سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

* محل فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم


خانه موسى بن خزرج که محل فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است در آن روزگار در منتهاالیه جنوب غربى شهر قم بود و امروز جاى آن مشخص است .


یکى از محله‌هاى قدیمى قم امروز به نام میدان میر است ؛ هنگام ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام همان طور که گفته شد در منتهاالیه جنوب غربى بوده است ؛ زیرا شهر قم از روى آثار و اطلاعى که هنوز باقى است درست در شمال شرقى شهر فعلى قرار داشته و به تدریج به طرف غرب و جنوب کشیده شده است و محله درخت پیر به نام «سر بازار» در میان شهر بوده است .


امروزه در محله میدان میر، محلى است به نام «ستیه» که مسجد و مدرسه اى در اطراف آن ساخته اند و از زمان‌هاى قدیم، سینه به سینه رسیده است که این مکان جاى فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است.


اقامت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم هفده روز بود و پس از این مدت، از دنیا رحلت فرمودند.


* شصت سال نماز جماعت در حرم حضرت معصومه علیهاالسّلام


در برخى از یادداشتهاى مرحوم آیت الله العظمی مرعشی آمده است : ((هنگامى که در قم سکونت کردم (1343 ق )، صبحها در حرم حضرت معصومه علیهاالسّلام اقامه نماز جماعت نمى شد و من تنها کسى بودم که این سنّت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پیش به این طرف صبح زود و پیش از بازشدن درهاى حرم مطهر و زودتر از دیگران مى رفتم و منتظر مى ایستادم . این انتظار گاهى یک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدّام درها را باز کنند زمستان و تابستان نداشت . در زمستانها، هنگامى که برف همه جا را مى پوشاند، بیلچه اى کوچک به دست مى گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز مى کردم تا خود را به حرم مطهر برسانم . در آغاز، خود به تنهایى نماز مى خواندم . تا پس از مدتى یک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن کم کم افراد دیگر اقتدا کردند و به این ترتیب نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز کردم و تا امروز که شصت سال از آن تاریخ مى گذرد، ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شبها نیز اضافه شد و از آن پس روزى سه بار در مسجد بالاسر حضرت معصومه علیهاالسّلام و صحن شریف نماز مى خوانم.


حضرت معصومه‌(س) اهل ولایت است


حضرت آیت الله جوادی آملی نقل می‌کند سّر اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) فرمودند؛ هر کس کریمه? اهل‌بیت فاطمه? معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند بهشت برای او لازم است، این است که او اهل ولایت است .


* کى به فکر تو نبوده ایم !


آیت اللّه مرعشى مى فرمود: روزگارى که جوانتر بودم، روزى بر اثر مشکلات فراوانى که داشتم، از جمله آن که مى خواستم دخترم را شوهر دهم، ولى مال و ثروتى نداشتم تا براى دخترم جهیزیّه تهیّه کنم، با ناراحتى به حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسّلام رفته و با عتاب و خطاب، در حالى که اشکهایم سرازیر بود، گفتم اى سیده و مولاى من، چرا نسبت به امر زندگى من اهمیّتى نمى دهى ؟ من چگونه با این بى چیزى دخترم را شوهر دهم ؟ سپس با دلى شکسته به منزل بازگشتم . در این حال حالت غشوه اى مرا فرا گرفت و در همان حال شنیدم کسى در مى زند. رفتم پشت در و آن را باز کردم . شخصى را دیدم که پشت در ایستاده، وقتى مرا دید گفت : سیّده تو را مى طلبد، با عجله به حرم رفتم و چون به صحن شریف آن حضرت رسیدم، چند کنیز را دیدم که مشغول تمیز کردن ایوان طلا هستند. از سبب آن پرسیدم . گفتند هم اکنون سیّده می‌آید. پس از اندکى حضرت فاطمه معصومه علیهاالسّلام آمد، در حالى که بسیار نحیف و لاغر و رنگ پریده و در شکل و شمایل چون مادرم فاطمه زهراعلیهاالسّلام بود (چون جدّه ام فاطمه زهرا را سه بار پیش از آن در خواب دیده بوده و مى شناختم ). به نزد عمه ام رفته و دست وى را بوسیدم . آنگاه آن حضرت به من فرمود؛ اى شهاب : کى ما به فکر تو نبوده ایم که ما را مورد عتاب قرار داده و از دست ما شاکى هستى ؟ تو از زمانى که به قم وارد شدى، زیر نظر و مورد عنایت ما بوده اى . در این حال از خواب بیدار شدم و چون دانستم که نسبت به حضرت معصومه علیهاالسّلام اسائه ادب کرده ام، فوراً براى عذرخواهى به حرم شریف رفتم . پس از آن حاجتم برآورده شد و در کارم گشایشى صورت گرفت.


* افطار روزه با بوسه بر ضریح


آیةالله امینی می‌گوید:علاّمه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیها السلام افطار می کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرف می شد، ضریح مقدس را می بوسید، سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. این ویژگی او است که مرا به شدّت شیفته ایشان نموده است».


علامه طباطبایی نسبت به اهل بیت علیهم السلام توجّه و عنایت مخصوصی داشتند... مادامی که در قم بودند، هفته ای یک بار یا بیشتر به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرّف می شدند. در ایام تابستان غالباً به زیارت حضرت رضا علیه السلام می شتافتند.


[ پنج شنبه 90/11/27 ] [ 11:36 عصر ] [ رضا سروری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان