سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشتهای روزانه رضا سروری
لینک دوستان

 

آقای شریعتی در گفتگوی خود با خبرنگاران که متن آن هم در پایگاه اطلاع رسانی ایشان آمده عامل عقب افتادگی خوزستان را افراط و تفریط سیاسی می دانند .

و لکن با توجه به خبرهای رسیده واضح است که ایشان خود به شدت به یک جناح خاص تعلق دارند و حتی مخالفین خود ولو این که انسان های بزرگ و روحانیون شهر باشند را تحمل نمی کنند و می گویند که باید آنها را از شهر اخراج کرد .

آقای شریعتی افکار عمومی شما را چپ و نه تنها چپ بلکه چپ افراطی می دانند . مثلا کارهای شما در هفته های اخیر این مسئله را واضح می کند :

1- تقاضای اخراج روحانیون و دست اندر کاران فرهنگی شهر در جلسه شورای تأمین در حضور فرماندار

2 - حضور در نماز جمعه با تیم اصلاح طلب و سران ستاد میرحسین موسوی

3- جلسات متعدد با اصلاح طلبان بهبهان

و...

متن مصاحبه ایشان بدین شرح است :

افراط و تفریط سیاسی، عامل عقب ماندگی خوزستان

هنوزچند روزی از انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی نگذشته که محمدباقرشریعتی منتخب نهم مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد، او بیشتر گلایه هایش را به عدم توسعه یافتگی خوزستان ارتباط می دهد و افراط و تفریط های سیاسی را علل مهم این موضوع می داند و مصداق های زیادی را بازگو می کند که شاید طولانی ترین پروژه بیمارستان چشم پزشکی بهبهان است که از زمان کلنگ زنی اش 29 سال گذشته اما تاکنون تکمیل و راه اندازی نشده است. ادامه مطلب...

[ یادداشت ثابت - یکشنبه 91/3/1 ] [ 1:13 صبح ] [ رضا سروری ]

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر سالاری ( 31 اردیبهشت ) :

بسمه تعالی

از سوی هیات نظارت بر انتخابات استان خوزستان و شورای محترم نگهبان، تردیدی جدی در انتخابات بهبهان پدید آمده است.

شکایات دکتر سالاری و ارائه ی مستندات و مدارک گویا مبنی بر تقلب و تخلف بسیار مانند خرید رای ، تطمیع و رشوه از طریق

دادن شام ، لباس و لوازم ورزشی در سطح گسترده (به حدود بیش از 100 تیم محلی و روستایی)،کارت شارژ، بنزین ،کیسه ی

برنج ، روغن ، کیسه های آرد ، پتو و… بوده است.

دکتر سالاری این انتخابات را مهندسی شده از سوی برخی از مسئولان دانسته و نیز به سبب ریخت و پاشهای مالی از سوی

ثروتمندان و مال اندوزان برای جذب آراء ، نامشروع و ناجوانمردانه می داند.

دکتر سالاری ، خواسته یا نا خواسته بستن درب شعبه های اخذ رای را  در ساعت 8 عصر را کودتا می نامد که در تاریخ انقلاب

 بی سابقه بوده است . بیشتر آراء دکتر سالاری در شهر بهبهان بود که این کار به زیان وی رقم خورد.

 

 

به نقل از بهبهان / ارجان ( 30 اردیبهشت ):

خبر فوری:

ورود بازرسان شورای نگهبان به بهبهان 

خبرها حاکی از این است که بازرسان شورای نگهبان جهت تائید یا ابطال انتخابات دور دوم در این حوزه ، امروز به بهبهان سفر کرده اند.


خبرهای تکمیلی بعداً به اطلاع شما رسانده می شود .

 
[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/30 ] [ 11:32 عصر ] [ رضا سروری ]
اختلافات درونی 1+5 دردسرساز می‌شود
نگرانی‌غرب ازشکست مذاکرات‌بغداد با یارگیری ایران از1+5

 در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 موسوم به مذاکرات بغداد، شکست مذاکرات آنهم با اتکا ایران به اختلافات جدی اعضای 1+5 به اصلی‌ترین چال غرب درباره این مذاکرات تبدیل شده است.

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی با تایید اختلافات جدی میان اعضای 1+5 اعلام کرد مانور ایران بر روی این اختلاف و یارگیری از میان اعضای 1+5 بواسطه ارائه پیشنهادات عملیاتی، منطقی و غیرقابل رد کردن، پاشنه آشیل مذاکرات و موجب به چالش کشیدن جدی نتایج این مذاکرات خواهد بود.
 
این در حالی است که رجانیوز در تحلیل با عنوان "چرا باید به شکست مذاکرات بغداد فکر کرد" موفقیت مذاکرات بغداد و تلاش برای عدم شکست آنرا اصلی‌ترین راهبرد غرب برای ورود به مذاکرات آتی با ایران بر شمرده بود. در همین حال رویترز نیز با تایید این نکته از احتمال شکست مذاکرات به دلیل اختلافات داخلی 1+5 ابراز نگرانی کرده و نوشت: " این گروه به هیچ وجه آماده مواجهه با شکست مذاکرات بغداد یا مواجه شدن با یک ابتکار عمل از جانب ایران نیست."
 
خبرگزاری رویترز  پنج شنبه 28 اردیبهشت در گزارشی  به قلم ویلیام مک لین و فردریک دال به ابتکار عمل احتمالی ایران در مذاکرات بغداد و تاثیر آن بر تشدید گسست 1+5 اشاره کرده، و نوشت: "شاشانگ جوشی تحلیلگر موسسه رویال یونایتد می گوید احتمال بروز شکاف میان روسیه و چین و دیگر شرکای آنها درباره لزوم لغو تحریم های سازمان ملل برضد ایران وجود دارد. وی می گوید امریکا احتمالا خواستار برچیده شدن سایت فردو در جنوب تهران خواهد شد تاسیساتی که به بهترین شکل در برابر حملات هوایی احتمالی سنگربندی شده است. وی گفت روس ها و چینی ها می دانند که این مسئله بعید خواهد بود و احتمالا پیشنهادهای ایران به جز این مسئله را خواهند پذیرفت. بنابراین پیش بینی می شود شاهد تلاش ایران برای جداکردن روسیه و چین از دیگری با ارائه پیشنهادی ملموس و قابل توجه خواهیم بود با این حال این پیشنهاد به هیچ وجه شامل برچیدن سایت فردو نخواهد بود. تهران پیش از این نیز بستن سایت فردو را رد کرده است."
 
اما این تنها مشکل غرب در آستانه مذاکرا ت بغداد نیست چنانکه نیویورک تایمز در تحلیلی در این زمینه به امتیازات مورد نظر غرب از ایران و پاسخ منفی ایران به این امتیازات پرداخته و می‌نویسد: "مقامات آمریکا و دولت‌های غربی در آستانه این دور از مذاکرات به شکل غیرمستقیم شروط خود را به رسانه ها منتقل کرده اند که عبارتند از اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین، تعطیل کردن تاسیسات فردو و در نهایت پذیرش بازرسی های گسترده‌تر آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارچوب مقررات معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای."
 
این در حالی است که رویترز در گزارشی به نقل از منابعی درون آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است که ایران تعداد ماشین های سانتریفیوژ موجود در تاسیسالت فردو را افزایش داده است. منابع وابسته به آژانس در عین حال به رویترز گفته اند که این افزایش سانتریفیوژها به معنای افزایش سرعت یا حجم غنی سازی در نطنز نیست و این پارامترها «در ماه های اخیر روندی ثابت را طی کرده است.
 
هر جند سرعت گرفتن روند نصب ماشین های سانتریفیوژ در فردو و در عین حال ثابت ماندن سرعت و حجم غنی سازی 20 درصد، که از سوی منابع داخلی نیز تایید شده است، به معنای تفکیک میان دو موضوع فردو و غنی سازی 20 درصد توسط ایران است، اما از سوی دیگر نصب ماشین های بیشتر در فردو نشان می‌دهد که تاسیسات فردو نمی تواند به عنوان یک موضوع قابل مذاکره در گفت وگوهای بغداد از سوی ایران مطرح باشد.
 
از سوی دیگر اما فضاسازی رسانه‌ای در قبال پارچین نیز در شرایطی شدت گرفته است که نمایندگان ایران در حال انجام مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای حل و فصل مسائل باقیمانده فی مابین هستند. این در حالی است که منابع غربی همچون رویترز اصرار دارند اولویت مطالبات آژانس از ایران را موافقت این کشور با دسترسی آژانس به پارچین برای بازرسی از آن عنوان کرده و علت این اصرار را احتمال پاکسازی پارچین توسط ایران عنوان کنند.
 
اما نکته جالب آنجاست که ایران تاکنون با دسترسی به پارچین مخافت نکرده بلکه بر این نکته تاکید داشته است که قبل از ارائه این دسترسی باید یک مدالیته جامع بین ایران و آژانس تدوین شود تا روشن باشد که اگر ایران این دسترسی را فراهم کرد درخواست های آژانس بالاخره چه زمانی و به چه شکل پایان خواهد یافت. الگوی مد نظر ایران، همان الگوی مدالیته اوت 2007 است که منجر به حل و فصل 6 مسئله باقی مانده میان ایران و آژانس شد.
 
آنچنان که رویترز نوشته است شکست مذاکرات بغداد برای غرب غیرقابل جبران است و پاشنه آشیل این مذاکرات نیز شکاف درونی اعضای 1+5  و یارگیری ایران از میان این اعضا با ارائه پیشنهادهای عملی است. این در حالی است که سیگنال‌های عملی ایران همچون افزایش تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو، موضع ایران در قبال برخی امتیازات مورد درخواست غرب را به خوبی روشن کرده است. آنچه واضح است آنکه غرب به شدت نگران  نتایج مذاکرات بغداد است. نتایجی که به بازگشت ثبات به بازار انرژی و  پیروزی اوباما در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا گره خورده است.

[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/30 ] [ 8:21 عصر ] [ رضا سروری ]

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی:

طلاب، خود را برای نبردهای سنگین نرم با استکبار آماده کنند


سربازان امام زمان(عج) باید خود را برای نبردهای سنگین نرم با استکبار جهانی آماده سازند.

به گزارش خبرگزای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، عصر روز گذشته  در نشست «بررسی بیدرای اسلامی در جمهوری آذربایجان» که در مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، درباره روند بیداری اسلامی در جهان معاصر گفت:‌ نخستین موج بیداری اسلامی در گذشته، در کشورهای عراق و افغانستان ایجاد شد و بیداری اسلامی که امروز شاهد آن هستیم، موج دوم بیداری است که در جهان به  راه افتاده است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به این که جمهوری آذربایجان، پس از ایران اسلامی، بیشترین تعداد شیعه را دارد، ادامه داد:  این کشور از نظر فرهنگی، اجتماعی و... از انوار هدایت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بهره برده است و نفوذ آموزه‌های اسلام ناب در آذربایجان گسترده‌تر است.

وی با تأکید بر این که استکبار در مقابل بیداری اسلامی، کوتاه نمی‌آید، گفت: استکبار منافع خود را در خفگی ملت‌ها می‌بیند و از این که بیدارگرانی کشورهای تحت سیطره آنها را نسبت به ظلم وارده بیدار کنند، مقاومت سنگینی انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان ساخت: این که به اعتقاد ما قرار باشد، نهضت اسلامی فراگیر خواهد شد و رژیم‌های طاغوت سرنگون و پرچم اسلام ناب بر فراز کره زمین به اهتزاز درآید، تحقق این وعده بزرگ به سادگی نخواهد بود؛ زیرا استکبار، با تمام قوا با آن مقابله خواهد کرد.

وی با تأکید بر این که طلاب در این عرصه، ‌باید خود را به صورت همه جانبه آماده کنند، گفت: سربازان امام زمان(عج) باید خود را برای نبردهای سنگین با استکبار جهانی در عرصه‌های مختلف آماده سازند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه یادآور شد: پرچم ما، پرچم بیداری بر اساس فرهنگ و اندیشه است  وتا زمانی که دشمن در برابر این فعالیت‌ها، دست به سلاح نبرد، اقدام نظامی نمی‌کنیم، ولی اگر کسی بخواهد تجاوزی داشته باشد، با اقتدار در برابر آنها خواهیم ایستاد.

* کوتاه نخواهیم آمد

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: رسالت ما اقتضا می کند آنچه  می‌دانیم  را به مردم جهان ارائه کنیم و در این راه کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه زمینه را برای فعالیت‌های بین‌المللی طلاب آماده کرده است،‌ گفتند:‌ رسالت طلاب و اساتید حوزه تجهیز به علمیه و کسب مهارت‌های تبلیغی بین‌المللی و تسلط به زبان‌های مختلف است؛ در حوزه معنا ندارد که طلبه نتواند با زبان عربی سخن بگوید.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: ما به دنبال طلاب زبان‌دان و آگاه می‌گردیم تا آنان را به سراسر جهان اعزام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استعمار جهانی برای جلوگیری از بیداری اسلامی،‌ توطئه‌های زیادی به کار می‌گیرد، افزود:‌ از جمله کارآمد‌ترین توطئه‌‌ها، ترویج فساد است؛ ‌به گونه‌ای که هر ملتی گرفتار فساد شود، محکوم به نابودی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به تجمع همجنس‌گرایان در جمهوری آذربایجان،‌ با تأکید بر این که سکوت در این عرصه،‌ مشارکت در این فساد است، گفت: طلابی که امکان تبلیغ، قلم زدن و... را دارند، نباید کوتاه بیایند؛ چون در این عرصه، ساکت ماندند،‌ شراکت در جرم  است.

*اقدامی که حیوانات هم آن را انجام نمی‌‌دهند!

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در پایان، با تأکید بر این که چنین اقدامی در آذربایجان، قابل قبول نیست، ادامه داد:‌ همجنس‌بازی در میان حیوانات هم نیست؛ جای تأسف دارد که چنین مسائلی از سوی دولت جمهوری آذربایجان اجرا شود.


[ یادداشت ثابت - جمعه 91/2/30 ] [ 2:17 عصر ] [ رضا سروری ]
حرکت ملت با خستگی و بی حوصلگی برخی افراد دچار تزلزل و انحراف نمی شود

خبرگزاری فارس:این راهی که با انقلاب اسلامی آغاز شده، ادامه پیدا خواهد کرد و شما دیدید کسانی که در جریان حرکت عمومی ملت، بار مسئولیت را بر زمین نهادند فوراً جوانهای با روحیه آن را بر داشتند و انشاء الله به منزل خواهند رساند

خبرگزاری فارس: حرکت ملت با خستگی و بی حوصلگی برخی افراد دچار تزلزل و انحراف نمی شود

به گزارش خبرگزاری فارس،‌به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار جمعی از ایثارگران، سالهای دفاع مقدس را به تابلویی زیبا و ظریف تشبیه و خاطرنشان کردند: راهی که با انقلاب اسلامی آغاز شد، ادامه خواهد یافت و برای اینکه زیبایی های روزهای دفاع مقدس از نزدیک برای مخاطب توصیف شود لازم است هزاران کتاب با معیارهای هنری نگاشته شود تا جزئیات فداکاری رزمندگان برای مردم تشریح شود.


رهبر انقلاب اسلامی، کار رزمندگان را در سالهای جنگ تحمیلی، موفق، با ارزش، خیلی بزرگ و مبهوت کننده دانستند و افزودند: شما که در دوران دفاع مقدس مسئولیتهای مهم و حساسی برعهده داشتید بدانید پس از جهاد اصغر، نوبت به جهاد اکبر رسیده که به مراتب دشوارتر و سخت تر است.


ایشان با تشریح و مقایسه ویژگی های جهاد اصغر و جهاد اکبر  تصریح کردند: در فضای امروز کشور، اگر بر اصول و ارزشها پافشاری کردید و تقوا را در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رعایت کردید، ارزش و اهمیت والاتری دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: امروز با دو دشمن، یکی استکبارِ خبیث و دیگر نفسِ درون مواجه هستیم که اگر کسی بتواند با رعایت تقوا، گام بردارد و تصمیم بگیرد، زمینه تعالی معنوی و پیشرفت مادی فراهم می شود.


رهبر انقلاب اسلامی پرهیز از گناه را لازمه سلوک الی الله دانستند و خاطرنشان کردند: با گناه نکردن نیمی از راه پیموده می شود، البته گناه کسانی که مسئولیت سیاسی، اجرایی، مدیریتی، تبلیغی و مذهبی دارند، به مراتب ابعاد وسیع تری پیدا می کند.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه حرکت درست مسئولان موجب تسری آن در جامعه می شود تصریح کردند: ما با ایستادگی و حرکت درست، جامعه را هم تشویق می کنیم و البته باید بدانیم این حرکت ملت ایران با خستگی و بی حوصله گی برخی افراد دچار تزلزل و انحراف نمی شود.


رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود افزودند: این راهی که با انقلاب اسلامی آغاز شده، ادامه پیدا خواهد کرد و شما دیدید کسانی که در جریان حرکت عمومی ملت، بار مسئولیت را بر زمین نهادند فوراً جوانهای با روحیه آن را بر داشتند و انشاء الله به منزل خواهند رساند.



[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/2/29 ] [ 9:45 عصر ] [ رضا سروری ]

 

« بررسی مبانی فقهی – حقوقی ماده 513 قانون مجازات اسلامی

و تطابق آن با جرایم شاهین نجفی

و هتاکی نسبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها)  در بهبهان »

نوشته ی فرزاد علویان - فوق لیسانس حقوق

ماده 513 :

هرکس به مقدسات اسلام و یا هریک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام میشود و در غیر اینصورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

  • توضیحات:
  •  این ماده از دو شق تشکیل شده است . در قسمت اول این ماده مجازات ساب النبی را مشخص میکند ولی به این صورت که «اگر مشمول حکم ساب النبی باشد» یعنی ما باید به دنبال تبیین و مصادیق ساب النبی باشیم. نکته ای که حائز اهمیت میباشد این است که در قانون ما تعریفی از ساب النبی و یا حتی بیان مصادیق برای آن نشده است ؛ بنابراین باید به سراغ منابع فقهی در این زمینه برویم تا ساب النبی را برای ما تعریف و مصادیق آنرا مشخص کند. در منابع فقهی مصداق حکم ساب النبی را فرد کافر قلمداد میکنند که به پیامبر و ائمه (ع) توهین کند ولی چنانچه فرد هتک کننده مسلمان باشد مصداق حکم ساب النبی نمیباشد ولی مرتد میشود. استفتائی که اخیراً از محضر مبارک حضرت آیت الله مکارم شیرازی شده است این گفته را تایید میکند: وقتی از ایشان در مورد شاهین نجفی استفتاء میشود؛ در جواب میفرمایند :
  • هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم (ع) و توهین آشکار به آنها ، اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد ، موجب ارتداد است و اگر توسط غیر مسلمان باشد ، داخل در عنوان ساب النبی(ص) میباشد.

 


  • تطبیق این مطلب با حکم صادره در مورد هتاک حضرت زهرا(س) :

  • اولاً: این شخص نمیتواند مصداق حکم ساب النبی باشد چون مسلمان است.
  • ثانیاً: مجازات ارتداد را هم نمیتوان برای این فرد در نظر گرفت . به این دلیل که ارتدادی که در قانون برای آن مجازات اعدام درنظر گرفته شده شرایطی دارد و به این صورت نیست که اگر کسی با تحقیق برود و تشخیص دهد که دین دیگری حق است و انرا برگزیند ، قانون موجود حکم اعدام برایش در نظر بگیرد. بلکه برای کسی است که علیه دین اسلام مخالفت خود را علنی کند و جبهه گیری کند و به دشمن دین کمک کند و سعی کند به اسلام ضربه بزند.(1)

  • واضح است که هیچ یک از این موارد در مورد هتاک نسبت به حضرت زهرا(س) مصداق ندارد بلکه توهینی از ناحیه ایشان صورت گرفته و ظاهرا از گفته خود پشیمان است . نه اینکه اصرار بر گفته خود دارد و درصدد ضربه زدن به اسلام باشد. پس حکم ارتداد هم در اینجا درمورد این شخص منتفی است.
  • در این خصوص می توان ایشان را با آقای هاشم آغاجری مقایسه کرد که در دادگاه بدوی بعنوان ساب النبی به اعدام محکوم شد اما در تجدید نظر ظاهرا به استناد همین قسمت دوم ماده513به حبس محکوم شد.

  • مقایسه توهین هتاک حضرت زهرا(س) و شاهین نجفی:

  • شاهین نجفی علاوه برهتاکی کردن در چند مرحله به دامن کفار گریخته و از حمایت آنها سوء استفاده میکند . تاجایی که در مصاحبه با BBC   اعلام میدارد که از گفته خود پشیمان نیست و قصد ضربه زدن به مقدسات اسلام را دارد. دادن حکم ارتداد درمورد ایشان مطابق با اصول فقهی و قانونی است ولی درمورد هتاک حضرت زهرا با توجه به توضیحات داده شده عدم حکم ارتداد با توجه به قانون موجودو محشای آن قابل توجیه جلوه کند.
  •  
  • توضیح قسمت دوم ماده 513 ق.م.ا

  • قسمت دوم این ماده مجازات تعزیری را بیان میکند که در مجازات تعزیری دست قاضی به نسبت سایر جرایم بیشتر باز است و شرایط بسیاری میتواند در تصمیم گیری قاضی برای صدور حکم دخیل باشد؛ اعم از اینکه مثلاً جرم در چه شرایطی اتفاق افتاده است، مجرم از کرده خود پشیمان باشد، وضع خاص متهم یا سابقه او، حسن خلق و رفتار وی در حین مدت حبس و بسیاری موارد دیگرمیتواتند زمینه تصمیم قاضی را بوجود آورد.(ماده 22قانون مجازات اسلامی)

  • *تطبیق قسمت دوم ماده 513 ق.م.ا

  • بر فرد هتاک نسبت به حضرت زهرا(س) با توجه به توضیحات داده شده ، میتوان به این نتیجه رسید که حکم صادر شده  مطابق با قسمت دوم  ماده 513 ق.م.ا می باشد، از طرفی حکم صادره دقیقاً مطابق قانون بوده است و از طرفی نباید به دقت نظر قاضی پرونده به خصوص در جایی که قید کرده مطالعه و امتحان 8 جلد کتاب در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) به سادگی عبور کرد؛ زیرا در نوع خود میتواند حکم جالب و انشاالله کارسازی باشد.
  • والسلام

1)البته آنچه اینجا نگارش شده بر اساس مواد قانونی و حاشیه ها و تفسیرهای آن در قانون مجازات اسلامی است که عملا مستند احکام قضایی ست و الا در منابع فقهی تفاوتهایی در این خصوص به چشم میخورد از جمله :

الف)بسیاری از فقها اهانت به پیامبر (ص) (ساب النبی) را هم ملحق به  ارتداد می دانند و یکی از راههای اثبات ارتداد برای شخص را غیر از تغییردین  همین سب و هتک به پیامبر و ائمه می دانند.(رجوع کنید به جواهرالکلام ج 41 ص600)

ب)در ساب النبی شرط کفر لحاظ نشده است اگر مسلمان زاده ای هم چنین کند حکم ساب النبی دارد.

ج)حکم ساب النبی که ملحق به ارتداد است از حکم ارتداد شدید تر و توبه در آن مورد قبول نیست و حکم فقط کشتن است.

چهار مذهب سنی (مالکی،حنبلی،حنفی،شافعی) بر این اتفاق نظر دارند فقهای امامیه هم با توجه به روایات صحیح حکم کشتن ساب را برای شنونده جایز می شمارند.

 

  • منابع قانونی مورداستناد
  • ماده22 ق.م.ا
  • ماده513 ق.م.ا
  • منابع فقهی مورد استناد:
  • استفتاء اخیر از آیت الله مکارم شیرازی در مورد شاهین نجفی

استفتاء اخیر از آیت الله صافی گلپایگانی در موردشاهین نجفی


[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/2/29 ] [ 8:18 عصر ] [ رضا سروری ]

در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی؛

شاهین نجفی؛ وضع من بدتر از سلمان رشدی است/ آلمان را باید ترک کنم+سند

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سایت خودنویس(khodnevis)، روز پنج شنبه 28 اردیبهشت(17 may) از شرایط بد شاهین نجفی خواننده هتاک به امام هادی (علیه السلام) خبر داد.
خودنویس در این رابطه نوشت: «شاهین نجفی در گفتگو با روزنامه‌ی آلمانی «تاتس»، با بیان اینکه تهدید به مرگ را بسیار جدی گرفته، گفته است که وضعیتش با نویسنده کتاب آیات شیطانی متفاوت است.
روزنامه‌ی آلمانی در گفتگوی کوتاهی با شاهین نجفی از وضعیت و شرایط بوجود آمده برای این خواننده پرسیده است. «تاتس» از آقای نجفی در خصوص فتوای مرگ پرسیده و شاهین نجفی با بیان اینکه این فتوا علیه وی کارگردانی شده گفته است که اما آن را جدی می‌گیرد.
نجفی به خبرنگار تاتس گفته است که دولت آلمان از او خواسته تا کشور آلمان را ترک کند. ادامه مطلب...

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/28 ] [ 10:15 عصر ] [ رضا سروری ]
طرح‌الحاق مجددبحرین به خاک‎ایران وزیرخارجه آل‌خلیفه را نگران کرد!






اعلام خبر بررسی طرح رفراندوم از مردم بحرین برای الحاق این کشور به ایران در صورت اصرار عربستان به طرح الحاق بحرین به عربستان، با ابراز نگرانی وزیر امور خارجه رژیم آل خلیفه روبرو شد.

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد شیخ خالد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین امروز و در واکنش به انتشار خبری در رجانیوز مبنی بر بررسی طرح رفراندوم الحاق مجدد بحرین به ایران، خواهان پایان دادن به چنین اظهاراتی شد.
 
رجانیوز پیش از این در خبری از تصمیم مجلس برای بررسی الحاق مجدد بحرین به خاک ایران به دلیل اصرار عربستان بر اشغال این کشور خبر داده بود. بر اساس این گزارش محمد کریم عابدی نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس با اشاره به طرح آل خلیفه و آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان گفته بود: "بوسیله یک رفراندوم می‌توان نظر آنان(مردم بحرین) را در مورد آل خلیفه و مسئله اخیر (الحاق به عربستان) ارزیابی کرد ولی قطعا آنها بازگشت به وطن اصلی خود را در برنامه خواهند داشت و آن جایی جز جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود."
 
در همین حال پیشینه تاریخی بحرین و جدا شدن این جزیره از خاک ایران به دلیل موافقت محمدرضا پهلوی آنهم از طریق برگزاری یک رفراندوم محدود در سال 1971 موجب شده است زمینه برگزاری یک رفراندوم برای الحاق مجدد بحرین به خاک ایران در صورت اصرار عربستان برای اشغال خاک این کشور کاملا مهیا باشد. 
 
این در حالی است که رنگ و بویی ایرانی مردم بحرین، وجود اکثریت شیعه در این کشور و تکلم بسیاری از اهالی بحرین به زبان فارسی، پیشاپیش نتیجه رفراندوم احتمالی را مشخص کرده است. ادامه مطلب...
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/28 ] [ 10:8 عصر ] [ رضا سروری ]

آسوشیتدپرس: نام "خلیج فارس" هم از نظر تاریخی و هم از نظر بین‌المللی معتبر است

اسوشیتدپرس در ضمن گزارشی در خصوص احتمال شکایت ایران از سایت گوگل به‌خاطر حذف نام خلیج فارس از نقشه اینترنتی خود، تاکید کرد که این نام هم از نظر تاریخی و هم بین‌المللی معتبر است.


 

خبرگزاری فارس: اسوشیتدپرس: نام "خلیج فارس" هم از نظر تاریخی و هم از نظر بین‌المللی معتبر است

اسوشیتدپرس نوشت: ایران می‌گوید که از گوگل بابت از قلم انداختن نام خلیج فارس در نقشه‌های خود شکایت می‌کند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که در صورتی که گوگل نام خلیج فارس را در نقشه درج نکند، با تبعات جدی مواجه خواهد شد. مهمان‌پرست در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است که تهران پیش‌تر به گوگل در خصوص اقدام قانونی هشدار داده است.

اسوشیتدپرس افزود: ایرانیان به شدت نسبت به نام خلیج فارس حساسیت دارند. این خلیج هم از نظر تاریخی و هم از نظر بین‌المللی خلیج فارس شناخته می‌شود. برخی کشورهای عربی اصرار دارند که این خلیج را "خلیج ع ر ب ی" بنامند. این موضوع تنش‌هایی را ایرانیان و اعراب به بار آورده است.



[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/28 ] [ 9:38 عصر ] [ رضا سروری ]

آیت‌الله سبحانی: خواننده توهین‌کننده به امام هادی(ع) مرتد است

 آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید شیعیان تاکید کرد: خواننده بسیار خبیثی که به امام‌هادی(ع) توهین کرده،‌ در حقیقت مرتد و در حکم «سابّ النبی» است.


 

خبرگزاری فارس: آیت‌الله سبحانی: خواننده توهین‌کننده به امام هادی(ع) مرتد است

به گزارش  مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، امروز (پنج‌شنبه 28 اردیبهشت) در جشنواره نوآوری تبلیغ دینی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به اهانت یکی از خوانندگان خارج از کشور به امام‌هادی(ع) گفت: این خواننده خبیث که به همه قید و بندها پشت‌پا زده و به ساحت مقدس امام‌هادی(ع)‌ اهانت کرده است، در حقیقت آدم مرتد به تمام معنی و یا در حکم ساب‌النبی است.

این مرجع تقلید افزود: ‌این‌گونه افراد با ارتکاب همه نوع اعمال خلاف از نظر وجدان ناراحتند و می‌خواهند خود را رها کنند و همه چیز را نفی و تمام معتقدات حتی خدا را انکار می‌کنند تا به آرامش برسند!

آیت‌الله سبحانی یادآور شد: ‌البته شاید انگیزه این فرد چیز دیگری باشد که هست،‌ اما اغلب این افراد با ارتکاب همه نوع گناه خود را در آتش می‌بینند و در کشمکش با وجدان خود،‌ به این فکر افتاده‌اند که خدا و پیامبر(ص) را انکار کنند تا شاید به خیال خام خود راحت شوند!

بر اساس این گزارش، قانون مجازات اسلامی در ماده 513 درباره «سبّ» (دشنام دادن و به کار بردن الفاظ رکیک) می‌گوید: هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.



[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/2/28 ] [ 9:32 عصر ] [ رضا سروری ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب
ایران رمان