سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

کلینتون: نشست ایران و 1+5 روز 13 آوریل در استانبول برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نشست ایران و گروه 1+5 روز 25 فروردین در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس: کلینتون: نشست ایران و 1+5 روز 13 آوریل در استانبول برگزار می‌شود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس"، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران و شش قدرت جهانی موافقت کردند که نشست آتی آنها روز 13 آوریل [25 فروردین] در استانبول ترکیه برگزار شود.

کلینتون این موضوع را طی کنفرانس مطبوعاتی پس از کنفرانس امنیتی در عربستان سعودی اعلام کرد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 حدود 14 ماه پیش در استانبول ترکیه برگزار شد اما این گفت‌وگوها به دلیل اختلافات دو طرف درباره موضوعات مورد بحث بدون نتیجه به پایان رسید.


[ شنبه 91/1/12 ] [ 11:25 عصر ] [ رضا سروری ]

 

اعتراض شدید وزیر اطلاعات به اظهارات خطیب جمعه مسجد الحرام

خبرگزاری فارس: وزیر اطلاعات کشورمان که در سفر زیارتی حج عمره به‌سر می‌برد و اکنون مشرف به زیارت بیت‌الله الحرام در مکه مکرمه است، به اظهارات روز گذشته خطیب نمازجمعه مسجد الحرام واکنش نشان داد.

 

خبرگزاری فارس: اعتراض شدید وزیر اطلاعات به اظهارات خطیب جمعه مسجد الحرام

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی در مصاحبه‌ای با انتقاد از خطیب جمعه مسجد الحرام و رویکرد موجود در میان افرادی که می‌توانند جزو نخبگان سعودی تلقی شوند، به این مسئله اشاره کرد که چرا باید با احساسات مردم بر اساس برداشت‌های سوء از آیات قرآن کریم در موضوع سوریه بازی شود و از حرکت‌های مسلحانه، خراب‌کارانه و تروریستی در سوریه که با طراحی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود، حمایت شود اما در مقابل نه از به خاک و خون کشیده شدن مردم در سایر کشور‌ها به ویژه بحرین و یمن سخنی گفته شود، نه از ظرفیت عظیم کنگره حج برای هم‌افزایی با حرکت جهانی «الی بیت المقدس» و «روز زمین» استفاده‌ای شود.

 

وی تأکید کرد که این‌گونه برخورد‌ها شأن خطیب جمعه نیست که باید عدالت داشته باشد.

 

مصلحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره برخی اظهارات ائمه جمعه در سایر کشورهای اسلامی و موضع گیریشان در قبال کشورهایی مانند سوریه، بحرین و فلسطین چیست؟ گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در دیدار با نخست وزیر ترکیه اشاره کردند، قضیه سوریه به‌طور کلی با بیداری اسلامی در منطقه متفاوت است.

 

وی افزود: ما اخبار ریز و پنهان حرکت و مباحثی را داریم که در سوریه دنبال می‌شود، که چه کشورهایی حمایت می‌کنند و اخبار دقیقی داریم که در پشت قضیه انفجاراتی که در سوریه به دست گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد و زن و بچه مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، اسرائیل حضور دارد.

 

وی اضافه کرد: اسنادی هم داریم مبنی بر اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حالت خوش‌بینانه به صورت ناآگاهانه، که در واقع این طور هم نیست که ناآگاهانه باشد، با این حرکت‌ها همراهی می‌کنند.

 

وزیر اطلاعات با بیان اینکه قضیه در سوریه موضوع مقاومت و از بین بردن مقوله مقاومت در منطقه است، تصریح کرد: امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به مرور زمان پس از اینکه حرکتی در دنیای اسلام به عنوان بیداری اسلامی شکل گرفت، در پی این افتادند که از فرصت بیداری اسلامی شکل گرفته بهره برداری کنند و با استفاده از عده‌ای مزدور در کشوری که مقاومت را می‌دان‌داری و حمایت می‌کند، آن حرکت‌ها و مجموعه‌های مقاومت را در هم بشکنند و از بین ببرند.

 

مصلحی افزود: آن‌ها این حرکت را شروع کردند و با کمال تاسف بسیاری از کشورهای منطقه که خود را در وضعی هستند که باید بیداری اسلامی قطعا در آن‌ها شکل بگیرد و می‌گیرد، همراه با امریکایی‌ها دارند، در این مقوله با صهیونیست‌ها همراهی می‌کنند و متوجه نیستند.

 

وی با بیان اینکه ما در صحبت‌ها و پیام‌هایی که با این‌ها داشتیم، اتمام حجت کردیم توجه داشته باشند مقوله‌ای که در سوریه دارد، شکل می‌گیرد توسط صهیونیست‌هاست، اضافه کرد: این موضوع هر کشوری را مانند ترکیه که به تعبیر مقام معظم رهبری سیاست‌مدارانش علاقه‌مند به اسلام هستند، در برخواهد گرفت، زیرا رژیم صهیونیستی و امریکا به هیچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند کشوری در راستای پیاده کردن مسائل و مقوله مقاومت در منطقه حضور داشته باشد و یا قد علم کند.

 

وزیر اطلاعات ادامه داد: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که دیدم این بود که خطیب نماز جمعه در بحث سوریه خیلی احساسات را تحریک می‌کرد و برداشت‌های سویی از آیات قرآن در این باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطیب جمعه این نیست که در موضوع بحرین که زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند، سیاسی کاری کند بلکه خطیب جمعه باید با عدالت بتواند به مباحث بپردازد.

 

مصلحی گفت: شأن خطیب جمعه این نیست که در مقوله سوریه که انفجارات آن به دست گروه‌هایی با پشتیبانی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، این طور موضع گیری کند اما درباره بحرین و یا به خاک و خون کشیده شدن زن و فرزند و افراد می‌ان‌سال در یمن اشاره‌ای نکند که البته این تلقی خوبی از خطیب جمعه نیست.

 

وزیر اطلاعات تاکید کرد: مسلمانان جهان باید توجه کنند آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، با مقوله بیداری اسلامی در منطقه تفاوت فاحش دارد زیرا پشت حرکت‌هایی که در سوریه شکل می‌گیرد، صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها حضور دارند و به هیچ وجه این حرکت‌ها مردمی نیست و مردم سوریه‌‌ همان مجموعه‌ای بودند که حمایت‌های آن‌چنانی را از دولت خود به عمل آوردند.

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به نام‌گذاری روزی به نام «روز زمین» و حرکت به سمت فلسطین چگونه می‌توان از ظرفیت‌های حضور مسلمانان در حج عمره استفاده کرد، افزود: در «روز زمین» حرکت خوب و ارزشمند جهانی به ویژه در لبنان و غزه برای راهپیمایی به سمت سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت.

 

وی گفت: این حرکت‌ها بیانگر این است که همه مردم دنیا به بحث فلسطین و ظلمی که در حق مردم آن صورت می‌گیرد، حساس هستند و نخبگان دنیا حرکتی را در این راستا شکل داده‌اند.

 

وزیر اطلاعات افزود: ظرفیت عمره و حج ظرفیت خوبی است و در واقع کنگره جهان اسلام است و به خوبی می‌شود از این مناسبت‌ها و موقعیت‌هایی که مانند «روز زمین» شکل می‌گیرد، بهره برداری کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی ادامه داد: انتظارم این بود که خطیب نماز جمعه مسجد الحرام به عنوان فردی که می‌تواند جزو نخبگان باشد، درباره این روز و حرکت جهانی که شکل گرفته و قطعا امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها با آن مخالف هستند، موضعی بگیرد و حرکتی بکند که متاسفانه ندیدم، وی اشاره‌ای در این زمینه داشته باشد.

 

وی افزود: انتظار ما این است که نخبگان عربستان حداقل در مباحثی مانند فلسطین حرکت‌ها و اقداماتی داشته باشند و واقع بینانه با این مسائل برخورد کنند.

 

وزیر اطلاعات گفت: انتظار این بود که حداقل حرکتی انجام شود و الگو از آن راه پیمایی گرفته شود و در واقع نمونه‌ای باشد تا حرکت راه‌پیمایی شکل بگیرد،‌‌ همان گونه که در بسیاری از کشور‌ها این حرکت پس از نماز جمعه شکل گرفت تا از مجموعه نخبگان و قشر جوان که این حرکت را کرده‌اند، حمایت شود.

 

وی ادامه داد: اما متاسفانه غیر از دعا در حق مردم فلسطین حرکت دیگری ندیدیم و انتظار این است که نخبگان به ویژه خطیبان نماز جمعه این مرکز و این کشور در این جهت نقش ایفا کنند و خودی نشان دهند که متاسفانه شاهد آن نبودیم.

 

وزیر اطلاعات گفت: از کشورهای مختلف در جمعیتی که در نماز جمعه «روز زمین» در مسجدالحرام شرکت کرده بودند، حضور داشتند و قطعا وقتی آن‌ها در اخبار متوجه می‌شوند، نخبگان و جوانان بیش از 60 کشور جهان حرکت این چنینی را در «روز زمین» شکل دادند، از خود می‌پرسند چطور خطیب جمعه از کنار این قضیه می‌گذرد و اشاره‌ای به آن نمی‌کند.

 

مصلحی خاطرنشان کرد: اگر اشاره شود، قطعا پیامی است که به مردم کشور‌ها و افرادی که در اینجا شرکت کردند، منتقل می‌شود و آن‌ها این پیام را به کشور‌هایشان منتقل می‌کنند و اگر بعضا مجموعه‌های دیگری در این کشور‌ها حرکت‌هایی همراه با صهیونیست‌ها یا امریکایی‌ها دارند، نخبگانشان از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای روشن کردن مردم و آگاهی دادن آن‌ها استفاده می‌کنند تا حرکت و فکری در جهت همراهی با مردم فلسطین شکل بگیرد.

 


[ شنبه 91/1/12 ] [ 11:20 عصر ] [ رضا سروری ]
فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسبت روز جمهورى اسلامى
راقی ‏ترین نوع مردم‏سالارى، جمهورى اسلامى است

خبرگزاری فارس: مقام معظم رهبری فرمودند: راقى‏ترین نوع مردم‏سالارى، مردم‏سالارى‏ دینى یعنى همان جمهورى اسلامى است.

خبرگزاری فارس: راقى‏ترین نوع مردم‏سالارى، جمهورى اسلامى است

فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسبت روز جمهورى اسلامى ایران به شرح ذیل است: ‏

 

نگاهی به حکومتهای چند صد سال اخیر ایران

شما به حکومتهایى که در طول این چند صد سال در ایران بوده‏اند، از حکومت منحوس و وابسته و فاسد پهلوى تا حکومت ضعیفِ وابسته بى‏عرضه بى‏لیاقت قاجارى تا حکومتهاى قبل از قاجار که بعضى نام و نشان و عنوان فاتح هم دارند، نگاه کنید، ببینید در کدامیک از این حکومتها، آحاد ملت ایران نسبت به اولیاى حکومت، احساس علقه و رابطه مى‏کردند. خواهید دید که در هیچ‏کدام چنین وضعى وجود نداشته است. مردم جدا بودند، آن‏ها هم جدا بودند. آن‏ها سیاست خارجى را تنظیم مى‏کردند و مردم هم خبر و علاقه¬اى به آن نداشتند.

کارها برطبق مصالح مردم هم نبود، حتّى کارهایى که به وسیله حکومتها به‏عنوان خدمت در این کشور انجام مى‏شد، غالباً- مگر در موارد خیلى معدودى- به نفع و صلاح بیگانگان و یا همان اولیاى حکومت فاسد بود. همین راه‏آهن سرتاسرى که در زمان رضا خان کشیده شد، تحقیقاتِ هم بیگانگان و هم خودى‏ها نشان مى‏دهد که مسیر این راه‏آهن، صرفاً به مصلحت انگلیسى‏ها و بر ضد مصلحت ملت ایران انتخاب شد. از این قبیل کارها زیاد بود. آنچه مطرح نبود، میل و اراده و مصلحت و عواطف و علایق مردم بود. در حقیقت آنچه مطرح و ملاک بود، منفعت بیگانگان یا سردمداران فاسد قدرت‏مدار بود. لذا مردم هم نسبت به آن‏ها رابطه و محبتى نداشتند و هرکدام از این سلاطین یا سلسله‏هاى سابق که از بین رفتند، رفتن آن‏ها با خوشحالى مردم مواجه شد.(9)

 

همه پرسی بی سابقه برای انتخاب شیوه حکومت

در هیچ انقلابى در دوران انقلابها- که نیمه اول قرن بیستم، دوران انقلاب‏هاى گوناگون است؛ در شرق و غرب دنیا انقلاب‏هاى مختلفى با شکلهاى مختلف به وجود آمد- سابقه ندارد که دو ماه بعد از پیروزى انقلاب، یک رفراندوم‏ عمومى براى انتخاب شیوه حکومت و نظام حکومتى انجام بگیرد، اما به همت امام قدس سره در ایران این اتفاق افتاد.(10)

وقتى در کشورى انقلاب مى‏شد- یا انقلاب حقیقى یا کودتایى به اسم انقلاب- مدتها از دولت و تشکیلات دولتى و نظم دولتى خبرى نبود. یک گروه به نام مسوولان انقلاب، زمام کشور را در دست مى‏گرفتند و طبق میل و تشخیص خودشان– هرطور بود- عمل مى‏کردند. در انقلاب اسلامى، امام قدس سره اجازه نداد این‏طور بشود؛ حتّى از قبل از پیروزى انقلاب دولت تعیین کرد تا نظم وجود داشته باشد. بااینکه آن وقت شوراى انقلاب هم بود، اما امام قدس سرهخواست با شکل قانونى و منطقى، کشور اداره‏ شود. اصل تشخیص اینکه چه نظامى در کشور بر سر کار بیاید، این را امام قدس سرهبه عهده رفراندم و آرای عمومى گذاشت. این هم در دنیا سابقه نداشت. در هیچ انقلابى در دنیا، ما نشنیدیم و ندیدیم که انتخاب نوع نظام را- آن هم در همان اوایل انقلاب- به عهده مردم بگذارند. هنوز از پیروزى انقلاب دو ماه نگذشته بود که امام همه‏پرسى درباره نظام اسلامى را اعلان کرد که مردم به نظام جمهورى اسلامى رأى دادند. (11)

 

مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی، می دانستند چه می خواهند

کسانى که خودشان اسلام را نه مى‏شناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامى را مى‏خواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمى‏کردند به رژیمهاى طاغوتى غربى پشت کنند یا بى‏اعتنایى کنند، امروز مى‏نشینند و این طرف آن طرف مى‏گویند که مردم در رفراندوم‏ جمهورى اسلامى نمى‏دانستند چه مى‏خواهند! چطور نمى‏دانستند چه مى‏خواهند؟! مردم اگر نمى‏دانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلى را با فداکاریهاى خودشان پیش بردند؟! چیزى را که نمى‏دانند، چطور برایش فداکارى مى‏کنند؟! مردم خوب مى‏دانستند چه مى‏خواهند، امروز هم خوب مى‏دانند چه مى‏خواهند. (12)

 

پایه های جمهوری اسلامی؛ جمهور + اسلام

جمهورى اسلامى، از لحاظ معناى تحت‏اللفظى، بر دو پایه استوار است؛ یکى جمهور مردم، یعنى آحاد مردم و جمعیت کشور. این‏ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتى و مدیریت کشور را تعیین مى‏کنند و دیگرى اسلامى، یعنى این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامى است.

این، یک امر طبیعى است. در کشورى که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده‏اند و نشان داده‏اند، در چنین کشورى، اگر حکومتى مردمى است، پس اسلامى هم است.

مردم اسلام را مى‏خواهند. این از روز اول گفته شد و در طول سالهاى متمادى نیز تجربه گردید. امروز هم واضحترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم، از نظام حاکم بر کشور مى‏خواهند که مسلمان باشد و مسلمانى عمل کند و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد. (13)

 

جمهوریتِ ما از اسلام گرفته شده

بنده به‏هیچ‏وجه موافق نیستم که یک عدّه بگویند اگر فلان طور نباشد، اسلام از بین خواهد رفت، یک عدّه هم بگویند اگر فلان طور نباشد، جمهوریت از بین خواهد رفت؛ نه آقا، این حرفها نیست. در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است، جمهوریتِ ما از اسلام گرفته شده و اسلامِ ما اجازه نمى‏دهد در این کشور مردم‏سالارى‏ نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسى یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسّک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند و خداى متعال این توفیق را داده است که مردم این راه را طى کنند. (14)

نظریه‏ سیاسى اسلام؛ مردم‏سالارى‏ دینى

شما مى‏خواهید نظریه سیاسى اسلام و نظام جمهورى اسلامى- یعنى مردم‏سالارى‏ دینى- را به دنیا معرفى کنید. جمهورى، یعنى مردم‏سالارى‏؛ اسلامى، یعنى دینى. بعضى خیال مى‏کنند ما که عنوان مردم‏سالارى‏ دینى را مطرح کردیم، حرف تازه‏اى‏را به میدان آوردیم؛ نه. جمهورى اسلامى یعنى مردم‏سالارى دینى. حقیقت مردم‏سالارى دینى این است که یک نظام باید با هدایت الهى و اراده مردمى اداره شود و پیش برود. (15)

 

مردم‏سالارى‏ دینى یعنى همان جمهورى اسلامى

در مورد مردم، مهم‏ترین کارى که امام قدس سره کرد، این بود که مفهوم مردم‏سالارى‏ را از چیزى که طرّاحان دمکراسى غربى و عوامل آن‏ها در صحنه‏هاى عملى مى‏خواستند نشان دهند، به‏کلّى دور کرد. سعى آن‏ها این بود که این‏طور القاء کنند که مردم‏سالارى‏ با دین‏سالارى و دین‏دارى سازگار نیست. امام قدس سره این مفهوم باطل را زایل کرد و مردم‏سالارى‏ دینى یعنى همان جمهورى اسلامى را در دنیا مطرح نمود. او به زبان هم اکتفا نکرد، صرفاً استدلال فکرى هم نکرد؛ عملًا این را نشان داد. (16)

 

نظام اسلامى، یعنى همان مردم‏سالارى‏

توصیه مؤکّد من به مسئولان این است که نگذارند در سطوح مدیریّتى نظام، دشمنان با ایادى خود اختلال و اختلاف ایجاد کنند. دشمن این را مى‏خواهد و اصرار دارد که مدیران کشور را در جبهه‏هاى متفاوتى نشان دهد. آرزوى دشمن این است که قواى سه‏گانه به جان هم بیفتند؛ مجلس به جان قوّه قضائیّه، قوّه قضائیّه به جان دولت، دولت به جان قوّه قضائیه. مسئولان باید هشیار باشند و نگذارند؛ بدانند امروز کشور به چه چیزى نیاز دارد.

این کشور، کشور اسلام و مردم است. نظام اسلامى، یعنى همان مردم‏سالارى‏ دینى که بر این کشور حاکم است. هیچ احتیاجى نیست که امروز مردم کشورمان را به دنباله‏روى از نظام مردم‏سالارى‏ توصیه کنیم. ما بعد از قرنهاى متمادى که بر این کشور استبداد حاکم بود، به برکت اسلام و انقلاب اسلامى به مردم‏سالارى‏ رسیده‏ایم؛ آن هم مردم‏سالارىِ‏ با دین. (17)

دمکراسى یعنى مردم‏سالارى

امروز دشمنان در تبلیغات خود مى‏خواهند این‏طور وانمود کنند که ایران باید به سمت دمکراسى برود! انقلاب، ایران را از آزادترین نوع دمکراسى برخوردار کرد؛ امروز ایران کجا مى‏خواهد برود؟! دمکراسى یعنى مردم‏سالارى، یعنى حکمیّت و معیار بودن رأى مردم در شیوه سیاسى حکومت و اداره کشور. این کارى است که انقلاب به صورت معجزه در ایران انجام داد؛ کارى که اصلًا تصوّرش در تمام طول دوران دهها سال بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامى وجود نداشت. البته در دوران نهضت ملى که انتخاباتِ آزاد وجود داشت، این کار عملى شد، ولى متأسفانه بر اثر اشتباهات مکرّر مسوولان وقت، این دوران بیش از حدود دو سال طول نکشید. به‏هرحال، منظور این است که غیر از آن دوران کوتاه، یک روز ملت ایران در این کشور براى انتخاب سرنوشت خود آزادى نداشت. (18)

 

راقى‏ترین نوع مردم‏سالارى؛ مردم‏سالارى دینی

در منطق اسلام، اداره امور مردم و جامعه، با هدایت انوار قرآنى و احکام الهى است. در قوانین آسمانى و الهى قرآن، براى مردم شأن و ارج معیّن شده است؛ مردم هستند که انتخاب مى‏کنند و سرنوشت اداره کشور را به دست مى‏گیرند. این مردم‏سالارى‏، راقى‏ترین نوع مردم‏سالارى‏اى است که امروز دنیا شاهد آن است، زیرا مردم‏سالارى‏ در چارچوب احکام و هدایت الهى است. انتخاب مردم است، اما انتخابى که با قوانین آسمانى و مبرّاى از هرگونه نقص و عیب، توانسته است جهت و راه صحیحى را دنبال کند.

در همه آنچه که در دنیا به نام دمکراسى و مردم‏سالارى شناخته مى‏شود، چارچوب وجود دارد. در دمکراسى‏هاى غربى، چارچوب عبارت است از منافع و خواست صاحبان ثروت و سرمایه‏دارانِ حاکم بر سرنوشت جامعه. تنها در آن چارچوب است که رأى مردم اعتبار پیدا مى‏کند و نافذ مى‏شود. اگر مردم چیزى را که برخلاف منافع سرمایه‏داران و صاحبان قدرت مالى و اقتصادى- و بر اثر آن، قدرت سیاسى– است، بخواهند، هیچ تضمینى وجود ندارد که این نظامها و رژیمهاى دمکراتیک، تسلیم خواست مردم شوند. یک چارچوب محکم و ناشکننده بر همه این خواستها و دمکراسى‏ها حاکم است. در کشورهاى سوسیالیستى سابق- که آن‏ها هم خودشان را کشورهاى دمکراتیک مى‏نامیدند- این چارچوب، حزبِ حاکم بود. در خارج از چارچوبِ تمایلات و سیاستها و انگیزه‏هاى حزبِ حاکم، رأى مردم هیچ توانایى و کاربُردى نداشت.

امتیاز نظام اسلامى در این است که این چارچوب، احکام مقدّس الهى و قوانین قرآنى و نور هدایت الهى است که بر دل و عمل و ذهن مردم پرتوافشانى و آن‏ها را هدایت مى‏کند. مسأله هدایت مردم یکى از مسائل بسیار مهمّى است که در نظامهاى سیاسى رایج دنیا به خصوص در نظامهاى غربى نادیده گرفته شده است. (19)

 

نکته اصلی در مردم‏سالارى دینی

در نظام اسلامى- یعنى مردم‏سالارى‏ دینى- مردم انتخاب مى‏کنند، تصمیم مى‏گیرند و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خودشان در اختیار دارند، اما این خواست و انتخاب و اراده در سایه هدایت الهى، هرگز به بیرون جاده صلاح و فلاح راه نمى‏برد و از صراط مستقیم خارج نمى‏شود. نکته اصلى در مردم‏سالارى‏ دینى این است. این هدیه انقلاب اسلامى به ملت ایران است. این تجربه جدید و جوانى است، اما تجربه قابل تأمّل و پیگیرى و قابل تقلیدى است براى همه کسانى که دلشان براى فضیلتها و جامعه پاک و پاکیزه انسانى مى‏تپد و از جرائم و رذائل اخلاقى و رواج زشتیهاى خُلقیّات بشرى رنج مى‏برند. (20)

 

مردم سالاری ما برخاسته از معنویت و دین است

ما مردم‏سالارى‏ را نه جدا و بیگانه از معنویت و دین، بلکه توانسته‏ایم کاملًا برخاسته از دین و معنویت در کشورمان مستقر کنیم. امروز کشورهایى که دولتها و بعضى از نمایندگان مجالسشان از دمکراسى و آزادى انتخابات دم مى‏زنند، دمکراسیشان بیگانه از معنویت بوده است. در نتیجه هرجا لازم شده و توانسته‏اند در همان دمکراسى‏ها تقلّب کنند، برخلاف رأى مردم تقلّب کرده‏اند. الآن رئیس‏جمهور آمریکا با کمتر از بیست و پنج درصد آرای مردم خودش، آن هم با حکم دادگاه، در آمریکا حکومت مى‏کند! دمکراسى‏اى که با معنویت همراه نباشد، همین است. بعد هم با ادّعاى دمکراسى، به دیکتاتورترین دیکتاتورهاى دنیا، دست دوستى و رفاقت و برادرخواندگى دادند!

ما تجربه نویى را آوردیم؛ ما دمکراسى را از دین گرفتیم، دمکراسى ما با معنویت و دین همراه است، لذا شد مردم‏سالارى‏ دینى، شد جمهورى اسلامى. مردم به این دستاورد مى‏بالند و از آن دفاع و به آن افتخار مى‏کنند. دشمن در تبلیغات خود مرتّب سعى مى‏کند این دستاورد را کوچک کند، به قول رایجِ بین کسبه، توى سر جنس بزند و آن را تحقیر نماید. امام صادق علیه الصّلاه و السّلام به شاگرد خود فرمود: چنانچه تو گوهر گرانبهایى در دست داشته باشى، همه دنیا اگر بگویند این سنگ است و تو بدانى که این گوهرِ گرانبها است، حرف همه دنیا را باور نمى‏کنى. اگر یک سنگ در دستت داشته باشى، همه دنیا بگویند این گوهرِ گرانبها است، بازهم به حرف آن‏ها گوش نمى‏کنى؛ مى‏بینى که سنگ است. وقتى گوهر گرانبهایى وجود دارد، اگر همه دنیا بگویند آنچه در دست دارى، بى‏ارزش است، مى‏بینى متاع باارزشى است. (21)

 

مقایسه مردم سالاری دینی و مردم سالاری غربی

در مکتب سیاسى امام قدس سره، هویت انسانى، هم ارزشمند و داراى کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است. نتیجه ارزشمندى و کرامت داشتن این است که در اداره سرنوشت بشر و یک جامعه، آراء مردم باید نقش اساسى ایفا کند. لذا مردم‏سالارى‏ در مکتب سیاسى امام بزرگوار ما که از متن اسلام گرفته شده است، مردم‏سالارىِ‏ حقیقى است، مثل مردم‏سالارى‏ امریکایى و امثال آن، شعار و فریب واغواگرىِ ذهنهاى مردم نیست. مردم با رأى خود، با اراده خود، با خواست خود و با ایمان خود راه را انتخاب مى‏کنند، مسوولانِ خود را هم انتخاب مى‏کنند، لذا دو ماه از پیروزى انقلاب نگذشته بود که امام قدس سره اصل نظامِ برآمده از انقلاب را به رأى مردم گذاشت. شما این را مقایسه کنید با رفتارى که کودتاگران نظامى در دنیا مى‏کنند، رفتارى که حکومتهاى کمونیستى مى‏کردند و رفتارى که امروز آمریکا مى‏کند. دمکراسى حتّى در کشورهاى خودشان هم یک مردم‏سالارى حقیقى نیست؛ جلوه‏فروشى به وسیله تبلیغات رنگین و پولهاى بى‏حسابى است که در این راه خرج مى‏کنند،لذا آرای مردم گم است. در مکتب سیاسى امام قدس سره رأى مردم به معناى واقعى کلمه تأثیر مى‏گذارد و تعیین‏کننده است. این، کرامت و ارزشمندى رأى مردم است. (22)

جمهوری اسلامی و متهم شدن به ضد دمکراسی!

ایران اسلامى در حالى متهم به مخالفت با دموکراسى مى‏شود که از پنجاه روز پس از پیروزى انقلاب کبیر اسلامى تا 14 ماه پس از آن، دو همه‏پرسى‏ عمومى، که در یکى از آن‏ها مردم ایران، جمهورى اسلامى را به عنوان نظام سیاسى کشور برگزیدندو در دیگرى به قانون اساسى رأى دادند و سه انتخابات که در آن‏ها به ترتیب اعضاى مجلس خبرگان براى نوشتن قانون اساسى، رئیس‏جمهور و نمایندگان در مجلس شوراى اسلامى معین شدند، در آن برگزار شده و تا امروز همواره انتخابات آزاد، با شرکت پرشور مردم براى تعیین رئیس‏جمهور و نمایندگان مجلس، در موعد قانونى خود انجام گرفته است. (23)

فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری:

 

(9)12/ 07/ 1368

(10) 14/ 03/ 1389

(11) 14/ 03/ 1380

(12) 23/ 02/ 1379

(13) 10/ 01/ 1369

(14) 24/ 11/ 1382

(15) 20/ 08/ 1380

(16)14/ 03/ 1382

(17) 21/ 07/ 1382

(18)22/ 07/ 1382

(19)11/ 05/ 1380

(20)11/ 05/ 1380

(21) 24/ 11/ 1382

(22) 14/ 03/ 1383

(23)28/ 02/ 1372

 


[ شنبه 91/1/12 ] [ 11:57 صبح ] [ رضا سروری ]
گزارش فارس از برگزاری راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس در لبنان
قلعه غرور صهیونیست‌ها مکان همبستگی با بیت‌المقدس شد/قدس پایتخت ابدی فلسطین است

خبرگزاری فارس: راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس روز جمعه در لبنان در قلعه‌ای برگزار شد که زمانی تحت اشغال صهیونیست‌ها بود و امروز با بیت‌المقدس اعلام همبستگی کرد.

خبرگزاری فارس: قلعه غرور صهیونیست‌ها مکان همبستگی با بیت‌المقدس شد/قدس پایتخت ابدی فلسطین است

به گزارش خبرنگار فارس در کاروان جهانی الی بیت‌المقدس، راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس ظهر روز جمعه در قلعه شقیف در چند کیلومتری مرزهای فلسطین اشغالی برگزار شد.

بنابراین گزارش در این مراسم که هزاران نفر از آوارگان فلسطینی و مردم لبنان به همراه اعضای شاخه آسیایی کاروان جهانی الی بیت‌المقدس و برخی نمایندگان کشورهای اروپایی از جمله اعضای تیم یهودیان ضد صهیونیستی ناتوریکارتا حضور داشتند پرچم‌های کشورهای حاضر در کاروان و پرچمهای فلسطین و لبنان به همراه پرچم حزب‌الله لبنان به اهتزاز درآمد.

 

آوارگان فلسطینی و مردم لبنان که ساعتی پیش از ورود کاروان به منطقه منتظر اعضای آن بودند با چشم‌های اشکبار و متشکل از حمایت آزادگان جهان و کاروان آسیایی الی بیت‌المقدس از منطقه قدس به استقبال کاروان آمدند.

در این مراسم شیخ نبیل قاووق از مسئولان برجسته حزب‌الله لبنان با درود بر شهدای روز زمین گفت: در سال 1982 مناخیم‌بگین و شارون و فرماندهان ارتش اسرائیل اینجا ایستادند و قلعه شقیف را آغاز سقوط لبنان و اعراب خواندند اما امروز حامیان فلسطین در این قلعه هستند.

وی با بیان اینکه این قلعه شاهد بزرگترین شکست‌های اسرائیل به دست مقاومت لبنان و به فرماندهی عماد مغنیه بوده است افزود« به شقیف تا فلسطین و در فلسطین از بحر تا نهر و به همه ملت فلسطین و حامیان جهانی آن سلام و درود سیدحسن نصرالله را می‌گویم.

قاووق با بیان اینکه از 1976 تا 2012 معادلات تغییر کرده است تاکید کرد: آن زمان انقلابیون فلسطین با سنگ به جنگ دشمن می‌رفتند و اکنون موشک‌های حزب‌الله تلاویو را تهدید می‌کند.

وی افزود: امروز به این قلعه آمدیم تا تاکید کنیم که حق امت فلسطین حقی است که ساقط نخواهد شد و جهان عرب بداند که بهار عربی تا وقتی که یک وجب از خاک فلسطین در اشغال است کامل نمی‌شود و بهار امت اسلامی جز با بهار در فلسطین شکل نخواهد گرفت.

این مقام مسئول در حزب‌الله با بیان اینکه اقدامات اعراب ناقص است تصریح کرد: جهان عرب و اسلام و همه جهان باید بدانند که فلسطین قبله و نگاه و مسیر ما و پایان پیروزی‌های ماست.

وی با بیان اینکه چه نیکوست که رزمندگان حزب‌الله در خاک پاک فلسطین به شهادت برسند افزود: در روز زمین می‌گویم که فلسطین تنها نخواهد بود و ما در خندق دفاع از فلسطین تا آنجا که باید می‌مانیم و ما حزب‌الله اگر دنیا برعلیه ما جمع شود حمایت از فلسطین را رها نخواهیم کرد.

وی با اشاره به تهدیدها تصریح کرد: علی‌رغم همه تهدیدها و فشارها و چالش‌ها مقاومت لبنان و فلسطین شرایط سخت‌تری ایجاد کرده‌اند و اسرائیل ناچار به تسلیم در برابر آن است.

قاووق تاکید کرد: در روز زمین می‌گوییم که گلوله در برابر گلوله خواهد بود و پیروزی پس از پیروزی می‌آید تا پرچم فلسطین بر فراز قدس شریف به اهتزاز درآید.

در ادامه این مراسم عبدالفتاح نماینده جنبش فتح در سخنانی گفت: از این زمین پاک که به خون بزرگان مقاومت رنگین است و از این قلعه مقاومت که در برابر صهیونیست‌ها ایستاد و مقاومان توانستند آن را پس بگیرند و بدن‌های صهیونیست‌ها پلی برای آزادی جنوب شد به کاروان الی بیت‌المقدس دورود می‌فرستم.

وی افزود: امروز آن شهدا که علیه سیاست‌های صهیونیستی بودند اینجا هستند و امروز روز زمین و تاکید بر حق بازگشت آوارگان است که بار دیگر اصول فلسطینی را تاکید می‌کند.

عبدالفتاح تاکید کرد: از همه جای دنیا به اینجا آمده‌اند تا بگویند قدس پایتخت ابدی فلسطین است.

وی افزود: امروز در قدس و در فلسطین انتفاضه و انقلاب برقرار است و در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها و در برابر یهودی‌سازی قدس ایستاده‌اند و فریاد می‌زنند که قدس پایتخت ابدی فلسطین و مسلمانان است.

نماینده جنبش فتح با بیان اینکه پیر و جوان فلسطینی و مردم از همه جای دنیا با ما هستند که به یهودیت دولت اسرائیل نه بگویند تاکید کرد: مقاومت مردمی فلسطین ادامه دارد و هر روز قدرتمندتر می‌شود.

وی افزود: وحدت ما امروز امری اساسی است و می‌گوییم که امنیت جهان بدون حل شدن مسئله فلسطین و قدس و بازگشت آوارگان ممکن نیست.

عبدالفتاح ادامه داد: ما می‌خواهیم تاکید کنیم که مسئله فلسطین مسئله مرکزی و اصلی خواهد ماند و به همه جوامع بین‌المللی بگوییم که شما در برابر مسئله قدس مسئولیت دارید و نمی‌توان آنچه که در فلسطین می‌گذرد را قبول کرد.

وی اظهار داشت: به دشمن می‌گوییم هر آنچه که اشغال کرده اید را باید پس دهید و برای آن هزینه زیادی خواهید پرداخت و از همه دنیا می‌خواهیم که سران صهیونیست‌ها را دادگاهی کنند.

* نماینده حماس: جسارت به مسجد‌القصی منجر به انقلاب مسلحانه می‌شود

در ادامه این مراسم علی البرکی به نمایندگی از مقاومت اسلامی فلسطین حماس در سخنانی با اشاره به اینکه ماه مارس برای فلسطینیان مهم است گفت: همه شهدا از سال 1976 تا امروز و از شیخ احمد یاسین تا رنتیسی و شهدای آوریل و شهدای هشت مارس بن‌یاسین و شهدای فلسطینی بیروت را یاد می‌کنیم و به اسرا و بر همه مقاومان و برهمه همبستگان از آسیا، اروپا و آمریکا درود می‌فرستیم.

وی افزود: راهپیمایی جهانی الی بیت‌المقدس پیامی واضح دارد که ملت فلسطین تنها نیست و قدس مسئله‌ای عربی، اسلامی و جهانی است.

نماینده حماس تاکید کرد: این راهپیمایی پیام هشدارآمیزی نیز به اسرائیل دارد که ما امروز به اینجا آمده‌ایم برای حمایت از قدس و مسجدالاقصی و اجازه توهین به مقدسات مسلمانان و مسیحیان را نمی‌دهیم و تخریب مسجد الاقصی توهین بزرگ به مسلمانان خواهد بود و جسارت به آن انقلابهای مسبلحانه‌ای ایجاد خواهد کرد که در مرزها باقی نمی‌ماند.

وی افزود: امروز برای قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی به اینجا آمده‌ایم که مورد حمایت همه دنیاست.

البرکی با تاکید بر آزادی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد: اسرائیل باید بداند قوی همیشه قوی و ضعیف همیشه ضعیف نخواهد ماند. لذا به یهودیان مهاجرت کرده به فلسطین می‌گوییم که به کشورهای خود برگردید که حق پیروز و باطل نابود شدنی است.

وی افزود: امروز به انقلابیون جهان می‌گوییم ملت فلسطین با جهاد و مقاومت است تا پیروزی یا شهادت.

* نماینده جهاد اسلامی: فلسطین در اتحادیه عرب فراموش شده است

ابوعلی شکیب مسئول روابط سیاسی جهاد اسلامی فلسطین سخنران بعدی این مراسم بود که با دورود بر همه ملت‌های حامی فلسطین گفت: امروز فلسطین در اتحادیه عرب به فراموشی سپرده شده است لذا امروز اینجا کنگره جهانی فلسطین است.

وی افزود: به سران عرب می‌گوییم که نباید با دشمن همراه شوند آیا ذلت و خواری بس نیست. سازشکاران ننگ بر شما باد.

عضو جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اجتماع امروز در قلعه شقیف و مقاومت لبنان و فلسطین در سال 1982 گفت: آیا اسرائیل سال 82 را از یاد برده، آیا پیروزی غزه را فراموش کرده است.

وی افزود: سال گذشته در روز نکبت و نفسه هزاران نفر به اسرائیل نه گفتند و آزادی فلسطین از بحر تا نهر را خواستند و امروز نیز چنین است.

شکیب با بیان اینکه فلسطین باید به فلسطینی‌ها بازگردد تصریح کرد: قدس معراج پیامبر و مولد عیسی مسیح است و قبله اول مسلمانان و نماد همه ادیان و نماد حمایت از حق در برابر باطل است.

بسام کوزوف نماینده جنبش عمل دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به نقش امام موسی صدر در مسئله فلسطین گفت: همانگونه که پشت سر امام موسی صدر قسم خوردیم دوباره قسم یاد می‌کنیم که راه او در حمایت از مسئله فلسطین را ادامه دهیم و هزینه آن هر چه که می‌خواهد باشد.

وی با بیان اینکه فلسطین از آن یهودیها نیست و از آن همه ادیان بوده و خواهد بود افزود: کسانی که از پایتخت‌ها به دنبال تعیین سرنوشت فلسطین هستند در اشتباه محض هستند و به کسانی که دلارهای خود را برای سقوط دولت‌ها خرج می‌کنند می‌گوییم اگر کمی از آن را برای مبارزه با اسرائیل اختصاص می‌دادند مسئله فلسطین حل شده بود.

نماینده جنبش عمل با بیان اینکه سرزمین فلسطین به همه گروه‌های فلسطینی تعلق دارد تاکید کرد: به آنها می‌گوییم وحدت داشته باشید و این زمین فلسطین است که می‌گوید من حرف شما را نمی‌فهمم من زمین عربی هستم و اجازه ندهید در این زمین بدنهای کثیف و نجس باشند.

وی با تاکید بر راه مقاومت افزود: روزی اسرای فلسطین 17 هزار نفر بود که الان 5 هزار هزار نفر شده است و اگر اسرا آزاد شده‌اند با وجود مقاومت بوده است و آزادی جنوب و غزه را دیدیم و انشاءالله بزودی به فلسطین برمی‌گردیم.

نماینده جماعت اسلامی لبنان سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: به اینجا آمده‌ایم که به برادرانمان بگویم که ما با شما هستیم و به اسیران می‌گوییم که صبور و مقاوم باشید که پیروزی نزدیک است.

وی افزود: راه قدس راه پیامبر اسلام برای معراج و راه صحابه و راه اسلام و راه و حق و آزادی است و راهی است که رسول‌الله اعلام کرد که به حبل‌الله تمسک داشته باشیم.

وی با اشاره به آیه و عدو لکم گفت: قدرت، توکل و وحدت و قدرت سلاح موجب پیروزی است.

وی افزود: قبل از بهار عربی فکر می‌کردیم امید به آزادی دور است اما امروز پس از انقلابهای اخیر آزادی را نزدیک می‌بینیم و بزودی در مسجدالاقصی نماز می‌گزاریم. البته راه به سوی فلسطین باید قبلا از مفسدان خالی شود و فلسطین از بحر تا نهر آزاد ‌شود هر چند که آنها بعید می‌دانند و ما آن را نزدیک می‌بینیم.

* رهبر ناتوریس کارتا: بزودی آزادی قدس را می‌بینیم

در ادامه این مراسم خاخام دیوید وایز در سخنانی با اشاره به حضور خاخام‌های ضد صهیونیست در این مراسم گفت: ما آمده‌ایم که به صهیونیست نه بگوییم چرا که با آموزه‌های موسی(ع) در مخالفت است.

وی افزود: ما بزودی آزادی قدس و پایان اشغالگری صهیونیست‌ها را می‌بینیم همچنین فیروزه میتی‌‌بوروالا در سخنان کوتاهی با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای آسیای و حرکت یکماه آنها به سمت مرزهای فلسطین آشغالی گفت: آمریکا باید بداند بیت‌المقدس  از آن همه ادیان است.

رئیس کاروان آسیایی الی بیت‌المقدس با اشاره به بیداری ملت‌ها افزود: بیت‌المقدس آزاد خواهد شد و دوره صهیونیست‌ها به پایان خواهد رسید چرا که مردم جهان به دنبال تغییر هستند.

 


[ شنبه 91/1/12 ] [ 12:11 صبح ] [ رضا سروری ]
گزارش فارس درباره تحولات اخیر پرونده سوریه
اعراب و ترکیه چگونه از برکناری «اسد» به پذیرش مشروعیت او رسیدند

خبرگزاری فارس: به نظر می‌رسد پس از نزدیک به یک سال کشمکش سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه بر سر بحران سوریه طرف های عربی و غربی درگیر در این در حال پذیرفتن واقعیت درباره آنچه که در سوریه در حال اتفاق افتادن است، هستند.

خبرگزاری فارس: اعراب و ترکیه چگونه از برکناری «اسد» به پذیرش مشروعیت او رسیدند

 به گزارش فارس، به نظر می‌رسد پس از نزدیک به یک سال کشمکش سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه بر سر بحران سوریه طرف‌های عربی و غربی درگیر  در حال پذیرفتن واقعیت درباره آنچه که در سوریه در حال اتفاق افتادن است، هستند.

بحرانی که برخی از کشورهای منطقه آن را انقلابی مردمی برای آزادی معرفی می کردند، اما با آشکار شدن حمایت همه جانبه مردم سوریه از حکومت این کشور و شخص بشار اسد با حمایت از گروه های مسلح با ایدئولوژی نزدیک به القاعده و فتوای علمای تندروی وهابی، آن را به جنگی مسلحانه تبدیل کردند.

حال همین کشورها با شکست گروه های مسلح و پاکسازی شهرها مرزی سوریه همچون ادلب، حمص، دیر الزور و درعا چاره ای جز پذیرفتن مشروعیت حکومت سوریه و شخص اسد ندارند.

آغاز "موج بیداری اسلامی" نقطه شروع فتنه عربی-غربی در سوریه

بررسی یک سال گذشته تحولات سوریه سیری از حوادث و اتفاقات را نشان می دهد که به خوبی می توان نقش آمریکا و کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه که در زمین آن ها بازی می کردند، را در پشت آن دید.

موج وسیع بیداری اسلامی که سرنگونی دیکتاتورهای عربی را یکی پس از دیگری برای مردم کشورهای منطقه به ارمغان آورده بود، توازن منطقه ای را چنان به نفع محور مقاومت بر ضد اسراییل تغییر داد که غرب را نیازمند یک تغییر ژئوپلتیک به نفع خود در منطقه به خصوص شکستن محور مقاومت که از تهران آغاز و به بیروت ختم می شد، کرد.

در این میان برخی زمینه های قبلی در سوریه به خصوص اختلافات قبیله ای و مذهبی در این کشور سبب شد تا سوریه هدفی مناسب برای بازگرداندن توازن منطقه ای به نفع غرب درمنطقه مشخص شود.

مدل لیبی برای سوریه هم باید تکرار شود

شاید مهم ترین نشانه واضح دخالت گسترده های عوامل خارجی در وقایع سوریه که از همان ابتدا مشخص شد، فعالیت گروه های مسلح به موازات برخی از اعترضات خیابانی بود.

در کنار این استقرار شورای ملی سوریه به رهبری برهان غلیون در استانبول ترکیه و روابط بسیار نزدیک آن با کشورهای خارجی نشان از عدم استقلال این تشکل در حمایت از مطالبات ملت سوریه داشت.

گروهک های مسلح  به سرعت در مناطق و شهرهای مرزی این کشور به خصوص ادلب و درعا حمله به مقرهای نظامی و دفاتر دولتی را آغاز کرده و خواستار خود مختاری مناطقی شدند، که به زور اسلحه به تصرف آنان درآمده بود.

تقاضایی که به وضوح می شد، تلاش برای اجرای مدل لیبی در سوریه و زمینه سازی برای دخالت نظامی خارجی در این کشور را دید.

حمایت مردمی در سوریه از اصلاحات بشار اسد

گرچه به نظر می آمد که روند حوادث در سوریه به ضرر محور مقاومت در حال جاری شدن است اما تقدیر سرنوشت دیگری برای این کشور رقم زد.

با روشن شدن ماهیت گروهای مسلح و به بن بست رسیدن گروه های معارض خارج نشین در ترکیه عملا معارضین دولت سوریه پشتیبانی مردمی را از دست دادند.

اقلیت های سوریه به خصوص مسیحیان و علویان ترکیه و همچنین گروه های مختلف سنی که معارضان به دلیل ماهیت دینی بر حمایت خود از آنان تاکید می کردند، عملا با عدم حضور در جریان سیاسی معارضان و حمایت از اصلاحات بشار اسد عملا نشان دادند که مردم سوریه به هیچ عنوان خواستار راهکار براندازانه و یا نظامی در مقابل دولت سوریه نیستند واز اصلاحات اسد در این کشور حمایت می کنند.

کشورهای مستقل نیز بر حمایت از دولت سوریه و عدم دخالت خارجی در این کشور تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنان خود در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) آشکارا بر حمایت ایران بر حرکت مردمی که ماهیت آمریکایی نداشته باشد، تاکید کردند.

وزاری خارجه چین و روسیه نیز خواستار طی شدن مسیر اصلاحات در سوریه و عدم دخالت خارجی در این کشور شدند.

"فتنه و فتنه" تا برکناری اسد

در مقابل چنین وضعیتی محور عربی-غربی ضد اسد، تنها به گسترش اقدامات خود ضد سوریه و بی توجهی به نظرصریح مردم این کشور پرداختند.

ایجاد یک اتاق جنگ در کشور قطر با مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، اسرائیل و آمریکا و ترکیه حمایت همه جانبه از طریق واسطه های مختلف در لبنان، عراق و اردن از گروهک های مسلح که حالا در قالب ارتش آزاد سوریه یکپارچه شده بودند، تنها بخشی از این اقدامات بود.

درکنار این اتحادیه عرب با نفوذ عربستان و قطر روابط  خود را با سوریه معلق کرد و حتی به گزارش ناظران حقوق بشر این اتحادیه نیز توجهی نکرد.

کشورهای عربی در ملاقات های خود با گروهک های مسلح تنها بر برکناری اسد به عنوان تنها راه ایجاد آرامش در سوریه تاکید می‌کردند و کشورهای غربی نیز قطعنامه‌ای را در شورای امنیت که عملا زمینه ساز دخالت نظامی ناتو در این را فراهم می کرد، مطرح کرده بودند.

"اردوغان" فریب غرب را می‌خورد

در این میان نقش ترکیه در حوادث سوریه شاخص تر از سایر کشورهای عربی و غربی بود. دولت ترکیه  که در ابتدا با ژست حمایت از حقوق معترضان در سوریه اردوگاه هایی را در مناطق مرزی با این کشور برپا کرد، اما به تدریج جنبه های دیگری از دخالت این کشور در حوادث فوق آشکار شد.

اردوگاه های پناهندگان که عملا با توخالی درآمدن ادعای فرار یک میلیون مهاجر به خاک این کشور خالی مانده بود، عملا به اردوگاه هایی برای گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه درآمد.

اغلب گزارش های خبری از تحرک معارضان مسلح سوری درخاک ترکیه و حمایت سازمان اطلاعاتی این کشور موسوم به "میت" از ترریست های سلفی خبر می داد و البته ترکیه نیز از دولت سوریه به دلیل مقابله با این گروهک ها انتقاد می کرد.

جالب اینجا بود که کار به آنجا کشید که برخی از رسانه های غربی از احتمال حمله نظامی ترکیه به سوریه و ایجاد یک دالان امن در خاک این کشور برای حمایت از معارضان سوری خبر دادند.

گرچه بعدها مقامات ترکیه این گزارش ها را تکذیب کردند، اما خبرهای این چنینی عمق دخالت این کشور در مسائل سوریه خبر می داد.

ورق به نفع سوریه  برمی‌گردد

اما در آن سوی میدان اوضاع آرام آرام تغییر می‌کرد. قطعنامه پیشنهادی غرب برای زمینه سازی دخالت نظامی در ترکیه از سوی چین و روسه وتو شد و ناو های روسی برای ناکام گذاشتن طرح انگلیس برای کمک رسانی دریایی به معارضان سوری در سواحل سوریه مستقر شدند.

با حمایت همه جانیه چین، روسیه و ایران ارتش سوریه بر مقابله با معارضان مسلح سوری افزود و با تصرف بابا عمر که عملا به دژ نظامی معارضان سوریه تبدیل شده بود، آنان را از مهم ترین پایگاه شهری خود محروم کرد.

دستگیری ده ها نظامی خارجی از جمله دوازده کماندوی فرانسوی و مامورانی از کشورهای عربستان، قطر وترکیه و کشف تونل هایی به طول چندین کیلومتر از لبنان به این شهر عملا رازهای هولناکی را افشا کرد.

این شکست منجر به سلسله شکست های دیگر معارضان مسلح سوری در درعا، دیرالزور، ادلب شد و عملا تنها فعالیت آنان را به حملات ایذایی تروریستی همچون بمب گذاری انتحاری محدود کرد.

اعراب مشروعیت اسد و اصلاحات وی را می‌پذیرند

این تحولات عملا موجب شد تا بازی در صحنه بین الملل نیز به نفع سوریه رقم بخورد.

غرب که تا کنون خواستار برکناری اسد بود، مجبور شد به قطعنامه ای غیرالزام آور و به شدت ملایم در مورد سوریه تن بدهد که شرط برکناری اسد برای آغاز گفت‌وگو ها عملا در آن حذف شد.

کشورهای عربی هم در اجلاس اتحادیه عرب عملا با تاکید بر اجرای طرح عنان از شرایط قبلی خود برای برکناری اسد عقب نشنی کرده اند و اصلاحات اسد در سوریه را پذیرفته اند.

در مقابل بشار اسد با حمایت از طرح عنان عملا توپ را به زمین معارضان سوری انداخته است و حالا آنان باید درمورد آینده خود در نظام سیاسی سوریه تصمیم بگیرند.

اشاره ظریف رهبر انقلاب به اردوغان

به طور حتم ماجرای سوریه در حال وارد شدن به دوران آرامش خود است و در این بین روسیاهی برای کسانی باقیمانده است که با حمایت از گروهک مسلح دستشان به خون مردم سوریه آلوده است و اسیر طرح های آمریکا در منطقه شده اند.

نکته ای که به وضوح در سخنان رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با نخست وزیر ترکیه در مورد مخالفت ایران با هر طرحی درباره سوریه که آمریکا مبدع آن باشد، به چشم می خورد.

حالا باید دید که آیا کشورهای منطقه بازهم از این وقایع درس خواهند گرفت یا نه؟


[ جمعه 91/1/11 ] [ 8:41 عصر ] [ رضا سروری ]

حمد قهرمانی در گفت‌وگو با فارس:
«قلاده‌های طلا» انقلابی در سینمای سیاسی ایران است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل مؤسسه شهید آوینی درباره سیاسی‌ترین فیلم سینمای ایران گفت: ساخت فیلم «قلاده‌های طلا» باعث شد در تولید فیلم‌های سیاسی، انقلابی رخ دهد.

خبرگزاری فارس: «قلاده‌های طلا» انقلابی در سینمای سیاسی ایران است

«محمد قهرمانی» مدیرعامل مؤسسه شهید آوینی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص ارزیابی خود از ساخت فیلم‌هایی هم‌چون «قلاده‌های طلا» گفت: با ساخت این فلیم در تولید فیلم‌های سیاسی سینمای ایران انقلابی رخ داد و کاری که آقای طالبی با تولید «قلاده‌های طلا» انجام داد، حقیقتاً حرکتی انقلابی بود.

وی در ادامه با تأکید بر خوش‌ساخت بودن «قلاده‌های طلا» افزود: این فیلم از حیث روایت نیز جریانات انتخابات سال 88 را با ظرافت مطرح می‌کند، در حقیقت این فیلم به خوبی توانسته است جریانات، وقایع و حوادثی این مقطع زمانی را در قالب داستانی غیرقابل پیش‌بینی و روایتی جذاب، ارائه دهد.

مدیرعامل مؤسسه شهید آوینی در ادامه توضیح داد: اگر روند پیش آمده در سینمای ایران که با ساخت فیلم «قلاده‌های طلا» آغاز شده، ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود ساخت آثار خوبی را در جهت ثبت وقایع تاریخ معاصر کشورمان در سینما تجربه کنیم.


[ جمعه 91/1/11 ] [ 8:31 عصر ] [ رضا سروری ]

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای انتقادهایی جدی به عملکرد یوکیا آمانو مدیر کل آژانس وارد کرد و وی را تابع بی چون و چرای سیاست های غرب خواند. رجانیوز، چند روز قبل در گزارشی، بخش‌هایی از انتقادهای مطرح شده به نقل از دو مقام سابق آژانس؛ رابرت کلی و هانس بلیکس از رویکرد امریکایی آمانو را که در گزارش گاردین آمده بود،‌منتشر کرد، با این حال، سایت ایران هسته‌ای، متن کامل این مقاله خواندنی را که به قلم جولیان برگر نوشته شده منتشر کرده است که به دلیل اهمیت نکات مطرح شده در این مقاله در ادامه می آید:

***


مقامات سابق آژانس هشدار داده اند که در شرایط کنونی طرز برخورد رؤسای آژانس با ایران بسیار شبیه به نحوه برخورد آژانس با مسئله ادعای وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق، پیش از اشغال نظامی آن توسط نیروهای نظامی غربی به همین بهانه، است. در بسیاری از موارد، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نقطه نظرات آمریکا را (در خصوص برنامه هسته ای ایران) به یوکیو آمانو، مدیرکل این آژانس گوشزد می‌کند. آمانو که دیپلمات باتجربه ژاپنی است، در مرکز تقابل غرب با ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور، قرار گرفته است.


این در حالی است که
چندین نفر از مقامات سابق آژانس، آمانو را به جانبداری از غرب در خصوص بحران (برنامه هسته ای)‌ ایران متهم کرده اند. یکی از نقاط ضعف آمانو، اتکای بیش از حدش به اسناد اطلاعاتی راست‌آزمایی نشده و شکاکانه (غربی) است که به صورت پاورچین (و بی سر وصدا علیه ایران) حرکت می کنند.

از سال 2009 میلادی که آمانو، پس از محمد البرادعی، ریاست آژانس را برعهده گرفت، تقابل غرب با ایران در رابطه با برنامه هسته ای این کشور عمیق‌تر شده و تهدیدات عملیات نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران توسط اسرائیل و آمریکا، مکررتر شده است. در همین حال، گزارش های آژانس در رابطه با برنامه هسته ای ایران مستمراً انتقادی‌تر شده است.

 گزارش های آژانس تحت رهبری آمانو از اسناد اطلاعاتی راست آزمایی نشده غربی علیه برنامه هسته ای ایران بهره جسته و آن را در رابطه با احتمال انحراف نظامی برنامه هسته ای ایران باور پذیر اعلام کرده، که در دوران پیش از آمانو، مقامات سابق آژانس برای این اسنادِ (ادعایی)، هیچ مشروعیتی قائل نبوده و آن را در گزارش های خود نمی گنجاندند.

رابرت کلی دانشمند تسلیحاتی سابق آمریکا که رهبریت عملیات تیم آژانس را در زمان اشغال نظامی عراق توسط ارتش آمریکا به عهده داشت گفت، در حال حاضر، آژانس در رابطه با برنامه هسته ای ایران، پا را از حد (اعتدال و انصاف) فراتر گذاشته است.
وی افزود: موارد موازی و مشابهِ نگران کننده میان اشتباهاتی که غربی ها در رابطه با سلاح های کشتار جمعی ادعایی در عراق مرتکب شدند و ارزیابی های کنونی آژانس از برنامه هسته ای ایران، وجود دارد. رابرت کلی افزود: آنچه ما در خلال سال های 2002 و 2003 میلادی دریافتیم این بود که دیک چینی در تله‌ی شمار کوچکی از مشاوران (مغرض) گرفتار شده بود و لذا رهبران آژانس در حال حاضر باید از افتادن در چنین تله ای جداً بپرهیزند. راه حل رهایی از این دام این است که تحلیل (اسناد محرمانه) در آژانس صرفاً به گروهی کوچک (و احتمالاً مغرض) سپرده نشود، بلکه از شمار قابل توجهی از کارشناسان بی طرف برای ارزیابی اسناد و مدارک (علیه ایران) مشورت خواسته شود. متأسفانه اکنون آمانو به اظهار نظرات و عقاید گروهی کوچکی در اطراف خود اعتماد بیش از حد دارد، در حالی که ادعاها و نظرات این افراد به طور مستقل و بی‌طرفانه راست‌آزمایی نمی‌شود.

برخی دیگر از مقامات سابق آژانس می گویند، با کمال تأسف اکنون آژانس، صرفاً به محفظه ای صوتی برای پژواک اظهارت نظرات شکاکانه غرب علیه برنامه هسته ای ایران تبدیل شده و هیچ مناظره یا مباحثه جدی برای ارزیابی منصفانه اسناد و مدارک ادعایی علیه ایران در آژانس انجام نمی شود. این در حالی است که در دوران مدیرکلی محمد البرادعی چنین مناظرات پرشوری برگزار می شد و هر سند ارائه شده توسط یکی از اعضای آژانس، به سادگی به عنوان مدرکی قطعی و خدشه‌ناپذیر پذیرفته نمی‌شد.

مقامات سابق آژانس به این مسئله اشاره کرده اند که آمانو، دفتر مناسبات خارجی و هماهنگی سیاستگذاری آژانس را منحل کرده است. این در حالی است که همین نهاد در درون آژانس در دوران مدیرکلی البرادعی، بسیاری از قضاوت های بازرسان پادمان را (علیه ایران) به چالش می‌کشید و از آن انتقاد می‌کرد. همین دفتر در دوران البرادعی همواره هشدار می داد که آژانس گزارش هایی منتشر نکند که بهانه به دست دولت جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، برای انجام عملیات نظامی (بر ضد ایران) بدهد. در همان زمان، برخی از بازرسان آژانس می گفتند تصمیمات دفتر یاد شده در حقیقت به معنای سانسور حقایق و حذف آن از گزارش های آژانس بوده و همچنین دولت های غربی می گفتند، وظیفه آژانس ارائه قضاوت های سیاسی نیست. اکنون مشاوران سابق البرادعی در آژانس به گوشه ای رانده شده و وظایف دفتر یاد شده که اکنون منحل شده به دفتر مدیرکل آژانس (آمانو) محول شده است.

یکی از مقامات سابق آژانس در این خصوص انتقاد کرد و گفت، در شرایط کنونی مشاهده می کنیم که تمرکز قدرت در آژانس واقع شده و از همین رو تنوع عقاید و گوناگونی نقطه نظرات (در آژانس) کاهش یافته است. اشتباه آمانو این است که خود را در میان مشاورانی محصور کرده که همگی رویکردی یکسان در قبال ایران دارند.


 اکنون کار به جایی رسیده که هانس بلیکس مدیرکل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی، در رابطه با مشروعیت آژانس (تحت رهبری آمانو) ابراز نگرانی کرده است. بلیکس گفت، میان اطلاعات (صرف) و اسناد (قطعی) فرق است و اگر شما آژانسی مسئولیت پذیر را اداره می کنید باید اطمینان حاصل کنید که (درباره اطلاعات ارائه شده) سؤال طرح کنید و بر اساس اطلاعات راستی آزمایی نشده، نتیجه گیری نکنید. وی افزود، آژانس حدی از مشروعیت دارد و باید از آن، با دقیق بودن در ارزیابی اسناد و مدارکِ ارائه شده، به خوبی محافظت کند. بلیکس تأکید کرد، اگر برخی از دولت ها خواهان تأیید اطلاعات محرمانه‌ی ارائه شده شان توسط آژانس هستند، باید اسناد قانع کننده ای عرضه کنند. در غیر این صورت، آژانس نباید مهر تأیید خود را بر اینگونه اطلاعات (غیرمستند) بزند.

آژانس که سیاستش برمبنای اجتناب از مناظرات علنی و عمومی است، در رابطه با انتقادهای یاد شده، از هرگونه اظهارنظر خودداری کرده است. در عین حال، دیپلمات های غربی که در وین، که مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی است، مستقر هستند از نحوه مدیریت آمانو دفاع کردند و گفتند تمامی این اسناد که اکنون با جزییات بیشتر، شامل 1000 صفحه شده و اشاره به احتمال تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای ایران دارد، در زمان مدیرکلی محمد البرادعی نیز ارائه شده بود (اما در گزارش های آژانس از آن استفاده نمی شد). یکی از دیپلمات های غربی گفت، البرادعی محتاط تر از آمانو بوده و تا تأیید صد درصدی برای سند یا مدرکی پیدا نمی کرد، آن را در گزارش های آژانس نمی گنجاند.


از سوی دیگر آمانو می گوید، من نیز اطمینان صد در صد (به اسناد ارائه شده) ندارم، اما این منطقی نیست که هیچ چیزی نگوییم تا آنکه تفنگی که دود از آن خارج می شود (شلیک شده) را ببینیم (که دیگر کار از کار گذشته است).


برخی از جنجال ها پیرامون مدیریت آمانو ریشه ای است و با نحوه انتخاب وی به مدیرکلی آژانس در سال 2009 میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان آمانو با اختلاف بسیار ناچیزی بر عبدالمینتی دیپلمات آفریقای جنوبی که حامی منافع کشورهای در حال توسعه در جنبش عدم تعهد بود، پیروز شد. رقابت میان این دو نامزد در آژانس، به نبرد تلخ جغرافیایی- سیاسی میان دو قطب شمال و جنوب تبدیل شده بود. طرفداران مینتی می خواستند در ادامه سیاست های البرادعی، آژانس را به سازمانی کاملاً فنی و تکنیکی (و نه سیاسی) تبدیل کنند. جنجال در رابطه با انتخاب آمانو هنگامی تشدید شد که اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس نشان داد که آمانو برای انتخاب شدنش به مدیرکلی آژانس به طور محرمانه خواهان حمایت آمریکا از خود شده بود. آمانو در یکی از همین اسناد منتشر شده به آمریکا گفته بود، مطمئن باشید که من در تمامی تصمیمات کلیدی در حیاط آمریکا (هم صدا با آمریکا) خواهم بود و در همه مسائل از انتصاب مقامات عالیرتبه (در آژانس)‌ گرفته تا نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران که گفته می شود به سوی تولید سلاح (هسته ای) منحرف شده، با شما همسو خواهم بود.


در سند دیگری که در ویکی لیکس منتشر شده، آمریکا به آمانو از اعضای دفتر مناسبات خارجی و هماهنگی سیاستگذاری آژانس در زمان البرادعی شکایت کرده و اعلام کرده که برخی از این افراد همواره به (اثبات) مواضع آمریکا کمک نمی‌کرده اند. لذا این دفتر منحل و اعضای آن به مشاغلی حاشیه ای که از محور مرکزی تصمیم‌گیری های آژانس به دور باشد، منتقل شدند. به عنوان مثال این اشخاص در انتشار گزارش جنجالی آژانس علیه ایران در ماه نوامبر، هیچ دخالتی نداشتند.


جوزف سرینسیونه رئیس گروه ضد اشاعه تسلیحات هسته ای در واشنگتن ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف آمانو در قبال فاجعه هسته ای ژاپن و همچنین اظهارنظرات علنی وی علیه ایران گفت، سودبرندگان اصلی از ریاست آمانو در آژانس، سیاستگذاری (سیاست خارجی) آمریکا و صنعت انرژی اتمی در ژاپن بوده اند. هیچ فاصله ای میان آمانو و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نبوده است. آمانو همچنین از انتقادات جدی علیه صنایع هسته ای ژاپن در پی بروز فاجعه فوکوشیما خودداری کرد. وی افزود، البرادعی همواره به دنبال راه حلی دیپلماتیک بود، در حالی که آمانو چوبی بزرگ به دست گرفته و ایران را با آن مکرراً و سخت زده است.

 یکی از مشاوران سابق البرادعی گفت اسنادی که در زمان البرادعی و آمانو علیه ایران ارائه شده، هیچ تغییری نکرده و هنوز هم این اسناد راست آزمایی یا تأیید نشده است. تنها فرقی که وجود دارد، این است که آمانو حاضر شده این اسناد را در گزارش آژانس منتشرکند تا بر ایران فشار آورد که به پای میز مذاکرات هسته ای بازگردد.


[ جمعه 91/1/11 ] [ 8:28 عصر ] [ رضا سروری ]

دبیرکل سازمان‌ملل از موضع خود درباره سوریه و اسد عقب‌نشینی کرد

خبرگزاری فارس: معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد، مشروعیت "بشار اسد" موضوعی نیست که "بان کی‌مون" بخواهد درباره آن تصمیم گیری کند.

 

 

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان‌ملل از موضع خود درباره سوریه و اسد عقب‌نشینی کرد

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، دبیرکل سازمان ملل متحد در چرخشی آشکار مواضع سابق خود در برابر سوریه و "بشار اسد"، رئیس جمهوری این کشور را تغییر داد.

"ادوارد دیل بوای" در این رابطه روز گذشته اعلام کرد که بقا یا عدم بقای رئیس جمهوری سوریه در قدرت موضوعی نیست که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بخواهد یا بتواند درباره آن تصمیم گیری کند.

معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه افزود: تصمیم در این‌باره با مردم سوریه است و دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که مردم سوریه خود حکومت و نظام مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دیل بوای گفت: بان کی‌مون با طرح ششگانه "کوفی عنان"، نماینده ویژه این سازمان و اتحادیه عرب در امور سوریه موافقت کرده است.

دبیر کل سازمان ملل پیشتر بارها اعلام کرده بود که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است.

نکات ششگانه طرح کوفی عنان حق تظاهرات مسالمت‌آمیز، فعالیت آزاد رسانه‌ها و سازمان‌های بشر دوستانه، آزادی زندانیان، اعلام آتش‌بس برای ورود کمک‌های انسانی، توقف بازداشت‌ها و به دست گرفتن تلاش‌های سیاسی برای حل بحران توسط خود سوری‌ها را دربرمی‌گیرد.

 


[ جمعه 91/1/11 ] [ 1:57 عصر ] [ رضا سروری ]
همزمان با تحولات جاری در منطقه صورت گرفت
عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با چرخش آشکار از سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه کشور متبوعش در قبال کشورهای مهم منطقه مانند سوریه و مصر عقب‌نشینی؛ و سیاست‌های پیشین دوحه در برابر این کشورها را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس: عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، شیخ "حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی" با حضور در برنامه "بدون مرز" شبکه قطری الجزیره به تبیین سیاست‌های کشور متبوع خود در برابر تغییر و تحولات جاری در منطقه پرداخت.

 

آنچه در سخنان نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نمود داشت، چرخش آشکار سیاست‌های قطر در برابر بسیاری از تغییر و تحولات مهم جاری در منطقه از جمله بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بود.

 

شیخ حمد درباره بحران سوریه مدعی شد که قطر خواهان ثبات و استقرار و صلح برای ملت سوریه است و فقط هنگامی که مشاهده کرد، مردم این کشور کشتار و قتل عام می‌شوند، در این کشور مداخله کرد و این موضوعی است که اکثر کشورهای عربی بر آن اتفاق نظر دارند.

 

نخست‌وزیر قطر با رد اینکه قطر موجب تشدید درگیری‌ها و اختلافات میان مخالفان سوری با رژیم شده است، مدعی شد: روابط قطر و سوریه چه در بعد ملی و چه در بعد رسمی در سطح بسیار بالا و خوبی قرار داشت و هنگامی که اعتراض‌ها در سوریه شروع شد، دوحه مجبور شد، میان مردم و حکومت یکی را انتخاب کند که در این بین مردم سوریه را انتخاب کرد!

 

وی فاش کرد که شیخ "حمد بن خلیفه آل‌ثانی"، امیر قطر تماس‌های دیپلماتیکی بیشماری با دمشق برای حل بحران سوریه داشته و حتی در این‌باره ولی‌عهد قطر به دمشق هم سفر و با مقامات مسئول سوریه دیدار کرده است.

 

شیخ حمد بن جاسم درباره تسلیح مخالفان سوری توسط قطر مدعی شد که دوحه تنها به خاطر احترام به حق دفاع از خود اقدام به تسلیح مخالفان سوری در برابر نظام این کشور کرده است.

 

وی با با رد نقش قطر در تحریک کشورهای عربی و غربی برعلیه نظام سوریه خواستار توقف خون و خون‌ریزی در این کشور و دادن اجازه ورود کمک‌های بشر دوستانه به این کشور و فراهم کردن زمینه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور شد.

 

اما درباره اجلاس سران عرب که امروز در بغداد برگزار می‌شود، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت که دوحه خواهان گسترش روابط دیپلماتیک خود در تمام سطوح با بغداد است، ولی با نحوه برخورد دولت این کشور با برخی اقلیت‌های مذهبی این کشور از جمله اهل سنت عراق مخالف است.

 

شیخ حمد درباره سیاست قطر در برابر جمهوری اسلامی ایران گفت: دوحه با هرگونه حمله یا اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف است.

 

وی در ادامه افزود: کشور متبوعش همچنین اجازه نخواهد داد، از پایگاه‌های آمریکایی موجود در قطر برای حمله نظامی به ایران استفاده شود.

 

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت: چه ایران و چه آمریکا از این موضع قطر آگاه هستند و می‌دانند که دوحه هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد، از خاکش جهت حمله به ایران استفاده شود، همانگونه که مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.

 

اما در خصوص مصر شیخ حمد اخبار منتشره درباره فشار آمریکا به قطر جهت ارائه کمک‌های مالی به قاهره را تکذیب کرد و مدعی شد که قطر در روابط خود با کشورهای دیگر کاملا آزاد است و از هیچ کشوری تبعیت نمی‌کند و دوحه روابط خوبی با قاهره دارد.

 

شیخ حمد در ادعایی بسیار عجیب تاکید کرد که قطر با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در منطقه مخالف است که از جمله آنها باید به حمایت آمریکا از اسرائیل اشاره کرد.

 

نخست‌وزیر قطر در ادامه ادعاهای عجیب خود گفت که دوحه اعتراف می‌کند که مصر جایگاه بسیار مهمی در جهان دارد و قطر هیچ‌گاه نخواسته و تلاش نکرده جایگاه مصر در جهان عرب را از آن خود کند.

 

وی درباره سفرهای متعدد "خیرت الشاطر"، معاون رهبر جماعت اخوان المسلمون مصر به قطر گفت که دوحه با تمام شخصیت‌ها و جریان‌های مصری تعامل مثبت دارد.


[ جمعه 91/1/11 ] [ 1:10 عصر ] [ رضا سروری ]
صبح امروز
پیکر آیت‌الله قره‌باغی در قم به خاک سپرده شد

خبرگزاری فارس: پیکر آیت‌الله قره‌باغی عضو مجلس خبرگان رهبری از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) قم تشییع و به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فارس: پیکر آیت‌الله قره‌باغی در قم به خاک سپرده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم پیکر آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قره‌باغی صبح امروز در میان حزن و اندوه مردم متدین و انقلابی قم تشییع شد.

پیکر این عالم ربانی و عضو مجلس خبرگان رهبری ساعت 10 صبح امروز از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) بر روی شانه‌های مردم ولایتمدار قم تشییع و پس از اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط آیت‌الله سبحانی در بقعه شهید مفتح واقع در صحن امام رضا (ع) حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

مراسم ختم این عالم ربانی امشب پس از فریضه نماز مغرب و عشاء از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حسینیه شهدای قم برگزار می‌شود.

آیت‌الله سیدعلی اکبر قره‌باغی در سال 1315 در روستای قره باغ ارومیه به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را در این روستا آغاز کرد و همزمان در همان روستا در درس طلبگی نیز حاضر شد.

وی دروس مختلف طلبگی را نزد فقهایی چون مرحوم آیت‌اللّه العظمی حاج سیّدحسین طباطبایی بروجردی، آیت‌اللّه العظمی بروجردی، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌اللّه سیّد محمد یزدی معروف به داماد و امام خمینی (ره) و دیگر استادان حوزه فرا گرفت.

عمده فعالیت‌های علمی ایشان بعد از برگشتن به ارومیه نوشتن کتاب شریف انوارالفقاهه، حاشیه بر العروة الوثقی و تنظیم تقریرات بحث حضرت امام خمینی (ره) است.

مرحوم قره‌باغی در ارومیه نسبت به تأسیس بیمارستان 232 تختخوابی فوق تخصصی قلب سیدالشهدا (ع) نیز اقدام کرده است که البته این بیمارستان خیریه با همیاری مردم و با زیربنای 7 هزار و 500 مترمربع در شش طبقه احداث شده است.

وی در سال 59 از سوی مردم ارومیه به نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد که در آن مجلس نخستین کسی بود که طرح عدم کفایت بنی صدر برای ریاست جمهوری را مطرح کرد که مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.

آیت‌الله قره‌باغی از سال 78 نیز به عنوان نماینده مردم ارومیه به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

 


[ جمعه 91/1/11 ] [ 12:50 عصر ] [ رضا سروری ]
<   <<   6   7   8   9      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان