سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
گری سیک در گفت‌وگو با فارس :
غرب می‌داند در مذاکرات فقط موضوع هسته‌ای بررسی نمی‌شود

خبرگزاری فارس: مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه از اهداف اصلی مذاکرات 1+5 با ایران انجام اقدامات اعتمادساز است، گفت: واقعیت این است که غرب درک می‌‌کند که موضوعات غیرهسته‌ای هم مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

خبرگزاری فارس: غرب می‌داند در مذاکرات فقط موضوع هسته‌ای بررسی نمی‌شود

«گری سیک»، مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس گفت: یکی از اهداف اصلی مذاکرات 1+5 با ایران انجام اقدامات اعتمادسازی بطور جدی است. غربی‌ها می‌خواهند که ایران غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را متوقف کند و میزان اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را تحویل بدهد.

وی افزود: ما به ازایی که غرب برای ایران درنظر گرفته است این است که صفحه‌های سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را بدهد. من فکر می‌کنم که این امر شدنی است. در رابطه با فردو نیز تأسیسات زیرزمینی بوده و سانتریفیوژهایی برای غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم دارد، غرب خواستار تعطیلی آن است. غربی‌ها می‌خواهند ایران سانتریفیوژ برای غنی‌سازی 3.5 درصد داشته باشد. ضمنا احتمال این می‌رود که از ایران خواسته شود که بطور موقت غنی‌سازی خود را متوقف کند.

گری سیک ادامه داد: سئوال اصلی و پاسخ داده نشده این است که در قبال این انتظارات، ایران چه مطالباتی دارد. غرب نشان داده است که می‌تواند صفحه‌های سوخت را برای رآکتور تهران بدهد. البته ایران از طرفی دیگر تمایل به رفع تحریم‌ها نیز دارد. اما این موضوع هنوز بررسی نشده است. نمی‌دانم که آیا آمریکایی‌ها به این موضوع خواهند پرداخت یا نه، چرا که کنگره هم باید رفع تحریم‌ها را بررسی کند. ایران همچنین خواستار این خواهد بود که اروپا نفت این کشور را در ماه ژوئن یا جولای تحریم نکند.

وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوها با ایران احتمالا چند دور خواهد بود، گفت: ‌اگر غرب بتواند درباره غنی‌سازی 20درصد و تاسیسات فردو با ایران به توافق برسد، این گامی مهم در مسیری مهم خواهد بود. هرچند که شاید همه چیز در نشست اول مورد توافق قرار نگیرد.

عضو سابق شورای عالی امنیت ملی آمریکا با اشاره به خبر روز گذشته پایگاه خبری «دبکا فایل» اسرائیل اظهار داشت: این سایت اسرائیل معمولا اطلاعات مطلوب برای اسرائیل را منتشر می‌کند. گزارش این سایت درباره توافق محرمانه نتایناهو و اوباما مبنی بر اینکه ایران هزار سانتریفیوژ برای غنی‌سازی 3.5 درصد و هزار کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای 3.5 درصد داشته باشد هم قابل باور به نظر می‌رسد و احتمال آن می‌رود که چنین موضعی در مذاکرات اتخاذ شود. ضمنا غرب به این مذاکرات با موضعی خواهد آمد که گویا دیگر پایان بازی نیست. باز هم در این گفت‌وگوها مواضع قابل مذاکره هستند.

وی افزود: من به این مذاکرات نه بدبین هستم و نه خوش‌بین. اما موضوع مهم این است که دو طرف با جدیت وارد مذاکرات می‌شوند و این نشانه خیلی خوب و مهمی است. مشکل این است که دو طرف شاید به هم اعتماد ندارد. گذر از این مشکل و مانع بسیار مهم است. تا وقتی که طرفین بر سر میز مذاکره ننشینند و مذاکره نکنند نمی‌توان قضاوت و ارزیابی دقیقی داشت. هرچند که دو طرف در مواضع خود گیر کرده‌اند، اما نتیجه به مهارت مذاکره‌کنندگان و رهبران کشورها بستگی دارد. اما من شخصا خوشحالم که این مذاکرات اتفاق می‌افتد.

گری سیک در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس درباره احتمال گفت‌وگوی طرف آمریکایی با ایرانی درباره موضوعات غیر هسته‌ای اظهار داشت: حدس من این است که گفت‌وگوهای پشت پرده‌ای بین دو طرف بوده است. البته این لزوما به این معنا نیست که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها دیدارهای خصوصی مستقیمی داشته‌اند.

وی افزود: بحث درباره مسئله هسته‌‌ای یک چیز است و بحث درباره مسائل دیگر نظیر عراق، افغانستان، امنیت خلیج فارس، مواد مخدر و... موضوع دیگری است که در جای خود مهم است. ایران تمایل دارد که بحث‌های دیگر هم مورد بررسی قرار گیرند. شاید هم گفت‌وگوهای مقدماتی رسمی و غیر رسمی هم بوده باشد. واقعیت این است که غرب درک می‌‌کند که موضوعات دیگر هم مورد بحث قرار خواهند گرفت.


[ چهارشنبه 91/1/23 ] [ 2:44 صبح ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان