یادداشتهای روزانه رضا سروری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
نماینده بهبهان: میزان دقیق حقوق و دریافتی نمایندگان دخل و خرج نمایندگان چقدر است؟ / از دریافتی سه و نیم میلیونی تا رهن 140 میلیونی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی میزان حقوق ماهانه و کل تسهیلات دریافتی نمایندگان از مجلس را تشریح کرد.
محمدباقر شریعتی در گفت و گو با خبرنگار زندگی، درباره میزان حقوق و مزایای نمایندگان مجلس گفت: حقوق ماهانه ای که برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است، مبلغ دو و نیم میلیون تومان است. [ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/5/26 ] [ 1:14 عصر ] [ رضا سروری ]
افتتاح پایگاه اطلاع رسانی رضا سروری :
sarvari.org
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/3/18 ] [ 10:50 عصر ] [ رضا سروری ]
گام سوم شریعتی ها علیه روحانیت
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/3/18 ] [ 10:22 عصر ] [ رضا سروری ]
ماه رجب، زندگی و تولـدی دوباره را بـه عاشقان نوید می دهد یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً
ماه رجب، زندگی و تولـدی دوباره را بـه عاشقان نوید می دهد. رجب فصل جدیدی در کتاب زندگی می گشاید که از عطر دل انگیز نیایش سرشار است، آنان که در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام بر می دارند به خوبی قدر چنین ایامی را دانسته و بسیار سخت تر، هوشیارتر و جدی تر از دنیا طلبان در پی بهره گیری از این فرصت ارزشمند هستند .
ماه رجب اولین ماه از سه ماه خاص و ارزشمند برای مسلمانان است . این سه ماه در شریعت اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. هر یک به ترتیب با نامهای خداوند، پیامبر و بندگان شهرت یافته اند. آنان که در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام برمی دارند چه خوب قدر چنین ایامی را می دانند و بسیار سخت تر و هوشیارتر و جدی تر از دنیاطلبان، به دنبال آن هستند . ماه رجب ماه آرایش و پیرایش است. ماه آراستن دل به زینت های الهی و پیراستن دل از ناپاکی های انسانی و آنگاه دیدن نادیدنی ها و شنیدن ناشنیدنی ها. اکنون که این باران رحمت حق جاری است باید فکری کرد، باید گام برداشت و خود را در معرض این قطرات زلال قرار داد و از نسیم حیات بخش این روزها و ایام بهره برد . لیلة الرغائب گر چه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولیاء الهی عزیز و ارجمند است اما برخى از اوقات آن، فضیلت ویژه اى دارد مثلا اولین شب جمعه ماه رجب، داراى امتیازى بزرگ است. پیامبر اسلام(ص) مى فرماید: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید، فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» مى نامند. چرا که وقتى یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته اى نیست مگر اینکه در کنار کعبه مشرفه آید آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرماید: فرشتگانم! هر چه خواهید از من بخواهید. فرشتگان گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزى، خداوند متعال فرماید: آمرزیدم. اگر هیچ حادثه اى در ماه رجب رخ نمى داد، باز هم رجب ارزش خاص و ویژگى استثنائى خود را داشت، اما حوادثى در آن به وقوع پیوسته است که موجب شرافت و کرامت مضاعف این ماه شده است. شهادت امام هادى(ع)، ولادت حضرت امام جواد(علیه السلام)، ولادت مبارک امام على(ع) در خانه کعبه معظمه در سیزدهم ماه رجب و ده سال قبل از بعثت، شهادت حضرت امام کاظم(ع) و بیست و هفتم این ماه، عید مبارکى است چرا که آخرین پیامبر برگزیده الهى حضرت محمد(ص) در این روز از جانب خداى متعال مأمور هدایت مردم و ابلاغ هدایت و رسالت الهى گردید. مروری بر دعای ماه رجب
( حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد )
در این ماه «یا من ارجوه لکل خیر» یعنی وقتی به ماه رجب می رسی ، شما از لحظه شروع ماه رجب دیگه توقعت از خداوند تبارک و تعالی فقط و فقط خیر است .
«و امن سخطه عند کل شر» و ایمن هم به شما می ده.
چند نکته در اینجا داریم :
1- چه کسانی در این ماه امیدوار باشند؟
2- «و امن سخطه» یعنی چی ؟ یعنی در این ماه خداوند تبارک و تعالی بساط سخط – بساط عصبانی شدن- رو کلاً تعطیل می کند
چه قدر فرصت عجبیست . بعضی وقتها بعضی فرصتهایی که در ماه رجب هست ، من دقت کردم در خیلی از شب های مهم سال هم نیست.
«یا من یعطی الکثیر بالقلیل» . خداوند تبارک و تعالی همیشه این طوریه یعنی شما کاه که می برید ، کوه بجاش می ده . این خدا خدایست که وقتی خیلی کم می بری ، خیلی زیاد عکس العمل نشون می ده. تا جایی که بعضی وقت ها احساس می کنیم که با منه !!
«یا من یعطی من سئله» در این ماه خداوند تبارک و تعالی هر کس که صداش بزنه ، جواب می ده.
«یا من یعطی من لم یسئله » اگه یه وقتی شما توی ماه رجب بدونی ماه رجبه ، بدونی با ماه های دیگه فرق می کنه ، اما یادت بره دعا کنی ، خداوند تبارک و تعالی یه چیزی توی ماه بهت می ده.
«و من لم یعرفه» دامنه رو باز می کنه ؛ حتی کسانی که خدا را نمی شناسند ، در ماه رجب یه بهره ای می برند.
پس سه طبقه شد :
1- «من لم یعرفه» کسانی که خدا را نمی شناسند ، اینها طبقه ای هستند که از رحمت عمومی ماه رجب بهره می بردند.
2- «من لم یسئله» کسانی که از طبقه خصوصی ماه رجب هم بهره می بردند . می دونه ماه رجبه ولی حواسش نبوده و صدا نزده
3- «من سئله» خاص الخاص هستند. کسانی هستند که چون خدا رو در ماه رجب صدا می زنند ، این صدا زدنشون باعث میشه خداوند بهشون خاص نگاه کنه . یکی از برترین صداهاش هم در این شعر اومده :
مـــــــــــاه رجـــــــــــب و مـــاه نــــزول بــــــرکـــات است
پیوســـــــته ســـــرود رجبـــــــــــییون صـــلـــــوات است
کلاس دعا کردن تو در ماه رجب نسبت به ماه های دیگه توفیر می کنه.
«اعطنی بمسئلتی ایاک»
حالا که خودت در دیزی رو باز گذاشتی و دستور العمل دادی که : ملائکه ی من در دیزی در ماه رجب بــــــاز ، حیای گربه هم لازم نیست . یعنی رسماً خدا ابلاغ داره درهای دیزی ها در ماه رجب باز ، گربه های بی حیا هم ممنوع الورود نیستند ، تشریف بیارند هر چی دوست دارند بخورند !!
حالا چی می خوای بنده من ؟
«جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره» هر چه خوبی توی دنیاست و هرچی خوبی در آخرته در این ماه من از تو می خوام .
شما برید توی کل دعاهای ماه رمضان حتی دعای شب قدر بگردید ، این جمله رو پیدا نمی کنید. ماه رمضان خیلی خوبه، اما ماه رجب ماه زرنگ هاست. چون زرنگ ها کمترن ، مشتری ماه رجب هم کمتره
بعد می یاد دو قبضه می کنه دعا رو . یعنی آخــــــر پُـــررو بازی یه بنده است . که خیلی هم عــــالیه.
«وصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخره» من نبینم مشکلات دنیا و آخرت . « صرف» یعنی روی برگرداندن . من روم برگردونده باشه ، هیچ کدام از مشکلات دنیا و آخرت رو نبینم. چرا؟ «تحننا منه و رحمه» خودت گفتی این ماه ، ماه منت گذاشتن ، نرم گرفتن ، آروم بودن ، چشم پوشی کردن ، گذشتن ، بخشیدن خروار به دینار ، بخشیدن کوه به کاه . به این دلیل این جوری شده. «فانه غیر منقوص ما اعطیت و زدنی من فضلک یا کریم» برای اینکه از در خانه تو اگر همه چی رو بهم بدی ، سر سوزنی کم نمی شه.
ما بنده ها اگه در خونه کریم ترین کریمان بریم ، اگر فقط یک ریال به ما کمک کنه ؛ یک ریال از اموالش کم می شه . در خونه تو که می یایم ،هیچی کم نمیشه.
برادرا و خواهرا : تو این ماه پُــررو بازی مطلق ، با خیال راحت بیا بشین و بگو :
اومدم غرق در گناهم ، هیچی نیاوردم ، امیدم اینکه اولاً تمام گناهام رو پاک کنی ، ثانیاً همه چی هم بهم بدی .
برید یه دعا پیدا کنید توی ماه رمضان، ماه شعبان ، مفاتیحُ زیر و رو کنید ببینید یه جایی هست این گونه بنده اجازه داشته باشه با خدا صحبت کنه .
لذا خیـــــلی قدر ماه رجب رو بدونید.
[ یادداشت ثابت - سه شنبه 91/3/17 ] [ 12:23 صبح ] [ رضا سروری ]
اسامی رئیس و 11 عضو هیئت رئیسه سال اول مجلس نهم
خبرگزاری فارس: 12 عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در سال اول انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اعضای هیئت رئیسه مجلس نهم در سال اول در جلسه علنی امروز سهشنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. علی لاریجانی نماینده مردم قم و غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران نامزد ریاست مجلس شده بودند که لاریجانی 177 رأی را به خود اختصاص داد و برای اولین سال فعالیت پارلمان نهم رئیس مجلس شد. حدادعادل نیز 89 را از آن خود کرد و 4 رأی نیز سفید اعلام شد. همچنین محمدرضا باهنر و حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد نمایندگان تهران و حجتالاسلام احمد سالک نماینده اصفهان برای تصدی این سمت کاندیدا شدند که ابوترابیفرد با 232 رأی و باهنر با 179 رأی از مجموع 271 رأی حاصله به عنوان نواب اول و دوم هیئت رئیسه دائم برای اولین سال فعالیت مجلس نهم انتخاب شدند. سالک نیز 85 رأی نمایندگان را به خود اختصاص داد. حجتالاسلام حسین سبحانینیا، علیرضا منادی، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان، ضرغام صادقی، سیدمرتضی حسینی، سیدعلی طاهری، ابراهیم کارخانه، غلامرضا کاتب، حاجی دلیگانی و سیدرمضان شجاعی کیاسری نیز کاندیداهای عضویت در هیئت رئیسه دائم مجلس نهم به عنوان دبیر بودند که بر این اساس، حجتالاسلام حسین سبحانینیا با 166 رأی، محمدحسین فرهنگی با 164 رأی، محمد دهقان با 161 رأی، شاهین محمدصادقی با 152 رأی، علیرضا منادی با 140 رأی، جواد جهانگیرزاده با 134 رأیاز مجموع 274 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیئت رئیسه دائم مجلس نهم برگزیده شدند. سیدشریف حسینی با 166 رأی، عبدالرضا مصری با 165 رأی و محمد آشوری با 152 رأی نیز به عنوان ناظران هیئت رئیسه دائم مجلس نهم انتخاب شدند. [ یادداشت ثابت - دوشنبه 91/3/16 ] [ 2:58 عصر ] [ رضا سروری ]
گفتاری درباره ماه مبارک رجب رجب ماه هفتم از سال قمری است که مُضر نیز میگویند به سبب احترامی که آن قبیله به آن ماه قائل بودند و در اسلام رجب از ماههای حرام به شمار آمده است، بدین خاطر آن را رجب الفرد گویند، زیرا سه ماه از ماههای حرام به هم پیوستهاند و این ماه از آنها جدا و فرد است.(1)
فضیلت ماه رجب
این ماه همانند ماه شعبان و ماه رمضان از ماههای بسیار با شرافت و با فضیلت است که در روایات اسلامی بر آن تأکید و توصیه شده به طوری که ماه رجب شهر اللّه الأصب یعنی ماه (سرای خداوند) نامیده شده که رحمت خدا در آن بر بندگان سرازیر است پس شایسته است انسانهای با ایمان بسیار استغفار و توبه نمایند و به این ماه نیز «واصل»،(بی سر و صدا) گفته شده زیرا در آن از جنگ با مخالفان و مشرکان نهی شده است.(2)
در حدیث است که حضرت نوح(علیه السّلام) روز اول این ماه سوار بر کشتی شد و نجات یافت و فرمودند: کسانی که با او هستند روزه بدارند و هر که این روز را روزه بدارد آتش عذاب یک سال از او دور میشود(3) و نیز طبق سخن حضرت صادق(علیه السّلام) خواندن زیارت امام حسین(علیه السّلام) در روز اول این ماه مستحب و تأکید شده است.(4) پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: رجب برای امّت من ماه استغفار است پس در این ماه به محضر پروردگار از گناهان خویش پوزش طلبید که خداوند بخشندهای مهربان است.(5) امام صادق(علیه السّلام) فرمود: روزه بیست و هفتم رجب را از دست مده که آن روزی است که مقام نبوّت به محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) داده شد و ثواب آن برای شما به اندازه ثواب شصت ماه است.(6) از ثوبان غلام پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده که گفت: ما جمعی در خدمت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بجایی میرفتیم عبورمان به گورستانی افتاد، حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس به راه افتاد. من عرض کردم توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم، سپس فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و خداوند اجابت فرمود و اگر اینها در ماه رجب روزه گرفته بودند، در قبرهایشان عذاب نمیشدند. عرض کردم: یا رسول اللّه روزه و عبادت در ماه رجب از عذاب قبر ایمنی میدهد؟ فرمود: آری سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد هر مرد و زن مسلمانی که یک روز از رجب را روزه بدارد و یک شب آن را به عبادت برخیزد و جز رضای خدا نظری نداشته باشد عبادت هزار سال در نامه عملش ثبت گردد که روزهایش را روزه و شبهایش را به عبادت گذرانده باشد و...(7) از امام صادق(علیه السّلام) آمده که هر کس در روز اول رجب امام حسین(علیه السّلام) را زیارت کند حتما آمرزیده گردد. بزنطی گوید: از حضرت رضا(علیه السّلام) پرسیدم: شما در چه ماهی امام حسین(علیه السّلام) را زیارت میکنید؟ فرمود: در نیمه رجب و نیمه شعبان. از ابان بن تغلب معنی «العجب ثم العجب بین الجمادی و الرجب» را پرسیدند گفت: ملاقات زندههاست «در زمان رجعت» با مردگان.(8) در حدیث آمده که پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: رجب ماه خداست کسی که یک روز از این ماه را روزه بگیرد موجب خشنودی خدا گردد و غضب الهی از او دور شود و دری از درهای جهنّم به روی او بسته شود و نیز فرمود: رجب نام جویی است در بهشت از عسل شیرینتر و از برف سفیدتر هر که در این ماه یک روز، روزه بگیرد از آن جوی به او آب دهند.(9) شیخ صدوق از سالم روایت کرده که میگفت: در اواخر ماه رجب حضور امام صادق(علیه السّلام) رسیدم به من فرمود: آیا روزه ماه رجب را گرفتهای؟ گفتم: نه! حضرت فرمود: واللّهای سالم آن قدر ثواب از تو فوت شده است که اندازه آن را به غیر خدا کسی نمیداند زیرا این ماهی است که خدای متعال بر ماههای دیگر فضیلت و برتری داده و حرمتش را بزرگ شمرده، روزه را در آن گرامی داشته سپس فرمود: ای سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد در امنیّت و آسایش خواهد بود از شدت سکرات مرگ و وحشت بعد از مرگ و نیز از عذاب قبر و هر کس دو روز آخر این ماه را روزه بدارد از صراط به آسانی میگذرد و از ترس و هراس قیامت و شدت آن نهراسد و از جهنم برائت جوید و سپس حضرت فرمود: هر کس نتواند روزه بگیرد چندبار سبحان اللّه بگوید.(10) به هر حال اعمال و دعاهای زیادی در ماه رجب سفارش و توصیه شده که برای امور دنیایی و رهایی از مشکلات آخرتی انسان مفید است. ماه رجب و دعا
یکی از چیزهایی که در ماه رجب پسندیده است دعا است، که مرحوم مجلسی و حاج شیخ عباس قمی آنها را در موارد مختلف گزارش کردهاند. از جمله این دعاها که بسیار هم سفارش شده است سید بن طاووس از محمد بن ذکوان که این مرد آن قدر در حال سجده گریه کرد که نابینا شد میگوید: به حضرت امام صادق(علیه السّلام) گفتم لطفاً برای ماه رجب مرا دعایی تعلیم دهید که از طرف خدای متعال به وسیله آن سود ببرم حضرت فرمود:در تعقیب نمازهای صبح و شام هر روز این ماه این دعا را بخوان: «یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شر یا من یعطی الکثیر بالقلیل یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنّنا منه و رحمة اعطنی بمسئلتی ایّاک جمیع خیر الدّنیا و جمیع خیر الآخرة و اصرف عنّی بمسئلتی ایّاک جمیع شرّ الدّنیا و شرّ الآخرة فأنّه غیر منقوصٍ ما اعطیت وزدنی من فضلک یا کریم، ای آنکه در هر چیزی به تو امید دارم و از خشمش در هر تسرّی و بدی ایمن هستم، ای آنکه در برابر اندک بسیار عطا کند، ای آنکه به هر کس که بخواهد عطاهای بسیار نماید، ای آنکه به کسی که از او چیزی نخواهد و کسیکه از راه مهرورزی و رحتمش او را نشناسد عطا میکند، خواهشی که از تو دارم همه خیر دنیا و همه خوبیهای آخرت را به من عطا کن، درخواست دیگرم از تو این است که بدیهای دنیا و بدی آخرت را از من دور کنی زیرا کاسته نشود هر آنچه عطا کنی و برای من از فضل و بخشش خودت بیفزا ای با کرامت.»
محمد بن ذکوان میگوید، سپس حضرت محاسن خود را به دست چپ گرفت و با حالت تضرّع و خشوع در حالی که انگشت سبّابه دست راست را حرکت میداد ادامه دعا را میخواند: «یا ذاالجلال و الأکرام یا ذالنّعماء و الجود یا ذالمنّ و الطّول حرّم شیبتی علی النّار؛ای صاحب جلال و کرم، ای صاحب نعمتها و بخششها، ای صاحب منّت وجودها، موی سفیدم را بر آتش دوزخ حرام کن.»(11) در حدیثی دیگر از پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گزارش شده که فرمود: هر کس در ماه رجب این عبارت را صدبار بگوید: «استغفر اللّه الّذی لا اله الّا هو وحده لاشریک له واتوب الیه؛و با صدقه این ماه را به پایان ببرد، پاداش صد شهید را دارد و اگر در ماه رجب از دنیا برود خدا از او راضی میباشد.»(12) و نیز در حدیث دیگری آمده است که هر کسی دوست دارد که جایگاه خود را در بهشت ببیند و برای او نشان داده شود در ماه رجب یک روز روزه بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند در رکعت اول صدبار قل هو اللّه احد، در رکعت دوم دویست بار قل هو اللّه احد بخواند. از اینگونه احادیث فراوان است که در فضیلت این ماه وارد شده است. لیلة الرغائب
از جمله شبهای بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است.معروف به لیلة الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر میشود.
رغائب جمع رغیبه است به معنی«امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست میآید در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دستیابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتابهای دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کردهاند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: « هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او میگوید: ای دوست من مژده میدهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار میگوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوهای ندیدم و سخنی شیرینتر از کلام تو نشنیدهام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ میگوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمدهام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.» کیفیت نماز در مفاتیح الجنان ذکر شده است میتوانید مراجعه کنید. سیزدهم ماه رجب
از جمله فضیلت ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزهداری، در آموزههای دینی بر آن تأکید و سفارش شده است.
و نیز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السّلام) در روز سیزدهم همین ماه واقع شده. بیست و هفتم ماه رجب
روز بیست و هفتم ماه رجب روز مبعوث شدن پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به رسالت و پیامبری است و روزه گرفتن در این روز مستحب و ثواب ویژه دارد برای هر کدام از این شبها اعمال مخصوصی ذکر شده که جای توضیح آن نیست برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی مراجعه نمایید.
ابن بطوطه در سفرنامه خود میگوید شب مبعث نزد مسلمانان عزیز است بخصوص نزد عراقیها و خراسانیها و بلاد فارس و روم که به لیلة المحیا معروف است مردم گرفتار آن دیار به کنار مضجع شریف مولایشان علی(علیه السّلام) در نجف اشرف میآیند و به شب زنده داری و اعتکاف مشغول میشوند و حاجات خود را با خواندن دعا و راز و نیاز از خداوند طلب میکنند. هنوز نیمه شب تمام نمیشد، بیشتر گرفتاران از جمله مریضان و زمین گیر شدهگان شفا پیدا میکردند و راه منزل خود را میپیمودند در حالی که صحیح، سالم و تندرست بودند. ابن بطوطه در ادامه میگوید من در همان روزگار در یکی از مسافرخانههای شهر نجف در نزدیکی قبر شریف آن بزرگ مرد تاریخ سکنی اختیار کرده بودم که سه نفر را دیدم که فلج بودند و توانایی راه رفتن نداشتند. یکی از آنان رومی و دیگری اصفهانی و سومی اهل خراسان بود پرسیدم چرا خوب نشدهاید و اینجا ماندهاید؟ گفتند چون ما به شب بیست و هفتم ماه رجب کنار قبر حضرت امیرالمؤمنین(علیه السّلام) نرسیدیم که احیا و شب زنده دار باشیم ولی همین جا میمانیم تا شب بیست و هفتم ماه رجب سال آینده تا شفا بگیریم.»(13) اعمال ام داوود
یکی از عبادتها و دعاهای معروف که در ماه رجب به انجام آن تأکید شده، اعمال امداوود است. در کتب حدیث نقل شده، جوانی در عراق که اهل معرفت بود به دست منصور دوانیقی به مدت طولانی در زندان او گرفتار شده بود که نامش داوود بود. مادرش تاب و توان خود را در فراق پسر از دست داده بود، روزی به خدمت امام صادق(علیه السّلام) رفت و داستان را نقل کرد و از آن حضرت چارهجویی نمود. حضرت فرمود:آیا میدانی این ماه، ماه رجب است و دعا در آن زود به اجابت میرسد آنچه را که میگویم دقیقاً انجام ده تا فرزندت از زندان رهایی یابد.
ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزهبدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و 8 رکعت نماز به جا بیاور. (کیفیت نماز در مفاتیح الجنان ذکر شده به آن مراجعه کنید). همین که نماز را خواند پس از مدّت کمی پسرش آزاد شد پس از آن ام داوود خدمت امام صادق(علیه السّلام) رسید و پس از عرض سلام خبر رهایی پسرش را به او رساند. امام صادق(علیه السّلام) فرمود: منصور دوانیقی در یکی از شبها جدّم علی بن ابی طالب (علیه السّلام) را در خواب دید که به او هشدار داد: هرچه زودتر فرزندم داوود را آزاد کن و گرنه تو را در آتش میاندازم. منصور هنگامی که آتش را در مقابل خود دید دستور داد که داوود را آزاد کنند. برای اطلاع بیشتر به کتابهای حدیث مانند امالی صدوق، بحار مجلسی و مفاتیح مراجعه کنید. پینوشتها:
1. سید محمد دشتی، معارف و معاریف، ج 6، ماده رجب. 2. بحار، ج 97، ص 39. 3. همان، ص 35. 4. همان، ص 33. 5. همان، ص 38. 6. همان، ص 35. 7. همان، ج 49. 8. همان، ص 37. 9. شیخ صدوق کتاب امالی، ص 11 و بحار، ج 97، ص 33. 10. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب. 11. همان. 12. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، ص 248. 13. بحارالانوار، ج 97، ص 45. [ یادداشت ثابت - شنبه 91/3/14 ] [ 9:45 عصر ] [ رضا سروری ]
علت علاقه امام خمینی به فلسفه صدرایی/ دوبیتی امام درباره جایگاه فلسفه
خبرگزاری فارس: رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اشاره به دوبیتی امام خمینی(ره) درباره جایگاه فلسفه گفت: امام معتقد بود که فلسفه ملاصدرا برخاسته از آیات و روایات است.
محمدرضا محمدزاده، رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، با بیان اینکه امام خمینی (ره) از جمله کسانی بودند که در ایران اعتقاد به فکر فلسفی و ارزشهای مربوط به عقلانیت داشتند، ابراز داشت: حضرت امام (ره) از جوانی در محضر اساتید بزرگی مانند مرحوم سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و مرحوم آیتالله شاهآبادی فلسفه خواندند و شاگردانی را در این زمینه تربیت کردند از جمله شاگردان حوزه فلسفه امام میتوان به مرحوم سید جلالالدین آشتیانی و شیخ مهدی حائری یزدی اشاره کرد. وی با اشاره به شرایط تفکر غالب حوزه علمیه در سالهای استادی امام در قم، افزود: حضرت امام خمینی (ره) در زمانی به مباحث فلسفی به عنوان مدرس فلسفی پرداختند که در حوزههای علمیه بنا بر دلایلی جو مساعدی برای تدریس این بحثها وجود نداشت و اهل فلسفه تحت فشار بودند که این مباحث را ارائه می دادند، اما با این وجود حضرت امام(ره) سختیها را بر خود هموار ساختند. * فلسفه و عقلانیت ابزاری برای فهم بهتر اصول اعتقادی دین است محمدزاده با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین در اول خردادماه جاری، بیان داشت: امام خمینی(ره) چندین دوره مباحث «اسفار اربعه» ملاصدرا و مباحث حکمت متعالیه او را تدریس کردند و شاگردان مهمی را پرورش دادند، امام خود را یک فیلسوف محض نمیدانست و با اینکه اهل فلسفه بود و فلسفه را تدریس میکردند و به مباحث عقلی و فلسفی توجه داشت، اما رسالت خود را در این نمیدانست که محو در فلسفه شود و به هیچ چیز دیگری توجه نکند. وی ادامه داد: آنچه که مدنظر امام بود این که فلسفه و عقلانیت یک وجه و ابزاری است که انسان میتواند از آن بهرهبرداری کند تا بتواند قابلیتهای عالم زندگی را خوب درک کند و هم بتواند ریشه و اصول اعتقادات دین را به خوبی فهم کند. *راهگشایی فلسفه برای رفع شبهات جامعه/ امام به عدم تعارض بین دین و عقل معتقد بود رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع)، امام خمینی را مصداق اتم و اکمل آیه شریفه «وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ»؛ «و گویند اگر شنیده بودیم یا تعقل کرده بودیم در دوزخیان نبودیم» دانست و تصریح کرد: انسانهایی در آخرت میآیند و میگویند اگر ما به حرف انسانهای وارسته گوش میدادیم و عقل خود را به کار میگرفتیم، هیچ وقت دچار سختیها در آخرت نمیشدیم، همچنین امام (ره) معتقد بودند با عقلانیت بسیاری از واقعیتها قابل تشخیص است و بر اساس آن میتوان اقدام کرد. وی افزود: یکی از هنرهایی که امام در تدریسه فلسفه داشتند، این بود که فلسفه را به نوعی آموزش دهند تا به خوبی قابل فهم شود و برای رفع شبهات در جامعه به عنوان مبانی در نظر گرفته شود، ایشان اعتقاد داشت که بین تفکر و عقل از یک طرف و تفکر دینی تضاد و تقابلی وجود ندارد، هر چند که بعضی از فیلسوفان که غالباً غیر مسلمان هستند، معتقدند که بین عقل و دین تعارض وجود دارد، ولی امام به هیچ عنوان به چنین چیزی اعتقاد نداشتند. * دوبیتی که نظر امام خمینی(ره) را درباره فلسفه بازگو میکند محمدزاده علت گرایش امام را به حکمتهای متعالیه و فلسفه ملاصدرا را تلفیق عقلانیت در تفکر دینی دانست و بیان داشت: امام خمینی (ره) معتقد بودند که اگر به عقلانیت و فلسفه به خوبی پرداخته شود، از فلسفه به عنوان یک ابزار در جهت تذهیب نفس و رسیدن به نجات و رستگاری به نحو مطلوبی استفاده میشود و فلسفه خود یک وسیله است و مسیر با لذات نیست، چرا که فلسفه وسیلهای که میتوان از آن استفاده کرد تا معارف و اعتقادات دینی را از طریق تعقل به دست آورد، ضمن اینکه شعر امام (ره) که خطاب به عروس خود «فاطمه طباطبائی» همسر مرحوم سید احمد آقا بیان کردند، معروف است: «فاطی که فنون فلسفه میخواند/ از فلسفه فا و لام و سین میداند، امید من آنست که با نور خدا/ خود را ز حجاب فلسفه برهاند» * دلبستگی امام خمینی(ره) به مباحث حکمت متعالیه ملاصدرای شیرازی وی ادامه داد: یعنی مقصود این است که فلسفه نباید به مرحلهای برسد که مسیر بالذات انسان شود، بلکه فلسفه وسیلهای برای رسیدن به مقصود باشد، بنابراین کسانی که فلسفه را مسیر بالذات میدانند، خود فلسفه برای آنها یک حجاب میشود، مرحوم امام خمینی (ره) نسبت به جریانهای فلسفی مشایی، صدرایی، اشراقی، آنچه که از مجموع مباحث نوشتهها، سخنرانیها، کتابها و خاطرات ایشان به دست میآید، بیشترین میزان دلبستگی امام در مباحث فلسفی به «حکمت متعالیه صدرایی» است. * راه یافتن تفکرات فلسفی امام خمینی(ره) در آثار فقهی، کلامی، اخلاقی و اصولی ایشان این کارشناس فلسفه ضمن برشمردن برخی از آثار امام، بیان داشت: آثار مختلفی از امام به جا مانده است، در آن مضامین فلسفی مطرح شده است، مثلاً در کتاب «آداب الصلاة»، «انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه» و «شرح حدیث رأس الجالوت» که برخی از از شاگردان امام مانند «عبدالغنی اردبیلی»، این مباحث را تقریر کردند و کسانی که علاقمند مباحث فلسفی امام هستند میتوانند به این منابع مراجع کنند. * تاثیرات عقل خودبنیاد در گمراهی انسان وی درباره علت علاقه امام خمینی(ره) به مباحث حکمت صدرایی، افزود: امام معتقد بودند، بسیاری از مباحثی که در نظرات دیگران مطرح شده، در مباحث حکمت متعالیه خوب هضم شده است، از جمله معتقد بودند که مشاییگری و تعقل بین مبنا قرار دادن جنبههای الهی و تاییدات ربانی خیلی کارساز نیست و به شاگردان خود توصیه میکردند به دنبال عقل خود بنیاد نروند، چرا که عقل خود بنیاد، انسان را نجات نمیدهد و مرجع قابل اعتمادی برای انسانها نیست. * ملاصدرا حقایقی را مطرح میکند که در متن ادعیه ائمه وجود دارد محمدزاده با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) معتقد بودند که فلسفه اسلامی با تعبیر صدرایی کلمه، برخاسته از آیات، روایات است و ربطی به فلسفه یونان ندارد، خاطرنشان کرد: برخلاف نظری که گاهی گفته میشود، مسلمانان فلسفه را از یونان گرفتند، ایشان معتقد بودند خیلی از بحثهای صدرایی از عهده فهم فلاسفه یونان بر نمیآیند، بنابراین مباحثی که ملاصدرا و شاگردان او مطرح میکردند، حقایقی است که در متن ادعیه مربوط به ائمه معصومین(ع) وجود دارد؛ «صحیفه سجادیه»، «نهجالبلاغه» و «قرآن» حجم بیشتری از این حقایق به چشم میخورد. * تحجر و تعصب دو آفت شناخت حقیقت است وی تحجر و تعصب را دو آفت انسان در شناخت حقیقت از منظر امام خمینی(ره) دانست و ادامه داد: امام خمینی(ره) از جمله فیلسوفانی بودند که اعتقاد داشت، فلسفه میتواند مبنای خوبی برای زندگی اجتماعی، بحث حکومت و مباحث جامعه شناختی باشد و عقلانیت و فلسفه تا حد زیادی میتواند گرهگشای مسائل و معضلات شود که در زندگی اجتماعی معمول انسانها با آن مواجه میشوند. [ یادداشت ثابت - شنبه 91/3/14 ] [ 9:33 عصر ] [ رضا سروری ]
بازتاب اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره «فیسبوک» یکی از اخباری که طی 24 ساعت گذشته بازتاب گسترده ای در مطبوعات جهان داشته، سخنان هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در جامعه معاصر است. آفتاب: یکی از اخباری که طی 24 ساعت گذشته بازتاب گسترده ای در مطبوعات جهان داشته، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در جامعه معاصر است. اما آنچه مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفته، آن بخش از سخنان هاشمی است که گفته: «حالا شاهدیم که یک صفحه فیس بوک که برای مردم هزینه ندارد، تبدیل به چندین دستگاه رادیو و تلویزیون می شود که میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل ها گرفته شده به دنیا منتقل می شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیاست...». به گزارش تابناک، رسانههای بسیاری از جمله خبرگزاری فرانسه، «فرانس 24»، «بی. بی. سی»، «اوراسیا ریویو»، «دیلی استار» و «تایمز» این اظهارات را با تیتر «فیس بوک امری مبارک است» بازتاب دادند. در این مطالب به وضعیت اینترنت در ایران و محدودیت شبکه های اجتماعی نیز اشاره شده است. [ یادداشت ثابت - شنبه 91/3/14 ] [ 6:9 عصر ] [ رضا سروری ]
مردی متوجه شد که گوش همسرش سنگین شده و شنوایی اش کم شده است. به نظرش رسید که همسرش باید سمعک بگذارد ولی نمی دانست این موضوع را چگونه با او درمیان بگذارد. به این دلیل، نزد دکتر خانوادگی شان رفت و مشکل را با او درمیان گذاشت. دکتر گفت: برای اینکه بتوانی دقیقتر به من بگویی که میزان ناشنوایی همسرت چقدر است، آزمایش ساده ای وجود دارد. این کار را انجام بده و جوابش را به من بگو: ابتدا در فاصله 4 متری او بایست و با صدای معمولی، مطلبی را به او بگو. اگر نشنید، همین کار را در فاصله 3 متری تکرار کن. بعد در 2 متری و به همین ترتیب تا بالاخره جواب بدهد. آن شب همسر آن مرد در آشپزخانه سرگرم تهیه شام بود و خود او در اتاق پذیرایی نشسته بود. مرد به خودش گفت: الان فاصله ما حدود 4 متر است. بگذار امتحان کنم، و سوالش را مطرح کرد … جوابی نشنید بعد بلند شد و یک متر به جلوتر به سمت آشپزخانه رفت و همان سوال را دوباره پرسید و باز هم جوابی نشنید.
بازهم جلوتر رفت و به درب آشپزخانه رسید.سوالش را تکرار کرد و باز هم جوابی نشنید. این بار جلوتر رفت و گفت: ” شام چی داریم؟” و این بار همسرش گفت: “مگه کری؟! برای چهارمین بار میگم؛ ” خوراک مرغ!“ گاهی هم بد نیست که نگاهی به درون خودمان بیندازیم شاید عیب هایی که تصور میکنیم در دیگران است در واقع در خودمان وجود دارد!
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/3/11 ] [ 2:40 عصر ] [ رضا سروری ]
آدرس جدید وبلاگ :
sarvari-org.ir
sarvari.org
[ یادداشت ثابت - دوشنبه 91/3/9 ] [ 4:27 عصر ] [ رضا سروری ]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |