سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

دیروز آقای شریعتی با تیم همراه ( آقایان دهملایی ، گلکار ، عطوفت و... ) به نماز جمعه بهبهان رفتند .

لازم به ذکر است این تیم همراه همگی از اصلاح طلبان شهر بوده که سالها با نماز جمعه قهر بودند .

اینان پیش از این از اعضاء ارشد ستاد میرحسین موسوی در بهبهان بودند ؛ و فعلا تیم اصلی همراه منتخب مجلس نهم هستند که پس از انتخابات از سایر همراهان کاندید پیشی گرفته اند ...

آیا جملگی اینان از اصلاح طلبی توبه و به دامن اصولگرایی برگشته اند یا ماجرا چیز دیگری است زمان معلوم می کند !!!



[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/23 ] [ 2:51 عصر ] [ رضا سروری ]

حکم هتاک به حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) ابلاغ و هم اکنون با قید وثیقه آزاد شده است : دو سال و چهار ماه زندانی !!! و جالبتر این که ایشان به حکم اعتراض کرده اند ...


- حکم هتاکان عاشورا هم قبل از این صادر شده بود که اغلب آنها برائت (!!!)و چند نفر هم که 6 ماه حبس تعلیقی ...

* لازم به ذکر است که قاضی هر دو پرونده یک نفر ( قاضی قدرتی )میباشد .

و اما فرق این آقایان با شاهین نجفی چیست ؟ و یا فرق قاضی قدرتی با آیت الله صافی (حفظه الله ) چیست ؟ ( بعد از شنیدن نظرات دوستان مقاله ای توسط فضلای حوزه علمیه قم در این وبلاگ منتشر خواهم کرد )

 

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»،به نقل از شبکه اجتماعی افسران، به دنبال جسارت شاهین نجفی، از خواننده های رپ،در ترانه ای به امام هادی (ع) حکم ارتداد او توسط آیت الله صافی صادر شد.
آیا با این احکام با هتاکی مبارزه می شود یا بیشتر شیوع پیدا می کند ؟؟؟ ماجرا و پشت پرده چیست ؟ مشکل از سیستم قضایی بهبهان است یا جای دیگر ؟ چه کسانی مقصرند ؟ چه باید کرد ؟

[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/23 ] [ 2:5 صبح ] [ رضا سروری ]


 

 

شاهین نجفی خواننده راک و پاپ مقیم آلمان درآلبومی بنام “نقی” به امام هادی (علیه السلام) توهین کرد.

او سالهای پیش از دانشگاه اخراج و سپس با گروه موسیقی زیرزمینی ادامه حضور داد اما سپس به آلمان رفت و با تشکیل گروهی بنام تپش2012 با افکار مارکسیستی موسیقی های بعضاً سیاسی ارائه کرد. در جریان فتنه 88 ازاو چندین اثر علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از جنبش سبز ارائه شد. “ترانه ندا” برای ندا آقا سلطان، “آلبوم توهم”، ترانه “وقتی خداخوابه” که تصویر تجاوز به ترانه موسوی (!) است. در چندین ترانه او بدگویی وسخره کردن ولایت فقیه و ولی فقیه وجود دارد. سر در آوردن نامه های جمکران ازجماران و … مضمون برخی ترانه های قبلی اوست در ” شراعظم “قیافه ای شیطان پرست از خودنشان می دهد در ترانه “حاجی ما آخر خطیم” پدر و مادرهارا سرزنش میکند که چرا فرزندانشان را به سکوت و غیر سیاسی بودن دعوت می کنند. و درآلبوم جدیدش “نقی” که اردیبهشت 91 در اینترنت و … منتشر شده به ائمه

توهین کرده است. پوسته این آلبوم توهینهای زیادی به گنبد رضوی دارد.(آن را بشکل سینه یک زن درآورده روی آن پرچم همجنس بازان زده و بجای کبوتر،کلاغ ها گردش در پروازند!)

و در متن آن با شمارش برخی مسائل اجتماعی سیاسی ایران، با سخره گرفتن امام هادی (علیه السلام) و امام زمان (عج) بشکل ترجیع بند تکرار می کند: ” حالا که مهدی خوابه ما تو رو صدا میزنیم : آی نقی!!! ”


bbc به سایتی که اولین بار این شعر را پخش کرد جایزه ویژه داد. قبل ازاین هم چندین مستند درباره او پخش کرده بود. شاهین نجفی درVOAهم حضور پررنگ دارد. او به گفته خودش برای اعتراض هیچ مرزی قائل نیست! ( ماهنامه خط مباح ش 8 ) مراجع تقلید ومردم متدین ایران این عمل زشت او را شدیدا تقبیح کرده و حتی برخی مراجع حکم ارتداد او را داده اند.


چرا امام علی النقی؟!

گرچه شاید این سوال بی ربطی باشد اینان برایشان فرقی نمی کند به کدام امام توهین کنند هر کدام که قیافه شعرشان را جور کند یا با بکارگیری خاص اسمشان، خنده بیشتری را موجب شوند! اما برخی طرفداران شاهین نجفی در کامنت های اینترنتی توجیهی مضحک تر هم برای این انتخاب گذاشته اند و آن اینکه چون امام نقی(ع) بیشتر شوخ طبع بوده (!) و شاهین نجفی اینرا بهانه کرده تا سخره های اجتماعی –سیاسی ایران را با او در میان نهد!!! همچنین از ترفند سیاسی تشبیه دوران خفقانزمان متوکل عباسی (سفاک ترین خلیفه عباسی و معاصر امام هادی (ع) ) برای حمله به نظام اسلامی بهره ببرند.!

موضع مؤمنانه در قبال این هتاکی ها معلوم است اما تحلیل این ماجراهای در حال افزایش نیاز به درنگی دارد. چرا اعتراضات سیاسی با توهین به مقدسات عجین میشود؟!


*تحلیل برخی منتقدان حکومت اسلامی: اینان می گویند توهین به مقدسات و رواج هجویات به ساحت ائمه اطهار (ع) عکس العملی در قبال عینیت سیاسی و دیانت در ایران است! وقتی از عاشورا و انتظار و ائمه (ع) برای توجیه انقلاب ،جنگ، رهبری و … استفاده شود مخالفان سیاسی هم در مخالفت خویش به آن مبادی و ریشه هاحمله کرده توهین می کنند. به تعبیر هجو سیاسی ائمه اطهار (ع) عکس العمل به مدح و روضه سیاسی آنهاست! وقتی هیأتهای مذهبی پشتوانه تقدس بخشی به حاکمیت، رهبری و انقلاب و آرمانهای آن شود از نائب امام زمان بودن (رهبری) و مقدمه ظهور شدن انقلاب و استمرار عاشورا بودن آن شعر و نوحه خوانده شود طبیعی است مخالفان رهبری و انقلاب به مرور حد نگه نداشته به عاشورا و ائمه و .. نیز حمله می کنند گاه در زبان شبه اندیشه می گویند و گاه با شعر و طنز مسخره می کنند.


این طایفه که ای بسا در بین خانه های شما هم باشندای بسا اهل نماز و روزه و روضه هم باشند و حتی الزاما ضد انقلاب و معارض و برانداز هم نباشند (منتقدند) اما از هزینه شدن دین و مقدسات برای انقلاب گله مندند و بااین ادبیات ظاهر الصلاح دغدغه دین اسلام و مقدساتش را دارند- به مرور طرفدارانی می یابند


اثر تحلیل

این تحلیل موجب موضعی در بین صاحبانش می شود که نوعی انفعال و عقب نشینی است. اینان که ای بسا روزی در اوایل انقلاب با همین شعار های اسلامی و مبانی تئوریک شیعی در سخنان امام ، ایشان و انقلابش را مقدس می شمردند حالا آرام آرام آنرا یک پدیده عرفی می دانند مثل همه حکومت ها. دارای خوبی ها و بدیهای عالم سیاست که بهتر است از دین خرجش نشود تا دین آسیب نبیند! اما انفعال مورد نظر ما نه عقب گرد اینان از انقلاب “اسلامی” و رهبر “شیعی” است بلکه انفعال پنهان اینان از اسلام و تشیع است که اگر متوجه شوند ای بسا دوست نداشته باشند. انفعال از تشیع و اسلام چگونه؟!بدین گونه که عملا بخشی از دین را از دین جدا می کنند تا لااقل قدری از دین بماند! به تعبیر دیگر این دوستان اسلام و محبین ائمه تشیع به امام حسین (ع) و امام صادق (ع) ظلمی مؤدبانه می کنند تا بدخواهان با بی شرمی بدانها ظلم نکنند! خود اخبار ائمه را سانسور و مسائل اجتماعی ، سیاسی آنرا جاروب کرده از نقل آن و تطبیق آن بر شرایط اجتناب می کنند تا نکند در این عرصه ها، بهانه ها علت هتک حرمتها برای مقدسات شود! به نظر اینان اگر روایات ولایت فقیه در کلمات ائمه (ع) خوانده نشود یا لااقل بر رهبری و … تطبیق نشود کسی بد به امام صادق (ع)

نمی گوید! اگر آیات اجتناب از طاغوت و لزوم کفر به آن و درگیری دائم با آن خوانده نشود یا لااقل بر آمریکاو اسرائیل تطبیق نشود تا تحریمها و مشکلات اقتصادی بهانه لازم برای “نه غزه نه لبنان نگردد” بهتر است در اینصورت قرآن آسیب نمیبیند! اگر نقش بی بدیل ایرانیان در زمینه سازی ظهور، و روایات مقدمة الجیش بودن دولت فقهاء برای دولت کریمه امام زمان ( تفسیر نورالثقلین ج 4 ذیل آیه 18نبأ ) خوانده نشود یا لااقل بر انقلاب ایران و حکومت ولایت فقیه کنونی تطبیق نشود، ظهور و امام زمان از گزند هتک و افکار توسط مخالفان مصون می ماند! و … خوب دقت کنید این موضع این مسلمانان به کجا می انجامد؟ از اسلام و آیات قرآن و روایات اهل البیت چه می ماند؟ارزش آیات بسیاری از قرآن چه چیز بیشتر از لقلقه زبان و قصه شب می ماند؟!این رویکرد با قرآن چاپ آمریکایی ها در کشورهای خلیج که از قضا همین آیات اجتماعی، سیاسی و ضد طاغوتهای جهانی و صهیونیست ستیز قرآن را حدف کرده چه فرق بنیادین دارد؟!آیا حق داریم بخاطری که نکند بدخواهی به اباعبدالله دهن کجی کند دوستان حسین پیش دستی کنند و او را در سال 61 هجری دفن کنند و مانع حضور فرهنگی – سیاسی او در زمانه خویش شوند به این بهانه که نکند یقه گیری عاشورا در این زمانه موجب فحش و هتک به امام شود! این ظلمی مؤدبانه از سوی دوستان حسین نیست که او را در برهه ای از گذشته دفن کنند و مانع درگیری او با شمرها و یزیدهای زمانه (اسرائیل به تعبیر شهید مطهری) شوند!

این ظلم گرچه نرم و مؤدبانه است اما از قضا کارگرتر از ظلم بی شرمانه (فحاشی و هتاکی به اباعبدالله حاضر در زمانه ما و بالتبع سیاسی) است.

جالب اینکه این دوستان از چیزی نگرانند که خوداهل البیت با آن مواجهه داشته اند.

شما فکر می کنید شاهین نجفی اولین شاعر و خواننده ای است که ائمه را هجو کرده است؟! سلسله هجوکنندگان پیامبر و ائمه قدمتی به درازای حضور سیاسی- اجتماعی اینان دارد. پیامبر مدینه ( سیاسی ، حاکم و حاضر در عرصه های اجتماعی) هجو کننده ای مثل کعب ابن اشرف دارد. امیرالمؤمنین حاکم و برخورد کننده با معاویه ها و طاغوتها، ده ها هجو کننده و هتاک دارد. 80 سال پشت تریبون رسمی و روی منابر نماز جمعه و …! اما آیا اینها موجب شد فرزندان معصوم او آموزه هایش را سانسور کنند و در نسل بعد امامتی غیر سیاسی تصویر کنند تا علی و امامت بماند؟!فقط یک تورق در روایات کافی است که ببینید از قضا

تشیع سیاسی و دارای تئوری حکومت و اجراء در ائمه بعد صورت بندی و تبلیغ شد. جلو چشم ائمه دوم تا ششم به امام علی (ع) به بدترین ناسزاها و هتک می شد اما آنها را منفعل نکرد که چیزی از آموزه های علی(ع) کم کنند و تشیع را غیر سیاسی و صرفا معنوی کنند تا مردم به آن اقبال کنند و علی (ع) بیشتر محترم شود! و از قضا همین رویکرد – البته با گذر زمان – علی (ع) را مقدس کرد. فطرت آدمیان از علی معاویه ستیزی خوششان می آید ولو دستگاههای تبلیغاتی معاصر او هجوش کنند و برخی را منفعل یا منحرف

نمایند.

یک جابجایی مشکوکاصلاح طلبان و دگر اندیشان در این دو دهه اخیر دو طایفه کلی بوده اند : طایفه ای که از اول اعتقادی به اسلام و تشیع نداشته اند و بیشتر خارج نشین یا اپوزیسیون بوده اند. و طایفه ای که معتقد به اسلام و تشیع وحتی روحانی و انقلابی (دهه اول انقلاب) بوده اند و به مرور به منتقدین حاکمیت یا مخالفین آن بدل شده اند. عجیب این است که به مرور طایفه دوم بجای استفاده از نهج البلاغه و امام حسین (ع) و .. برای نقد حاکمیت و عرصه های سیاسیت رو به سوی آراء غربیان (هابز و پوپر و ..) آمده اند! و بعکس طایفه دوم (بی اعتقاد به اسلام و تشیع) برای مخالفت با جمهوری اسلامی رو به سوی مقدسات آورده اند. البته با هتک و

هجو آن!


چرا شارح نهج البلاغه در رادیو (سروش) در نقد حاکمیت از نهج البلاغه بهره نبرد و به مرور بجاب نقد دینی و شیعی جمهوری اسلامی (!) با آراء پوپر ( و تئوری دمکراسی لیبرال او) به جنگ جمهوری اسلامی آمد؟!

چرا حتی برخی فقهاء مخالف با استناد به مفاداعلامیه حقوق بشر (با مبانی رئیستی) علیه جمهوری اسلامی اقامه دعوا کردند؟! بجای اینکه نظام اسلامی را براساس منشور نامه مالک اشتر نهج البلاغه نقد کنند، رو به

سوی کنوانسوینهای سکولار غرب آوردند؟!


گرچه در دوره ای کوتاه (فتنه 88) برای فراگیر کردن جریان خود باز از الله اکبر و شعار ها و خطبه های حسینی و علوی استفاده ابزاری کردند اما زود از آن دست برداشته به همان گفتمان سکولار غرب چسبیدند؟!

بطور خاصی وقتی لایه دیچر این جریان (غی متدینان و لائیک ها) کار را به هتاکی در روزعاشورا کشیدند لایه مذهبی تر هم دیگر از عاشورا و امام علی (ع) در گفتمان نقد خویش بهره نبرد! بگذریم که برای لایه ضد مذهبی مخالف هم سپر شدند و آنها را خداجو خواندند!

این معما را باید حل کرد چرا که ممکن است کسی به این آقایان پیشنهاد دهد که مخالفت و انتقاد با نظام اسلامی را چرا با ادبیات دینی و آموزه های علوی نمی کنیید تا به زعم باطل خودتان نظام به نظرتان معیوب را نقد

کرده و علی (ع) و امام حسین (ع) را هم در خلوص خود نگهداشته بدون سانسور در زمانه بگذارید و تن به آن ظلم مؤدبانه ندهید.!

حل معما به نظر ما روشن است. دلیلی که روز به روز از ادبیات شیعی و روایی حتی برای نقد جمهوری اسلامی (!) از سوی اینان کاسته شده و نهج البلاغه و آیات اجتماعی-سیاسی قرآن در صدر اسلام دفن می شودواضح است: سیره معصومین و قرآن ظرفیت تئوریزه کردن اصلاحات مورد نظر آنان (آمریگایی) را ندارند!

(دقت کنید) با ادبیات حسینی می توان برای احیاء اسلام و ارزشهای اسلامی و مبارزه با طاغوتها حضور داشت اما نمی توان برای لیبرالیسم و اباحیت اجتماعی – اخلاقی – سیاسی از عاشورا شعاری علی(ع) را در عرصه های سیاست معاصر با ذکر اما نمی توان برای دمکراسی (با استاندارد غربی) چیزی آورد که بهائی

هم بتوان نماینده و رئیس جمهور شود!

لذاست که هر کدام از اینها که اصلح طلبی اش تا آنجا نشانه می رود وقتی چشمش به ظرفیت میراث شیعی باز می شود می بیند که ابزار مناسبی برای مدرنیزاسیون و دمکراتیزه کردن ایران نیست. حاتم قادری می گفت کشوری که سالی سه میلیون جمکرانی دارد، مدرن نمی شود! پس به مرور با ادبیات و گفتمان مدرن (اندیشه های پوپر و مانیفست های حقوق بشری) به نقد حاکمیت می آیند. و البته شاید تعلق خاطر شخصی ای هم به ائمه خویش نگهدارندشب قدری قرآن به سر گیرند و احیانا عمره یا کربلایی هم بروند اما به اسم خرافه با چاه جمکران و سپس خود جمکران و… هم مبارزه میکنند تا روشنفکر بمانند!

نتیجه عمل اینان آن میشود که لایه لائیک آنها پای مقدسات را باز کند. بخاطر اجراء اسلام و آموزه های تشیع در جمهوری اسلامی .

احیاناٌ برخی نواقص و عیوب بهانه ساز کرده و خود ائمه را هتک و هجو کنند! تا طرفداران عینیت اسلام و سیاست و تشیع و جمهوری اسلامی را منفعل کنند و به ظلم مؤدبانه وادارشان کنند!


شما شیعه مرتضی علی در این زمانه مثل دوره های دیگری از ایام حضور معصومین بین دو راه مخیرید: یا ظلم مؤدبانه کنید و با سانسور آموزه های شیعی و راه ندادن ائمه به زمانه دین و سیاست را جدا کنید و یا بر سر اسلام کامل و عینیت یافته با سیاست و تشیع حاکمیت یافته پای بفشرید و برخی عیوب و نواقص احتمالی را هم با همان آموزه های علوی و حسینی در عالم سیاست و اجتماع زایل نمائید و منتظر دولت کریمه امام عصر(علیه السلام) بمانید. با اهل هتک و هجو هم مان کنید که پیامبرتان درباره کعب بن اشرف ها کرد….


مراقب ظلم مؤدبانه به اولیاء خدا و دین الهی باشید

والا شما اهل هجو نمیشوید!

نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان


[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/23 ] [ 1:54 صبح ] [ رضا سروری ]
خطیب جمعه بهبهان:
منتخبان مردم تنها دغدغه‌شان رفع مشکلات باشد

خبرگزاری فارس: خطیب جمعه بهبهان گفت: نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌ بدانند که از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات مردم نباید دریغ کرده و هر روزشان با دغدغه حل مشکل شهرشان همراه باشد.

 

خبرگزاری فارس: منتخبان مردم تنها دغدغه‌شان رفع مشکلات باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، حجت‌الاسلام عبدالرضا ابوعلی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای این شهرستان در جمع نمازگزاران اظهار کرد: نام فاطمه یعنی دور شده از فتنه‌ها و بدی‌ها که در قیامت همراه با دوستانش از آتش جدا و دور خواهند بود.

وی افزود: نور حضرت فاطمه(س) هر روز چند بار بر امیر‌المؤمنین می‌تابید و مردم نیز از این نور وجودی حضرت بهره‌مند می‌شد به گونه‌ای که نام زهرا(س) را بر آن بزرگوار نهادند.

خطیب جمعه بهبهان با بیان اینکه دختران و زنان باید به حضرت فاطمه(س) اقتدا کنند، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س)‌، دختری مهربان برای پدر‌، زنی لایق برای امیر‌المؤمنین‌، مادری دلسوز برای فرزندان بود و این نشان می‌دهد که ایشان در راه کسب بندگی خدا‌، سختی‌های فراوانی را تحمل کرده است.

وی با بیان اینکه دختران و زنان ما در زندگی و عمل خود باید این حضرت را الگوی خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم الگوی زندگی خود را حضرت فاطمه(س) قرار دهیم به طور یقین در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی موفق خواهیم بود.

ابوعلی در ادامه به پایان یافتن انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و گفت: مردم ما بار دیگر در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همچون 22 بهمن حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و باید قدردان حضور آنها باشیم.

وی اضافه کرد: امروز کاندیداهایی که با یکدیگر رقابت داشته‌اند باید رقابت با یکدیگر را کنار گذاشته و دست در دست هم به فکر تأمین نیازهای مردم و حل مشکلات حوزه انتخابیه خود باشند.

امام جمعه بهبهان همچنین عنوان کرد: نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌اند نیز باید بدانند که از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات مردم نباید دریغ کرده و هر روزشان با دغدغه حل مشکل و مسئله‌ای از حوزه انتخابیه خود همراه باشد.

وی در پایان با گرامیداشت هفته هلال احمر از زحمات همه نیروهای این جمعیت تقدیر و تشکر کرده و این هفته را به آنها تبریک گفت.

 


[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/2/22 ] [ 1:50 عصر ] [ رضا سروری ]

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با رژیم صهیونیستی نیازی به حماس ندارد.


 

خبرگزاری فارس: هنیه: ایران نیازی به حماس ندارد/ هرگز دست از مقاومت نمی‌کشیم

به گزارش فارس، "اسماعیل هنیه" در مصاحبه با خبرگزاری انگلیسی"رویترز" در پاسخ به سوالی درباره امکان اقدام حماس علیه اسرائیل در صورت حمله تل‌آویو به ایران، به قدرت برتر تهران در مقابله با اسرائیل تاکید کرد و گفت که ایران برای رویارویی با اسرائیل نیازی به حماس ندارد.

وی گفت: حماس یک جنبش فلسطینی است که در داخل فلسطین فعالیت می‌کند و عملکرد سیاسی و میدانی آن متناسب با منافع ملت فلسطین است.

هنیه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، حماس دست به جنگ علیه این رژیم خواهد زد؟ تصریح کرد: ایران هیچ درخواستی از ما نکرده است و من معتقدم که ایران نیازی به حماس ندارد.

وی افزود: تهدیدات اسرائیل روشن است و نیاز به بررسی و تحلیل ندارد اما من تصور می‌کنم که این موضوع پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه به همراه خواهد داشت.

هنیه در واکنش به ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت که این ائتلاف بنا به دلایل داخلی بوده اما ممکن است انگیزه‌های خارجی نیز داشته باشد.

وی گفت: بدون شک موضوع خارجی تلاش برای سازگاری با تغییرات بزرگ منطقه از جمله بهار عربی و شاید آمادگی برای موضوعات متعدد باشد.


* هشدار نسبت به شهادت حتی یک اسیر فلسطینی

هنیه در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص اعتصاب غذای صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این اعتصاب غذا آزمونی برای پایبندی اسرائیل به اصول انسانی و جهانی است.

وی نسبت به شهادت حتی یک اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت که این اتفاق تاثیات منفی دربرخواهد داشت و افزود: من نمی‌خواهم هیچ اسیری در زندان به شهادت برسد و به همین دلیل خواهان ضرورت پایبندی به اجرای قانون بین‌المللی در رابطه با اسرا به عنوان اسرای جنگی هستم.

نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین درباره تلاش‌های صورت گرفته برای پایان دادن به اختلافات داخلی نیز اظهار داشت: این تلاش‌ها نمرده اما متحرک هم نیست، ما مسیر طولانی را برای دستیابی به توافق فلسطینی پیمودیم اما باز هم موانع خارجی و داخلی بر سر راه ما وجود دارد.

هنیه همچنین تاکید کرد طرفی که بیشترین بهره را از انقلاب‌های بهار عربی در تونس، مصر، لیبی و یمن می‌برد، قضیه فلسطین است.


* هرگز مقاومت را کنار نمی‌گذاریم

وی به میانجی‌گری مصر در سال 2011 برای تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی موسوم به "وفاداری به آزادگان" اشاره کرد و افزود که این انقلاب‌ها دولت‌هایی را که روابط تنگاتنگ با اسرائیلی‌ها و به ضرر حقوق و قضیه فلسطین داشتند، از بین بردند.

هنیه در پاسخ به این سوال که آیا حماس مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته است، تصریح کرد: طبیعتا نه؛ مقاومت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر با تمامی انواع مقاومت اعم از مردمی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حماس اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت، تصریح کرد: اسرائیل باید حق موجویت ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد و اینکه کشور و رژیم سیاسی برای آن باشد؛ ابتدا باید اسرائیل به این سوال پاسخ دهد و بعد ما پاسخ خواهیم داد.

هنیه بار دیگر گفت که حماس آماده دستیابی به آتش‌بس بلندمدت با اسرائیل است که ممکن است ده سال یا بیشتر باشد به شرط پذیرش تشکیل کشور در اراضی که اسرائیل در جنگ 1967 به اشغال خود درآورده است.



[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/2/22 ] [ 1:34 عصر ] [ رضا سروری ]

خبرگزاری فارس: علامه حسن‌زاده آملی گفت: بهتر است مردم به جای زینت منازل خود با مجسمه‌های حیوانات، با کتاب منازل خود را زینت دهند چرا که هر چه به سمت کتاب حرکت کنیم به سوی تعالی و انسان سازی گام برداشته‌ایم.


 

خبرگزاری فارس: علامه حسن‌زاده: مردم خانه‌های خود را به جای مجسمه‌ با کتاب زینت دهند

علامه حسن‌زاده آملی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضمن اشاره به اینکه کتاب خوب است اظهار داشت: بهتر است مردم به جای زینت منازل خود با مجسمه‌های حیوانات، با کتاب منازل خود را زینت دهند چرا که هر چه به سمت کتاب حرکت کنیم به سوی تعالی و انسان سازی گام برداشته‌ایم و هرچه بتوانیم کتاب بخوانیم و با آن انس داشته باشیم واردات و صادرات درونیمان پالایش پیدا می‌کند.( مقصود از واردات یعنی آنچه گوش می‌کنیم و صادرات یعنی آنچه بازگو می‌کنیم).

وی در ادامه بیان داشت: انسان هرچه با کتاب الفت بیشتر داشته باشد واردات و صادرات خود را پالایش می‌کند و می‌تواند به سوی انسان کامل که حضرت علی علیه السلام به آن اشاره دارند نزدیکتر شود.

علامه حسن‌زاده تصریح کرد: روزی یکی از ائمه در دوران کودکی وقتی از کوچه‌های مدینه عبور می‌کردند فردی گفت: بیا بازی کنیم، ایشان فرمودند فرصت بازی بسیار است باید در پی علم باشیم و حضرت علی(ع) به فرزندشان امام حسن(ع) وصیت کردند: آقراء، واقراء؛ یعنی بخوان و بالا بیا؛ علم پایان پذیر نیست و هرچه انسان بیشتر مطالعه کند بیشتر احساس نیاز به مطالعه خواهد کرد.



[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/2/22 ] [ 1:29 عصر ] [ رضا سروری ]

جبهه پایداری:

حجت الاسلام رسایی: تئوری ساکتین فتنه از کره زمین و حسینیه امام خمینی (ره) نازل شده است / مردم توقع دارند کسی رئیس مجلس نهم باشد که تیتر یک روزنامه های اصلاح طلب نشود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سخن لاریجانی مبنی بر اینکه «معلوم نیست تئوری ساکتین فتنه از کدام کره نازل شده»، گفت: تئوری ساکتین فتنه از کره زمین و حسینیه امام (ره) نازل شده است. وی افزود: ریاست و هیئت رئیسه مجلس نهم که به دست نمایندگان منتخب این مجلس تعیین می شود، حتماً باید چهره ای باشد که با توجه به فتنه 88، مصداق سخنان رهبری نباشد

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید رسایی، نماینده مردم تهران و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه «معلوم نیست تئوری ساکتین فتنه از کدام کره نازل شده است»، اظهار داشت: اصطلاح ساکتین فتنه یک اصطلاح ساخته شده توسط جریانات سیاسی نیست، بلکه این اصطلاح برای اولین ‌بار توسط رهبر انقلاب به ادبیات سیاسی کشور وارد شد.

وی افزود: برخلاف چیزی که آقای لاریجانی با تمسخر مطرح کردند که برخی به دنبال کاسبی با موضوع ساکتین فتنه هستند و آن را نوعی تجارت تلقی کردند باید به صراحت گفت که فتنه 88 نه تنها یک تجارت بلکه یک جنگ تمام عیار بود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در تاریخ 29 دی ماه 88 سکوت یا عدم سکوت خواص را به عنوان یک شاخص به مردم معرفی کردند و فرمودند مردم در فضای فتنه‌ باید افرادی که به دنبال شفاف کردن وضعیت و کسانی که دارای مواضع دو پهلو هستند را بشناسند.

رسایی تصریح کرد: در آنجا بود که رهبر انقلاب به صراحت از همه خواستند که در این زمینه موضع‌گیری کنند و کسی سکوت نکند و طبیعی است وقتی در آن مقطع تاریخی ایشان این جمله را می‌فرمایند معنی آن این است که قبل از آن برخی از خواص که دارای تریبون بودند و می‌توانستند حرف بزنند، سکوت اختیار کردند و موضع‌گیری نکردند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مهر ماه 88 مبنی بر اینکه گاهی سکوت و کنار کشیدن از میدان خود به نوعی کمک به فتنه است، اضافه کرد: در زمان فتنه همه باید روشنگری و بصیرت داشته باشند، بنابراین تئوری ساکتین فتنه از کره زمین و از حسینیه امام خمینی (ره) نازل شده است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: متأسفانه در مجلس هشتم و در جریان فتنه 88 برخی افراد جزو اصحاب با مواضع دو‌پهلو بودند و برخی هم با حضور در برنامه‌های زنده صدا و سیما نه تنها سکوت نکردند، بلکه از فتنه‌گران حمایت هم کردند.

رسایی با اشاره به اینکه حدود 200 نفر از نمایندگان مجلس هشتم تغییر کرده‌اند، بیان داشت: این تغییر دارای یک پیام سیاسی مهم نه تنها به مجلس هشتم، بلکه به مجلس نهم هم است، این تغییر حاکی از نارضایتی مردم از مجلس هشتم که ریاست آن را آقای لاریجانی برعهده داشتند است.

وی با بیان اینکه توقع مردم از نمایندگان مجلس نهم تغییر جهت‌گیری حاکم بر مجلس هشتم است، ادامه داد: بنابراین ریاست و هیئت رئیسه مجلس نهم که به دست نمایندگان منتخب این مجلس تعیین می‌شود، حتماً باید چهره‌ای باشد که با توجه به فتنه 88، مصداق سخنان رهبری نباشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: این مسئله اولین گام مجلس نهم برای نشان دادن جهت‌گیری خود است و مردم اصولگرا از نمایندگان مجلس نهم توقع دارند کسی را به عنوان رئیس مجلس نهم انتخاب کنند که روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب آن را تیتر یک خود نکنند.

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/21 ] [ 8:58 عصر ] [ رضا سروری ]
سرپرست اداره ارشاد بهبهان خبر داد
تشکیل اتاق فکر در مساجد بهبهان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره ارشاد بهبهان گفت: تشکیل اتاق فکر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بهبهان از اولویت‌های کاری این اداره است.

 

خبرگزاری فارس: تشکیل اتاق فکر در مساجد بهبهان

حجت‌الاسلام سید‌عبدالله حسینی‌منفرد دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: برنامه‌ریزی صحیح برای تشکیل اتاق فکر کانون‌های مساجد یک ضرورت بوده که باید به آن به خوبی پرداخته شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی اصولی به‌منظور نهادینه کردن ارزش‌های والای انسانی در جامعه و پرداختن به عفاف و حجاب و مسائلی از این دست نیز باید در اولویت کاری قرار گیرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان تشکیل اتاق فکر به‌منظور استفاده از نقطه نظرات اعضا در راستای بهبود کار و رفع مشکلات را از اولویت‌های کاری اداره متبوع خود برشمرد و بیان کرد: بدون شک با تشکیل اتاق فکر و استفاده از آرا و نظرات اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، می‌توان گام مؤثری در زمینه اجرای برنامه‌هایی در حوزه عفاف و حجاب و موارد مشابه آن برداشت.

وی در ادامه خواستار تشکیل اتاق فکر و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در راستای پیشبرد اهداف عالی نظام در سایه فرمایشات مقام معظم رهبری شد و عنوان کرد: مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان از حضور همه کسانی که به هر شکلی می‌توانند در فرهنگ‌سازی مفاهیم والایی چون ایثار و شهادت و عفاف و حجاب در قالب ارائه آثار فاخر هنری تأثیرگذار باشند، استقبال کرده و دست آنها را به گرمی می‌فشارد.

 


[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/21 ] [ 2:22 عصر ] [ رضا سروری ]

آخرین هم پیمان اسرائیل در آستانه سقوط

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" رژیم اردن را آخرین هم پیمان اسرائیل در منطقه دانست و درباره سقوط این رژیم به دلیل افزایش نارضایتی های داخلی هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، واشنگتن پست با اشاره به افزایش اعتراضها و نارضایتی مردم اردن از رژیم و شاه این کشور، نوشت: این نارضایتی در ویدیوهای منتشر شده در یوتیوب کاملا مشخص است، به صورتی که جوانان با شعارهای خود شاه و دولت را "علی بابا و چهل دزد" توصیف می کنند.

واشنگتن پست افزود: انتشار اینگونه ویدیوها بیانگر شدت نارضایتی مردم در این کشور کوچک است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: مردانی که در این ویدیوها به تصویر کشیده شده اند اصالتا اردنی بوده و با نیروهای ارتش و دستگاه های امنیتی اردن هم قبیله ای هستند.

واشنگتن پست تأکید کرد: توجه به حوادث سوریه موجب نادیده گرفتن اوضاع اردن شده است.

در ادامه این مقاله آمده است: اردن عنصری مهم در سیاستهای آمریکا در منطقه، و آخرین هم پیمان قابل اطمینان اسرائیل پس از سقوط حسنی مبارک است.

واشنگتن پست هشدار داد: بدترشدن اوضاع اقتصادی و افشای پرونده فساد برخی وزرا و افراد وابسته به شاه اردن، موجب افزایش نارضایتی ها و اعتراضها علیه حاکمان این کشور شده است.


[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/21 ] [ 11:13 صبح ] [ رضا سروری ]

ابوطالبی: فردوسی یک شیعه تمام عیار بود/ فتحعلی شاه در جنگ با روس‌ها از علما درخواست فتوای جهاد کرد

http://snn.ir/pic/13910220126_2012126056e.jpg
سلسله «همایش‌های جریان‌شناسی تاریخ معاصر» - قم
دبیر علمی همایش‌های جریان‌شناسی تاریخ معاصر با بیان اینکه فردوسی به خاطر شیعه بودن مغضوب دستگاه غزنوی شد، گفت: در دوره پهلوی اول، قبر او را مانند قبر کوروش ساختند تا او را به عنوان نماد ایرانیت در مقابل ...

 

 

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، در ادامه جلسه پنجم از سلسله همایش‌های آموزشی «جریان‌شناسی تاریخ معاصر» که تحت عنوان «سیر عملکرد جریان مذهبی در تاریخ معاصر» به همت مؤسسه ولاء منتظر(عج) و با همکاری مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره) قم و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی به بررسی سیر عملکرد جریان مذهبی در تاریخ معاصر پرداخت.

نتایج حضور علما در کنار سلاطین صفوی

نتایج حضور علما در کنار سلاطین در چند نکته است:

1. شکل‌گیری هویت شیعی در میان ایرانیان و نهادینه ‌شدن فرهنگ شیعی در جامعه
2. تثبیت برخی از کارکردهای حکومتی برای علما
3. شکل‌گیری ارتباط اعتمادساز بین مردم و علما

نویسندگان متعدد داخلی و خارجی اعم از مخالفان و موافقان علما و روحانیت اذعان دارند که بعد از صفویه، هویت و فرهنگ ملی ایرانی‌ها شروع شد.

ایران به‌عنوان یک کشور دارای حاکمیت سیاسی از دوره صفویه شکل گرفت

یکی از کارهای مهم صفویه تشکیل کشوری به نام ایران بود که با استقلال و پهنای جغرافیایی خاصی در حد فلات ایران قرار داشت. علاوه بر محدوده جغرافیایی ایران امروز، بخشی از افغانستان و پاکستان فعلی، از شمال کشورهای آسیای میانه، از سمت چپ بخش‌هایی از عراق و از جنوب، کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل بحرین جزء محدوده جغرافیایی ایران بودند.

خواجه نظام‌الملک در قرن 8 می‌گوید ایران به عنوان یک کشور متشکل که دارای حاکمیت سیاسی است وجود ندارد، بلکه یک ملوک‌الطوایفی است.

در عصر صفویه، ایران به عنوان یک کشور مستقل با یک حاکمیت سیاسی و بر اساس مذهب تشیع و زبان فارسی تأسیس شد. صفوی‌ها با اینکه خودشان آذری‌ زبان و اردبیلی بودند، ولی زبان رسمی اداری را فارسی قرار دادند، یعنی به دنبال ملیت ایرانی با محوریت این منطقه جغرافیایی و زبان فارسی بودند. این مساله در چند قرن قبل از صفویه از بین رفته بود و در برخی از دوره‌ها، فارسی، زبان رسمی و اداری نبود.

از دوره صفویه هویت ملی ایرانی‌ها شیعی شد

خانم نیکی کدی نویسنده آمریکایی صاحب کتاب «انقلاب ایران» معتقد است هویت ملی ایرانی‌ها پس از صفویه شیعی شد و ایرانیت و تشیع آن‌چنان به هم گره خوردند که دیگر قابل تفکیک نیستند.

ما در عناصر فرهنگی و هویتی خود به عنوان یک ایرانی سه دسته عنصر داریم: 1. عناصر شیعی که نماد بیرونی آن عزاداری‌ها و توسلات و اعتقاد به ائمه است  2. عناصر غیرشیعی، یعنی عناصر دینی که خاص تشیع نیست که نماد فرهنگی آن ادبیات فارسی ما است 3. عناصر مربوط به ایران باستان

بسیاری از اشعار فردوسی برگرفته از آیات و روایات است
 
ادبیات ما به شدت اسلامی است، حافظ، سعدی، فردوسی، عطار، خیام، مولوی و... . شاید بتوان گفت 60-70 درصد محتوای اشعار شعرای ما در این دوره‌ها متاثر از آیات و روایات است. مثلا بیت معروف «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» دقیقا از یک حدیث گرفته شده است.

شاهنامه فردوسی که مشهور است در دوره پهلوی برعلیه اسلام از آن استفاده کردند، اشعاری مذهبی است. یکی از اساتید دانشگاه رازی در همایشی مطرح کرد که 2000 آیه و روایت پیدا کرده است که اشعار فردوسی برگرفته از آنهاست.

فردوسی یک شیعه تمام عیار بود

آقای ابوالحسنی کتابی دارد به نام «بوسه بر خاک پای ‌حیدر» که تحلیلی بر ایمان و آرمان فردوسی است، ابوالحسنی در این کتاب نشان داده که فردوسی، یک شیعه تمام عیار است. فردوسی به خاطر شیعه بودن مغضوب دستگاه غزنوی شد، آنوقت در دوره پهلوی اول، قبر او را مانند قبر کوروش ساختند تا او را به عنوان نماد ایرانیت در مقابل اسلام و تشیع قرار دهند.

شاهنامه کتابی در جهت تقویت تشیع بود

در همایشی که ذکر شد یکی از اساتید گفت که فردوسی خیلی به بحث ایرانیت پرداخته و اسم مجموعه خود را «شاهنامه» گذاشته است، ولی در مقابل آن برخی «علی‌نامه» نوشتند. آقای ابوالحسنی در همان همایش نشان دادند که اتفاقا برعکس، شاهنامه تقویت تشیع بود و من عُمَرنامه‌هایی را می‌شناسم که در مقابله با شاهنامه نوشته شده است.

در هر صورت، ادبیات ما که بخشی از فرهنگ ما محسوب می‌شود دینی است، هرچند بین شیعه یا سنی بودن بسیاری از شاعران شک وجود دارد، اما به هر حال این ادبیات، اسلامی است.

فرهنگ تشیع فرهنگ غالب ایران است نه فرهنگ ایران باستان

3. عنصر سوم فرهنگی: برخی از عناصر فرهنگی ما مثل نوروز و مثل چهارشنبه سوری مربوط به ایران باستان است، اما پر رنگترین عناصر، عناصر شیعی است.

در بحث تابعیت در فضای بین‌المللی وقتی کسی دو تابعیتی باشد و بخواهند بفهمند تابعیت اصلی او کدام است از او تست می‌گیرند، مثلا وقتی می‌خواهند بفهمند یک ایرانی که دو تابعیت ایرانی و آمریکایی دارد، ایرانی است یا آمریکایی، سوالاتی از فرهنگ و جغرافیای آمریکا و ایران به او می‌دهند. با اطلاعاتی که او می‌دهد مشخص می‌شود واقعا اهل کدام کشور است و با کدام فرهنگ بزرگ شده است.

به نظر شما یک فرد بی‌سواد یا تحصیلکرده ایرانی می‌تواند بیشتر راجع به فرهنگ ایران باستان صحبت کند یا راجع به تشیع؟ واقعا مردم ما چقدر فرهنگ ایران باستان را می‌شناسند و راجع به دین زرتشت اطلاعات دارند؟ اما اگر از مردم ایران بخواهی راجع به تشیع صحبت کنند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

این مساله نشان می‌دهد که تشیع فرهنگ غالب ایران است نه فرهنگ ایران باستان، البته عناصری از فرهنگ ایران باستان هم وجود دارد که ما با آنها مشکلی نداریم و با دین ما سازگار است.

تفکیک اختیار شاه و علما در دوره قاجار

نکته‌ای که راجع به تثبیت اختیارات حکومتی برای علما بعد از صفویه وجود دارد این است که در دوره صفویه اختیار تام حکومت برای شاه است، ولی او بخشی از امور مثل امور قضائی و امور خاص مذهبی را به عالم دینی داده و هر وقت هم بخواهد از او می‌گیرد، یعنی اصالت اختیارات برای شاه است.

مردم در دوره صفویه عادت کرده بودند برای امور قضائی، حقوقی و اوقاف به علما رجوع کنند، چون این امور در دست علما بود، اما در دوره قاجار این امور قضائی و حقوقی و اوقاف از کارکرد حکومت خارج شد و اختیارات شاه و علما تفکیک گردید.

تفاوت منصب قضاوت در دوره صفویه و قاجاریه

در دوره قاجار، شاه به امور اجرائیه مملکت می‌پرداخت و امور قضائی در دست علما بود. در واقع، قوه مجریه در دست شاه و قوه قضاییه در دست علما بود، قوه مقننه‌ای هم در کار نبود و هرکس بر اساس قانون خودش کشور را اداره می‌کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که در دوره صفویه علمایی که قاضی می‌شدند منصوب حکومت بودند، اما در دوره قاجار قاضی منصوب حکومت نبود. در دوره قاجار خانه عالمی که در شهر اعتبار داشت دادگاه می‌شد و حکم او نیز نافذ و مطلوب حکومت بود، ‌اگر چه او از طرف حکومت منصوب نشده بود.

شیخ فضل‌الله می‌گوید: «عدلیه‌ای که باید در حکومت یک نهاد باشد، فراش‌باشی شهر بود». مثلا کسی را خدمت عالمی می‌بردند و می‌گفتند این آقا بدمستی کرده، عالم تحقیق می‌کرد و وقتی اثبات می‌شد که مثلا باید 80 ضربه شلاق بخورد او را به عدلیه می‌فرستادند و می‌گفتند آقا دستور دادند 80 ضربه شلاق بزنید،‌ حالا این آقا چه کسی است؟ او اصلا منصوب نیست، ولی حکومت در این زمینه فرمانبر اوست.

لشکرکشی محمد شاه قاجار برای مقابله با سید شفتی

مثلا مردم از دست ظل‌السلطان حاکم اصفهان که پسر ناصرالدین شاه بود به آقا نجفی اعتراض می‌کنند، آقا نجفی هم علیه او حکم می‌دهد و اقدام می‌کند. مساله قدرت علما در دوره قاجار به جایی رسیده بود که مرحوم شفتی از علمای اصفهان قشون داشت و بختیاری‌ها قشون او بودند. قدرت وی به گونه‌ای بود که محمد شاه قاجار برای مقابله با او از تهران به اصفهان لشگر کشید و می‌گفت او یک حکومت مستقل برای خود ایجاد کرده است.

مرحوم لاری در منطقه فارس و بوشهر برای خود حکومت داشت یا آقا نجفی اصفهانی هم صاحب قشون بود. می‌خواهم بگویم که در واقع کارکرد قضائی برای حکومت نبود؛ یعنی علما 50 درصد حکومت را از سلاطین گرفتند و این کارکرد قضائی و حقوقی تثبیت شد، این اتفاق نتیجه عملکرد دوره صفویه بود.

در دوره قاجار با پدیده‌ای به نام استعمار در جهان اسلام مواجه شدیم و استعمار به هجوم نظامی به کشورهای اسلامی پرداخت، مثلا حمله ناپلئون به مصر یا جنگ ایران و روس. جنگ ایران با روسیه فقط جنگ این دو کشور نبود، بلکه جنگ ایران با روسیه، انگلیس و حتی فرانسه بود.

خیانت انگلیسی ها و فرانسوی‌ها در جنگ ایران و روس

آقای ابوالحسنی کتابی تحت عنوان«جهاد؛ جنگ صلیبی» راجع به جنگ‌های ایران و روس دارد. او در این کتاب می‌گوید جنگ ایران و روسیه شبیه جنگ‌های صلیبی بود و غربی‌ها با ایران به عنوان نماد اسلام روبرو شدند.

در جنگ‌های ایران و روس، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها جهت محافظت نظامی و سیاسی از ایران معاهداتی با ایران بستند، اما خلاف معاهدات خود عمل نموده و در واقع به ایران خیانت کردند. علاوه بر این بی‌کفایتی برخی از مسئولین نظامی و حکومتی نیز باعث شکست ایران در جنگ با روسیه شد.

فتحعلی شاه در جنگ با روس‌ها از علما خواست فتوای جهاد بدهند

وقتی ایرانی‌ها با حمله روس‌ها مواجه شدند به درخواست خود فتحعلی شاه، علما وارد صحنه شدند. فتاوای جهادی علما را مرحوم قائم مقام فراهانی جمع کرده است که این فتاوا در مقطعی به داد ایران رسید.

شاه وقتی که دید نمی‌تواند مردم را بسیج کند خدمت علما آمد و گفت این کفار به کشور ما حمله کرده‌اند و ما باید از خود دفاع کنیم، ‌در نتیجه علما حکم جهاد ‌دادند.

علما در جنگ ایران و روس خود را نائب امام زمان(ع) معرفی می‌کردند

برخی علما در جنگ‌های ایران و روس 220 سال پیش می‌گفتند من به عنوان نائب امام زمان به فتحعلی شاه اجازه می‌دهم قشون جمع کرده و با آنها مبارزه کند، این علما حتی در برخی موارد از مالیات‌های شرعی هم استفاده می‌کردند؛ پس علما در این مرحله در کنار سلاطین با استعمار مقابله نمودند.

مقطعی که علما و سلاطین رو در روی هم قرار ‌گرفتند

مرحله بعد مقطعی است که خود سلطان هم با استعمارگران همدست شد. این دوره، ‌دوره هجوم اقتصادی استعمار و قراردادهای اقتصادی استعماری مثل قرارداد رژی است. در اینجا علما مقابل سلاطین قرار گرفتند،‌ مثلا ملا علی‌کنی بعد از قرارداد رویتر صریحا مقابل ناصرالدین شاه ایستاد یا میرزای شیرازی در جریان قرارداد تنباکو صراحتا در مقابل ناصرالدین شاه قرار گرفت.

 


[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/21 ] [ 10:20 صبح ] [ رضا سروری ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان