سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
اختلافات درونی 1+5 دردسرساز می‌شود
نگرانی‌غرب ازشکست مذاکرات‌بغداد با یارگیری ایران از1+5

 در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 موسوم به مذاکرات بغداد، شکست مذاکرات آنهم با اتکا ایران به اختلافات جدی اعضای 1+5 به اصلی‌ترین چال غرب درباره این مذاکرات تبدیل شده است.

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی با تایید اختلافات جدی میان اعضای 1+5 اعلام کرد مانور ایران بر روی این اختلاف و یارگیری از میان اعضای 1+5 بواسطه ارائه پیشنهادات عملیاتی، منطقی و غیرقابل رد کردن، پاشنه آشیل مذاکرات و موجب به چالش کشیدن جدی نتایج این مذاکرات خواهد بود.
 
این در حالی است که رجانیوز در تحلیل با عنوان "چرا باید به شکست مذاکرات بغداد فکر کرد" موفقیت مذاکرات بغداد و تلاش برای عدم شکست آنرا اصلی‌ترین راهبرد غرب برای ورود به مذاکرات آتی با ایران بر شمرده بود. در همین حال رویترز نیز با تایید این نکته از احتمال شکست مذاکرات به دلیل اختلافات داخلی 1+5 ابراز نگرانی کرده و نوشت: " این گروه به هیچ وجه آماده مواجهه با شکست مذاکرات بغداد یا مواجه شدن با یک ابتکار عمل از جانب ایران نیست."
 
خبرگزاری رویترز  پنج شنبه 28 اردیبهشت در گزارشی  به قلم ویلیام مک لین و فردریک دال به ابتکار عمل احتمالی ایران در مذاکرات بغداد و تاثیر آن بر تشدید گسست 1+5 اشاره کرده، و نوشت: "شاشانگ جوشی تحلیلگر موسسه رویال یونایتد می گوید احتمال بروز شکاف میان روسیه و چین و دیگر شرکای آنها درباره لزوم لغو تحریم های سازمان ملل برضد ایران وجود دارد. وی می گوید امریکا احتمالا خواستار برچیده شدن سایت فردو در جنوب تهران خواهد شد تاسیساتی که به بهترین شکل در برابر حملات هوایی احتمالی سنگربندی شده است. وی گفت روس ها و چینی ها می دانند که این مسئله بعید خواهد بود و احتمالا پیشنهادهای ایران به جز این مسئله را خواهند پذیرفت. بنابراین پیش بینی می شود شاهد تلاش ایران برای جداکردن روسیه و چین از دیگری با ارائه پیشنهادی ملموس و قابل توجه خواهیم بود با این حال این پیشنهاد به هیچ وجه شامل برچیدن سایت فردو نخواهد بود. تهران پیش از این نیز بستن سایت فردو را رد کرده است."
 
اما این تنها مشکل غرب در آستانه مذاکرا ت بغداد نیست چنانکه نیویورک تایمز در تحلیلی در این زمینه به امتیازات مورد نظر غرب از ایران و پاسخ منفی ایران به این امتیازات پرداخته و می‌نویسد: "مقامات آمریکا و دولت‌های غربی در آستانه این دور از مذاکرات به شکل غیرمستقیم شروط خود را به رسانه ها منتقل کرده اند که عبارتند از اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین، تعطیل کردن تاسیسات فردو و در نهایت پذیرش بازرسی های گسترده‌تر آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارچوب مقررات معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای."
 
این در حالی است که رویترز در گزارشی به نقل از منابعی درون آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است که ایران تعداد ماشین های سانتریفیوژ موجود در تاسیسالت فردو را افزایش داده است. منابع وابسته به آژانس در عین حال به رویترز گفته اند که این افزایش سانتریفیوژها به معنای افزایش سرعت یا حجم غنی سازی در نطنز نیست و این پارامترها «در ماه های اخیر روندی ثابت را طی کرده است.
 
هر جند سرعت گرفتن روند نصب ماشین های سانتریفیوژ در فردو و در عین حال ثابت ماندن سرعت و حجم غنی سازی 20 درصد، که از سوی منابع داخلی نیز تایید شده است، به معنای تفکیک میان دو موضوع فردو و غنی سازی 20 درصد توسط ایران است، اما از سوی دیگر نصب ماشین های بیشتر در فردو نشان می‌دهد که تاسیسات فردو نمی تواند به عنوان یک موضوع قابل مذاکره در گفت وگوهای بغداد از سوی ایران مطرح باشد.
 
از سوی دیگر اما فضاسازی رسانه‌ای در قبال پارچین نیز در شرایطی شدت گرفته است که نمایندگان ایران در حال انجام مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای حل و فصل مسائل باقیمانده فی مابین هستند. این در حالی است که منابع غربی همچون رویترز اصرار دارند اولویت مطالبات آژانس از ایران را موافقت این کشور با دسترسی آژانس به پارچین برای بازرسی از آن عنوان کرده و علت این اصرار را احتمال پاکسازی پارچین توسط ایران عنوان کنند.
 
اما نکته جالب آنجاست که ایران تاکنون با دسترسی به پارچین مخافت نکرده بلکه بر این نکته تاکید داشته است که قبل از ارائه این دسترسی باید یک مدالیته جامع بین ایران و آژانس تدوین شود تا روشن باشد که اگر ایران این دسترسی را فراهم کرد درخواست های آژانس بالاخره چه زمانی و به چه شکل پایان خواهد یافت. الگوی مد نظر ایران، همان الگوی مدالیته اوت 2007 است که منجر به حل و فصل 6 مسئله باقی مانده میان ایران و آژانس شد.
 
آنچنان که رویترز نوشته است شکست مذاکرات بغداد برای غرب غیرقابل جبران است و پاشنه آشیل این مذاکرات نیز شکاف درونی اعضای 1+5  و یارگیری ایران از میان این اعضا با ارائه پیشنهادهای عملی است. این در حالی است که سیگنال‌های عملی ایران همچون افزایش تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو، موضع ایران در قبال برخی امتیازات مورد درخواست غرب را به خوبی روشن کرده است. آنچه واضح است آنکه غرب به شدت نگران  نتایج مذاکرات بغداد است. نتایجی که به بازگشت ثبات به بازار انرژی و  پیروزی اوباما در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا گره خورده است.

[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/30 ] [ 8:21 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان