گفته می‎شود وی در این تماس تلفنی که پنج شنبه شب (17 فروردین) برقرار شده، در ازای موافقت ایران با برگزاری مذاکرات در استانبول امتیازهایی در زمینه خرید نفت، موضوع سوریه و مسئله هسته ای پیشنهاد کرده است.

هر چند مقام های رسمی ایران خبر را تایید نکرده اند اما علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 20 فروردین با حضور در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس اعلام کرد که نظر وی این است که دور اول مذاکرات در استانبول و دور دوم در بغداد برگزار شود.

این در حالی است که منابع مطلع اعلام کرده‎اند با وجود اعلام دیدگاه ایران به گروه 1+5  این گروه تا کنون پاسخ نهایی به تهران نداده است.

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که گروه 1+5 در مذاکرات درونی خود برای تعیین مکان نهایی مذاکرات به مشکل برخورده است.


[ دوشنبه 91/1/21 ] [ 12:24 صبح ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان