سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان
اردوغان در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما:
ایران و ترکیه باید با هم به سوریه کمک کنند/اسرائیل باید از ترکیه عذرخواهی کند

خبرگزاری فارس: اردوغان نخست وزیر ترکیه امشب در گفتگوی ویژه خبری درخصوص سوریه، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی و اوضاع منطقه صحبت کرد.

خبرگزاری فارس: ایران و ترکیه باید با هم به سوریه کمک کنند/اسرائیل باید از ترکیه عذرخواهی کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران،رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در پاسخ به اینکه سه روز پیش با اوباما رئیس جمهور آمریکا در سئول پایتخت کره جنوبی دیدار داشته و آیا این اراده را در وی برای حل مشکل مربوط به فعالیت های هسته ای ایران که به عنوان یک حق از جانب مردم ایران دنبال می شود؛ دیده است، گفت: در این دیدار درخصوص روابط دوجانبه با باراک اوباما گفتگو کردیم و درواقع بحث خاورمیانه و سوریه نیز مطرح شد.پس از موضوع سوریه در مورد تحولات عراق و موضوع ایران به گفتگو نشستیم و به مسئله ایران درباره ساخت نیروگاه هسته ای جدید ایران پرداختیم.

وی در ادامه افزود: ما پیشنهادی مبنی بر اینکه این نیروگاه را در استانبول بسازند داشتیم که آقای صالحی دراین باره پیشنهادی مطرح کردند، ما نیز نظرات خود را منتقل کردیم و جواب مثبت آمریکا و اروپا را خواستار شدیم.

همچنین آقای صالحی جواب مثبت خود را منوط به موافقت و جواب مثبت آقای جلیلی دانسته که اگر وی موافقت کند، مذاکرات در استانبول برگزار خواهد شد.

*دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای حق طبیعی هر کشوری است

نخست وزیر ترکیه درپاسخ به سوالی مبنی براینکه دو سال قبل بعنوان نخست وزیر ترکیه و لولا داسیلوا بعنوان رئیس جمهور وقت برزیل تلاش زیادی کردند تا بیانیه تهران برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مبادله شود؛ اما علی رغم اینکه آقای اوباما پیش از برگزاری این نشست توافق کرده بود اما بعد از آن خلف وعده کرد آیا درجریان گفتگوهای دو جانبه بازگو کرد چرا در ابتدا موافقت داشته و بعدا مخالفت کرد، اذعان داشت: این مسئله مورد بحث قرار نگرفت و فقط موضوعی که به آن اشاره دارم این است که تمام برادران ایرانی ما بدانند که درنشست امنیت هسته ای به چند کشور بجز ایران و کره شمالی اشاره شد که اوباما هم وارد بحث نشد.

دراینجا بحث اصلی که به آن تکیه شد درباره تروریسم هسته ای و همچنین ترور نظامی هسته ای بود که به صورت مشترک مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: درباره بحث صلح آمیز هسته ای ایران نیز اینکه این حق طبیعی هر کشوری است و وقتی که کشوری به آن دست پیدا می کند، کسی نمی تواند مانع آن شود و علاوه بر این در جهان 40 کشور وجود دارند که همه آنها از نیروگاه هسته ای انرژی تولید می کنند.

اما در جریان فوکوشیما و اتفاق روسیه باید اشاره کنم که مسئله بزرگی در برابر ما قرار دارد.

اردوغان ادامه داد: اکنون بحث هسته ای که پیشرفت داشته درخصوص انرژی های فسیلی است که دراین جهت تلاش و تحقیقاتی صورت گرفته که دوستداران محیط زیست در خصوص فعالیت انرژی ها با آن سروکار دارند. ما انرژی را نمی توانیم تنها با انرژی فسیلی و زیست انرژی ها تأمین کنیم، بلکه باید استفاده از انرژی های طبیعی تنوع داشته باشد.

وی گفت: استفاده از نیروی انرژی هسته ای به منظور تأمین انرژی مصرفی امری لازم است و در این باره نیز تلاش هایی صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر ترکیه در خصوص موضوع تروریسم هسته ای که در سئول مطرح شد و اینکه آیا این موضوع که درسه ماه گذشته 6 دانشمند هسته ای ایران ترور شدند و وبرای جلوگیری از ترور دانشمندان هسته ای خاطرنشان کرد: در نشست سئول درباره چارچوب و اصول بحث شد، به مسئله کشور خاصی نپرداختیم و به بایدها و نبایدها اشاره داشته و بیانیه پایانی هم با موضوع تروریسم هسته ای به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.

*تاکنون 17 هزار نفر از سوریه به ترکیه پناهنده شده اند/ ایران و ترکیه باید با هم به سوریه کمک کنند

اردوغان موضع خود را در قبال بیانیه کوفی عنان که به صورت 6 ماده ای درباره تحولات سوریه مطرح شده بود و آن را پذیرفته است، اینگونه مطرح کرد: سوریه تاکنون مسائل زیادی را قبول کرده اما تاکنون 17هزار نفر از سوریه به ترکیه پناهنده شده اند که در اردوگاه های ترکیه جای گرفته اند و طی دیداری که با پادشاه اردن داشتم در حدود 90 هزار پناهنده نیز به آنجا مراجعه کرده اند.

وی در ادامه گفت: ما علاوه بر داشتن هزاران کیلومتر مرز با سوریه، روابط اجتماعی و مردمی نیز داریم. پناهندگان برای خارج شدن از سوریه تلاش می کنند که در این باره روابط دیپلماتیک برقرار است.

وی اذعان داشت: سوریه باید به دموکراسی و اراده ملت پاسخگو باشد و خواسته مردم رأی گیری است.

وی همچنین گفت: آیا بشار اسد صندوق ها را جلوی مردم می گذارد اگر واقعا نمی ترسد و مطمئن هست، صندوق ها را در اختیار مردم گذاشته و اجازه دهد احزاب تشکیل شوند و حزب بعث دیگر نباید حزب تشکیل دهد و باید به گذشته واگذار شود.

اردوغان تصریح کرد: ما نمی توانیم سالهای قبلی را جلوی روی خود قرارداده و حزب بعث نمی تواند الگوی خوبی برای سوریه باشد، باید به دنبال الگوهای بهتربود و با منتقل کردن تجربه های خود به اراده ملت سوریه احترام بگذاریم.

وی ابراز داشت: اگر خواهان مداخله افراد از گروه های مختلف در سوریه باشیم وضعیت سوریه از هم اکنون مشخص است. ایران و ترکیه هم باید به طور مشترک در این باره همکاری کنند و با یکدیگر کمک کنند، رأی گیری و انتخابات به صورت مشخص در سوریه انجام پذیرد.

* اگر در انتخابات حزب بشار اسد و خود وی پیروز شود؛ ما هم مشکلی نداریم

نخست وزیر ترکیه دیدگاه خود نسبت به این موضوع که دولت سوریه اصلاحاتی را در قانون اساسی و احزاب در دو دوره مشخص در ریاست جمهوری معین کرده و شاهدیم همین اصلاحات در کشورهای عربی صورت نمی پذیرد و از جمله کشورهای عربی که برعلیه دولت سوریه با نیروهای مصلح اقدام می کنند حتی درآن کشورها انتخابات هم برگزار نمی شود، اما سوریه قبول کرده که نیروهای سازمان ملل در انتخابات این کشور نظارت کنند، این گونه عنوان کرد: من درباره اصول صحبت می کنم وعقیده دارم که جمهوری ترکیه و حزب حاکم مخالف رژیم های دیکتاتور و مستبد است. فرقی هم نمی کند که چه کشوری قانون و دموکراسی را زیرپا بگذارد.در این باره مشکلی نداریم و کشوری مستبد نیستیم با مطالبه مردم به روی کار آمدیم. در انتخابات ما مشارکت مردم بالاست و 17-18 حزب شرکت دارند.

وی همچنین گفت: کشورهای (عربی) که از آن ها نام برده شد اگر مردم آنها از وضعیت خود رضایت دارند ما مشکلی نداریم، اما اگر نارضایتی وجود دارد نباید مداخلات خارجی از سوی هیچ کشوری صورت گیرد.

وی اذعان داشت: با بشار اسد در حلب گردهم آمدیم و بحث های طولانی داشتیم و از وی خواستیم گام هایی را بردارد. اگر آن گام ها را عملی می کرد می توانست رژیم دموکراتیکی داشته باشد. اما با عمل نکردن به آن بحث ها مشخص است که از برخی مسائل نگران بود. اردوغان یادآور شد: درباره روند عادی همانگونه که اشاره کردم باید به اراده ملت احترام قائل شد و رأی گیری باهدف اعتماد سازی برای مردم انجام پذیرد. برای مردم، حکومت اسد اعتماد ساز نیست و اگر در انتخابات حزب بشار اسد و خود وی پیروز شود ما نیز مشکلی نداریم.

*هموطنان کرد من را نباید در گروه تروریست قرار داد

اردوغان در واکنش به این سوال که ترکیه در مقابل کردها از قدرت نظامی استفاده می کند و به دلیل آنها را تروریست و مغایر با قدرت قانونی ترکیه می داند و آیا دولت سوریه این حق را دارد که با مخالفین به صورت مصلح برخورد کند، گفت: سوال شما سوال خوبی نبود چرا که هموطنان کرد من را نباید در گروه تروریست قرار داد. مسئله ای که در ترکیه وجود دارد این است که در کل جهان شبکه های تروریستی هستند که افراد مختلف درآن فعالیت می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مگر حکومت ایران پ.ک.ک و پژاک را شبکه تروریستی نمی داند و آیا پژاک شاخه پ.ک.ک در ایران نیست و مگر ایران علیه پژاک مبارزه نمی کند.

وی اضافه کرد: در شبکه تروریستی تنها کردها نیستند بلکه عرب ها، اروپایی ها و ایرانی ها هم مشارکت دارند و این شبکه تروریستی جهانی از افراد مختلفی تشکیل شده و تنها هموطنان کرد من نیستند که در این شبکه فعالیت می کنند.

وی تأکید کرد: وزیر وقت ترکیه در داخل کابینه اصالت کردی دارد و اگر کلی نگاه کنیم درترکیه حزب من نمایندگی کردها را برعهده دارد و اگر شما این مسئله را با سوریه مقایسه کنید متوجه تفاوت آن می شوید.

*درحال حاضر در بحرین مسئله خاصی وجود ندارد

وی درپاسخ به این سوال که در فوریه سال گذشته بیان داشتید که نباید بگذاریم ماجرای کربلا در بحرین تکرار شود و بعد لشکرکشی کشورهای خارجی به بحرین را محکوم کردید، آیا در این مدت با دولت سعودی و بحرین برای برگزاری انتخابات عادلانه در بحرین هم گفتگو داشته اید، گفت: طبق مذاکرات انجام شده ورود نیروهای سعودی در چارچوب توافق نامه شورای همکاری خلیج فارس است؛ اما درسوریه مقاومت حاکمیت وجود دارد که این تضاد بین این دو موضوع است.

وی با اشاره اینکه در بحرین نهایتا انتخابات برگزار و پارلمان تشکیل شد، گفت: اما در بحرین افرادی هستند که دستکاری هایی دارند. مجددا در این باره با عربستان سعودی گفتگو کردیم که آنها اذعان دارند در چارچوب همکاری های خلیج فارس عمل می کنند و در بحرین هدف مداخله نداشته و ما این جواب ها را به برادران خود درایران نیز منتقل کردیم.

وی در باره این موضوع که در قواعد حاکم بر شورای هماهنگی خلیج فارس مقرر شده اگر کشوری مورد تهاجم خارجی قرار گیرد، درصورتی که مردم بحرین هستند که مورد تهدید خارجی قرار گرفته اند، گفت: در بحرین انتخابات صورت گرفت و برای انتخابات نیز آماده می شوند، اطلاعات جدیدی دراین باره ندارم و در زمان انتخابات مسائل بحرین را پیگیری می کردیم و درحال حاضر در بحرین مسئله خاصی وجود ندارد.

* جدی ترین مبارزات را درخصوص کلاهک های هسته ای اسرائیل داشته ام

وی با اشاره به گزارش البرادعی دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر وجود 250 کلاهک هسته ای رژیم صهیونیستی و اینکه آیا برای خالی شدن کلاهک هسته ای طرح همکاری بین کشورهای اسلامی وجود دارد که این کشور مجبور شود دست از سلاح هسته ای بردارد، اظهار داشت: معتقد نیستم که این تعداد کلاهک هسته ای در اسرائیل باشد اما می دانم که کلاهک هسته ای در اسرائیل وجود دارد اما این تعداد نیست و مهم این است که اسرائیل کلاهک هسته ای دارد و در برابر این مسئله من شخصا جدی ترین مبارزه را داشتم و دراین باره با آمریکا، روسیه و غرب دیدار و گفتگو کردم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی بحث مسئله هسته ای ایران مطرح شد بازگو کردم که اگر چنین مسئله ای وجود دارد چرا در برابر اسرائیل چنین حساسیتی ندارید. چرا که روابط غرب با اسرائیل متفاوت‌تر است.

اردوغان در ادامه گفت: حقوق بین الملل دراین خصوص عملکرد خاصی ندارد و می دانید که یکی از هموطنان من در آبهای بین المللی توسط نظامیان اسرائیل شهید شد؛ اما غرب به صورت جدی به این مسئله نپرداخته و همچنان دوگانه عمل می کند.

وی با بیان اینکه به باراک اوباما هم دراین خصوص تذکر داده ام، بیان داشت: این شهید هموطن ترکیه ای، یک تبعه آمریکایی است چرا از حقوق آن دفاعی نشد و وظیفه شما دفاع از یک تبعه آمریکایی است اما وی جوابی نداد و اگر جواب می داد چه می شد؟

اردوغان همچنین گفت: حقوق یک مسئله مترادف با قدرت است اگر حقوق درجای خود عمل نکند، نمی شود از عدالت حرف زد و این مسئله مهم باید حل شود.

وی با اشاره به فرموده آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) که می فرماید: ما در پی سلاح هسته ای نیستیم بلکه به دنبال استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای هستیم، گفت: این مسئله را با اوباما بازگو کرده و گفتم من دربرابراین حرف موضع دیگری ندارم وآنها از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده می کنند که نمی توانیم موضع دیگری داشته باشیم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه عنوان کرد: مسلما غنی سازی اورانیوم در دو کشور ترکیه و برزیل را درچارچوب قوانین مطرح کردیم و آرزو داریم اگر مذاکراتی در استانبول صورت گیرد این مسائل درآنجا مطرح شود.

(مجری: ایران صفحات سوخت را خودش ساخته و اگر رآکتور تحقیقاتی ایران استفاده شود بعید به نظر می رسد که موضوع بیانیه ایران مجددا مطرح شود.

*اسرائیل باید از ترکیه عذرخواهی کند/ از همه برادران ایرانی خود از طرف ملت ترکیه تشکر می کنم

اردوغان در پاسخ به این سوال که یک یا دو سال پیش تعدادی از اتباع ترکیه برای شکسته شدن حصر غزه شهید شدند و بیش از یک سال است که مبارک سرنگون شده چرا هنوز غزه از سوی دولت مصر در محاصره است، اذعان داشت: برقراری صلح به رفتار اسرائیل برمی گردد و ما مطمئنیم که این مسئله حل خواهد شد و کسانی که درپی صلح بین اسرائیل و ترکیه هستند باید به سه شرط توجه کنند: عذرخواهی از ترکیه، پرداخت غرامت به خانواده شهدا، پایان دادن به تحریم فلسطین. تا زمانی که این سه شرط برآورده نشود روابط ترکیه و اسرائیل عادی نخواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه سامانه موشکی در چارچوب ناتو در ترکیه استقرار دارد و ظاهرا هدف آن روسیه و ایران است، آیا تضمینی وجود دارد که اطلاعات دریافتی از این سامانه دراختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد، تأکید کرد: ایران ارزیابی اشتباهی دراین باره دارد و این یک سیستم راداری و دفاعی است و در اینجا حمله موشکی در کار نیست.

وی در ادامه گفت: این سیستم راداری اولین بار نیست که راه اندازی شده و در گذشته نیز وجود داشته اما به دلایلی برچیده شد و ساخت دوباره آن در چارچوب ناتو است و این موضوعی کاملا مشخص است؛ اما دوستان ایرانی همچنان به چشم تهدید به آن نگاه می کنند.

وی اضافه کرد: ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی در تلاش است این سامانه موشکی بر اساس توافقنامه موجود اگر به شرایط ترکیه عمل نکند می تواند ازاین سیستم جلوگیری شود و مطرح کردن این موضوع به این شکل تأسف بار و ناراحت کننده است.

اردوغان بیان داشت: دراین سیستم موشکی این تهاجم مطرح نیست، بلکه صرفا اطلاعاتی است و اطلاعات آن بغیر از کشورهای عضو ناتو به کشورهای دیگر ارائه نخواهد شد و اگر از درز اطلاعات مطلع شویم بلافاصله این سیستم را متوقف خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به پیشنهادهای غرب بله نگفته ایم و فعالیت های آنها با رضایت ارتش و وزارت امور خارجه ترکیه انجام شده است.

اردوغان درپایان گفت: از همه برادران ایرانی خود از طرف ملت ترکیه تشکر می کنم و اتحاد و انسجام ما ادامه خواهد داشت و نوروز ما برای صلح است.

 


[ جمعه 91/1/11 ] [ 12:7 صبح ] [ رضا سروری ]
نسخه چاپیارسال به دوستان
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر ترکیه:
ایران از سوریه دفاع خواهد کرد/ قویاً با هر طرح آمریکایی در ارتباط با سوریه مخالفیم

خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، تاکید کردند: ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: ایران از سوریه دفاع خواهد کرد/ قویاً با هر طرح آمریکایی در ارتباط با سوریه مخالفیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،‌ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز(پنجشنبه) در دیدار آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیئت همراه وی، با تاکید بر لزوم تعمیق بیش از پیش همکاری‌های دو کشور، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی معتقد به گسترش همکاری ها با ترکیه است و هرگاه دو کشور در زمینه مسایل مختلف با یکدیگر همراه بودند، این همراهی به سود ایران و ترکیه و همچنین دنیای اسلام بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گسترش همکاری‌ها، بخصوص در زمینه نفت و گاز افزودند: ایران از لحاظ مجموع منابع نفت و گاز در جهان، بسیار غنی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه تاکید کردند: به لطف خداوند تحولات منطقه تاکنون به نفع اسلام و مسلمانان بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.

ایشان افزودند: مهمترین مسئله در شرایط حساس منطقه این است که کشورهای مستقل، تصمیم‌های صحیحی بگیرند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه ابزاری قدرتهای مسلط دنیا بویژه آمریکا به کشورهای منطقه خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها هیچ ملتی را به عنوان ملت مستقل قبول ندارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: آمریکایی‌ها با همه کشورها اینگونه رفتار می کنند و بنابراین همواره باید در تصمیم گیری‌ها مصالح کشورهای اسلامی در نظر گرفته شود.

ایشان با اشاره به حضور سیاستمداران با گرایش‌های اسلامی در راس قدرت ترکیه تاکید کردند: چنین شرایطی در ترکیه به هیچ وجه مطلوب آمریکا و غرب نیست و همان مقدار که آنها از این شرایط ترکیه ناخرسند هستند، جمهوری اسلامی ایران از حضور برادران مسلمان در راس قدرتِ ترکیه بسیار خرسند است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اوضاع سوریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قویاً با هر طرحی که آمریکایی‌ها در ارتباط با مسایل سوریه مبدع آن باشند مخالف است، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد و با هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه به شدت مخالف است.

ایشان تاکید کردند: ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع  شده، باید ادامه یابد.

آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی فراوان از فراهم شدن فرصت ملاقات با رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیوندهای تاریخی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم با توجه به این سابقه کهن، باید روابط دو کشور بویژه در بخش همکاری‌های زیرساختی تعمیق بیشتری پیدا کند.

نخست وزیر ترکیه، ترکیب هیئت همراه خود را نشانگر عزم جدی ترکیه برای گسترش روابط با ایران بخصوص در بخش انرژی دانست و با اشاره به شرایط منطقه افزود: منطقه با شرایط بسیار سختی مواجه است که امیدواریم بتوانیم این دوران را سپری کنیم.

 


[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 10:13 عصر ] [ رضا سروری ]

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور عراق و رئیس کنونی اجلاس اتحادی? عرب در اظهاراتی بی سابقه، به شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

 

خبرگزاری فارس: حمل? بی سابق? رئیس جمهور عراق ب? رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  فارس در بغداد، "جلال طالبانی" رئیس جمهور عراق و رئیس کنونی اجلاس اتحادی? عرب در اظهاراتی بی‌سابقه، به شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار تشکیل دولت فلسطین شد.

وی اظهار داشت: سلام و احترام به ملت بزرگ فلسطین که چندین سال است زیر فشارها و حملات مداوم رژیم صهیونیستی مقامت کرده اند، اتحادیه عرب خواستار توقف کامل اعمال خصمانه اسرائیل علیه ملت فلسطین است و این خشونت ها را به شدت محکوم می کند.

رئیس جمهور عراق در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل دولت مستقل فلسطین حمایت کرد و گفت: عراق خواستار تشکیل دولت فلسطین با مرکزیت قدس شریف است، ما خواستار پایان خشونت ها در این کشور ها هستیم.

طالبانی همچنین اشغالگری اسرائیل و غضب زمین های فلسطینی ها را محکوم و خاطرنشان کرد: زمینه تشکیل دولت فلسطین، بازگرداندن همه زمین های غصب شده فلسطینی ها است، اسرائیل هر چه سریعتر باید این مناطق را تحویل دهد.

متن کامل سخنرانی طالبانی متعاقبا منتشر خواهد شد.

نشست اتحادیه عرب که هم اکنون در بغداد و در  کاخ "فاو" در حال برگزاری است و دبیر کل سازمان ملل در حال سخنرانی است.

 


[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 6:0 عصر ] [ رضا سروری ]

خبرگزاری فارس: امیر کویت در جریان نشست اتحادیه عرب در شهر بغداد، از حق مسلم جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز، حمایت کرد.


خبرگزاری فارس: امیر کویت: انرژی هست?ای صلح آمیز حق مسلم ایران است

به گزارش خبرنگار خبرگزرای فارس در بغداد ، "الشیخ صباح الاحمد الجابر الصباح" امیر دولت کویت طی سخنانی در جریان نشست اتحادیه عرب در شهر بغداد، از حق مسلم جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، حمایت کرد.

وی اظهار داشت: انرژی صلح آمیز هسته ای حق مسلم ایران و همه کشورهای جهان است، اما من از کشور دوست و عزیز ایران می خواهم برای حفظ صلح و امنیت منطقه، همکاری های خود را با جامعه جهانی گسترش دهد.

الشیخ صباح، بر لزوم حفظ صلح کشورهای خاورمیانه تاکید کرد و گفت: همه باید برای صلح این منطقه تلاش کنیم.

امیر دولت کویت در بخش دیگری از سخنان خود، کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط جوخ?های ترور رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و بر لزوم تشکیل دولت مستقل فلسطین تاکید کرد.

نشست اتحادیه عرب که هم اکنون در بغداد و در  کاخ "فاو" در حال برگزاری است و  محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حال سخنرانی است.



[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 5:58 عصر ] [ رضا سروری ]

خبرگزاری فارس: 5 مهندس ایرانی که توسط گروه های مسلح سوریه ربوده شده بودند آزاد شده و هم اکنون در ترکیه به سر می‌برند.

خبرگزاری فارس: مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه آزاد شدند

 به گزارش خبرگزاری فارس شبکه خبری پرس تی وی اعلام کرد مهندسان ربوده شده ایران که در سوریه ربوده شده بودند آزاد شده اند و هم اکنون در ترکیه به سر می برند.

این گزارش افزود  5 مهندس ایرانی که سه ماه پیش توسط گروه های مسلح در شهر حمص سوریه ربوده شده بودند بر اساس اطلاعات دریافتی آزاد شده اند و هم اکنون در ترکیه به سر می برند.


[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 5:56 عصر ] [ رضا سروری ]
وزیر امورخارجه عراق با تأکید بر ضرورت عاری سازی منطقه از هرگونه سلاح هسته ای، خواستار الزام رژیم اشغالگر به امضای معاهده منع گسترش این سلاح و نظارت آژانس بر همه تأسیسات هسته ای این رژیم شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "هوشیار زیباری" در نشست وزرای امورخارجه عرب که بعنوان نشست مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد برگزار شد، تأکید کرد: از جامعه جهانی می خواهیم منطقه خاورمیانه را از انواع سلاح کشتار جمعی و بویژه سلاح هسته ای پاکسازی کرده، و اقدامات لازم را برای افزایش امنیت و صلح جهانی و الزام اسرائیل به امضای معاهده منع گسترش سلاح هسته ای و قرار گرفتن همه تأسیسات این رژیم زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی اتخاذ کند.

زیباری در  این نشست که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، اتخاذ موضع یکپارچه کشورهای عربی در کنفرانس سازمان ملل متحد اواخر سال 2012 در خصوص این مسأله را خواستار شد.

زیباری همچنین بر حق مشروع کشورها برای دستیابی به فنآوری هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز در همه برنامه های توسعه اقتصادی و تنوع منابع انرژی تأکید کرد.

وی افزود: برگزاری اجلاس بغداد بیانگر آغازی جدید در تاریخ کشورهای منطقه است که شاهد تحولات بی سابقه سیاسی است؛ و تأثیرات و پیامدهای بزرگی بر آینده کشورهای عربی  و مردم این کشورها دارد.

وزیر امور خارجه عراق گفت: در این اجلاس تحولات منطقه طبق جدول و برنامه کاری ارایه شده بررسی خواهد شد.

زیباری گفت: در اجلاس سران عرب برای افزایش همبستگی کشورهای عربی، همکاری مشترک، حفظ امنیت و حاکمیت و حق این کشورها در دفاع مشروع از استقلال ملی و عدم دخالت در امور داخلی آنها، تلاش می شود.

وی ادامه داد: برگزاری این نشست در بغداد پیامی قوی درباره بازگشت عراق به جایگاه خود در منطقه و پیوستن این کشور به کشورهای عربی منطقه پس از سالهای طولانی انزوا، به دلیل سیاستهای تجاوزکارانه نظام استبدادی سابق، و حمله به کشور دوست و برادر کویت، و پایبند نبودن به تعهدات بین المللی است.

زیباری با تمجید از ملتهای عربی که در مسیر آزادی و دمکراسی گام برداشتند، تأکید کرد: عراق تجربه نوپای خود را در زمینه انتقال مسالمت آمیز قدرت در اختیار دوستان و برادران خود قرار می دهد.

زیباری با اشاره به مقاومت مردم فلسطین در مبارزه با تجاوزات اسرائیل تأکید کرد: فلسطین مسأله محوری نزاع کشورهای عربی با اسرائیل است، و ما از تلاشهای فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی "قدس شرقی" حمایت می کنیم.

وی گفت: عراق با وجود همه شرایط دشواری که طی این سالها پشت سر گذاشته، هیچگاه از حمایت از مبارزه ملت فلسطین فروگذار نبوده است.



[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 2:50 عصر ] [ رضا سروری ]
بیانیه ستادکل نیروهای مسلح به مناسبت 12 فروردین
پاسخ ایران به تهدیدات دشمن متناسب با سطح و نوع اقدامات خصمانه آنان است

خبرگزاری فارس: ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای تاکید کرد: نیروهای مسلح در صورت بروز هرگونه تهدید عملی از سوی دشمنان، در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید، متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پیشمان‌کننده‌ای می‌دهند.

خبرگزاری فارس: پاسخ ایران به تهدیدات دشمن متناسب با سطح و نوع اقدامات خصمانه آنان است

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت 12 فروردین‌ماه روز جمهوری اسلامی، تحولات بزرگ منطقه‌ای و پیدایش جنبش‌های اعتراضی در اروپا و آمریکا را ناشی از نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری الگوهای بیداری‌بخش نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان معاصر دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود زنجیره به هم پیوسته‌ای از توطئه‌های گوناگون و عملیاتی شدن سناریوهای متعدد تحریم، تهدید، تجاوز و ترور توسط دشمنان، نظام اسلامی و ملت رشید و انقلابی ایران در حوزه‌های ملی با پیگیری راهبرد "ما می‌توانیم" به پیشرفت‌های فاخر، ممتاز و خیره‌کننده‌ای در عرصه‌های مختلف نائل آمده است و در حوزه فراملی نیز با گشودن افق‌های نوید‌بخش، پشتوانه تحولات بزرگ در مقیاس منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای شده است.

این بیانیه می‌افزاید: نظام جمهوری اسلامی به مدد الهی و به یمن برخورداری از حمایت و همراهی ملتی بیدار، مجاهد و شجاع توانسته است در یکی از پیچیده‌ترین مقاطع تاریخ بشری، پیام شکستن حصارهای استبداد و استکبار و مقهور شدن قدرت های شیطانی برابر اراده ملت‌های حق‌طلب و عدالت‌خواه را جهانگیر سازد.

این بیانیه در ادامه، نظام مبتنی بر ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی را به مثابه الگویی راستین و کارآمد برای اداره سعادتمندانه جوامع اسلامی معرفی و با تأکید بر ناکامی و شکست دائمی استکبار جهانی برای اقتدار استحکام و حقانیت جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرده است: پیام انقلاب و نظام اسلامی که ترجمانی از اسلام ناب محمدی(ص) است با شتاب حیرت انگیز خود در حال درنوردیدن جغرافیایی تحت استیلای نظام سلطه است به گونه‌ای که اتاق‌های فکر و مراکز راهبردی غرب امروز بزرگترین چالش‌ها و مانع قدرت‌های استکباری و مکتب لیبرال دموکراسی را مکتبی می‌دانند که امام خمینی‌(ره) و جانشین شایسته و با صلابتش امام خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی) در روزگار معاصر به صحنه آورده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز پیشاهنگ و پیش قراول نهضت بیداری اسلامی و جبهه نفرت و بیزاری از سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی است، آمده است: به موجب بیداری ناشی از پیروزی انقلابی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون خاورمیانه را خارج از حوزه درک و محاسبه نظام سلطه به بزرگترین خطر برای آینده رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی و ادامه سلطه غرب بر این منطقه استراتژیک مبدل ساخته است و گفتمان اسلام‌خواهی نیز که در حال تبدیل به گفتمان مسلط و زیربنای ساختن آینده تونس، مصر، لیبی، یمن و سایر کشورهای عربی اسلامی است، لرزه بر پیکره امپراتوری رو به افول کفر و بی‌دینی و کانون مرکزی آن در کاخ سفید و غرب صهیونی وارد کرده است.

درپایان این بیانیه با تبریک یوم‌الله 12 فروردین‌ماه به اقشار و آحاد ملت فهیم و انقلابی ایران و برشماری دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی آمده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تأسی به تجارب گران‌سنگ 34 سال گذشته و در عرصه رویارویی با دشمنان انقلاب و نظام، ضمن بکارگیری تمامی توان و همت خود در تحقق شعار "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" در سال 1391، به ملت ولایت‌مدار ایران اطمینان می‌دهند که همچنان در عرصه دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی آماده هستند و در صورت بروز هرگونه تهدید عملی و خطر آفرینی از سوی دشمنان بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید، متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پیشمان‌کننده‌ای می‌دهند و طومار حیات ننگین آنان در منطقه را در هم خواهند پیچید.

 


[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 11:57 صبح ] [ رضا سروری ]
روایت خواندنی از ابتکار چند دانشجوی ایرانی در قلب اروپا علیه رژیم صهیونیستی/
وقتی سفیر اسرائیل سرخ شد/ تشویق دانشجویان اروپایی برای فلسطین

یکی از دانشجویان ایرانی که در هلند و در دانشگاه ماستریخت (استان لیمبورخ) مشغول تحصیل است، در گزارشی خواندنی، اقدام خودجوش چند جوان ایرانی دانشجو در این دانشگاه در تبدیل کردن مناظره سفیر رژیم صهیونیستی با نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سالن اصلی دانشگاه به محاکمه‌ی سیاست‌های رژیم صهیونیستی را روایت کرد.

به گزارش رجانیوز، عموزیدی دانشجوی ایرانی ابتدا به تشریح موقعیت شهر ماستریخت پرداخته و سپسبا توضیح دادن درباره‌ی حساسیت‌های اخلال در این مناظره، به ابتکارهای جوانان ایرانی و همراهی شدن از سوی سایر دانشجویان در جلسه مناظره اشاره کرده است. مشروح این مناظره خواندنی در ادامه آمده است:

چند روز پیش یعنی تقریبا حول و حوش سال تحویل بود که از طریق وب سایت دانشگاه ماستریخت متوجه شدم قراره مناظره ای در سالن اصلی دانشگاه برگزار بشه. از آنجا که از این سالن صرفا برای جلسات رسمی دفاع دکتری استفاده میشه مشخص بود که باید مناظره مهمی باشه مگرنه از سالن های دیگه استفاده میشد. برای همین توجهم جلب شد ببینم کیا قراره صحبت کنند.

شهر ماستریخت نه تنها از نظر جغرافیایی مرکز اروپا محسوب میشه، بلکه بیشتر از این حیث اهمیت داره که معاهده اصلی اتحادیه اروپا اولین بار در این شهر بین کشورهای اروپایی منعقد شد. البته هم مرز بودنش با بلژیک و آلمان نیز بر اهمیت سوق الجیشی این شهر خصوصا در جنگ جهانی دوم که تعداد زیادی نیروهای متفقین و به ویژه آمریکایی ها در اطراف این شهر کشته شدن افزوده. و حالا قبرستان آمریکایی ها در حاشیه این شهرظاهرا به عنوان بخشی از خاک آمریکا و محل عرض ارادت و احترام بیشتر مقامات و خصوصا رئوسای جمهور آمریکا محسوب میشه. گذشته از همه اینها باید توجه داشت که این شهر مرکز ایالت لیمبرخ هم هست که پروتستان‌ها سالها قبل در مرزهای این ایالت شکست سختی خوردند و برای همین هم ماستریخت به عنوان مرکز عقاید کاتولیک مسیحی به جهت مراسم مذهبیش از جمله مراسم کارنوال سالیانش مورد توجه بسیاری از توریست ها قرارگرفته. همه اینها دست به دست هم داده تا حوادث این شهر که کمتر از یک‌ساعت با بروکسل بلژیک یعنی پایتخت اتحادیه اروپا قرار گرفته با اهمیت تر از سایر جاها جلوه پیدا کنه..


اما این چه جلسه ای بود که قرار بود در مهمترین سالن دانشگاه برگزار بشه تا توجه همه را به خودش جلب کنه؟ هماهنگ کننده جلسه یکی از پروفسورهای متخصص اتحادیه اروپا بود که سال‌ها در اتحادیه اروپا کار کرده بود. در این جلسه قرار بود نماینده رسمی تشکیلات خود گردان فلسطین با سفیر جدید رژیم اشغالگر اسرائیل در هلند مناظره داشته باشند. وقتی خبر را با دقت بررسی کردم متوجه شدم قراره رژیم صهیونیستی یک برنامه تبلیغاتی تازه داشته باشه و خلاصه معلوم بود خوابهایی دیدن. به خودم گفتم میشه رویاهای اونا را تبدیل به کابوس کرد یا نه؟ میدونستم که هر گونه فعالیت در این زمینه خیلی خطرناکه خصوصا آنکه سال قبل به جهت یک نقد علمی- حقوقی کوچک از آمریکا کم مونده بود دانشگاه قرار دادم را کنسل کنه و مدتها اذیتم کردن. و این را خوب می دونستم که هلندیا حتی اگه سر آمریکا هم کنار بیان برای خوشنودی اسرائیل هیچی کم نمی زارن.


خلاصه در جلسه ای که برای دید و بازدید عید، بچه های ایرانی عضو هیات در منزل ما جمع شده بودن، موضوع را مطرح کردم و به بچه ها گفتم بسم الله هر کی دوست داره، بخشی از کار را به عهده بگیره. همانجا چند نفر از بچه ها اعلام آمادگی کامل کردن اما متاسفانه شانتاژ شدید یکی از بچه های بورسیه وزارت بهداشت سایر بچه ها را به شدت ترسوند و موجب شد روحیه سایر بچه ها تضعیف بشه و شرکت نکنن. البته این بنده خدا که از حامیان فکری دکتر سروشه چند بار دیگه هم به بچه ها و فعالیت های مثبت لطمه زده که باید گفت دست وزارت بهداشت و نیروهای ارسالی جدیدش انصافا درد نکنه.


خلاصه کارها را بین سه نفر اصلی تقسیم کردیم. جوانترین بچه ها قرار شد با دانشجوهای مسلمون برای شرکت در جلسه لابی کنه و نیرو بیاره. نفر دوم که قراره به زودی دکتریش را در همان مکان جلسه دفاع بکنه و اساسا انجام اینگونه کارها براش میتونست هزینه سنگینی داشته باشه جوانمردانه پیشنهاد کرد یکی صفحه در فیس بوک برای فضای حمایت ایجاد کردن راه بندازه. و منهم رفتم دنبال اقلام تبلیغاتی.


البته کار به این راحتی ها نبود. از اونجایی که احتمال می دادیم برای ورود به جلسه، بازرسی بدنی داشته باشن، نمیشد مقوای بزرگ به جلسه برد و مجبور بودیم پارچه نویسی داشته باشیم تا در لباسمون پنهانشون کنیم و وارد جلسه بشیم. اما منکه خوشنویسی فارسی هم بلد نبودم چه برسه به انگلیسی رفتم دنبال تهیه شاولون و اسپری و اینجور چیزا. البته نمی تونستیم به وسایل چاپگرهای مدرن بازار هم اعتماد کنیم چرا که ممکن بود سیستم امنیتی هلند قبل از برنامه خبردار بشن و همه چیز توقیف بشه.


با هرسختی ای بود جملاتی را انتخاب کرده و حرف به حرف روی پارچه ها اسپری کردم. بعدش هم تعدادی عکس در مورد فلسطین و کشتار غزه و وحشیگری های نظامیان صهیونیستی و همچنین اعتراض به کشتار دانشمندان ایرانی از اینترنت دانلود کرده و با پرینتر خونگی در قالب پوستر پرینت گرفتم.


روز جلسه متوجه شدم بچه های ایرانی حتی روی فیس بوک هم حاضر به حمایت نشدن. قبل از شروع جلسه یک برنامه توجیحی در محل کارم در دانشکده حقوق ترتیب دادم و پارچه ها را به بچه ها تحویل دادم تا در لباسشون مخفی کنن و پوسترهای رنگی کوچک را نیز بین جزواتشون پنهان کنن. بعدش هم با یاد خدا پخش شدیم تا اگه چند تایی لو رفتن مابقی بتونن راحت وارد سالن بشن.


بیرون در کوچه منتهی به سالن و به ویژه اطراف درب ورودی پر از نیروی های پلیس و امنیتی برای کنترل اوضاع بود. حسین یعنی همون کسی که قراره بزودی دکتریش را دفاع کنه اومد سراغم و در حالی که نگرانی در چهرش موج می زد گفت مطمئنی مشکلی پیش نمیاد؟ ببین چند نفر نیرو گذاشتن! گفتم نگران نباش. اعتراض حق ماست و ما هم کاری خلاف قانون که نمیخوایم انجام بدیم. انشاالله مشکلی پیش نمیاد. بزن بریم داخل!


موقع ورود اگرچه به شدت تحت نظر بودیم اما خدا را شکر مشکلی پیش نیومد. دو ردیف اول را نیروهای امنیتی بسته بودن که کسی نشینه. من هم نشستم اولین صندلی ردیف سوم و حسین و سالار هم رفتن آخرین صندلی همون ردیف و ردیف چهارم نشستن. سایرین هم فرستادیم وسط سالن بشینن تا پوستر دست بگیرن.


همانجا یکی از اساتید حقوق بشر دانشکده که از رفقای قدیمیست را دیدم و چند نفر از همکارهای دانشکده که حقوق بین الملل عمومی و حقوق بشر درس میدن هم اومده بودن. چند تا از پوسترها را دادم دستشون ببینم عکس العملشون چیه. همکارها هر کدام دو پوستر انتخاب کردن و برای خودشون نگه داشتن. اما چند لحظه بعد یکیشون که مدرکش را از آمریکا گرفته و بیشتر اوقات هم به این علت که دوست پسرش آمریکاییه درحال سفر به آمریکاست اومد سراغم و گفت: میخوای چیکار کنی؟ گفتم اعتراض؟ گفت: مگه قرار نیست مذاکره بین دو طرف باشه؟ گفتم اونا مذاکرشونو بکنن منهم اعتراضم را میکنم!! گفت: باشه و بعد رفت سرجاش نشست.


خلاصه جلسه شروع شد. سفیر رژیم صهیونیستی اولین کسی بود که صحبت می کرد. قرار بود من اول پارچه دست بگیرم. بعد سالار. حسین هم اول عکس بگیره و با همین پوشش به همه سر بزنه و بعد هم به عنوان نفر سوم پارچه دست بگیره. و سپس پوسترها بالا بره.


سفیر اسرائیل که صحبتش را شروع کرد، بعد از چند دقیقه که جلسه متمرکز شد روی صحبتاش، همانطور که نشسته بودم پارچه ام را بالا بردم. یکهو همه شروع کردن به پارچه نگاه کردن. تمرکز سفیر صهیونیست کاملا بهم خورد و دست پاچه شد به حدی که همینطور که میکروفون دستش بود گفت ببینیم چی روی پارچه نوشته و شروع کرد به خوندن!


خوند: رهبران اسرائیلی باید در! به اینجا که رسید مکثی کرد و ما بقیش را آروم زمزمه کرد و قرمز شد و صورتش عرق کرد. روی پارچه نوشته شده بود: رهبران اسرائیلی باید در دیوان بین المللی کیفری ( که اتفاقا در شهر لاهه حدودا نزدیک سفارت اسرائیل در هلند قرار دارد) محاکمه بشن. این دیوان یک دادگاه بین المللیست که متهمین و مرتکبین جرایمی همچون جرایم جنگی و نسل کشی در آن محاکمه میشن. صحبتش را ادامه داد منهم بلد شدم رفتم جلو واستادم و پارچه را طوری گردوندم که همه بتونن بخونن. همونوت بود که متوجه جمعیت زیاد حاضر در جلسه شدم. بالکن و حتی آخر و اطراف سالن هم پر بود از جمعیت نشسته و ایستاده.


چند لحظه بعد از من تا سفیر اومد دوباره تمرکز بگیره، سالار پارچه دوم را بلند کرد. و رفت واستاد آنطرف جلسه. روی پارچه نوشته شده بود: هولوکاست را در فلسطین متوقف کنین. بعدش هم حسین با دوربین اومد سراغم و گفت میخواد شروع کنه و بعد دوربین را به یکی از بچه ها سپرد و رفت پارچه اش را دست گرفت و آنطرف، کنار سالار ایستاد. نگاهش کردم. اندکی عصبی بود و نگرانی در چهرش موج می زد. به همین علت هم پارچه را پشت و رو گرفته بود. هر چی از اینطرف جلسه بهش علامت دادم درست بگیره متوجه نمی شد. آخرش یکی از دخترای اروپایی موضوع را بهش گفت. اونهم پارچه را درست کرد.


در همین لحظه متوجه نماینده فلسطین شدم. وقتی پارچه را خوند لبخندی از روی آرامش بر چهره‌اش نشست و انگاری جان تازه ای گرفت حس کردم همین لحظه فضای جلسه کاملا مثبت شد. روی اون پارچه چیزی نوشته بود که بارها در طول جلسه توسط نماینده فلسطین تکرار شد: اشغال فلسطین را متوقف کنید.


همزمان با پارچه ها، پوسترها هم از وسط جلسه بالا برده شد. که خیلی هم اثر گذار بود به حدی که نماینده فلسطین اواخر جلسه به یکی از پوسترها اشاره کرد و گفت اسرائیلیها همانطور که در عکس می بینید کودکان ما را قتل عام میکنن و همه سالن یکهو زوم کردن روی اون پوسترکه مربوط به غزه بود.


سفیر اسرائیل سعی می کرد به پارچه ها نگاه نکنه اما ناخوداگاه نگاهش به پوسترها می افتاد و عذابش میداد و همین موضوع هم باعث شده بود که بیشتر عصبی بشه و در صحبتهاش به تناقض گویی بیفته. یکی از دخترای مسلمان با حجاب زیبایی از بالکن میخواست سئوال بپرسه که هماهنگ کننده یا همون مجری جلسه عمدا به اون توجه نمیکرد همین هم باعث شد نماینده فلسطین با انگشت اونرو نشون بده اما بازهم با اینکه اون دختر خیلی وقت بود که منتظر بود مجری، اول به یک دختر اروپایی اجازه سئوال پرسیدن داد و بعد به اون. آخه مجری یا همون هماهنگ کننده بر اساس اعترافی که سفیر رژیم غاصب در اول جلسه کرد، از دوستان قدیمی سفیر اسرائیل در اتحادیه اروپا بود.


اون دختر مسلمون دفترچش را درآورد و خطاب به سفیر اسرائیل گفت که صحبت های شما ابتدا و انتهاش با هم در تناقض هست و فقط سعی کردین حاضرین را فریب بدین و بعد جملات را از روی دفترچه خوند.


در بین سئوالات یکی از سئوالات برام خیلی جالب بود. یکی از دانشجوهای اروپایی که اصلا به قیافش چنین سئوالی نمیومد سئوال کرد: ایران عضو سازمان بین المللی انرژی هسته ای و عضو ان پی تیه. اما چرا رژیم صهیونیستی که اینهمه سلاح هسته ای داره عضو این سازمان نیست؟ البته سفیر اسرائیل به این سئوال هیچگونه پاسخی نداد!


جالب این بود که هر بار که نماینده فلسطین صحبت می کرد و یا به سئوالی پاسخ می داد همه سالن براش کف می زدن. همین هم به شدت سفیر اسرلئیل را عصبانی کرد. البته یکبار بعد از صحبت های اونهم چند نفر از آخر سالن شروع کردن به کف زدن که از بس تصنعی بود خودشون هم خجالت کشیدن چرا که جو جلسه کاملا در حمایت از فلسطین شده بود. حتی مجری هم تمام سعی خودش را برای تخریب این جو کرد اما خوشبختانه موفق نشد چون کار از کار گذشته بود.


همانطور که در طول قریب به دوساعت پارچه را بالا گرفته بودم و درد دستم واقعا عذابم می داد، نگاهم به صورت حاضرین می افتاد و بیشترشون با یک لبخند تشویقم می کردن. بعد از جلسه هم عده ای اومدن سراغم و با عباراتی مثل اینکه خیلی شجاعانه بود و امثال آن ازمن و سایر بچه ها تشکر کردن.


وقتی سفیر اسرائیل با کلی محافظ داشت از سالن بیرون می رفت، زود از سالن زدم بیرون و پارچه را جمع کردم و گفتم نمیخوای این را به برای دوستات یعنی سران اسرائیل هدیه ببری؟ خودش را کنار کشید و نگاهش را تند کرد. بهش گفتم در آی سی سی میبینمت! گفت چی؟ گفتم دادگاه را میگم اونجا میبینمت! هیچی نگفت و با عصبانیت به راهش ادامه داد. یکی از محفظاش وقتی که بهش گفتم تروریست نگاه تندی بهم انداخت و رفت. البته مطمئنم که تا چند شب سفیر رژیم غاصب، کابوس می بینه البته اگه بتونه بخوابه! خیلی خوشحال بودم که تمام خوابهایی که برای این جلسه دیده بودن به لطف حق بر باد رفت و نتیجه جلسه آاشنایی و حمایت بیشتر اروپاییها از مردم مظلوم فلسطین شد. اگرچه حتم دارم نتیجه این جلسه و فضای حاکم بر اون مشمول سانسور خبری شدید رسانه ها میشه.


بیرون جلسه، بچه ها جمع شده بودن. همه از نتیجه کار خیلی راضی بودن. بهشون گفتم به نظر من این یک کار حسینی بود که فلسطین را تنها نگذاشتین. اگه فقط همین کار را در طول زندگی کرده باشین فکر میکنم بتونه اون دنیا مستمسک خوبی باشه. بعدش هم همانطور که پیاده در کوچه پس کوچه های شهر می گشتیم تا یهودیهای افراطی که احتمال می دادیم دنبالمون کنن خسته بشن و خونمون را پیدا نکنن به فکر دوستانی افتادم که در این حرکت نه تنها فلسطین را یاری نکردند بلکه با جوسازی و شانتاژ مانع حمایت برخی از بچه های ایرانی دیگه هم شدن. خدایشان بیامرزاد.


[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 11:45 صبح ] [ رضا سروری ]
تاسیس پایگاهی در ماه و یا عمل جراحی برای پیوند سر به یک بدن جدید از جمله دستاوردهای علمی است که منتظر آنها هستیم.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، علم و فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و ما هر روزه با دستاوردهای و کشف های جدید علمی رو به رو می شویم . در این مطلب قصد داریم تا شما را با 5 دستاورد علمی که بسیاری منتظر آنها هستند آشنا کنیم.

رایانه هایی بر اساس DNA

دی ان ای به مواد بسیار ریزی گفته می شود که اطلاعات ژنتیکی و وراستی انسان را در خود ذخیره کرده و به نوعی پایه تشکیل سلول ها هستند. باید بدانید که قابلیت ذخیره اطلاعات بر روی دی ان ای ها بسیار بالا است و این تا به آن حد است که گفته می شود می توان بر روی 1 میلی گرم تمام اطلاعات نوشته شده تا به امروز در درنیا را ثبت کرد. در این میان کامپیوترهایی مثل " MAYA-II " در حد یک پیش نمونه توانسته اند به این مسئله نزدیک بشوند. در صورتی که این گونه از رایانه ها ساخته شوند مقدار حافظه در دسترس برای ذخیره اطلاعات با استانداردهای امروزی بشر قابل اندازه گیری نیست.

پایگاهی در ماه

از وقتی که اولین انسان در سال 1969 میلادی بر روی کره ماه فرود آمد بسیاری این تصور را داشتند که به زودی می توان یک یا چندین پایگاه بر روی ماه مستقر کرد. اما به دلایل تکنیکی و همچنین مالی این خواسته هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. ناسا قصد دارد تا سال 2024 ایستگاهی را بر روی سطح کره ماه نصب کند. آژانس فضایی اروپا نیز همچنین برنامه ای را برای سال 2025 در نظر گرفته است و دو کشور هند و ژاپن نیز به دنبال همچنین پروژه ای هستند. باید منتظر بود و دید این مسابقه فضایی نهایتا به چه سرانجامی می رسد.

پیوند سر

در سالهای گذشته صحبتهای زیادی در بین جراحان و پزشکان در مورد امکان پیوند سر با یک بدن جدید مطرح بوده است. بسیاری معتقد هستند که این جراحی باعث می شود تا هر بیماری که ناحیه سر و گردن را مورد آسیب قرار نداده باشد درمان شود. چون اصولا بعد از تعویض بدن شما جسمی جدید دارید که دچار بیماری نیست. این عمل تا کنون بر روی موشها و سگ های آزمایشی صورت گرفته است و تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. اما در این میان بحثهای اخلاقی فراوانی در بین کارشناسان در مورد صحیح بودن این حرکت و همچنین نحوه بدست آوردن بدن مورد نظر مطرح شده است.

انرژی پاک

سالهای زیادی است که بشر با پی بردن به مشکلات ناشی از مصرف سوختهای فسیلی و البته رو به اتمام بودن این سوختها به دنبال جانشینی برای سوختهای فسیلی می گردد. باید گفت که با وجود استفاده از انرژی های جدیدی مثل : اتمی ، برقی ، بادی و یا آبی هنوز هم نزدیک به 85 درصد از انرژی روزانه ای که توسط بشر مصرف می شود حاصل استفاده از سوختهای فسیلی است. بشر در سالهای اخیر تلاش فراوانی را برای جایگزینی سوختهای فسیلی داشته است اما چون بیش از 100 سال است که از سوختهای فسیلی بهره می برد ، تغییر دادن آن با مشکلات و سختی های فراوانی رو به رو شده است.

درمان سرطان

بسیاری از ما می دانیم که امروزه سرطان به یکی از مشکلات بزرگ در این دوران تبدیل شده است. با وجود پیشرفتهای بسیار چشمگیر در علم پزشکی و قابل درمان شدن تعداد زیادی از سرطان ها ، اما همچنان تعداد زیادی از سرطان ها بدون درمان خاصی در جهان وجود دارند که باعث مرگ بسیاری از انسانها به صورت سالانه می شوند. داروهای خاص ، سلول درمانی ، شیمی درمانی و عمل جراحی از جمله راه های درمان این بیماری است. انسان ها همچنان منتظر یک درمان قطعی و سریع برای تمام سرطان ها هستند.

[ چهارشنبه 91/1/9 ] [ 10:11 عصر ] [ رضا سروری ]
چهارمین جلسه دادگاه فساد مالی/ متهم ردیف دوم:
نماینده دادستان با بیان اینکه مه آفرید خسروی متهم اصلی فساد مالی در 19 سالگی از امامزاده محلشان سرقت کرده است گفت:‌اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند زیرا کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی‌کند.

به گزارش مشرق، در این جلسه قاضی فراهانی به عنوان نماینده دادستان کیفرخواست متهم را قرائت می‌کند. در جلسه امروز وکیل مدافع متهم، نماینده حقوقی بانک ها و کارشناسان رسمی دادگستری حضور دارند.

متهم که ساعت 9 صبح به دادگاه منتقل شد مسئول مراودات مالی و کارهای ثبتی شرکت امیر منصور آریا بوده است. خانواده متهم نیز ساعت 8.30 دقیقه وارد دادگاه شدند.

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی برای دفاع از وموکلش ب-ب در برابر اتهامات وارد دادگاه شد.

ریاحی پس از انصراف شعبانی وکیل مدافع مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده، وکالت وی را نیز برعهده گرفته بود.

وکلای متهم به همراه نمایندگان حقوقی بانک ها و کارشناسان دادگستری در دادگاه حاضر شده اند.

همه اتهامات متهم ردیف دوم فساد بزرگ مالی

نماینده دادستان تهران در جریان چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ با قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم وی را به دلیل اخلال در نظام بانکی مفسد فی‌الارض دانست.
نماینده دادستان روز سه شنبه در جلسه چهارم رسیدگی به دادگاه فساد مالی بزرگ با تشریح کیفرخواست متهم ب-ب گفت: متهم متولد سال 57 است و از تاریخ هجدم مرداد سال گذشته در بازداشت بسر می برد. او معاون حقوقی شرکت آریا و عضو هیئت مدیره گروه ملی فولاد ایران است و متهم به دلیل اخلال در نظام بانکی مفسد فی الارض است.

وی ادامه داد: متهم شبکه سازمان یافته ای را برای اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری دو هزار و 850 میلیارد تومانی تشکیل داده است.

به گفته نماینده دادستان تهران، مشارکت در پولشویی، باز کردن 136 ال سی در بانک صادرات و جعل و استفاده از اسناد جعلی از دیگر اتهام های متهم ردیف دوم پرونده است.

گفتنی است ب-ب چهارمین متهم پرونده است که به اتهاماتش رسیدگی می شود.

حضور دادستان تهران در دادگاه فساد مالی


 دقایقی قبل عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در چهارمین جلسه دادگاه فساد مالی حضور یافت.

گفتنی است دولت آبادی در تمامی جلسات دادگاه حاضر شده  و در جلسه اول نیز بخشی از کیفر خواست متهم ردیف اول را قرائت کرد.


تبحر متهم ردیف دوم در جعل امضا


ب-ب متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی در جریان برگزاری چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدعی شد تبحر خاصی در جعل امضا دارد و می تواند امضای تمامی افراد را به راحتی جعل کند. به همین خاطر به راحتی برای شرکت امضاهای جعلی انجام داده و امضاهای افراد را جعل می کرده است.

متهم در ادامه خطاب به قاضی پرونده گفت: آقای قاضی تنها با یک بار دیدن امضای شما می توانم آن را جعل کنم.

قاضی سراج اتهامات متهم ردیف دوم را تفهیم کرد و متهم در دفاع از خود بخشی از اتهامات را قبول کرد و گفت: قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم و فکر می کردم در حال خدمت رسانی هستم. من وکیل دادگستری هستم و کارهای بر زمین مانده شرکت را انجام می دادم.

"ب-ب" ادامه داد: من وکیل و معاون شرکت بودم و به خاطر اینکه چشم راست مه آفرید- متهم ردیف اول- بودم و او به من اعتماد داشت کارهای حقوقی و ثبت شرکتها را انجام می دادم. باز هم می گویم قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم و این اقدامات از روی عمد انجام نشده است.

متهم ردیف دوم درخصوص اجاره دفاتر برای شرکت نیز گفت: من تنها برای فعالیت شرکتها دفتر اجاره می کردم و اجاره کردن دفتر نیز جرم نیست.

"ب-ب" در پاسخ به سوال قاضی در مورد اینکه آیا می دانسته در این دفاتر چه جرایمی رخ می دهد، گفت:من نمی توانستم بپرسم چه اتفاقاتی در شرکت رخ می دهد. وظیفه من تنها اجاره دفاتر بود. چندی قبل یکی از بازپرس ها گفت اعتقادی به مفسد بودنم ندارد اما سه بازپرس دیگر نظرشان مفسد بودن من بود. این حرف ها در گلویم مانده بود.

متهم ادامه داد: من قصد مظلوم نمایی ندارم و هر حکمی صادر شود قبول می کنم. همه چیز را راست گفته ام و مهرهای شرکت نیز در دست من نبوده است.

متهم ردیف دوم در خصوص دست داشتن برادرش در پرونده جعل اسناد نیز گفت: برادرم جعلی انجام نداده است و انتقال اسناد از سمت من را نیز تکذیب می کنم. گفته بودن شکایت هایی شده است و دفتر به زودی پلمپ می شود به همین دلیل اسناد باید منتقل شود تا به مشکل بر نخوریم.

ب-ب در پاسخ به سوال قاضی در مورد املاک شرکت گفت: شرکت 419 ملک داشت که چهارصد تای آن برای قبل از خصوصی سازی بود و نوزده ملک نیز بعد از خصوصی سازی در اختیار شرکت قرار گرفت.

متهم همچنین در مورد معرفی مدیر عامل یکی از شرکتها و پرداخت رشوه مدعی شد: مدیر عامل شرکت را او معرفی نکرده و تاکنون نه رشوه ای پرداخته و نه رشوه ای دریافت کرده است.

متهم ردیف دوم در مورد کیف های پر از پول نیز اظهار داشت: نه از وجود کیف ها و نه محتویات آن اطلاعی داشته است.

پس از اتمام دفاعیات متهم، ریاحی وکیل مدافع دفاع از وی را آغاز کرد. قرار است پس از دفاع وکیل، نماینده داستان درباره اظهارات متهم درپایان دادگاه امروز صحبت کند.

ماجرای جواهرات اصلی و بدلی مه آفرید

در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی وکیل مدافع متهم ردیف دوم با اعلام اینکه قیمت جواهرات میلیاردی نیست گفت: چرا می گویید جواهرات گران قیمت و ارزش آنها را بالا اعلام می کنید. تمامی جواهراتی که متهم ردیف اول به همسرش داده است کمتر از 6 میلیارد است و با قیمت قبلی بوده است.

در ادامه قاضی سراج با اشاره به اینکه اسناد جواهرات موجود است ادامه داد: براساس اسناد دو دسته جواهرات اصلی و بدلی وجود داشته است که ارزش جواهرات اصلی بین هفت تا هشت میلیارد تومان است. نماینده دادستان نیز گفت: این جواهرات به متهم ردیف دوم مربوط نمی شود و متعلق به مه آفرید است.
 

اظهارات وکیل مدافع متهم ردیف دوم

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع ب-ب متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی پس از قرار گرفتن در جایگاه در دفاع از موکلش گفت: 10 روز قبل از متهم لایحه خواستم که پس از نوشتن آن را برایم فرستاد اما به من ندادند.

ریاحی در ادامه با اشاره به اینکه با موکلش دیدار داشته است گفت: روز بیست و نهم اسفند یک و نیم ساعت اجازه ملاقات با متهم ردیف دوم را پیدا کردم.

وکیل سه تن از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی با اعلام اینکه در این پرونده وکالت سه متهم را بر عهده دارد مدعی شد به صلاحیت دادگاه انقلاب در رسیدگی به این پرونده نیز ایراد دارد.

پاسخ قاضی به اظهارات وکیل مدافع


قاضی ناصر سراج در پاسخ به ادعاهای وکیل مدافع متهم ردیف دوم در مورد صلاحیت نداشتن دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده گفت:جلسه قبل توضیحاتی را اعلام کردم که ما مرجع تشخیص نیستیم. شورای نگهبان نظری دهد ما اجرا می کنیم. در صورت تعارض قانون نیز مجمع تشخیص مصلحت حاکم است.

وی ادامه داد: محاربه و مفسد فی الارض در صلاحیت دادگاه انقلاب است. ضمن اینکه رای وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره 229 صلاحیت را به دادگاه انقلاب داده است.

قاضی پرونده فساد مالی با اعلام اینکه قاضی وی‍ژه رئیس قوه قضائیه است افزود: من قاضی ویژه رئیس قوه قضائیه هستم و تمام صلاحیت ها را دارم. تشخیص صلاحیت نیز با دادگاه است.

ریاحی: اقدامات مه آفرید خدمت بود

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی  در ادامه چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده با اعلام اینکه مه افرید خسروی-متهم ردیف اول- برای  مقابله با نظام اقدامی نکرده است گفت: متهم و زیر مجموعه اش نه تنها به مقابله با نظام نپرداخته اند بلکه او در کمتر از یک دهه تحولات شگفت انگیزی در صنعت و خدمات ارائه داده است.

وی ادامه داد: ال سی ها و دادن رشوه تنها وجه منفی موکلم و یارانش است. مه آفرید صالح ترین فرد برای واگذاری شرکت های دولتی در مقطع خصوصی سازی بود.

ریاحی افزود: گفته می شود متهمان باندی را برای چپاول سپرده های مردم در بانک ها تشکیل داده اند که این امر صحت ندارد.

به گفته وکیل متهمان در کیفر خواست باید جای گروه 6و 1 تغییر کند تا آن را بپذیرد چرا که برخی از ارکان بانکها این مفسده را ایجاد کرده اند. شبکه بانکی مشکلاتی را دارد که هر از گاهی قربانی می گیرد.

ریاحی با بیان اینکه برای گزارش بازرسی بخشنامه ای صادر شده است، تاکید کرد: بخشنامه صادر می کنند که گزارش بازرسی مبدا و مقصد کالا همراه ال سی باشد. فساد نهادینه شده در شبکه مالی این افراد را به دام انداخت.

وی با اشاره به اینکه بخش بانکی این فعالیت جرم آلود است گفت: به جز فعالیت بانکی بقیه اقدامات این شرکت خدمت است. تنها مقداری که خاوری به سرعت ارز از کشور خارج کرد ارز خارج شد وگرنه هیچ ارز دیگری از کشور خارج نشده است. اگر ارزی از سوی این گروه خارج شده است به جای آن ماشین آلات و مواد صنعتی وارد کشور شده است.

در ادامه قاضی سراج گفت: این پرونده بیش از 60 وکیل دارد.

نماینده دادستان:مه آفرید سارق امامزاده بود


در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی، فراهانی نماینده دادستان تهران در پاسخ به سخنان متهمان و وکیل مدافع آنها گفت: یکسری از حرف ها توسط این افراد تحریف شد. ریاحی- وکیل مدافع سه متهم- وکیل فائزه هاشمی نیز است که خطیب خوبی است.

در ادامه فراهانی از وکیل پرونده خواست تا در میان سخنان او نیاید و ادامه داد: متهم ردیف دوم مدعی شد بازپرس اعلام کرده است که با نظر دادستان برای او حکم مفسد فی الارض گرفته است که آقای بازپرس در اینجا نیست اما در تماسی که با او داشتم این موضوع را تکذیب کرد.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه متهم ردیف دوم به گفته خودش چشم مه آفرید است پس چشم فتنه است. وکیل متهمان به صورتی حرف می زند که گویی دولت تمام این گروه است. دولت می تواند در این باره توضیح دهد و اگر شکایتی در این زمینه دارد من به عنوان نماینده مدعی العموم در خدمت آقای ریاحی هستم.

این سخنان فراهانی با واکنش ریاحی روبرو شد که مدعی بود نماینده دادستان نباید او را تهدید کند.

در ادامه فرهانی با اعلام اینکه از مه آفرید بازجویی شده و نتوانسته بگوید حدود 500 میلیارد چه شده است افزود: درخواست می کنم تصویر دفاعیات ریاحی را بدهید ببینیم این شرکت ها با این مقدار درآمد مالیات داده اند. این افراد 200 میلیون تومان از بانک برای داماش وام گرفته اند.

نماینده دادستان گفت: مه آفرید در 19 سالگی از امامزاده محله شان سرقت کرده است.پول مردم را گرفته است و بعد به او افتخار می کنند. آیا اینکه با پول مردم رشوه بدیم یا وام بگیریم افتخار است.

به گفته وی مه آفرید از فولاد سر در نمی آورد و در این زمینه اشتغال زایی نشده است. مه آفرید سلطان رشوه است.

این سخنان نماینده دادستان موجب واکنش ریاحی شد. وکیل مدافع متهم گفت: متهم ردیف اول سلطان سازندگی است که فراهانی در جواب او را سلطان سازندگی با رشوه دانست.

وی ادامه داد: اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند و کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی کند. ب-ب متهم ردیف دوم در شرکت معروف به جاعل بود به همین خاطر چشم مه آفرید شد.

فراهانی سپس با اشاره به اعتراف چند تن از متهمان پرونده گفت: متهم جاعل خوبی است و از واقعیت خبر داشت.

وی ادامه داد: وکیل می گوید وزیر اقتصاد از مه افرید تمجید کرده که آقای وزیر باید در این باره خودشان توضیح دهند. البته اینها مربوط به قبل از دستگیری بود.

درخواست اشد مجازات برای متهم ردیف دوم


در ادامه رسیدگی به پرونده فساد مالی نماینده داستان با اشاره به اینکه برادران ب- ب هم مورد اعتماد مه آفرید بودند گفت: دو برادر در 9 شرکت حضور فعال داشتند. متهم و همسرش دارای چهار خودروی لوکس گران قیمت از جمله هیوندای جنسیس و بی. ام . و 320 بودند.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم از پولشویی و تنزیل ال سی اطلاع کامل داشت و اقدام به پولشویی می کرد. فکر می کنیم متهم اتهام های دیگری نیز داشته باشد. پس از افشای موضوع وی سه بار با مه آفرید جلسه داشت. این در حالی بود که با یکی از مسئولان سابق قوا نیز جلسه ای را برگزار کردند.

به گفته فراهانی اتهام های وی محرز است و باعث گمراهی برخی افراد شده است. برای متهم اشد مجازات را درخواست می کنم.


اعترافات چشم راست مه آفرید در دادگاه/سهامدار بانک آریا بودیم

قاضی سراج با تفهیم اتهام به متهم ردیف دوم پرونده از او خواست به دفاع از خود بپردارد که "ب-ب" متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی بزرگ امروز در تشریح دفاعیات خود در دادگاه انقلاب به قاضی سراج اظهار داشت: من بخشی از اتهامات را قبول دارم اما بخشی از آن نیز نادرست است. اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنم موضوع کیفرخواست است که در آن از این شاخه به آن شاخه پریده شده بود. ادعای تقابل و اضرار به نظام از اهداف این شرکت ها نبود مه آفرید مدعی می شد هدف از راه اندازی این شرکت ها تولید می باشد نه اضرار به نظام. در بحث گروه ملی باید اشاره کنم از ابتدا عضو هیئت مدیره نبودم و از اواسط سال 89 به این سمت منصوب شدم. در کیفرخواست به آنهایی که به ضرر من بود اشاره شده است کار من در شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا مشخص بود. من وکیل بودم و کار حقوقی می کردم. تمام دریافتی هایی که از این شرکت داشتم بابت حق الوکاله ام بوده است هیچ جا تناقضی نداشته ام و هر چه بود گردن گرفتم.

وی افزود: نماینده دادستان مدعی شده من افراد ساده لوح را فریب داده و با پرداخت حقوق گزاف آنها را تطمیع می کردم. این موضوع صحت ندارد چطور با حقوقی ماهی 500 هزار تومان من می توانستم افراد را تطمیع کرده و اغفال کنم.

متهم در ادامه به رابطه اش با مه آفرید خسروی اشاره کرد و گفت: من به مه آفرید خسروی اعتماد کامل داشتم او نیز این اعتماد را به من داشت و به بیانی می توانم بگویم من چشم راست خسروی بودم. خسروی املاکی را پیدا می کرد و من کارهای معامله آن را انجام می دادم گاهی نیز به من پیشنهاد رشوه می شد. در طول فعالیتم در شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا نتوانسته رشوه دریافت نکردم بلکه به کسی هم رشوه ندادم. خسروی از من خواست در گروه ملی فعالیت کنم و تا حدود 10 روز قبل از دستگیری در آنجا مرتکب تخلفی نشدم.

وی ادامه داد: مه آفرید قبل از دستگیری ها متوجه شکایت بانک صادرات شد که در جلسهای که به این منظور برگزار شد من از او پرسیدم چطور می شود بدون مجوز قرارداد امضا شود که او در پاسخ گفت آقای "ک" این ادعا را مطرح کرده است. وقتی از مه آفرید پرسیدم من در شرکت چیزی را امضا کرده ام او منکر این موضوع شد. من فقط 10 یا 8 روز قبل از دستگیری تعدادی قرارداد را امضا کردم و در آن روز برای اولین بار آقای "ک" را دیدم او چند برگ قرارداد را روی میز من گذاشت و گفت باید آن را سریع امضا کنم من هم به خاطر اعتمادی که به مه آفرید داشتم آن را در عرض 4 یا 5 دقیقه امضا کردم.

"ب- ب" درباره اتهام جعل امضا نیز گفت: در خصوص اتهام جعل امضا من تبحر خاصی در این کار دارم آقای قاضی اگر یک بار امضای شما را ببینم می توانم آن را به راحتی جعل کنم. اما امضاهایی که انجام دادم در شرکت بسیار کم بود و شاید در برابر 10 هزار چکی که در شرکت صادر شد تعداد امضاهای من به عدد 10 نیز نرسد . در ابتدای افشای این موضوع برخی مدعی شدند من به جای آنها امضا کرده ام که پس از تحقیقات مشخص شد خانم "ح " و آقای "ک" این امضاها را انجام داده و آن را به گردن من انداخته اند.در کیفرخواست به اجاره دفتری در جزیره کیش اشاره شده بود اجاره و خرید و فروش املاک در شرکت امیرمنصور آریا در حیطه وظیفه من بود. آیا اجاره دفتر جرم است من تنها برای گروه ملی فولاد ملک اجاره کردم و در شرکت فولاد فام اسپادانا هیچ فعالیتی در خصوص اجاره ملک نداشتم.

متهم سپس با قبول اعترافات خود گفت: من کارهایی که انجام دادم را گردن می گیرم حاضرم اگر خلافی انجام دادم مجازات بشوم آقای قاضی می دانم رای شما با استدلال قضایی است و آن را به طور کامل قبول دارم حتی تصمیم داشتم به حکم مجازات خود نیز اعتراض نکنم نمی خواهم مظلوم نمایی کنم در تاریخ یکم آذر سال گذشته آخرین دفاع از من گرفته شد اما از اتهام افساد فی الارض خبری نبود اما در تاریخ 21 آذر بازپرس پرنده اتهام افساد فی الارض را به لحاظ اضرار به نظام و مردم به من تفهیم کرد.

متهم ردیف دوم پرونده در خصوص اتهام مخفی کردن ادله جرم نیز اظهار داشت: در کیفرخواست قرائت شده خانم "الف" مدعی شده بودند من با همدستی آقای "ش" برخی اسناد را از دفتر آپادانا به محلی نامشخص منتقل کرده ام. این موضوع صحت ندارد ساختمان آپادانا در ابتدا متعلق به من بود که من آن را به مه آفرید فروختم مه آفرید نیز پس از مدتی آن را به خانم "ر" که در یکی از نهادهای مهم کشور مشغول به کار است فروخت. 70 میلیون تومان از پول را به صورت پیش قسط گرفته و 150 میلیون بقیه را در قالب یک برگ چک تضمینی دریافت کرده و به حساب شرکت واریز کردم. کلید این خانه در اختیار من بود آن روز نیز آقای "ش" اسناد را داخل خودروی خود گذاشت و به محلی نامشخص برد. من در این ماجرا هیچ نقشی نداشتم وقتی علت آن را پرسیدم به من گفتند به علت شکایت احتمال پلمپ دفتر وجود دارد به همین خاطر اسناد را به محل دیگری منتقل می کنند تا در آینده با مشکل روبرو نشوند.

قاضی دادگاه: بخشی از این اسناد را به شمال کشور بردند؟

متهم ردیف دوم پرونده: تصور می کنم این اسناد را به ساختمانی در سعادت آباد منتقل کردند و پس از آن به دروغ مدعی شدند آنها را به شمال کشور برده اند.

"ب- ب" ادامه داد: یکی از اتهامات من ارسال اسناد و دست چک است مگر من پستچی شرکت بودم افرادی که این ادعا را مطرح کرده اند حتی به دفتر من نیز نمی آمدند ادعای جعل امضا از سوی برادرم نیز صحت ندارد و او تبحری در این زمینه ندارد.

رئیس دادگاه سپس در خصوص مهرهایی که در اختیار متهم بود پرسید که او در پاسخ گفت: در معاونت حقوقی شرکت یک گاوصندوق وجود داشت که متعلق  به آقای مه آفرید خسروی بود.مهرهای شرکت ها نیز در آن گاوصندوق نگهداری می شد کلید این گاوصندوق در اختیار خانم "ر" منشی مه آفرید خسروی بود و من هیچ دسترسی به این مهرها نداشتم.

متهم ادامه داد: من وقتی فعالیت در این زمینه را آغاز کردم فکرم دنبال مالیات عقب افتاده شرکت فولاد فام اسپادانا بود و به این چیزها فکر نمی کردم. اگر قرار به پولشویی بود چرا دوستانم را آوردم می توانستم از شرکت های کاغذی استفاده کنم.

قاضی دادگاه: کسب 3 هزار میلیارد تومان در یک سال برای شما چای سئوال نداشت ؟

متهم: من از وضعیت مالی شرکت خبر نداشتم فقط در جریان حدود 130 میلیارد تومان املاک شرکت بودم. 419 ملک از سوی مه آفرید خریداری شده بود که 400 مورد آن مربوط به قبل خصوصی سازی بود .

وی تاکید کرد: مسبب اصلی مشکلات من تنبلی خانم "الف" بود او وقتی حوصله نداشت امضاهای مدیران را بگیرد از من می خواست آنها را امضا کنم .

رئیس دادگاه : از موضوع کیف های پر از پول خبر داشتید ؟

متهم: نه خبر نداشتم یک بار هم در زندگی ام نه رشوه دادم و نه رشوه گرفته ام.از املاک شرکت نیزهیچ کدام به نام من نشده بود من و مه آفرید یک حساب مشترک داشتیم که هیچ وقت از آن برداشت نکردم و در مورد منشا پول های واریز شده به آن نیز از مه آفرید سئوال نمی کردم. من در شرکت ها فقط سهام صدتومانی داشتم که آن هم در گروه ملی و ابنیه خط آهن بود. در بقیه شرکت ها نیز نماینده شرکت امیرمنصورآریا بودم. به دلیل اینکه شرکت ها بدهی داشتند هیچ کدام از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل سهام آن را به گردن نگرفته و همه همان یک سهم را داشتند.

"ب- ب" درباره تاسیس بانک آریا نیز اظهار داشت: زمانی آقای مه آفرید خسروی اعلام کرد توسط آقای "د" بانکی را تاسیس کنیم من هم عضو هیئت موسس این بانک شدم. همسرم، برادرم و همسر برادرم نیز عضو شدند. سهم من و برادرم هر کدام 5 درصد و همسرانمان 2 درصد بود. همچنین آورده من و برادرم هر کدام 10 میلیارد تومان و آورده همسرانمان هر کدام 4 میلیارد تومان بود که این پول از سوی مه آفرید تامین شده بود. وقتی بانک مرکزی به آن ایراد گرفت من از مه آفرید پرسیدم منشا این پول نامشروع نیست که او در جواب گفت تمام این پول مشروع بوده و هیچ مشکلی ندارد.

قاضی دادگاه: همسر برادرتان چرا در این پرونده 4 میلیارد و 250 میلیون تومان اشانتیون دریافت کردند

متهم: فکر نمی کنم این موضوع صحت داشته باشد

قاضی دادگاه: در خصوص همکاری با یک محضردار در تهران که در پرونده دیگر به آن رسیدگی خواهد شد توضیح دهید.

متهم: تا قبل از سال 87 آقای خسروی با این دفترخانه کار می کرد که پس از راه اندازی معاونت حقوقی در شرکت سرمایه گذاری امیرمنصور آریا من طرف حساب مسئول دفترخانه شدم. در چند مورد که تعداد آن کم است مسئول دفترخانه مدارک را برای امضا نزد آقای خسروی می آورد چند مورد هم من با وکالتی که داشتم نزد او رفتم.

اتمام دادگاه چهارم پرونده فساد مالی

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ دقایقی قبل به ریاست قاضی ناصر سراج  با رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم به پایان رسید.

زمان برگزاری دادگاه پنجم به زودی از سوی رئیس دادگاه اعلام می شود.


[ چهارشنبه 91/1/9 ] [ 9:56 عصر ] [ رضا سروری ]
<   <<   6   7   8   9      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان